ОСНОВИ ЗДОРОВ’Я 6кл.-
Урок №10
Тема: Гігієна ротової порожнини. Догляд за зубами.
Мета: сформувати і поглибити знання учнів про гігієну ротової порожнини;
розширити уявлення про будову зуба, групи зубів;
вчити виконувати правила догляду за зубами; правильно підбирати засоби догляду за зубами;
розвивати здоров’язбережувальну компетентність;
формувати вміння збирати інформацію, досліджувати матеріал, робити висновки;
виховувати відповідальне ставлення до власного здоров я, бажання мати здорові зуби.
Обладнання: роздатковий матеріал, картки, пам’ятки, схема будови зуба, маски (здоровий і хворий зуб).
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І Організаційний момент.
До уроку всі готові?
Є бажання до розмови?
Тож не будем зволікати
Час урок наш починати!
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів, мотивація навчальної діяльності
1.Гра «Так» чи «Ні»
Ви поснідали смачненько? (Діти: Так!)
Зубки чистили гарненько? (Діти: Так!)
Хто не любить пасти
Та зубної щітки,
То у того і зуби зіпсуються швидко? (Діти: Так!)
Хто ласує тортом,
Полюбляє цукор,
Той собі на горе буде мати муку? (Діти: Так!)
Зубки ввечері почистили
І йдете відпочивати
Захватили булочку
Солодку у кровать? (Діти: Ні!)
Щоб зуби укріпляти
Корисно цвях жувати? (Діти: Ні!)
Блиск зубам щоби надати
Треба крем взуттєвий взяти
Видавить пів тюбика
І почистить зубики.
Так чи ні? (Діти: Ні!)
Отже, не лінуйтеся,
Учні дорогенькі,
Зранку і під вечір
Зубки чистити гарненько!
III. Повідомлення теми і завдань уроку
Проблемне запитання
- Як ви гадаєте, що ж допоможе вам:
Здорові зуби - це не просто складова привабливої зовнішності та гарного самопочуття. Це ще і запорука повноцінного харчування і розбірливої мови.
Одним із найважливіших методів профілактики захворювань зубів та ясен є ретельна і регулярна гігієна ротової порожнини.
-Ви вже мабуть зрозуміли що мова на нашому уроці піде про зуби.
А те як звучить тема нашого уроку ви дізнаєтесь, правильно склавши картки.
( учні складають тему уроку “Гігієна ротової порожнини. Догляд за зубами.”)
IV.Ознайомлення з новим матеріалом
1) Розповідь з елементами бесіди та демонстрацією наочного матеріалу
- Пропоную вам поставити по одному запитанню, які стосуються інформації про зуби і є цікавими для вас.
Зуби
Що таке зуби? Чим можуть хворіти?
Навіщо вони нам потрібні? Як треба доглядати а зубами?
Яку будову мають?
1. Що таке зуби і навіщо вони потрібні
- Хто може сказати, що ж таке зуби ? (підсумок: Це органи травлення). - Навіщо вони нам потрібні? (Щоб подрібнювати їжу).
Чим краще подрібнюється їжа, тим краще і швидше вона перетравлюється і перетворюється на поживні речовини. Якщо їжа погано подрібнена, то в шлунок потрапляють великі шматки їжі, шлунку важко їх перетравлювати і він починає боліти.
2. Будова ротової порожнини
Як відбувається процес подрібнення їжі?
У людини є дві щелепи - Нерухома верхня і рухома нижня. На обох щелепах ростуть зуби, які використовуються для подрібнення (пережовування) їжі. Зуби - це дуже тверді утворення, ідеально пристосовані для виконання своєї функції. У людини протягом життя зуби змінюються двічі. Першими з'являються молочні зуби, їх всього 20. Давньогрецький лікар Гіппократ вважав, що вони утворюються з молока матері, тому вони і отримали таку назву. Молочні зуби поступово замінюються постійними зубами. У підлітків продовжують прорізуватися кутні (постійні) зуби. А у віці від 18 до24 років прорізуються, так звані, зуби «мудрості».
Зуби людини мають різну форму і розміри і володіють різною жувальної поверхнею. Загальне число постійних зубів у людини - 32 з них 8 різців , 4 ікла,8 ложнокореневих і 12 корінних зубів.
Різці розташовані в ротовій порожнині спереду, мають рівні гострі краї і виористовуются для відкушування їжі.
Ікла мають конусоподібну форму. У людини вони розвинені слабко.
Малі кутні зуби мають один або два корені і два горбка на жувальній поверхні. Вони призначені для роздавлювання, перетирання їжі, хоча у людини вони можуть використовуватися і для розривання їжі.
Корінні зуби мають кілька коренів (верхні - три, а нижні - два). На жувальної поверхні корінного зуба розташовуються по чотири або п'ять горбочків. Ці зуби служать для дроблення і перемелювання їжі.
- Будова зуба (демонстрація макету зуба)
-Коронку зуба покриває емаль – одна з найміцніших неживих речовин у тілі. Під емаллю знаходиться дентин – жива речовина зуба, а далі – пульпа - м'яка частина зуба. У ній знаходиться орган, ураження якого і викликає гострий біль. Як він називається?(нерв)
Бактерії (мікроби) разом з частками їжі приклеюються до емалі зуба. Після того, як вони приклеються, вони починають свою життєву діяльність, виробляючи кислоту, яка руйнує емаль зубів.
- Як, ви гадаєте, живеться мікробам в ротовій порожнині? (Добре. Тепло, волого і їжа є.)
- В результаті руйнування зубів утворюється... (дірка)
Це ми так говоримо. А лікарі це «дупло» називають КАРІЄСОМ.
Якщо на зубах з’явилися білі чи темні цятки, а ясна набрякли і кровоточать, коли чистиш, не зволікай! Негайно розкажи про це дорослим і разом зверніться по допомогу до стоматолога.
4. Казка про зубки, що боліли (додаток)
- вчитель читає казку учні роблять висновок, що за зубами потрібно доглядати
5. Як потрібно доглядати за зубами.
Щоб мати здорові зуби і гарну посмішку, слід правильно доглядати за порожниною рота. Для цього потрібно чистити зуби, міжзубні проміжки, споліскувати рота.
Людина винайшла безліч засобів для чищення зубів: порошки, деревне вугілля, крейду, гіпс, коріння деяких рослин, смолу, зерна какао та відповідні інструменти — зубочистки й щітки.
Перша зубна щітка з’явилася за 400 років до н. е. Тоді її називали «зубним віником». Попри такий солідний вік, зубна щітка ще й дотепер з нами.
Гігієна порожнини рота відома здавна. Давні греки шанували гігієну під ім’ям Гігеї — богині здоров’я, дочки давньогрецького бога лікування Ескулапа.
Сліпучо-білі зуби вважаються в більшості народів кращою прикрасою. Гігієна порожнини рота — це найважливіший показник загальної культури людини.
- цікава інформація «Як тварини доглядають за зубами»
(повідомлення учнів)
- профілактика захворювання зубів
- робота за картками «Корисна і шкідлива їжа»
(учні по черзі дістають картки з написом продуктів з кошика і прикріплюють поруч зі здоровими (корисні) чи хворими (шкідливі) зубами
- засоби догляду за зубами
Розгадування загадок
1.Я – невтомна трудівниця, мені вірять люди,
Хто зі мною поведеться – той здоровий буде.
Буде часто усміхатись білими зубами,
Мене знає вся малеча і бабусі й мами.
Чистоту тримаю в роті. Справу знаю чітко,
Вам ім’я моє знайоме, бо зубна я ….( щітка)
2. Будуть зубки здоровенькі –
Я почищу їх гарненько.
Візьму в руки зубну щітку,
Густу і пухнасту.
Що крім цього треба взяти?
Ще й і зубну…(пасту)
3.Що за нитка-невидимка між стовпців побігла,
Вигнала всіх ворогів і очистила нам дім? (Зубна нитка)
(робота з підручником «Як правильно чистити зуби»)
10 правил здорових зубів
V. Фізкультхвилинка.
Виконання вправ для укріплення м’язів, що утримують верхню та нижню щелепи.
1.Протягом 1 хв проводити часті рухи нижньої щелепи вперед і назад.
2. 4-6 разів повільно відкривати, закривати рот з одночасним висуненням нижньої щелепи вперед. Це ж вправу повторити при повороті голови вправо і вліво.
3. Язиком порахувати всі верхні і нижні зуби, натискаючи на кожен зуб, повторити 2-3 рази.
4. Витягнути губи в трубочку, з напругою губ і розправити їх в широку посмішку, повторити 4-6 разів.
VI. Узагальнення і систематизація знань учнів
Наш урок добігає до кінця. Давайте підведемо підсумок склавши сенкан по темі нашого уроку – робота за варіантами – до слів: щітка, паста, догляд
( сенкан – п’ятирядковий неримований вірш за схемою:
1 рядок – іменник (тема)
2 рядок – 2 прикметники
3 рядок – 3 дієслова
4 рядок – фраза з 4 слів
5 рядок – синонім з одного слова)
Приклад : зуб
білий гострий
відкушує блищить болить
є у кожної людини
різець
Учні зачитують свої вірші.
- У вас на столах є малюнки зубів. Обличчя у них безликі, їм чогось бракує? (посмішки).
-Давайте оживимо цих осіб і намалюємо їм посмішку веселу,якщо сподобалась подорож і сумну, якщо не сподобалась.
-Отже ваші зуби ожили. Підніміть їх вгору. Подивіться, як ясно і весело стало в класі . Вашими посмішками ви показали, що вам урок сподобався, і цим ви мені подякували за урок. Я вам теж дякую.
(одночасно виставляю оцінки за урок).
VІІ. Домашнє завдання.
Додаток
казка про хворі зубки |
|
|
|
Жили-були собі зубки. Жили вони спокійно в роті у хлопчика Іванка. Спочатку вони жили дуже добре, були вони біленькі, гарненькі та здорові. Тільки не дуже довго вони раділи. Поганий їм господар дістався, просто нечепура. Він їх майже зовсім не чистив. Іванко взагалі не дуже полюбляв вмиватися. Сумували зубки та скаржилися на Іванка. Погане життя у них настало, і захворіли вони від бруду.
- Ми чули, - сказали різці, - якщо господар не чистить зуби, тоді вони можуть на нього образитися й піти назовсім. |
|