Відкритий урок Грицюти Вікторії Юріївни, вчителя історії
Тема: «Гетьманщина в часи Івана Мазепи. Історичний портрет Івана Маземи»
Мета: Сформувати в учнів хронологічну предметну компетентність, а саме: вміти визначати хронологічні межі гетьманування І. Мазепи, співвідносити дати і події Північної війни, формувати в учнів дослідницької роботи, уміння висувати гіпотези; виховувати почуття гордості та справедливості стосовно українського народу.
Очікувані результати: учні зможуть орієнтуватися в історичному просторі , співвідносити розвиток історичних явищ і процесів, критично аналізувати та зіставляти різні точки зору авторів джерел, пояснювати певні історичні процеси.
Інтегрована змістовна лінія: «Громадянська відповідальність»
Розвиток ключових компетентностей: спілкування державною мовою, уміння вчитися впродовж життя, соціальна та кромадянська компетентності.
Поняття: Малоросійська колегія, Коломацькі статті, меценат
Дати й події:
1687-1709 рр. – гетьманування Івана Мазепи
1687 р. – Коломацькі статті
1689 р. – другий Кримський похід
1700 р. – Константинопольський мир
Хід уроку
1. Актуалізація опорних знань
1. Як називався період в історії України, який розпочався після смерті Б. Хмельницького?
2. Кого з гетьманів ви можете назвати? У чому полягало значення їхньої діяльності?
3. Що вам відомо про Івана Сірка?
4. Поясність зміст картини, назвіть автора.
2. Повідомлення нових знань
2.1. Вступне слово та повідомлення теми уроку
«Від Богдана до Івана на Україні не було гетьмана», цей вираз належить Івану Мазепі, і сьогодні ми поговоримо про гетьманство цієї неоднозначної історичної постаті, отже тема сьогоднішнього уроку «Гетьманщина в часи Івана Мазепи»
Проблемне питання: Так хто ж він – Іван Мазепа? Зрадник чи патріот свого народу?
2.2. Робота з документами
Прочитайте уривки з двох документів та дайте відповіді на запитання
«Зі спогадів шотландського генерала Патріка Гордона про обрання гетьманом Івана Мазепи»
«25-го виступили в поле неподалік від козацького табору вибрані полки та стрільці... Близько 10-ї години з великого табору прибув генералісимус з боярами й визначними людьми перед військо. Вони подалися до шатра..., наказали принести всі знаки гетьманської влади й покласти на малий стіл, накритий дорогим килимом... Усім козакам наказали стати кругом. По тому визначні з них подалися разом з боярами до шатра-каплиці. Після молитов, що тривали приблизно чверть години, всі вийшли з шатра. Генералісимус сказав козакам, що царі, згідно зі старим звичаєм, дозволили їм обрати вільними голосами гетьмана. Він зажадав, щоб вони ухвалили рішення. Спочатку запанувала коротка тиша. Але згодом почулися голоси, що хочуть обрати Мазепу. Це скоро поширилося, і всі почали кричати, що хочуть Мазепу на гетьмана. Генералісимус запитав визначних козаків, кого вони хотіли б мати за гетьмана.
Усі одностайно відповіли, що хочуть Мазепу».
М. С. Грушевський про обрання гетьманом Івана Мазепи
«Тим часом на першу вість про арешт Самойловича у війську і по полках почалися розрухи против старшини: в таборі під Кодаком прилуцькі козаки вкинули свого полковника і суддю полкового в огонь і засипали землею; в Гадяцькім полку побили декого з старшини, в інших громили старшину... — приятелів гетьмана бувшого. Тому старшина спросила скорше вибрати гетьмана... Очевидно, справа вибору була облажена наперед — Іваном Мазепою. Він пообіцяв Голіцину за своє обрання 10 тис. рублів, і під впливом всесильного тоді Голіцина його кандидатура не стріла ніяких перепон».
Завдання
1. Порівняйте ці два документи й визначте, чи однаково автори характеризують процес обрання гетьманом Івана Мазепи. Чому?
2. Чи позначилась на церемонії виборів колоніальна московська політика щодо України? Свою відповідь обґрунтуйте.
Розповідь учнів (випереджальне завдання)
3. Робота з підручником
Клас ділиться на дівчат і хлопців. Опрацьовують пункти 3 і 4 і складають кожен по 1 питанню.
Кросворд «Іван Мазепа»
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
м |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
а |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
з |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
е |
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
5 п |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
а |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Кросворд
1. 1709 р. відбулась ……… битва (Полтавська)
2.Договір (статті), що були підписані І.Мазепою з Московською державою? (Коломацькі)
3. Столиця Гетьманщини за Івана Мазепи? (Батурин)
4.Людина, яка вкладає власні кошти в розвиток освіти, науки, релігії. (меценат)
5.Війна між Московською державою і Швецією (Північна)
6.Хто підтримав І. Мазепу у змові проти Московської держави? (запорожці)
7.Стиль в архітектурі часів І. Мазепи. (бароко)
8.«Другий Єрусалим» (Київ)
9.Що було знищено у 1709 р. (Січ)
Використовуючи слова, що зображені на хмаринці складаємо історичний портрет Івана Мазепи
6. Висновки
Відповідь на проблемне питання.
7. Домашнє завдання
Опрацювати параграф 37. Відсканувати код і переглянути відео. скласти таблицю «Зовнішня та внутрішня політика І. Мазепи».