9 клас. Тема 5. Глобальні проблеми
Компетентнісний потенціал: «Обізнаність та самовираження у сфері культури», «Екологічна грамотність і здорове життя», «Спілкування державною та іноземними мовами», «Соціальна і громадянська компетентність», «Інформаційно-цифрова компетентність».
На уроках основ здоров’я під час вивчення теми: «Сучасний комплекс проблем безпеки» ви ознайомилися із змістом поняття «сталий розвиток» людства. Використовуючи знання, отримані на основах здоров’я, а також знання з географії, укажіть малюнок, що демонструє триєдину систему сталого розвитку:
А) Б) В) Г) Д)
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
|
Компетентнісний потенціал: «Ініціативність і підприємливість».
Мексиканський бізнесмен арабського походження Карлос Слім є однією з найбагатших людей світу. Він стверджує: «Багатство – це город, де потрібно ділитися плодами». Для вирішення проблеми подолання відсталості країн, що розвиваються одним із шляхів є допомога держав, організацій, окремих бізнесменів. Укажіть країну, що розвивається:
А) Іспанія; Б) Бразилія; В) Латвія; Г) Мадагаскар; Д) Україна.
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
|
Компетентнісний потенціал: «Обізнаність та самовираження у сфері культури», «Соціальна і громадянська компетентність», «Екологічна грамотність і здорове життя».
Фантастичне оповідання американського письменника Рея Дугласа Бредбері «Все літо в один день» шкільної програми зарубіжної літератури, яке ви вчили у 6 класі, вчить цінувати справжнє, людське. Твір розповідає про те, що Земля вичерпала свої ресурси і люди переселилися на Венеру. Під час проведення Тижня зарубіжної літератури в школі ви можете провести бесіди – зустрічі з шестикласниками, щоб пояснити їм, що катастрофі можна запобігти. Укажіть глобальну проблему, про яку йдеться у вказаному творі:
А) проблема війни і миру; В) сировинна й енергетична; Д) демографічна.
Б) тероризму; Г) екологічна;
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
|
Компетентнісний потенціал: «Екологічна грамотність і здорове життя».
Головна цінність людини – це її здоров’я. Проте можна констатувати той факт, що в Україні погіршується стан здоров’я населення. Для країни характерна інтенсивна депопуляція. Укажіть часові рамки, в яких особливо загострилась демографічна проблема в нашій державі:
А) в останнє десятиліття;
Б) в останнє століття;
В) в останнє п’ятдесятиліття;
Г) в останнє п’ятиліття;
Д) в останні кілька років.
.
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
|
Компетентнісний потенціал: «Екологічна грамотність і здорове життя».
На уроках основ здоров’я ви вчилися оцінювати екологічні небезпеки за місцем проживання, що впливають на здоров’я громади. Укажіть складові екологічної проблеми людства, НЕвластиві Хмельницькій області:
А) забруднення атмосфери;
Б) забруднення поверхневих вод;
В) опустелювання;
Г) ерозія ґрунтів;
Д) скорочення видового різноманіття рослин.
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
|
Компетентнісний потенціал: «Обізнаність та самовираження у сфері культури», «Соціальна і громадянська компетентність», «Інформаційно-цифрова компетентність».
В умовах глобалізації формується світове (глобальне) громадянське суспільство, яку також здатне впливати на світові процеси. Громадські організації мають різне спрямування. Укажіть громадське об’єднання, яке має руйнівну роль:
А) Всесвітня рада Миру;
Б) Зелений світ;
В) Лікарі без кордонів;
Г) Аль-Каїда;
Д) товариство милосердя.
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
|
Компетентнісний потенціал: «Соціальна і громадянська компетентність», «Екологічна грамотність і здорове життя», «Уміння вчитися впродовж життя», «Основні компетентності у природничих науках і технологіях».
Девіз «Грінпіс»: «Думай глобально – дій локально!» говорить про те, що кожен житель планети Земля може допомогти у вирішенні глобальних проблем людства. Укажіть глобальну проблему, яку ви допомагатимете вирішити, якщо в домівці заміните лампи розжарення на енергозберігаючі:
А) проблема війни і миру; В) сировинна й енергетична; Д) демографічна.
Б) тероризму; Г) екологічна;
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
|
Компетентнісний потенціал: «Спілкування державною та іноземними мовами», «Соціальна і громадянська компетентність», «Уміння вчитися впродовж життя», «Обізнаність та самовираження у сфері культури», «Екологічна грамотність і здорове життя».
Ви живете в соціумі. Складовою сталого розвитку є і стійкий соціальний розвиток. Укажіть проблему, що НЕ належить до соціальних:
А) проблема зайнятості;
Б) проблема рівня і якості життя;
В) розширення доступу до знань;
Г) підвищення інтенсивності та продуктивності господарства;
Д) забезпечення громадських прав та особистої безпеки людей.
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
|
Компетентнісний потенціал: «Спілкування державною та іноземними мовами», «Соціальна і громадянська компетентність», «Уміння вчитися впродовж життя», «Обізнаність та самовираження у сфері культури».
На уроках правознавства ви вчили, що паспорт - головний документ людини. Він, як особистий код, вписується у всі реєстри держави, щоб його власника можна було знайти в будь-якому куточку країни. Міжнародні природоохоронно-екологічні організації і програми теж мають свої усталені абревіатури. Укажіть складноскорочене слово, яке НЕ має відношення до стратегії сталого розвитку:
А) ЮНЕП; Б) ВСОП; В) МСОП; Г) МКНСР; Д) ОПЕК.
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
|
Компетентнісний потенціал: «Інформаційно-цифрова компетентність», «Соціальна і громадянська компетентність», «Уміння вчитися впродовж життя», «Основні компетентності у природничих науках і технологіях».
На уроках фізики ви вчили теплові явища. Укажіть явище, зображене на схемі:
А) «озонова діра»;
Б) «парниковий ефект»;
В) «кислотний дощ»;
Г) «ерозія ґрунтів»;
Д) «деградація лісів».
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
|
Компетентнісний потенціал: «Екологічна грамотність і здорове життя», «Спілкування державною та іноземними мовами», «Соціальна і громадянська компетентність», «Уміння вчитися впродовж життя», «Основні компетентності у природничих науках і технологіях».
Глобальні загрози, породжені діяльністю людини та їх вплив на здоров’я – надзвичайно актуальні проблеми сьогодення. Тому тема «Глобальні проблеми людства» розглядається і на уроках фізики, хімії, біології, основ здоров’я, трудового навчання. Адже розвиток екологічно доцільного мислення і поведінки – це складова формування здорового способу життя. А також стратегії сталого розвитку. Укажіть правильне твердження :
А) сталий розвиток (англ. Sustainable development) – економіка з відносно стабільними головними показниками, такими як чисельність населення і рівень споживання, розмір яких не перевищує несучу здатність екосистеми.;
Б) сталий розвиток (англ. Sustainable development) – це такий розвиток села, при якому забезпечуються зростання, диверсифікація і підвищення ефективності сільської економіки, стабілізація чисельності населення і збільшення тривалості життя, повна і продуктивна зайнятість працездатного населення, підвищення рівня і якості життя в сільських районах, раціональне використання і відтворення їх природно-ресурсного потенціалу.;
В) сталий розвиток (англ. Sustainable development) – це формування належного життєзабезпечення людини;
Г) сталий розвиток (англ. Sustainable development) – це раціональне ведення домашнього господарства;
Д) сталий розвиток (англ. Sustainable development) – загальна концепція стосовно необхідності встановлення балансу між задоволенням сучасних потреб людства і захистом інтересів майбутніх поколінь, включаючи їх потребу в безпечному і здоровому довкіллі.
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
|
Компетентнісний потенціал: «Спілкування державною та іноземними мовами», «Уміння вчитися впродовж життя», «Основні компетентності у природничих науках і технологіях».
Французький учений-океанограф Жак Ів Кусто був надзвичайно занепокоєний проблемою освоєння Світового океану: «Ось уже півстоліття люди наживаються на знищенні життя в морі. Майже третина всього живого у Світовому океані знищена в результаті шкідливої діяльності людини. Цілком імовірно, що в недалекому майбутньому океан перетвориться на позбавлені життя водні пустелі». У висловлювання йдеться про водну складову екологічної проблеми. З точки зору фахівця-гідроеколога укажіть НЕправильне твердження щодо основних шляхів розв’язання екологічної проблеми:
А) перехід до безвідходного виробництва;
Б) впровадження замкнених циклів використання ресурсів;
В) використання нагромадженого за тисячоліття людської діяльності досвіду традиційного раціонального природокористування;
Г) перехід до матеріало- й енергоємних технологій;
Д) екологічна освіта, просвіта та виховання.
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
|
Компетентнісний потенціал: «Соціальна і громадянська компетентність», «Основні компетентності у природничих науках і технологіях».
Географія виробництва продовольчих культур не збігається з географією їх споживання – це одна із причин глобальної продовольчої проблеми. Укажіть рядок, в якому правильно перераховано регіони світу, які мають надлишок продовольства:
А) Азія, Африка, Латинська Америка;
Б) Азія, Африка;
В) Північна Америка, Західна Європа;
Г) Латинська Америка, Північна Америка, Західна Європа;
Д) Латинська Америка, Північна Америка;
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
|
Компетентнісний потенціал: «Соціальна і громадянська компетентність», «Спілкування державною та іноземними мовами», «Обізнаність та самовираження у сфері культури».
Згідно оцінок продовольчої та сільськогосподарської міжнародної організації ФАО, щоб прогнозувати населення Землі, що стрімко зростає, об’єм сільськогосподарського виробництва на початку ХХI століття повинен бути на 60% вищим від рівня 1980 року. Укажіть рядок, в якому перераховано глобальні проблеми, що мали на увазі експерти:
А) подолання відсталості країн, що розвиваються та продовольча;
Б) демографічна та продовольча;
В) продовольча, демографічна та подолання відсталості країн, що розвиваються;
Г) сировинна та енергетична;
Д) сировинна та енергетична, продовольча, демографічна та подолання відсталості країн, що розвиваються .
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
|
Компетентнісний потенціал: «Соціальна і громадянська компетентність», «Математична компетентність».
Для того, щоб змістовно обґрунтовувати взаємозв’язок особистої, національної і глобальної безпеки (як вас вчили на основах здоров’я), необхідно володіти фактичним матеріалом предмету розгляду: У такому випадку ви зможете переконати співрозмовника в істинності своїх висловлювань. Для аргументації використайте наступний приклад. Розташуйте області України за кількістю викидів шкідливих речовин в атмосферне повітря, починаючи із найменшого показника (тонн на 1 км2 території області):
А) Волинська обл;
Б) Вінницька обл;
В) Львівська обл;
Г) Запорізька обл;
Д) Дніпропетровська обл.
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
1 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
Компетентнісний потенціал: «Соціальна і громадянська компетентність».
У засобах масової інформації часто виступають спеціалісти з різних галузей знань. Вони вчать нас, пересічних громадян, берегти свій дім на ім’я Земля. У своїх виступах часто вживають різні терміни, відомі нам із шкільної лави. Установіть відповідність між глобальними проблемами та їх складовими :
|
А) охорона здоров’я, наука; |
|
Б) знищення природних ресурсів; |
3. екологічна; |
В) депопуляція, демографічний вибух; |
4. соціальна |
Г) забруднення навколишнього середовища; |
|
Д) збереження миру на Землі; |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
|
|
|
Компетентнісний потенціал: «Екологічна грамотність і здорове життя», «Соціальна і громадянська компетентність», «Основні компетентності у природничих науках і технологіях», «Математична компетентність».
Гострота глобальних проблем у різних країнах неоднакова. Установіть відповідність між глобальними проблемами світу та їх проявом на території України:
1. проблема війни і миру; |
А) імпорт нафти та природного газу становить 43% від споживання; |
2. енергосировинна проблема; |
Б) проведення Антитерористичної операції на сході держави; |
3. демографічна прблема; |
В) для країни характерна інтенсивна депопуляція; |
4. екологічна криза; |
Г) економіка країни на 12% залежить від імпорту продуктів харчування; |
|
Д) виділяється особлива територія зони екологічного лиха – 30 - кілометрова зона відчуження Чорнобильської АЕС. |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
|
|
|
Компетентнісний потенціал: «Соціальна і громадянська компетентність», «Основні компетентності у природничих науках і технологіях», «Математична компетентність».
На уроках основ здоров’я ви вчили глобальні загрози, породжені діяльністю людини. На уроках географії ви доповнили отримані знання, використовуючи поняття територіальної організації. Однією із катастроф, породжених діяльністю людини, є Чорнобильська. Укажіть цифру на карті, що позначає зону екологічної катастрофи в Україні :
А) 1; Б) 2; В) 3; Г) 4; Д) 5.
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
|
Компетентнісний потенціал: «Математична компетентність».
На карті масштабу 1: 100 000 екологічно забруднена ділянка займає площу 4 см2. Укажіть площу, яку займає ця ділянка на місцевості (в га):
А) 400; Б) 200; В) 4000; Г) 2000; Д) 40.
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
|
Компетентнісний потенціал: «Обізнаність та самовираження у сфері культури», «Соціальна і громадянська компетентність».
«У суперечці народжується істина», – часто доводиться чути при вирішенні нагальних проблем. Особливо на міжнародних форумах, де піднімаються питання захисту прав людини. Уявіть, що вам, як спеціалісту-правозахиснику, доручено виступити на форумі з питань глобальної демографічної проблеми з темою: «Демографічна політика Китаю та Індії як форма порушення прав людини». Які аргументи ви підготували б на підтвердження своєї доповіді? Укажіть також контраргументи, що запропонують вам опоненти. Виступ побудуйте у вигляді таблиці з тезами, що складатиметься з двох колонок: «за» і «проти». Зробіть висновок щодо власного бачення шляхів вирішення даної проблеми.
Демографічна політика Китаю та Індії як форма порушення прав людини |
|
«За» |
«проти» |
|
|
|
|
|
|
Компетентнісний потенціал: «Соціальна і громадянська компетентність», «Обізнаність та самовираження у сфері культури», «Екологічна грамотність і здорове життя».
Під час проведення Тижня зарубіжної літератури в школі шестикласникам можна провести заочну екскурсію країнами «клубу ядерних держав». Адже в програмовому оповіданні 6 класу Рея Бредбері «Усмішка» йдеться про техногенну катастрофу внаслідок атомних бомбардувань.
Цей твір –– застереження від можливого лиха, адже, на думку автора, люди є творцями свого майбутнього. Впишіть у праву колонку таблиці назви країн - членів «клубу ядерних держав», позначених на карті світу відповідними цифрами:
|
1- США) |
2- |
|
3- |
|
4- |
|
5- |
|
6- |
|
7- |
Компетентнісний потенціал: «Соціальна і громадянська компетентність».
При підготовці спеціалістів-екологів природокористування є невід’ємною складовою навчальних дисциплін. З уроків географії ви знаєте, що нераціональне природокористування є основною причиною виникнення глобальних екологічних проблем. Укажіть приклади раціонального природокористування (із перерахованих):
1. інтенсивний випас худоби;
2. підсічно-вогневе землеробство;
3. створення культурних ландшафтів;
4. повторне використання відходів виробництва;
5. створення заповідників;
6. теплове забруднення середовища;
7. знищування окремих видів рослин і тварин;
8. знищення лісів.
|
|
|
Компетентнісний потенціал: «Соціальна і громадянська компетентність».
Питання сталого розвитку є дуже актуальним для України. Адже принципи господарювання переважно не співпадають із принципами Концепції сталого розвитку. Укажіть ці відмінності:
1. людство може надати розвитку сталого і довготривалого характеру, для того щоб він відповідав потребам людей, які живуть зараз, не втрачаючи при цьому можливості майбутнім поколінням задовольняти свої потреби;;
2. неузгодженість темпів економічного розвитку й вимог екологічної безпеки;
3. обмеження у сфері експлуатації природних ресурсів відносні. Вони пов'язані з сучасним рівнем техніки і соціальної організації, а також із здатністю біосфери до самовідновлення;
4. домінування природо ємних видів економічної діяльності з високою питомою вагою ресурсо- та енергоємних застарілих технологій;
5. необхідно задовольнити елементарні потреби всіх людей і всім надати можливість реалізувати себе в житті. Без цього сталий і довготривалий розвиток просто неможливий.
6. необхідно урівноважити можливості тих, хто користується надмірними грошовими і матеріальними благами, з екологічними можливостями планети, зокрема відносно використання енергії;
7. відсутність культури відповідного масового споживання;
8. чисельність і темпи росту населення мають відповідати потенціалу глобальної екосистеми Землі.
|
|
|
Компетентнісний потенціал: «Обізнаність та самовираження у сфері культури», «Соціальна і громадянська компетентність», «Екологічна грамотність і здорове життя».
Усвідомлення причин виникнення будь-якої проблеми – перший крок до її розв’язання. Саме тому ООН доручає своїм комітетам вивчення низки причин і виступ із узагальненими результатами на сесії Генеральної Асамблеї ООН для прийняття рішень з подолання поставлених проблем. Уявіть, що вам, як представнику Комітету з питань роззброєння і міжнародної безпеки, доручено провести аналіз сутності, причин і шляхів вирішення глобальної проблеми війни і миру. Складіть невелику доповідь з даного питання. Чи стосується дана проблема України? Відповідь обґрунтуйте.