Географічні карти, їх елементи. Легенда карти. Масштаб карт. Географічні атласи. Практичне значення карт

Про матеріал
Конспект уроку для учнів 6 класу. Урок передбачає використання інтерактивних методів навчання та самостійної роботи на уроках географії.
Перегляд файлу

 

6 КЛАС

УРОК ____15___                                                                                                          ДАТА___28/10__

Тема: Географічні карти, їх елементи. Легенда карти. Масштаб карт. Географічні атласи. Практичне значення карт.

Мета:

  • навчальна поглибити  та систематизувати  знання учнів  про географічні карти та їх елементи; сформувати  уявлення про легенду карт,   класифікацію карт та географічні атласи;
  • розвивати   первинні  практичні уміння «читання» карти за допомогою легенди, розвивати навики класифікації карт
  • виховувати повагу до професійних навичок картографів

Обладнання: підручники, атласи, настінна карта  материків та океанів, глобус,  контурна карта, презентація, кольорові олівці, прапорці червоного та зеленого кольору.

Основні поняття: карта, легенда карти, масштаб, умовні знаки, атлас, паралелі, меридіани

Ключові компетентності: вільне володіння державною мовою, математична компетентність, компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій, інноваційність, екологічна компетентність, інформаційно – комунікаційна компетентність, навчання впродовж життя, громадянські та соціальні компетентності, культурна компетентність, підприємливість та фінансова грамотність

Тип уроку: комбінований.

ХІД УРОКУ

І. ОРІЄНТАЦІЯ, МОТИВАЦІЯ ДІЯЛЬНОСТІ

Привітання.

Основні правила під час уроку:

Не хвилюватися.

Бути активними

Піднімати руку

Не підказувати

Поважати думку однокласника

  • Під час уроку продовжуємо працювати з  підручником автора  Пестушко, а також атласом видавництва «Картографія».
  • Нагадую критерії оцінювання за якими я буду оцінювати ваші відповіді під час уроку.

Початковийвідповідає з допомогою вчителя, дає нечіткі характеристики, знаходить визначення понять у підручнику, за допомогою вчителя розкриває зміст окремих термінів

Середній – може відтворити інформацію, описати чи порівняти за планом, робить висновки, але не підтверджує їх  прикладами, розуміє матеріал, але допускає помилки

Достатній – має ґрунтовні та систематичні знання, і використовує їх для вирішення стандартних ситуацій, пояснює причинно – наслідкові зв’язки.

Високий – учень дає розгорнуту відповідь на запитання, усвідомлює, узагальнює та систематизує інформацію, робить висновки, вільно застосовує більшість географічних понять, висловлює та аргументує власне ставлення, творчо використовує знання з певної теми.

     Професор Баранський зауважив, і  ми переканолася у цих словах на уроках біології: мікробіологу, що вивчає дрібні організ­ми, доводиться насамперед піклуватися про одержання збільшено­го зображення своїх об’єктів дослідження через мікроскоп, географу, навпаки, треба думати про одержання зменшеного зображення земної поверхні.

  • І як ви думаєте, оцим зменшеним зображення зображенням земної поверхні в географії є що?

Так. Це географічні карти.

  • То як ви думаєте про що ми будемо говорити на сьогоднішньому уроці?

Проблемне запитання

«Чому карта -  найбільший винахід  людства?»

  • Сьогодні створюють не тільки паперові карти, а й електронні. Чим відрізняються електронні карти від паперових?

Електронна карта, супутникові знімки всієї земної поверхні або окремих частин, дані постійно оновлюються

  • Які електронні карти вам відомі?
  •  Усім вам відомі Гугл карти, коли і з якою метою ви їх використовуєте? (слайд)

Охоплюють весь світ, масштаб можна змінювати (від 1: 10 00000 до 1 : 100), можна прокласти маршрут від будинку до будь – якого об’єкту, можна переглянути розклад руху транспорту. За допомогою цього сервісу можна пройтися вулицями міст світу у тривимірній проекції. 

Вікімапія (слайд)  – відкрита вулина карта яка поєднує електронну карту світу, довідник об’єктів,  і Вікі – технології інструменти для редагування. Поки ми тут систематизуємо свої знання про карту, просто зараз люди по всьому світу додають дані про місцевість, де вони живуть, розширюючи інформацію на карті. Так відбувається її постійне оновлення.  Так на карті постійно з’являються дороги, стежки, кав’ярні. Ці зміни вносять мешканці районів, адже вони краще досвідчених картографів знають що відбувається на їх території. Ви можете обрати на ній будь-який об’єкт і отримати його опис.  Мета цих проектів – нанести на карту всі об’єкти на Землі й зібрати про них якомога повнішу інформацію. Усі дані на Вікімапії і OpenStreetMap є відкритими, загальнодоступними й безкоштовними.

  • Як ви думаєте, чи  витіснять електронні карти паперові? Адже всі ми маємо мобільні телефони і можемо собі завантажити ці додатки, а також ми можемо користуватися GPS навігаторами, які будуть за нас визначати сторони горизонту, відстані, напрямки руху, та й навіть швидкість

Ні. Тому що електронного пристрою може і не бути під рукою, залежить від джерел електроспоживання, електрона техніка може вийти з ладу під час тривалих подорожей, не завжди є можливість підключення до електромережі, не завжди є покриття  мережею.

ЦІЛЕПОКЛАДАННЯ

  1. Повідомлення теми, (слайд) мети, завдань уроку

Основне завдання уроку з’ясувати як  творцям карт вдається показувати весь світ на аркуші паперу, познайомитися основними елементами картами.  Визначити чим відрізняються умовні знаки карт  від умовних знаків планів? Познайомитися з класифікацією та їх  значенням. Та відповісти на проблемне запитання: Чому карта найбільший винахід людства

  1. Мотивація навчальної діяльності
  • Подумайте і скажіть: чи можемо ми зобразити на карті ту саму географічну інформацію що й у підручнику?

На картах можна не тільки відобразити майже таку саму кількість географічної інформації, що й у підручнику, але й зробити її більш наочною, а головне — «прив’язати» до моделі території. Слухаючи прогноз погоди по радіо, досить складно збагнути загальну картину погодних змін на території, наприклад, всієї України. А подана інформація в телевізійному варіанті (демонстрування карти території з анімаційним відображенням змін погодних процесів) сприймається легше, якщо розуміти її «мову». (перегляд зображення на слайді) Тому карту і називають другою мовою географії. Географію можна вивчити без підручника, але її не можна вивчити без карти, тому що говорить інколи набагато більше, яскра­віше, наочніше і лаконічніше найкращого тексту кожному, хто вміє вміє читати її мову. Вона створена «щоб учень, дивлячись на карту, робив правильні висновки...».

Прийом «Домашня заготовка»

  • З якою метою і для чого людина використовує карти?

 Для вивчення місцевості, орієнтування, вирішення різноманітних господарських завдань. За картами визначають найзручніші місця для будівництва міст, каналів, електростанцій, прокладання трубопроводів, залізниць, автошляхів. Геологи з’ясовують за ними райони пошуку корисних копалин. Без карт не могли би плавати кораблі й літати літаки, маршрути яких спочатку креслять на картах. Їх використовують у туристичних походах  експедиціях, без них не обійтися у військові справі. За ними прогнозують погоду Є медичні карти, де показані райони поширення певних хвороб. Зміни які відбуваються у навколишньому середовищі також позначають на картах, порівнюючи карти ми можемо робити висновки про вплив людини на природу на конкретних етапах розвитку людської цивілізації та вжити певних природоохоронних заходів. Для вивчення географії у школі.

  • Люди яких професій у своїй діяльності використовують карти?

(водії, пілоти, мореплавці, вчителі, державні діячі, археологи, працівники туристичної сфери, ландшафтний дизайнер, архітектор, агроном, лісник, працівники  сільського господарства, метеорологи, екологи, геодезисти)

ІІІ. ЦІЛЕРЕАЛІЗАЦІЯ

  1. Перевірка виконання домашнього завдання

Прийом «Мозковий штурм»

  • Учні обирають собі запитання під певним числом та кольором, зачитують і дають відповідь на запитання.
  1. У який спосіб ми можемо зобразити земну поверхню?
  2. Пригадайте,що ми називаємо планом місцевості?
  3. Назвіть характерні ознаки плану
  4. Чи враховують під час складання плану кулясту форму нашої планети?
  5. Як за допомогою плану ми можемо визначити основні напрямки.
  6. За допомогою чого на плані показано різні об’єкти?
  7. Що ми називаємо умовними знаками?
  8. Зобразіть умовний знак що на плані показує зрубаний ліс
  9. Зобразіть умовний знак що на плані показує листяні дерева

Окремі об’єкти на плані виділяють кольором, що надає плану наочності, збагачує його зміст.

Прийом «Продовжіть речення»

Зеленим кольором позначають - …. рослинність;

 блакитним ….. -    річки, озера;

 коричневим …..  -  форми земної поверхні: яри, улоговини, горби;

 чорним …  -  дороги.

Прийом «Практичість теорії»

  • Погляньте на слайд презентації, і назвіть географічний об’єкт що позначають даним умовним позначенням

. 3. Сприйняття і усвідомлення учнями нового матеріалу

Прийом «Асоціаціативне мислення»

  • Які асоціації у вас викликає слово «географічна карта» (Слово записане на дошці. Орієнтовні відповіді  учнів: узагальнене, зменшене зображення, умовні знаки, масштаб)

 Прийом «Формуємо поняття»

  • учні самостійно формують поняття «географічна карта» та порівнюють його з визначенням на слайді

Прийом «Словничок» (слайд)

  • За допомогою слайда   читаємо, записуємо і  повторюємо визначення «географічна карта»

Прийом «Домашня заготовка»

  Коли людина вперше почала створювати карти? І чи можна ці зображення назвати картами?

  Зображення навколишньої місцевості первісної людини знаходять у вигляді малюнків, виконаних на корі дерев, металі й просто на скелях. У Середні віки були поширені так звані монастирські карти, без урахування кулястості землі, їх зображували у формі прямокутника.

  • Коли було складено найдавнішу карту?

Найдавніша карта була складена близько 6000 років тому. Це так звана кам’яна карта – малюнок, зроблений на кам’яній брилі. Було знайдено 1978 року в Йорданії в підземному гроті, досить точно і детально відтворює мережу доріг і місця розташувань поселень. Вона мала практичне значення і була необхідна стародавнім мисливцям і землеробам.

  • Коли і де на території нашої держави було знайдено найдавнішу карту. (слайд)

Найдавніша карта, знайдена на території України, зображена на уламку бивня мамонта. Її було знайдено у 1966 році під час розкопок на березі річки Росава біля села Межиріч Канівського району Черкаської області на місці стоянки мисливців на мамонтів доби пізнього палеоліту.

Методичний прийом «Час підручника»

Робота з підручником (с. 56)

Діти читають та діляться інформацію з підручника

Карти порталани (слайд )

У зв’язку з появою компаса в Європі в ХІІІ-ХІY ст. почали створювати морські навігаційні карти-порталани. Ці карти містили безліч ліній. Така густа сітка на карті вказувала сторони горизонту і ще 28 проміжних напрямків до точок горизонту відносно країн світу. Численні лінії підказували морякам, у яких напрямках слід шукати бухти, острови, берег В епоху Великих географічних відкриті ці карти вже незадовільняли мореплавців, бо чим більша відстань уздовж будь-якої лінії, проведеної на портолані, то більша ймовірність потрапити зовсім не туди, куди було заплановано.

Карти Меркатора (слайд )

    Вчені шукали нові способи зображення кулястої форми Землі на площині.  Карта Герарда Меркатора – створення карти з неправильними обрисами материків.  Дійсні відстані потрібно було розраховувати. Такі карти потребували знання математики. Англійський географ Райт створив до карти спеціальні таблиці. Вони допомагали морякам у розрахунку відстаней. Меркатор створив також карти окремих територій, які і досі є цікавим матеріалом.

Прийом «Мозковий штурм»

  • Хто з давньогрецьких вчених створив перші карти?
  • На картах якого вченого була градусна сітка?
  • Картами якого вченого користувалися впродовж 14 століть?
  • Найбільш точно модель землі відображає?

То як же картографи кулясту форму планети зобразили на площині?

За допомогою картографічної проекції, математичного способу зображення земної поверхні на площині, ми проектуємо зображення з поверхні глобуса  на математично правильну фігуру, а вже з неї на площину. І якщо ми спробуємо розгорути глобус на площині, то зображення поверхні в одних місцях зім’ялося б у складки, а в інших – розірвалося б. Тому  неможливо зобразити кулясту поверхню Землі на площині без спотворень. Щоб переконатися спробуємо з глобуса розрізаного на смужки, скласти карту світу(демонстрація слайду) У низу і зверху між смужками утворюються розриви просвіти. Щоб зображення було неперервним, смужки внизу і зверху рівномірно розтягують, а всередині рівномірно стискують. Так отримують суцільне зображення без дірок, але натомість на картах спотворюють довжини ліній, площі та форми об’єктів (материків, океанів, морів, островів).

  • Де на карті найменше спотворень?
  • Де на карті є найбільше спотворень?

Основою будь якою карти є сітка тонких ліній, що перетинають, за їх допомогою орієнтуються за сторонами горизонту. Паралелі вказують напрям захід – схід, а меридіани «північ - південь»

Прийом «Практичність теорії»

Робота з картою та глобусом

  • Спотворення об’єктів на карті легко помітити, якщо порівняти їх із зображенням на глобусі. На карті світу о. Гренландія майже такий самий як материк Австралія.
  •  Порівняйте зображення Гренландії та Австралії на глобусі?

Насправді ж , і це видно з глобуса, Гренландія менша за Австралію в 3, 5 рази.

Прийом «Практичність теорії»

  • Пригадайте карту Ератосфена, у чому полягає її основна відмінність від сучасних карт?

На карті Ератосфена меридіани  не проведені через різні проміжки (він проводив їх через великі міста стародавнього світу), а на сучасних карта їх проводять через однакові проміжки. (наприклад через кожні 10ᵒ)

Запитання

  • Тому чим більшу поверхню землі показано на карті, і чим менший її масштаб, тим спотворення більші чи менші? (більші)

Спотворення є на всіх картах. Тому дуже точні вимірювання за ними як за планами місцевості робити не слід.

Фізкультхвилинка

Руки за голову ставимо сміло

І повертаємось вправо і вліво.

Зробимо чітко, діти, цю вправу

Двічі наліво, двічі направо –

Будемо мати гарну поставу.

Робота з настінною картою.

  • Погляньте на фізичну карту материків та океанів. З яких елементів вона складається?
  1. Картографічне зображення (зміст карти)

Робота з підручником

  1. Легенда карти  (система умовних знаків)

Так як ми не можемо читати підручник, коли не знаємо літер, так і ми не можемо читати карту не знаючи умовних знаків, тобто не розуміючи її мови. Давайте познайомимося з умовними знаками. Умовні знаки загальноприйняті для всіх країн.

  • Читаємо інформацію про кожен із умовних знаків у підручнику

А) масштабні

Б) поза масштабні

В) лінійні

Г) пояснювальні

  • Чи ті ж умовні знаки використовують на карті що й на плані.

3)Допоміжне оснащення

4)Математична основа

5)Рамкове оформлення

Робота з таблицею (слайд)

 

План

Карта

Паралелі і меридіани

Немає

Є

Сторони горизонту

Напрям сторін горизонту вказано стрілочкою

Зх. – сх. – вказують паралелі

Пн. – пд. - меридіани

Зображення рельєфу

Горизонталі

Горизонталі та пошарового забарвлення

Характер зображення території

Детальне зображення

Зображено найбільш великі та важливі обєкти

Існує певна залежність між розмірами місцевості, показаної на карті, й масштабом. Для зображення більшої площі потрібен дрібніший масштаб. Залежно від масштабу карти їх поділяють на три види

Робота з таблицею на слайді

  • Учні називають класифікацію карт за масштам

КАРТИ ЗА МАСШТАБОМ

Великомасштабн     Середньомасштабні                                  Дрібномасштабні

1:100000   і більше            1:200000 до 1: 100000                     др. 1:100000                      

Робота з картами атласу

  • До якого виду карт за масштабом належить фізична карта України?
  • У якому масштабі зображено топографічну карту?

Прийом «Практичність теорії»

  • На слайді зображено географічні карти назвіть до дрібномасштабних, середньомасштабних чи великомасштабних належить зображувана карта

Робота з підручником

Прийом «Словничо»

  • Що ми називаємо атласом

Прийом «Словничок» (слайд 23)

Атлас – це систематизоване цілісне зібрання карт

У сучасних географічних атласах усі карти доповнюють одна одну і допомагають одночасно працювати з кількома картами.

  • Які ви знаєте види атласів (слайд)

Навчальний атлас для 6 класу, атласи окремих областей, Національний атлас України

5. Закріплення знань і способів дій

За декілька уроків ми пройшли шлях який людство далало не одне століття для створення одного з найбільших своїх винаходів  - географічної карти.

  • Чому географічну карту називають одним з найбільших винаходів людства

6. Узагальнення і систематизація знань

Робота в парах

Я буду зачитувати вам твердження, якщо воно  вірне то ви піднімаєте зелений прапорець, а якщо невірне – червоний.

Прийом «Вірю не вірю»

  • Карта – це узагальнене зменшене зображення земної поверхні виконане на площині за допомогою умовних знаків та у певному масштабі. (так)
  • Усі карти створені з врахуванням  кулястості Землі (так)
  • Карти є точною моделлю Землі, тому на них немає спотворень (ні)
  • Найменше спотворень біля полюсів (ні)
  • Перша карта була створена Ератосфеном і знайдена у Йорданії (ні)
  • Карта масштабу 1:200000 є великомасштабною (ні)
  • На дрібномасштабній карті детально забражують  об’єкти на території, відстані між ними відображено без спотворень. (ні)
  • Систематизоване зібрання різних карт називають географічним атласом (так)
  • Для більш докладного зображення місцевості потрібний більш дрібний масштаб? (ні)
  • На планах і картах  умовні знаки однакові?(Ні)
  • Карти так само докладно передають зображення земної поверхні, як і плани місцевості (ні)
  • Карта грунтів за змістом є тематичною (тематичною)

YІ. РЕФЛЕКСИВНО – ОЦІНЮЮЧИЙ ЕТАП

  1. Контроль і самоперевірка знань
  2. Підведення підсумків уроку
  • Наскільки корисним є вивчений матеріал?
  • Де ви можете застосувати знання отримані на сьогоднішньому уроці?
  1. Рефлексія
  2. Інформування про домашнє завдання

Домашнє завдання

Інструктаж щодо виконання

Опрацювати параграф у підручнику.

Схематично зобразити у зошиті класифікацію карт.

Скласти сенкан до слова географічна карта.

.Прийом «Рюкзачок вражень» (слайд )

  •  Розфарбуйте його кольорами, та дайте відповіді на запитання.
  • Оцінювання результатів роботи на уроці.
  1. Цінування і оцінювання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
12 лютого 2022
Переглядів
5293
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку