ГЕОГРАФІЧНІ ДОСЛІДЖЕННЯ

Про матеріал
Мета:ознайомити учнів із методами пізнання природи, формувати навички користуватися ними в повсякденному житті та для отримання нових знань; вдосконалювати вміння вести власні географічні спостереження, оформляти результати спостережень, користуватися метеорологічними приладами; розвиватиспостережливість, увагу, комунікативність; формувати вміння та навички безпечного користування вимірювальними приладами; виховувати любов до довкілля, бажання його пізнавати.
Перегляд файлу

6 клас

 

Урок №2

 

Дата:

 

ГЕОГРАФІЧНІ ДОСЛІДЖЕННЯ

 

Мета:ознайомити учнів із методами пізнання природи, формувати навички користуватися ними в повсякденному житті та для отримання нових знань; вдосконалювати вміння вести власні географічні спостереження, оформляти результати спостережень, користуватися метеорологічними приладами; розвиватиспостережливість, увагу, комунікативність; формувати вміння та навички безпечного користування вимірювальними приладами; виховувати любов до довкілля, бажання його пізнавати.

Обладнання:настіннийкалендар погоди, термометр, флюгер, барометранероїд, опадомір, гномон, великий шкільний транспортир.

Тип уроку:комбінований.

Очікуванірезультати:учнізможутьназиватиосновніприлади для географічнихспостережень, наводитиприкладиметодівгеографічнихдосліджень, оцінюватизначенняпроведеннявласнихспостереженьу природі.

 

Хід уроку

 

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ

Прийом «Бліцопитування»

Щоозначає слово географія?

Якізавданнявиконуєсучаснагеографія?

Назвітьвідомі вам географічні науки та об’єктиїхвивчення.

Назвітьджерелагеографічнихзнань, яківивважаєте для себенайважливішими.

Якіспособиздобуттягеографічнихзнань вам відомі?

Як спостереження за живою та неживою природою ви проводили впочатковійшколі та 5 класі?

Перевіркадомашньогозавдання

Якігеографічнітерміни та поняттявизнайшливперіодичнихвиданнях? Чивсівизнаєтеабо можете пояснити? Чому?

 

IIІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Прийом «Практична теорія»

Минулого уроку видізналися про загальнийзміст курсу географії в 6-му класі. У кожнійнауці є своїспособидосліджень. Деякіз них вам відомі — це, насамперед, спостереження за погодою, висотоюСонця над горизонтом, сезоннимизмінамивприроді.

Для чого, на вашу думку, вам потрібновчитисяпроводитивласніспостереження, адже зараз багатоінформаційнихджерел, де провсе можнадізнатисяу готовому вигляді?

Відповідіучнів.

Навчитисяспостерігати за географічнимиоб’єктами та явищамиприроди, пояснюватиїхніособливості, виконувативимірювальніроботипотрібно перш за все для того, щобкращезрозумітизмісткурсу. Результативласнихспостереженьвивикористаєтепід часвиконанняпрактичнихзавдань з теми «Атмосфера». Крімцього,регулярніспостереження за погодою сприяютьрозвиткуспостережливості та уваги.

 

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Методи (способи) географічнихдосліджень

Географічнідослідження— церізновиднауковихдосліджень,у результатіякихзбирається та поширюєтьсягеографічнаінформація.

Методидосліджень— цепевніспособи, за допомогоюякихвивчаютьтічиіншіоб’єкти, явища, процесиприроди тасуспільства.

У періоднакопиченнягеографічнихзнаньосновнимбув методгеографічнихекспедицій і спостережень, під час якихописувалиновіземліабо яке-небудьприроднеявище. Різніспособигеографічнихдослідженьоб’єктів на відстані, до якихіз тих чиінших причиндістатисянеможливо, називаютьдистанційними методами. У звітахекспедиційминулого описи та малюнкиробилизізначноївідстані.

Істотнопідвищиласяякістьдистанційнихметодів, коли мандрівники почали використовуватиаерофотозйомку.

Унаш час найціннішуінформаціювченіодержують за допомогоюкосмічнихзнімків. Ізїхньоюдопомогоюстворюютьбазиданихгеографічнихінформаційних систем (ГІС), складаютьелектроннікарти й атласи. Комп’ютерніпрограмидозволяютьмоделюватита прогнозуватигеографічніпроцеси і явища, такожїхнінаслідки. Сучаснігеографипід час вивченняприродивикористовуютьфізичні, хімічні, біологічніметодидослідження. Одним ізнайпоширенішихспособівпізнаннянавколишньогосвіту є картографічний метод — зображенняприроднихпроцесів і явищ за допомогоюумовнихзнаків.

Висновок 1.Географічнізнанняздобуваютьрізними способами(методами). Серед них є загальнонаукові та сутогеографічні. Значнукількістьінформаціїмістятьгеографічнікарти, тому важливонавчитися правильно їїчитати.

Організаціявласнихгеографічнихспостережень.

а) Показники погоди та прилади, щовизначаютьїх, одиницівимірювання.

б) Підготовка «Метеожурналу».

 

Зразокметеожурналу

Дата

Час

Температура

повітря

Атмосферний

тиск (знижується,

підвищується,

не змінюється)

 

Вітер

Хмарність

Опади

Загальний

характер

погоди

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Позначення:

Видиопадів

Хмарність

в) ВизначеннявисотиСонця над горизонтом (за допомогою гномона, нитки та великого транспортира).

г) Фенологічніспостереження (спостереження за сезоннимизмінами в рослинності та тваринномусвіті).

 

V. ПРОБНЕ ЗАСТОСУВАННЯ ЗНАНЬ

«Метеожурнал» (робота в групах)

а) Кожнагрупа проводить вимірюванняабоспостереження одного з показників — погоди (температури, тискутощо). Якщоє можливість, групамроздаютьнеобхідніприлади.

б) Представникигрупназивають результат та пояснюютьспособисвоїхспостережень.

в) Результатиспостереженьзаписують до зведеного «Метеожурналу».

 

VІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Прийом «П’ятьречень» (робота в парах)

Завдання. Використовуючи характеристики погоди з метеожурналу за допомогоюп’ятиречень, опишіть погоду сьогоднішнього дня.

VIІ. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Заключне слово вчителя

Сьогоднівидізналися про основніметодигеографічнихдосліджень. Багатовченихпочинаютьсвоїдослідженняізспостережень. Перші кроки у світгеографічної науки визможетезробити, проводячивласніспостереження за погодою та природнимиявищами.

Цедопоможе вам збагатити та поглибитивашізнання про природу, самостійнознайтипоясненняявищам та процесам, що в нійвідбуваються.

 

VIІI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Опрацювати§ 2 підручника.

2. Розпочатипроведеннярегулярнихспостережень за погодою.

3. Дібратиприслів’я, приказки, народніприкмети про сезоннізміни в природі, про погоду.

4. Написатитвір-мініатюру «Осінь», у якомувідобразитисвоїспостереження за погодою та сезоннимизмінами у природі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ

 

Одним із найважливіших завдань, які стоять перед сучасними географами, є вивчення зв’язків між територією і результатамижиттєдіяльності людини. При цьому головним джерелом інформації є карта — графічне зображення того чи іншого явища, яке миз вами можемо спостерігати на невеликій ділянці земної поверхніабо навіть на всій Землі.

Коли з’явилися знімки Землі з повітря та з супутників, стало можливим створювати карти великих ділянок земної поверхніз дуже високою точністю, тобто наближених до реальності. Але дляроботизізначноюкількістюотриманоїінформаціїзнадобилисяновіінструменти, які б дозволили обробляти та використовуватиїїпоновому. Такіінструментибулорозробленопісля того, як у картографії почали застосовуватикомп’ютернутехніку. Треба булостворитицілу низку потужнихзасобів, необхідних для пошуку, зберіганняі обробкибезлічігеографічнихданих для використання в різнихсферах життя (наприклад, в автомобільномутранспорті, у військових справах і навітькомунальномугосподарстві). Цейнабір і є тим,щосьогодніназиваютьгеографічноюінформаційною системою (скорочено просто ГІС).Географічнаінформаційна система — не просто засібпредставлення, збереження та поданняданих про властивостіземноїповерхні. ГІС дозволяєаналізувати та оброблятицідані в інтерактивномурежимі (тобто в доступному для нас із вами вигляді), а такожпрогнозуватиподальшіподії.

Отже, ГІС — це система для роботи з даними, якіорієнтованіупросторі та маютьсвоємісце в ньому, такусобіточну «адресу», —координати.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зразокметеожурналу

Дата

Час

Температура

повітря

Атмосферний

тиск (знижується,

підвищується,

не змінюється)

 

Вітер

Хмарність

Опади

Загальний

характер

погоди

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Позначення:

Видиопадів

Хмарність

________________________________________________________________________

Зразокметеожурналу

Дата

Час

Температура

повітря

Атмосферний

тиск (знижується,

підвищується,

не змінюється)

 

Вітер

Хмарність

Опади

Загальний

характер

погоди

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Позначення:

Видиопадів

Хмарність

1

 

docx
Додано
5 травня 2020
Переглядів
768
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку