Тема: Гетьманщина в часи Івана Мазепи
Мета: охарактеризувати політичне становище Гетьманщини наприкінці XVII ст. , гетьманування І.Мазепи, особливості його зовнішньої та внутрішньої політики, дати оцінку Мазепі як людині та політику ; розвивати в учнів критичне мислення при оцінці історичного діяча, висловлювати власну точку зору та аргументувати її, виховувати в учнів любов до історії власної Батьківщини та повагу до історичних діячів.
Основні поняття : «Коломацькі статті», «Північна війна», Полтавська битва , «значкові й значні військові товариші».
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Обладнання: підручник, картки з завданнями, робоча карта уроку, телефони, додатки
Епіграф уроку:
можна поставити у ряд таких постатей,
як Прометей, Мойсей, Фауст. Серед українських
героїв у світі він не мав собі рівних.
Хід уроку
Завдання №1. Вправа «Займи позицію». Як ви вважаєте чи можна було уникнути «Руїни « після смерті Б.Хмельницького? ( «Так» , «Ні», «Важко відповісти»)
Завдання №2 . Розподілити договори між історичними діячами (Додаток 1)
Завдання №3. Робота з хмарками слів. Вкажіть будь ласка події, що відбулися під час періоду «Руїни». (Додаток .2)
Завдання 4. Асоціативний кросворд. Групам пропонуються вивчені історичні терміни. Потрібно підібрати асоціації, що стосуються головного терміну. (Додаток .3)
Завдання №5. Пояснити історичні меми ( Додаток 4. Пояснити історичну подію.)
Як ви пам’ятаєте, що в історичній науці є такий вислів «Від Богдана до Івана не було гетьмана». Сьогодні ми на уроці спробуємо з’ясувати, за що історики ставлять Мазепу в один ряд з Б.Хмельницьким та навчимося давати власну оцінку історичному діячеві.
Під час вивчення теми учні отримують робочі карти уроку, які будуть заповнювати під час уроку за вказівкою вчителя. (Додаток 5)
А) Учні опрацьовують біографію І.Мазепи до приходу до влади та заповнюють відомості про біографію у відповідній графі робочої карти уроку.
Вчитель. Своє обрання І.Мазепа розпочав як політики промосковської орієнтації . Про це свідчать укладені ним «Коломацькі статті» , що регламентували українсько-російські відносини.
«Коломацькі статті» 1687 р. |
• Значно розширювалась російська присутність в Україні та обмежувалася козацька автономія. • Гетьман не мав права без царського указу зміщувати з посад козацьку старшину. • У Батурині при гетьмані розташовувався московський стрілецький полк. • Війську Запорозькому заборонялося зноситися з чужоземними державами, вести торгівлю з Кримом. • Козацька верхівка мала сприяти українсько-російським шлюбам. • Стверджувалося, що «Малоросийский край» є частиною «их царського Пресветлого Величества Самодержавной державы»
|
Б) Робота з підручником . Учні самостійно опрацьовують «Коломацькі статті» і дають відповіді на питання вчителя.
Завдання 1. Як ви оцінюєте договір Мазепи й московського царя ? Для якої з сторін вони були більш вигідні? Порівняйте цей договір з попередніми договорами українських гетьманів з Москвою.
В) Метод «бортового журналу». Опрацювання с.198 в підручнику та заповнення напрямків зовнішньої політики І.Мазепи.
В 1700 році Московське царство розпочало Північну війну проти Швеції за вихід до Балтійського моря. В цій війні московський цар Петро І використовував і козацькі війська. Далеко від Гетьманщини козаки опинилися в тяжкому становищі. Петро І також направив козаків на придушення повстання Семена Палія на Правобережжі. В 1704 році Мазепа приєднує Правобережжя під свою булаву. Така політика Петра І викликала незадоволення рядового козацтва. В такій ситуації Мазепа в таємниці від старшини почав таємне листування з іноземними володарями Польщі та Швеції.
Спочатку швецький король Карл ХІІ планував здійснити наступ на Москву , але потім вирішив піти на південь і з’єднатися з військом Івана Мазепи. В 1708 році вони укладають договір. Згодом до Мазепи приєднуються запорожці на чолі з Костем Гордієнком.
Б) Перегляд відео та відповіді на питання.
Учні переглядають відео через посилання QR коду з робочої карти уроку.
В) Складання сенкану.
Додаток 1.
Додаток 2.
Додаток 3.
С
Е
Р
Д
Ю
К
И
Р
У
Ї
Н
А
А
В
Т
О
Н
О
М
І
Я
Додаток 4.
Додаток 5.
Рік народження:__________________________________________________________ Місце народження:________________________________________________________ Навчання:________________________________________________________________ Королівська служба:_______________________________________________________
|
|
Метод «бортового журналу» (с.198): У внутрішній політиці йому вдалося …….. Забезпечити…….. Мазепа формував …… В 1701 році за сприяння Мазепи…. Мазепа запрошував до своєї адміністрації……
|
|
Північна війна (1700-1721). Полтавська битва 1709 рік.
Переглянь відео та дай відповіді на запитання!
Запитання:
Скласти сенкан І.Мазепи:
Подумай! Іван Мазепа: зрадник, видатний державний політик чи людина, що дбала лише про особисті інтереси.?
|
Виконай вправи!