Тема. Гігієна порожнини рота.
Практична робота. Гігієнічний догляд за порожниною рота
Мета:
Обладнання і матеріали: напис теми, орієнтовний план уроку - планети, написи, девіз, люстерка, зуби без рота, мультфільм «Ведмедик – ласунчик», презентація «Зуби», роздатковий матеріал, мікрофон, казкові герої, бейджі з назвами груп.
Очікувані результати.
Після цього уроку діти:
* знатимуть :
- роль зубів, як один з органів травлення у житті людини;
- правила догляду за зубами;
- до кого звернутися вразі захворювання зубів;
- корисні та шкідливі для зубів продукти харчування.
* вмітимуть :
- правильно доглядати за зубами;
- правильно харчуватися з максимальною користю для зубів;
- аналізувати і синтезувати, робити висновки;
- користуватися додатковою літературою.
Тип уроку: урок-подорож, засвоєння нових знань, комбінований
План уроку на хмарках
3. Руханка
4. Будова зуба та їх призначення.
5. Практична робота «Гігієнічний догляд за порожниною рота».
6. Продукти , які зміцнюють та пошкоджують зуби.
Хід уроку – подорожі
І. Організація класу.
Доброго ранку, діти!
Доброго ранку всім!
Усміхніться всім довкола
Небу, сонцю, друзям.
Сядьте, діти всі рівненько,
Руки покладіть гарненько,
Голівку вище підніміть,
Свої плечі розведіть.
ІІ. Емоційне налаштування.
Вправа «Долонька до долоньки»
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
3.1. Гра з гігієнічними навичками.
– Давайте пограємо в гру з гігієнічними навичками. (Правила гри – відповідати на запитання ТАК, НІ.)
Ви поснідали смачненько? (Діти: Так!)
Зубки чистили гарненько? (Діти: Так!)
Хто не любить пасти та зубної щітки,
То у того зубки зіпсуються швидко? (Діти: Так!)
Хто ласує тортом, полюбляє цукор,
Той собі на горе буде мати муку? (Діти: Так!)
Зубки ввечері почистили і пішли відпочивати
Захватили булочку солодку у ліжко? (Діти: Ні!)
Щоб зуби укріпляти
Корисно цвяхи жувати? (Діти: Ні!)
Блиск зубам щоби надати
Треба крем взуттєвий взяти
Видавить пів тюбика
І почистити зубики.
Так чи ні? (Діти: Ні!)
Отже, не лінуйтеся, діточки маленькі,
Зранку і під вечір зубки чистити гарненько!
3.2.Перегляд колажу. Бесіда (презентація)
- Подивіться, будь ласка , на екран, де всі дарують вам посмішку. ( Слайд 2)
- Що ви відчуваєте при цьому? ( Радість, тепло, спокій, добро, впевненість, щастя…)
- Що найбільше привертає вашу увагу в усмішках? ( Зуби)
- А чому саме зуби? ( Бо вони красиві, білосніжні, здорові, блискучі…)
ІV. Повідомлення теми і мети уроку
1. Слово учителя.
- Чи зрозуміли ви з нашої гри та бесіди про що ми будемо говорити на уроці?
- Так, про зубки, про ротову порожнину, її гігієну, адже не даремно кажуть,
"ЗДОРОВІ ЗУБИ – ЗАПОРУКА ЗДОРОВ’Я”.
- А те як звучить тема нашого уроку, ми дізнаємося склавши картки - пазли. Робота в парах.
- Діти, дуже важливо для збереження здоров’я дбати про свої зуби та ротову порожнину. Що означає доглядати за зубами? (Роздуми учнів.) (Метод «Мікрофон»)
Щоб розібратися в цьому, сьогодні ми проведемо незвичайний урок, урок- подорож. Саме на сьогоднішньому уроці ми будемо поглиблювати знання про гігієну порожнини рота , розширюватимемо уявлення про групи зубів; дізнаємося про негативний вплив шкідливих звичок на стан зубів і прикус; дізнаємося правила догляду за зубами.
Ми вирушимо з вами у мандрівку Зубною Галактикою на планету Здоров’я. На цій планеті в усіх здорові зуби, а править в ній Мудра Зубна Фея. Проте дістатися до цієї планети не так легко. На шляху нам можуть зустрітися несподівані перешкоди. А ми готові їх подолати?
Тоді — в дорогу! На нас чекає космічний корабель і його капітан — зоряний хлопчик Баммі. Він — відважний захисник планети Здоров’я.
А девіз девіз подорожі буде такий (на дошці на хмаринці):
Про чистоту хто добре дбає,
Завжди здоров’я добре має.
І настрій в того просто гарний,
І в світі він живе не марно.
V. Вивчення нового матеріалу
5.1 - Відправляємось в подорож.
Перша планета Галактики Здоров’я «Ротова порожнина ,її склад.»
1. Бесіда з елементами розповіді
- З чого складається ротова порожнина? (губи, верхня, нижня щелепа, зуби, язик) (слайд 3)
2. Інформація про гігієну порожнини рота.
-Розгляньте ротову порожнину у дзеркальце.
- Якщо роздивитись свої зуби перед дзеркалом, то можна побачити що всі зуби розташовані у рівні ряди верхні зубки перекривають нижні , і коли ми їх зціпимо, то у кожного є свій ПРИКУС.
- Діти, на ст..45-46, прочитайте, чим відрізняється правильний прикус від неправильного і визначте, який у вас прикус..
- Які причин виникнення неправильного прикусу?
- А зараз я хочу дати слово медичним дослідникам (виступ дітей , бейджі)
Між зубами багато нерівностей. У них легко затримуються часточки страви. Тут дуже швидко розмножуються різні бактерії, в тому числі і збудники хвороб.
А при пошкодженнях зубів потраплятимуть часточки страви і гнитимуть. Це призведе до захворіння зубів, горла, шлунку і навіть серця. Крім того хворі зуби, як правило, мають неприємний запах. До того ж хворі зуби негарні. Проте ми не завжди можемо відчути, що почалося захворювання зубів. Стоматологи радять чистити їх двічі на день.
Це допоможе зберегти зуби здоровими.
3. ВИСНОВОК
1. Друга планета Галактики Здоров’я «Правила догляду за зубами та ротовою порожниною.»
- Проте, щоб зберегти зуби цього ще замало.
Робота у групах (презентація)
Складання правил догляду за зубами та ротовою порожниною.
- Отже складемо асоціативний кущ. Вам допоможуть ілюстрації. (слайд 4)
(Побудова асоціативного куща в групах, презентація)
2. ВИСНОВОК
Здорові зуби – запорука здоров’я і краси. (на хмаринці на дошці)
3. Перегляд мультфільму «Ведмедик – ласунчик»
Ви будете дотримуватися усіх правил догляду за зубами та ротовою порожниною.
1. Наступна планета Галактики Здоров’я «Будова зуба та призначення»
- Я запрошую біологів. (Ознайомлення з будовою зуба. (виступ учнів, бейджі) Учень 1
Спочатку у людини з’являються молочні зуби, а пізніше – постійні. Молочні зуби з’являються у 4-6 місяців, а постійні – в 8-12 років. Всього у дорослої людини 32 зуба.
Учень 2
Зуб складається з трьох частин розгляньте: (слайд 4)
коронка зуба;
шийка зуба;
корінь зуба.
Деякі зуби мають тільки один корінь, інші більше. Коронка зуба покрита емаллю, а в області шийки і кореня – цементом. (слайд 5)
По формі коронок зуби діляться на різці, клики, малі корінні зуби та великі корінні зуби.
- Дякую стоматологам.
2. Призначення зубів
- Відкрийте ст.44 в підручнику, розгляньте ще раз малюнок, які є групи зубів та прочитайте їх призначення.
3. Робота в групах. Інсценування (познайомити з класифікацією і значенням зубів)
Роздати дітям аркушики зі словами «РІЗЦІ», «ІКЛА», «МАЛІ КУТНІ», «ВЕЛИКІ КУТНІ».
Діти об’єднуються в 4 групи і готують інсценівку про призначення зубів своєї групи, їх кількість.
Презентація-інсценізація робіт.
Ми малі «кутні зуби», з’являємося ми у дітей у віці від 1 до півтора року. Хлопотів теж від нас чимало і температура і нежить, але які ми помічники для дитини, адже ми служимо їй для жування їжі.
Тому ми дуже полюбляємо смачненько поїсти, але зазначимо, що тільки корисну їжу - сметанку, молочко, різні овочі та фрукти. Тож щоб ми не псувалися їжте корисну їжу!!!!
Здогадалися, ми «великі кутні зуби»
Ми з’являємося у людини постійними, і властивості випадати не маємо. Ми беремо участь у жуванні їжі. Одна у нас проблема, ми першими починаємо псуватися. Тож слідкуйте за нами!!! Не допускайте нашого псування!!
Ми - «різці». Ми з’являємося найпершими у малюків у віці від 6 до 10 місяців. У малюків нас виростає не один і не два, а 8.
Хоч часто ми і додаємо хлопоту матусям, то від нас з’являється нежить, то температура, проте яку радість вони відчувають коли у їхнього малючка з’являється перший зубчик! Саме різцями дитина починає відкушувати їжу!
А ми «ікла» з’являємося у віці 10-12 місяців і виростаємо по два на нижній і на верхній щелепі. Ми теж незамінні помічники для дітей, адже ми теж беремо участь у відкушуванні їжі.
Але , діти, ми вас просимо, не розкушуйте нами горішки, адже ми можемо зламатися.
4. Це цікаво! Розповіді дітей. (бібліотекарі)
3.1 - На жаль, нікому не доводилося бачити посмішку слона. Може, тому, що у нього зіпсовані зуби? – запитаєте ви. Зовсім ні! З чим, чим а з зубами у слона
все гаразд! Щоправда, їх небагато – всього шість. Але змінюються вони все життя. Тому майже не дошкуляють клаповухому велетню.
3.2. А ось в акулячій пащі вишикувалися рядами тисячі гострих, як лезо бритви, зубів. А позаду кожного робочого – запасний. Зручно, нічого не скажеш! Акулячі зуби чистить маленька рибка-санітар, поїдаючи дрібних паразитів на тілі й зубах хижачки.
3.3. Та найбільше ви б здивувались, якби побачили крокодила, з його роззявленою пащею, у якій спокійно господарює малесенька пташка – кулик- дерихвіст, яку називають "крокодилів сторож”. Пташка для крокодила – це жива зубна щітка. Вона старанно викльовує рештки їжі між зубами тварин.
5. ВИСНОВОК: Отже, тепер ми знаємо, як улаштовані наші зуби. Якщо людина втрачає постійний зуб, новий на його місці вже не виросте. (напис на хмаринці на дошці)
5.5. Наступна планета Галактики Здоров’я .Практична робота «Гігієнічний догляд за порожниною рота»
1. ПОРЯДОК ЧИЩЕННЯ ЗУБІВ (коментування учнями –стоматологами зображень плакату «Чищення зубів»)
В учнів є паперові щітки та картинка зубів. Діти повторюють рухи чищення зубів)
• Зубну щітку розташувати вздовж ліній ясен. Рухи зубної щітки — згори вниз. Слід ретельно чистити кожен зуб.
• Очистити внутрішню поверхню кожного зуба. Рух зубної щітки — знизу вгору.
• Почистити жувальну поверхню кожного зуба. Рух щітки — вперед-назад.
• Кінчиком щітки почистити внутрішню сторону передніх зубів круговими рухами.
• Не забути почистити язик.
2. ВИСНОВОК: Дотримуйтесь правил порядку чищення зубів
5.6. Наступна планета Галактики Здоров’я «Продукти , які зміцнюють та пошкоджують зуби.»
1. Гра «Веселий кошик» (слайд 6)
У кошику розміщені продукти. Учитель показує на екрані продукти з кошику , а учні відносять чи корисні вони, чи шкідливі.
2. ВИСНОВОК: Вживати корисні продукти (напис на хмаринці на дошці)
VI. Узагальнення і систематизація знань
— Наша мандрівка наближається до кінцевої мети. Баммі дякує вам, що ви успішно подолали подорож до Планети Здоров’я. А для того, щоб зустрітися з Зубною Феєю планети, потрібно промовити пароль. Ми дізнаємося його, якщо правильно дамо відповіді на запитання Феї. Ось вони:
- З чого складається ротова порожнина? (губи, верхня, нижня щелепа, зуби, язик)
— Які види зубів ви знаєте?
— Скільки разів на рік необхідно відвідувати стоматолога? (2 рази)
— Скільки разів на день потрібно чистити зуби? (2 рази)
— Назвіть головних помічників збереження здоров’я зубів. (Зубні пасти, щітки)
— Назвіть три корисні та шкідливі продукти для зубів.
— Чого не слід робити, щоб не порушити прикусу?
— Коли і як потрібно їсти солодощі, щоб не зашкодити зубам?
(На дошці записана фраза, кожне слово якої відкривається за правильну відповідь.)
Кожного ранку і кожного вечора чистити зуби має малеча.
— Ось тепер ми знаємо пароль. Це правило, за яким живуть мешканці Планети Здоров’я. А ось і сама Зубна Фея (вчитель показує дітям ігровий персонаж Зубної Феї). Вона дякує вам за те, що кожен із вас виконує всі її правила і поради
VIІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
Гра «П'ять речень» (МЕТОД «Мікрофон»)
Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.
Допоможуть вам такі слова (на дошці)
Я дізнався про….
Я запам’ятав, що … .
Я зрозумів, що … .
Мені на уроці … .
Думаю, що … .
Додаткове завдання. Гра «Казкарі» (колективне складання казки про зуби).
Можливі подальші версії:
Домашнє завдання:
І варіант
П.р., с.р. – виконати завдання на картках «Як правильно чистити зуби? Установи послідовність дій.»
В.р., д.р. – розгадати кросворд
По горизонталі:
4. Він пригнічує больові відчуття, руйнує зуб (нікотін)
2.Молоко та молочні продукти містять (кальцій)
По вертикалі:
3.Лікар, що лікує зуби (стоматолог)
5.Найпоширеніша хвороба зубів (карієс)
1. Подрібнює та пережовує їжу (зуб)
ІІ варіант
П.р., с.р. – розгадати кросворд
По горизонталі:
4. Він пригнічує больові відчуття, руйнує зуб (нікотін)
2.Молоко та молочні продукти містять (кальцій)
По вертикалі:
3.Лікар, що лікує зуби (стоматолог)
5.Найпоширеніша хвороба зубів (карієс)
1. Подрібнює та пережовує їжу (зуб)
В.р., д.р. – Складання казки про зуби.
Можливі подальші версії:
1