Географія, 11 клас, КТП на 2023-2024 н.р.

Про матеріал
Календарно-тематичне планування курсу "ГЕОГРАФІЯ. Географічний простір Землі" (11 клас, 35 години, 1 година на тиждень). Складено за навчальною програмою з географії для 10-11 класів (рівень стандарту) загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженою Наказом Міністерства освіти і науки України від 23.10.2017 № 1407. Підручник - Довгань Г.Д. Географія (рівень стандарту) : підруч. для 11 кла. закл. заг. серед. освіти / Г.Д. Довгань, О.Г. Стадник. - Харків: Вид-во "Ранок", 2019. - 224 с.
Перегляд файлу

 

 

ГЕОГРАФІЯ:

Географічний простір Землі

 (11 клас, 35 годин, 1 година на тиждень)

Складено за навчальною програмою з географії  для 10-11 класів (рівень стандарту) загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженою Наказом Міністерства освіти і науки України від 23.10.2017 № 1407

 

 

І семестр 

уроку

Дата

уроку

 

Зміст уроку та види навчальної

діяльності

 

Прим.

ВСТУП до курсу (1 год.)

1

 

Географія як система наук. Об’єкт і предмет дослідження географії. Поняття геосистеми. Географічні науки. Пізнавальна та конструктивна роль географії

§ 1

Учень/учениця називає об’єкт дослідження та структурні компоненти географії; пояснює значення  поняття  «геосистема»; розрізняє рівні геосистем; визначає причини та наслідки природних і суспільних процесів.

 

Тема 1. ТОПОГРАФІЯ ТА КАРТОГРАФІЯ (5 год.)

2

 

Топографічна карта. Топокарта та її елементи. Проекція та розграфлення топокарт. Основні умовні знаки топокарт. Практичне використання топокарт та планів місцевості.

§ 2

 

 

3

 

Географічні координати та масштаб. Географічні координати. Прямокутні координати. Масштаб та кілометрова сітка.

Практична робота № 1. Визначення  на топографічній карті географічних та прямокутних координат.

§ 3

4

 

Азимут та висота поверхні. Кути орієнтування. Абсолютна висота поверхні. Відносна висота поверхні.

Практична робота № 1 (закінчення). Визначення  на топографічній карті географічних та магнітних азимутів,   абсолютних і відносних висот.    

§ 4

5

 

Карта як джерело інформації. Сучасні картографічні твори. Математична основа карт.  Способи картографічного зображення. Генералізація.

Практична робота № 3. Визначення за градусною сіткою географічних координат, азимутів, відстаней в градусах і кілометрах на різних за просторовим охопленням картах.

§ 5

 

 

6

 

Цифрові картографічні моделі. Електронні карти та глобуси. Картографічні інтернет-джерела. Геоінформаційні (ГІС) та сучасні навігаційні системи.

§ 6

 

Учень/учениця пояснює основні картографічні поняття і терміни, відмінності різних видів масштабу, картографічних  проекцій; розпізнає види карт за просторовим охопленням, масштабом, змістом; порівнює форми й площі материків на картах світу, побудованих у різних проекціях; визначає за картами об’єкти, напрямки, відстані, географічні координати; називає елементи топокарти; знає основні умовні позначення топокарт; визначає за топокартою географічний і магнітний азимути,  географічні та прямокутні координати точок, абсолютну і відносну висоту місцевості, падіння річки, масштаб плану і карти; уміє орієнтуватися на місцевості  за допомогою  топографічної карти, плану; наводить приклади  використання ГІС; застосовує сучасні навігаційні системи на практиці; уміє користуватися навчальними картами й атласами, картографічними інтернет-джерелами.

7

 

Узагальнення і контроль знань за темою «Топографія та картографія»

-

 

Тема 2. ГЕОГРАФІЧНА ОБОЛОНКА ЗЕМЛІ (2 год.)

 

8

 

Рухи Землі та їх наслідки. Форма Землі. Обертання Землі навколо своєї осі. Орбітальний рух Землі. Добові та сезонні ритми в географічній оболонці. Система відліку часу.

§7

 

9

 

Географічна оболонка Землі. Склад, межі та будова географічної оболонки. Закономірності географічної оболонки. Сучасний етап розвитку географічної оболонки. Антропосфера.

§ 8

Учень/учениця називає види рухів Землі, параметри та наслідки осьового й орбітального рухів планети; розпізнає на схемах руху Землі точки сонцестоянь і рівнодення; знає межі поясів освітленості,  види часу; установлює послідовність зміни пір року у Північній та Південній півкулі, причини зміни пір року; використовує знання про силу Коріоліса для пояснення причин формування пасатів, циклонів та антициклонів, течій; розв’язує задачі на визначення місцевого і поясного часу, перехід від місцевого часу до поясного; пояснює зміст поняття «антропосфера»; наводить приклади прояву основних закономірностей географічної оболонки; розрізняє складові географічної оболонки; характеризує сучасний етап розвитку географічної оболонки.

 

Тема 3. ЛІТОСФЕРА (4 год.)

10

 

Літосфера. Будова літосфери. Властивості літосфери. Тектоніка літосферних плит. Внутрішні та зовнішні процеси. Землетруси. Вулканізм. Гравітаційні процеси.

§ 9

 

11

 

Рельєф. Основні форми рельєфу. Тектонічні структури та пов’язані з ними форми рельєфу. Вплив рельєфу на розселення населення, розвиток і розташування окремих виробництв.

§ 10

12

 

Ресурсні властивості літосфери. Гірські породи та закономірності їх поширення. Мінеральні ресурси (корисні копалини). Вплив людини на літосферу.

Практична робота № 4.   Встановлення зв'язку між тектонічними структурами, рельєфом, мінеральними ресурсами і густотою населення та розташуванням виробництв.

§ 11

 

 

Учень/учениця називає складові літосфери; пояснює механізми руху літосферних плит, виникнення землетрусів, вулканів, зсувів, формування рельєфу; формулює закономірності поширення форм рельєфу, мінеральних ресурсів; визначає  тектонічні структури за формами рельєфу і основними видами корисних копалин (на основі тематичних і комплексних карт); обґрунтовує розташування основних форм рельєфу на материках, в океанах, на території України; характеризує процеси в надрах і на поверхні Землі, їхні наслідки; використовує тектонічну карту для визначення ступеня загрози сейсмічних явищ на материках і території України; встановлює за тематичними картами зв'язок між тектонічними структурами, рельєфом, корисними копалинами  і густотою населення, розташуванням видобувних і матеріало-, паливомістких виробництв;  розв’язує задачі на визначення показника забезпеченості країни окремими видами мінеральних ресурсів.

 

Тема 4. АТМОСФЕРА (4 год.)

13

 

Атмосфера. Склад і будова атмосфери. Сонячна радіація, циркуляція атмосфери, підстильна поверхня. Температура повітря. Атмосферний тиск. Вітер. Вологість повітря. Хмарність та опади.

Практична робота № 5. Визначення середніх температур та амплітуди їх коливань за добу/місяць/рік, аналіз рози вітрів.

§ 12

14

 

Погода та клімат. Погода. Синоптичні карти. Клімат. Кліматотвірні чинники. Кліматичні пояси і типи клімату. Вплив атмосфери на літосферу. Кліматичні умови як чинник розселення і розміщення виробництв.

§ 13

15

 

Ресурсний потенціал атмосфери. Агрокліматичні ресурси. Енергетичні кліматичні ресурси. Стихійні атмосферні явища. Глобальні зміни клімату. 

§ 14

 

 

Учень/учениця називає складові атмосфери і кліматотвірні чинники;  читає синоптичні та кліматичні карти, графіки змін температури повітря, діаграми хмарності та розподілу опадів, рози вітрів; розрізняє погоду під час проходження циклону, антициклону, холодного і теплого атмосферних фронтів; пояснює механізм утворення глобальних і місцевих систем потоків у тропосфері; визначає типи клімату за кліматограмами; встановлює сукупність чинників, що формують клімат певної місцевості; характеризує типи клімату; обґрунтовує  вплив агрокліматичних ресурсів на спеціалізацію сільського господарства; оцінює ресурсні властивості атмосфери, рівень безпеки проживання в районах поширення атмосферних стихійних явищ; усвідомлює загрози кліматичних змін і забруднення атмосфери.

16

 

Узагальнення і контроль знань за темами «Географічна оболонка», «Літосфера» і «Атмосфера».

-

 

 

ІІ семестр

уроку

Дата

уроку

 

Зміст уроку та види навчальної

діяльності

 

Прим.

Тема 5. ГІДРОСФЕРА (2 год.)

17

 

Світовий океан. Запаси води на Землі. Складові Світового океану. Солоність та температура оеканічної води. Взаємодія літосфери і Світового океану. Взаємодія атмосфери і Світового океану. Океанічні течії. Ресурсний потенціал Світового океану. Вплив людини на стан океанічних вод.

Практична робота № 6. Складання та аналіз схеми системи течій у Світовому океані; порівняння впливу холодної та теплої океанічних течії на клімат одного з материків. 

§ 15

 

18

 

Води суходолу. Річки. Умови утворення річок. Будова річкової долини. Водозбірний басейн. Рівнинні та гірські річки. Живлення річок. Річковий стік. Озера. Класифікація озер. Джерела живлення озер. Болота. Льодовики. Підземні води. Вода як ресурс і чинник розміщення населення та виробництва.

§ 16

 

Учень/учениця показує на картах різного масштабу частини Світового океану, найбільші річки, озера; класифікує річки, озера, болота, льодовики за різними критеріями; складає характеристику вод певного регіону, країни, своєї держави; порівнює водозабезпеченість окремих регіонів світу, України; аналізує систему течій у Світовому океані, густоту і конфігурацію річкової мережі території, режим річок; установлює взаємозв’язок між літосферою, атмосферою, гідросферою на прикладі окремих ландшафтів своєї місцевості; розв’язує задачі на визначення показника водозабезпеченості території; визначає рівень безпеки проживання на узбережжях океанів, в районах поширення катастрофічних паводків, повеней, карсту; усвідомлює загрози забруднення вод  Світового океану і суходолу, вплив якості води на здоров’я людей; пропонує способи розв’язання проблеми забруднення річок і водойм своєї місцевості.

 

Тема 6. БІОСФЕРА (3 год.)

19

 

Біосфера. Склад та межі біосфери. Чинники формування ареалів поширення рослин і тварин. Біологічні ресурси.

Ґрунти. Чинники ґрунтотворення. Будова ґрунтового профілю. Типи ґрунтів. Ґрунти України. Вплив ґрунтів на спеціалізацію господарства.

§ 17

 

20

 

Природні зони. Природна зональність. Природні зони світу. Природні зони України. Висотна поясність.

§ 18

Учень/учениця називає складові біосфери, типи ґрунтів, ґрунтотвірні чинники; наводить приклади взаємодії біосфери з літосферою, атмосферою, гідросферою; розрізняє типи ґрунтів за основними характеристиками;  визначає природні зони за основними типами ґрунтів,  типовими рослинами і тваринами;  характеризує типи ґрунтів, природні зони; обґрунтовує вплив ґрунтів на  спеціалізацію сільського господарства; визначає рівень безпеки проживання в районах поширення отруйних рослин, окремих видів хижих та отруйних тварин; усвідомлює загрози зменшення біорізноманіття,  виснаження та забруднення ґрунтів.

21

 

Узагальнення і контроль знань за темами «Гідросфера» і «Біосфера»

-

 

Тема 7. Суспільна географія світу (7 год.)

22

 

Географічний простір. Глобалізація. Світосистема. Складові частини світосистеми. Географічний простір. Влативості географічного простору. Ресурсний потенціал географічного простору.

§ 19

23

 

Населення світу. Динаміка чисельності населення світу. Чинники природного руху населення у світі.  Тип відтворення населення. Статево-вікова структура населення. Демографічна політика. Характеристика демографічної ситуації в окремих країнах за статево-віковими пірамідами. Міграції населення. Сучасні міграційні процеси. Якість життя  як чинник природного і механічного руху населення. Демографічні чинники розвитку економіки та спеціалізації країн.

Практична робота № 7.  Обчислення показників народжуваності, смертності, приросту населення України, країн Європи, світу за статистичними даними.

§§ 20, 21

 

24

 

Глобальна економіка. Глобальна екоономіка. Система виробництва. Світовий ринок технологій, патентів і ліцензій, інформаційно-технологічних послуг. Роль транснаціональних корпорацій та вільних економічних зон.  Глобальні ланцюги доданої вартості.  Міжнародний ринок товарів.

§§ 22, 23

 

25

 

Матеріальне виробництво. Сільськогосподарське виробництво. Видобування і споживання паливних мінеральних ресурсів. Чорна та кольорова металургія світу. Машинобудування. Хімічна промисловість та фармацевтика. Легка промисловість.

§§ 23, 24

26

 

Сфера послуг. Сучасний транспорт. Інформаційно-комунікаційні мережі. Світовий ринок інвестицій і фінансів. Туризм. Формування  інформаційного суспільства.

§ 25

27

 

Політична географія і геополітика. Географічні складові політичної географії. Політичні складові політичної географії. Геополітика. Геополітичні і національні інтереси держави. Геополітика «сили».

§ 26

Учень/учениця  характеризує географічний простір та обґрунтовує його роль у світосистемі;

пояснює причини демографічних явищ, просторові відмінності показників природного й механічного руху, вплив конфесійної, етнічної, соціальної структури населення на процеси відтворення і міграції;  аналізує текстові, картографічні і статистичні матеріали з метою порівняння  процесів відтворення населення; обґрунтовує особливості перебігу демографічних процесів у країнах з різним рівнем економічного розвитку; прогнозує зміни чисельності населення, статевої та вікової структури на основі аналізу статево-вікових пірамід; робить висновки про важливість демографічних прогнозів; розуміє поняття глобальної економіки; називає складові міжнародної науково-технологічної сфери,  системи виробництва, міжнародної валютно-фінансової системи, сучасних транспортно-логістичних систем, форми світового ринку; наводить приклади міжнародної спеціалізації та кооперування виробництва; розрізняє національні та інтернаціональні форми виробництва;

визначає роль транснаціональних корпорацій та вільних економічних зон у функціонуванні глобальної економіки; уміє знаходити інформацію про сучасний стан окремих виробництв і ринків; розробляє просторові моделі світового господарства; розрізняє зовнішню і внутрішню політику держави, територіально-політичні системи національного і наддержавного рівнів.

28

 

Узагальнення і контроль знань за темою «Суспільна географія світу».

-

 

Тема 8. Суспільна географія України (6 год.)

29

 

Українська держава. Географічне положення України. Природні умови. Політико-географічне положення України. Державні кордони України. Участь в міжнародних організаціях. Адміністративно-територіальний устрій України.

§ 27

30

 

Населення України. Кількість населення України. Відтворення населення. Статево-віковий склад населення. Демографічна політика. Міграційні процеси. Система розселення.

Практична робота № 8.  Порівняльний аналіз картограм  народжуваності, смертності, природного приросту, густоти  населення, урбанізації в різних регіонах України.

§ 28

 

31

 

Господарство України. Показники економічного розвитку держави (ВВП, ІЛР). Секторальна та територіальна структура господарства України. Конкурентні переваги на світових ринках.

Практична робота № 9. Аналіз секторальної структури економіки України.

§§ 29, 30

 

32

 

Матеріальне виробництво в Україні. Сільське господарство. Металургія. Електроенергетика. Машинобудування. Хімічна промисловість. Лісозаготівлі та деревообробка. Легка та харчова промисловість.

§§ 31, 32

 

33

 

Сфера послуг України. Міжнародні транспортні коридори на території України. ІТ-послуги. Рекреація та туризм. Місце України на світовому ринку інвестицій. Транснаціональні фінансові корпорації в Україні. Стратегія сталого розвитку України.

§§ 33, 34

 

Учень/учениця характеризує політико-географічне положення України на глобальному, регіональному, локальному рівнях; знає основні просторові закономірності демографічних процесів і розселення населення в Україні; прогнозує вплив системи розселення на розміщення виробництва та соціальної інфраструктури; знає і розуміє особливості секторальної та територіальної структури економіки, суть глобальної стратегії сталого розвитку, основні положення стратегії збалансованого розвитку України; характеризує чинники, що зумовили розвиток в Україні окремих виробництв товарів і послуг; визначає сучасні риси національного господарства, місце України на світових товарних ринках, чинники міжнародної спеціалізації країни; висловлює власні судження щодо конкурентних переваг і перспектив розвитку окремих виробництв в Україні.

34

 

Узагальнення і контроль знань за темою «Суспільна географія України»

-

РЕЗЕРВ (1 год.)

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 5
Оцінки та відгуки
  1. Дораж Олена
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Шевцов Сергей
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Пархомчук Анна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Шулік Лариса
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Чікаленко Ганна Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 2 відгука
doc
Пов’язані теми
Географія, 11 клас, Планування
Додано
11 серпня 2023
Переглядів
7951
Оцінка розробки
5.0 (5 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку