ГЛОБАЛЬНЕ ЧИТАННЯ, ЯК ОДНА З МЕТОДИК АЛЬТЕРНАТИВНОГО НАВЧАННЯ ДІТЕЙ З РОЗЛАДАМИ АУТИЧНОГО СПЕКТРУ

Про матеріал
Розкрити поняття «Глобальне читання» , як провідний і альтернативний метод навчання дітей з розладами аутичного спектру. Познайомити з основними етапами навчання глобальному читанню. Звернути увагу педагогів, батьків дітей з РАС, що якщо дитина з особливостями вчиться читати глобально, вона сприймає інформацію цілком, бачить її як картинку, фото. Показати, що глобальне читання розвиває багато фізичних і психічних особливостей дітей.
Перегляд файлу

Багач Діна Борисівна

вчитель-логопед

Дошкільний навчальний заклад №24 «Калинка»

Смілянської міської ради

Управління освіти, молоді та спорту

 

ГЛОБАЛЬНЕ ЧИТАННЯ, ЯК ОДНА З МЕТОДИК АЛЬТЕРНАТИВНОГО НАВЧАННЯ ДІТЕЙ З РОЗЛАДАМИ АУТИЧНОГО СПЕКТРУ

Постановка проблеми.

Розлади аутичного спектру - це широке коло розладів, пов'язаних з аномальною поведінкою, що характеризується якісними порушеннями соціальної взаємодії, вербальної і невербальної комунікації, стереотипними проявами поведінки, інтересів і активності. [1, 96]

Досить часто діти з розладами аутичного спектру не говорять зовсім, або мова розвивається у них з великою затримкою. Іноді це пов'язано з медичними проблемами, такими як порушення роботи мови або апраксія. Однак набагато частіше це обумовлено порушеннями в областях мотивації і соціальної взаємодії. [2, 86]

Явним порушень мовного розвитку дитини з аутизмом передують труднощі розвитку невербальної комунікації (R.Paul, 1987 і ін.). У ранньому віці гуління і лепет можуть бути мало виражені, і часто відрізняються за звучанням від звичайних дитячих. Крім того малюк більше грає звуками сам і менше ніж в нормі використовує їх в спілкуванні.[4, 172]

У частини дітей з аутизмом, мова може практично не розвиватися, вона залишається мутичною. У деяких слова взагалі не з'являються, інші починають вимовляти слова поза комунікації, але незабаром після року втрачають їх. Мутизм - це не обов'язково повна відсутність мовлення: дитина може замовчати зовсім, може вокалізувати, щебетати, чмокати, скрипіти, але може і інтонувати щось схоже з промовою, але «на своїй мові» і теж поза комунікацією. [5, 62]

Проблеми розвитку мови проявляються на ряду з порушеннями розвитку засобів невербальної комунікації - адекватної жестикуляції, міміки, інтонації, яка в даному випадку теж не підтримує комунікацію.

Постає питання, як навчити дитину з відсутністю комунікації навчатися.

Аналіз останніх досліджень і публікацій.

У даний час багато українських і зарубіжних вчених (Ф. Аппе Е. Р. Баєнська, С. Барон-Коуен, К. С. Лебединська, М. М. Люблінг, О. С. Нікольска, Т. Пітерс, Д. Шульженко та ін.) вивчають і досліджують проблему аутизму. Щодо розвитку мови у дітей з складною формою аутизму  дані досліджень і спостережень говорять про те, що звуки мови можуть викликати у таких дітей сенсорний дискомфорт . [1, 154]

Важливим в корекції дітей з РАС є раннє втручання! Одним з видів раннього втручання є Early Start Denver Model / Рання Денверська Модель (РДМ), поведінкове втручання. Дослідження показали, що це лікування значно поліпшило IQ і мовні здібності у малюків з РАС.  [4, 78]

Одною з методик альтернативного спілкування для дітей з РАС є картки РЕСS.  Картки PECS - це комунікаційна система обміну зображеннями розроблена в США, як альтернативна методика для дітей і дорослих з РАС, мета якої навчити ініціювати комунікацію.

Також вчені досліджують проблему навчання дітей з невербальною комунікацією. Доведено, що особливо ефективна методика навчання читання і розуміння зверненого мовлення дітей з розладами аутичного спектру - це глобальне читання. ЇЇ розробив американський лікар-фізіотерапевт - Глен Доман. [3, 87]

Мета статті.

Розкрити поняття «Глобальне читання» , як провідний і альтернативний метод навчання дітей з розладами аутичного спектру.  Познайомити з основними етапами навчання глобальному читанню.

Звернути увагу педагогів, батьків дітей з РАС, що якщо дитина з особливостями вчиться читати глобально, вона сприймає  інформацію цілком, бачить її як картинку, фото. Показати, що глобальне читання розвиває багато фізичних і психічних особливостей дітей:

  • Звуковий супровід допомагає формувати додатковий зв'язок між зоровим і слуховим образами слова, тому запам'ятовування відбувається продуктивніше.
  •  Використання на початкових етапах супроводжує картинки допомагає встановленню асоціацій і формування смислових зв'язків.
  • Навчання глобальному читання дозволяє розвивати імпресивну  мову і мислення дитини до оволодіння вимовою.
  • Розвиває зорову увагу і пам'ять.
  • Розвиток розуміння мови, розширення імпресивного словника, що дозволяє запустити механізм мовного розвитку і стимулювати появу активної мови.

А також, показати, що навчання невербальних дітей з РАС за методом глобального читання можливе, в майбутньому з його допомогою дитина зможе здобувати знання з усіх навчальних дисциплін і бути успішною!

Виклад основного матеріалу.

Робота з навчання письма та читання дітей, що страждають раннім дитячим аутизмом, дуже складна і тривала. Заміна вербальних абстрактних образів зоровими значно полегшує навчання аутичного дитини, тому на всіх етапах використовуються реальні предмети, картинки, надруковані слова. [1,144]

Одним із засобів компенсації не говорить дитини з РДА є глобальне читання.

При навчанні глобальному читання перед педагогом стоїть завдання:

• навчити дитину правильно розуміти смислове навантаження графічного зображення слова;

• виховувати ставлення до глобального читання як до джерела знання і засобу спілкування з оточуючими.

Порівнюючи шляху оволодіння мовою дітьми з нормою і дітьми з РДА, можна відзначити такі особливості.

Дитина, з самого народження чує навколо себе мову і сприймає її, як джерело інформації і комунікації, завдяки цьому, ще не почавши говорити, розуміє багато слів, сприймає усну розповідь дорослого, а до 4-5 років починає самостійно переказувати розповіді. У 6-7 років дитина починає навчатися читання.

У дитини з аутизмом цей процес здійснюється по-іншому. Обмежене спілкування, відмова від нього затримує розвиток мислення дитини, пізнання ним навколишнього світу за допомогою мови. Це зобов'язує проводити з аутичними дошкільнятами велику спеціальну роботу, починаючи навчання читання вже з 2-х років і навчання самостійному переказуванню до 6-7 років. Для такої дитини шлях сприйняття слова через читання є найбільш ефективним. Чим раніше починається навчання глобальному читанню, тим більше з'являється можливостей для його використання з метою розвитку мовлення і особистості дитини в цілому. [4, 152]

За даною методикою малюкам показують картки з підписами, виконаними яскравим кольором і великим шрифтом. Демонстрацію карток потрібно проводити в швидкому темпі, змінюючи їх одну за одною. При цьому дитина буде засвоювати інформацію на підсвідомому рівні.

 Глобальне читання передбачає пред'явлення дитині цілого слова, і спирається на візуальне сприйняття і здатність до запам'ятовування зорової інформації. Таким чином, дитина не читає слово побуквенно, а запам'ятовує його як, картинку, написану з букв. Однак, на відміну від картинки, на якій зображений якийсь конкретний предмет, воно означає узагальнене уявлення про предмет або подію, тобто має певне значення. Вважається, що здатність дитини запам'ятовувати і оперувати глобальними словами і реченнями полегшує в подальшому навчатися читати аналітично.

Методика навчання читання за Доманом розроблена на підставі того факту, що читання - це ні що інше, як функція мозку. Автори методики адекватно оцінюють можливості і обмеженість маленького дитячого візуального апарату і вибудовують етапи навчання. [3, 26] Під час навчання   необхідно дотримуватися основних принципів: наступність і послідовність.

 Виділяють основні етапи навчання дітей читати за методикою Глена Домана: окремі слова, словосполучення, прості речення, поширені речення, книги.

Вчитися читати по даній методиці потрібно так: дітям показують картки з підписами, виконаними яскравим кольором і великим шрифтом. Демонстрація карток відбувається в швидкому темпі, їх зміна в однаковій ритмі. Передбачається, що дитина буде засвоювати інформацію на підсвідомому рівні.

Сам процес демонстрації передбачає показ у середньому 10 карток одного тематичного характеру. Тематичні набори картинок демонструються і називаються. Рекомендується виконувати одну і ту ж демнстрацію по три рази на день протягом 10 днів. Потім можна вводити нові елементи, поглиблювати і розширювати тематику картинок. [3,74]

Етапи навчання глобальному читанню.

І етап (окремі слова).

Розпочинати навчання потрібно з показу 15-ти слів. Коли дитина добре знатиме ці слова, можна продовжувати вивчення наступних слів. Стежте за тим , щоб дитина була в чудовому настрої і налаштована на навчання. Підбирайте відповідний час доби, коли в дитини підвищена працездатність. Приміщення також повинно відповідати певним вимогам : тихе, затишне, яке не містить зайвих предметів, щоб не відволікати увагу дитини.

Спершу покажіть дитині картку зі словом "МАМА" і чітко скажіть фразу: «Це означає« мама »». Демонструйте картку на відстані 35 см від обличчя, не даючи в руки. Малюк переглядає картку 1-2 секунди, не коментуйте написане. Потім показуємо картку зі словом "ПАПА" і ще трьома словами з цієї групи. Не забувайте заохочувати дитину наприкінці заняття!

У перший день навчання потрібно повторювати показ карток ще 3 рази, але між показами дитина повинна мати час на відпочинок.

Наступного дня до вже вивчених слів ми додаємо три нові картки, але слова повинні бути з близького оточення дитини. Далі ми додаємо п'ять нових слів і закріплюємо вже вивчені слова. Обрати перші слова, які вивчить дитина, легко. Вони , як вже наголошувалось, повинні бути з близького оточення дитини.

Будьте уважні до дитини, якщо ви бачите, що вона занудьгувала, зупиняйте заняття і поверніться до нього пізніше.

Ось приклад гри в яку можна пограти з дитиною під час навчання:

Гра «Підбери слово до картинки».

Після вивчення певного тематичного набору дитині пропонуються картинки з цієї лексичної теми і окремо підписи до них. Дорослий бере дві таблички зі словами і пропонує знайти до них зображення. Слова повинні бути не схожими типу «лапа» і «лопата», «лук» - «люк». Краще типу «чашка» - «тарілка». Після запам'ятовування двох табличок починаємо поступово додавати наступні. Порядок введення нових лексичних тем довільний, залежить від віку та інтересів дитини.

По закінченню навчання перших трьох днів дитини освоїть важливі для неї речі:

  • розвинеться зоровий апарат , мозок навчиться відрізняти один письмовий знак від іншого;
  • здобуде навички абстракції.

На наступному етапі навчання ми приступаємо до вивчення наступної групи слів, що позначають, наприклад, частини тіла. Вони можуть включати в себе двадцять п'ять слів, розділених на п'ять частин. Кожного дня дитина буде знайомитися з 5-ма новими словами. [3, 46]

ІІ етап (словосполучення).

Наступний етап в здобутті навичок глобального читання дітей з РАС дуже важливий і є проміжною ланкою між читанням окремих слів і цілих речень. На початку ми аналізуємо вже набутий дитиною словниковий запас. Далі починаємо вчити комбінувати вже знайомі слова. Але звертаємо уваги на те, що доведеться їх видозмінювати, щоб вийшли словосполучення зі змістом.

Найпростіша група слів, яку ми можемо використати, це перелік основних кольорів. Навчаємо дитину розрізняти і називати кольори швидко і легко, отримуючи велике задоволення при впізнаванні. Коли дитина засвоїла основні кольори, пропонуємо її увазі прості словосполучення: «зелене листя» або «червоне яблуко».

ІІІ етап  (прості речення).

І от нарешті ми наблизились до головного етапу навчання глобального читання. Ми  беремо за основу словосполучення, які ми вже вивчили, і будуємо прості речення. Складаємо п’ять простих речень і  тричі в день протягом 3-5 днів демонструємо їх дитині.  Дитина вже має гарні навички читання, тому ми не довгий час зупиняємось на кожному реченні. Ще дуже важливим є те, що ми розпочинаємо поступово зменшувати розмір шрифту, щоб на картці помістилось 2-3 слова.

1. Завдання «Покажи»

Направлено на розуміння інструкцій та використовується зі старшими дітьми. Використовуються зображення слів без картинок. Складаються речення з 2-3 слів, в яких використовуються різні іменники і одне й те ж дієслово.

Тематика речень може бути різною.  Дитині пропонується виконати дію, наприклад: «Покажи рот», «Покажи квадрат», «Покажи маленький м'яч», «Підійди до вікна», «Візьми ручку», «Дай червоний м'яч», «Дай велику машинку " і т.д.). Пред'являючи картки, звертаємо увагу дитини на різне написання другого / третього слів у реченнях.

2. Вправа «Прочитай речення».

Дитині пропонуються речення, які підходять до сюжетної картинки або серії картинок, на яких одна дійова особа виконує різні дії: дівчинка малює (грає, вмивається, спить), собака спить (їсть, грає, біжить) і т. д.

ІV етап (поширені речення).

Після вивчення простих речень настав час вивчати поширені речення. Ми сміливо переходимо до даного етапу, адже дитина вже навчилась розуміти повноцінні речення, які виражають закінчену думку.

Система роботи повторюється як і на третьому етапі. Ми поступово збільшуємо кількість слів у реченні. Наприклад,  «Собака біжить» слід доповнити до стану «Собака швидко біжить». Продовжуємо подавати новий матеріал, проговорюючи його вголос.

Особливу увагу, під час вивчення поширених речень,  потрібно звернути на те, що розмір карток стане замалий. Тому нам потрібно буде змінити наступне: зменшити розмір шрифту, збільшити кількість слів, змінити колір букв з червоного на чорний.

Але кожну з цих змін потрібно вводити поступово!

V етап  (книги).

Ми вже навчили дитину оперувати словами і реченнями, які були написані великими літерами. Далі нам потрібно буде навчити дитину працювати з дрібним текстом, який містить більшу кількість слів на кожній сторінці.

Вагоме значення на даному етапі має правильний вибір книги, по якій ви і навчатимете дитину читати. Потрібно дотримуватись кількох правил:

 1. Її словниковий запас повинен складати від 50 до 100 слів.

2. Вона повинна містити слова і речення вже знайомі дитині

3. В ній повинно бути не більше 1-го речення на сторінку.

4. Висота друкованого шрифту повинна становити не менше 1 см.

5. Текст повинен передувати ілюстрацій і йти окремо від них. [3, 29]

Вибір змісту книги дуже важливий. Він повинен бути цікавим дитині, відповідати її віковим особливостям, мати зв’язок з її життям. Зробіть книгу самостійно або придбайте ту, що буде цікавить дитину. На початку ознайомте дитину з незнайомими для неї словами, які вона зустріне у книзі.

Коли враховані всі рекомендації можемо розпочинати читати з дитиною книгу. Читання книги повинно бути в легкому і невимушеному оточенні. Дитина повинна бути спокійною і зацікавленою.

Яке це велике відкриття - вміння читати! Лише деякі речі в подальшому житті дитини можна порівняти з ним. Вона тепер завжди може мати мудрого дорослого, який розмовляє тільки з ним про нові цікаві речі в будь-який час, коли йому тільки хочеться, варто лише вибрати нову книгу. [3, 118]

Висновки:

Отже, вже як зазначалось вище, діти з розладами дитячого аутизму не тільки не можуть назвати предмети і явища навколишнього світу, позначити словом, але погано виділяють їх з групи різнорідних предметів, не завжди можуть співвіднести реальний предмет з його зображенням . В цьому їм допоможе метод глобального читання, який простимулює інтерес у дитини до процесу читання і навчання. І якщо дитина з РАС має складну форму, яка ускладнює оволодіння поскладового читанням звичайним методом, тоді глобальне читання один з найефективніших методів, який їй допоможе навчатися.

Пам'ятайте, що вчитися читати глобально потрібно грунтуючись на словах, які добре відомі дитині. Починати потрібно з тих, які пов'язані з оточуючими малюка предметами, діями, явищами.

Ускладнювати завдання можна не раніше, ніж дитина без зусиль зможе співвідносити предмет і його зображення, підбирати парні предмети або картинки.

І пам'ятайте: головне - не перестаратися! Глобальному або традиційного читання слід навчати дитину тоді, коли їй це буде цікаво!

Важливим принципом глобального читання є не примус, а зацікавлення.

Список літератури.

  1.                   Шульженко Д.І., Андрєєва Н.С.Корекційний розвиток аутичної дитини. – К.:Д.М. Кейдун. 2011. – 344с.
  2.                   Шнайдер В.І. Про світ дітей з особливими освітніми потребами. – Кам’янець-Подільський:Абетка-НОВА, 2003. – 140с.

3.                      Самбурская А.А. Глобальное чтение. Система обучения чтению для детей от восьми месяцев и старше. – М.:2016. – 130с.

4.                      Морозова  С. Аутизм: Коррекционная работа при тяжелых и осложненных формах.Владос, 2010 г. – 262c.

  1.                   Лебединская К.С., Никольская О.С., Баенская Е.Р. и др. Дети с нарушениями общения: Ранний детский аутизм .– М.: Просвещение, 1989. – 95 с.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Саф'янік Олена Миколаївна
    НЕЙМОВІРНО КОРИСНИЙ МАТЕРІАЛ!!!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Методичні рекомендації
Інкл
Додано
6 травня 2020
Переглядів
3450
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку