Впевнена людина вміє правильно оцінювати власні здібності та відповідати за результат як перед собою, так і перед іншими. Співробітництво передбачає вміння взаємодіяти з іншими людьми. Ініціативність передбачає готовність активно діяти та контролювати свої дії. Впевненість у власних силах — це набір вмінь та навичок, необхідних для успішної активної діяльності. Дані матеріали направлені на розвиток та корекцію формування даної дії.
Розвиток самовпевненості, самоповаги
Вправа «Приємні спогади»
Кожен підліток згадує ситуації, в яких він був задоволений собою, пишався своїм вчинком. Разом із соціальним педагогом аналізується кілька конкретних подій. Потрібно з’ясувати, що саме викликало подібні відчуття, і закріпити його.
Вправа «Зіграй роль»
Підлітки розігрують по дві ролі кожен: позитивну і негативну. Наприклад, маленька дитину хуліган; сварливий кондуктор – ввічливий пасажир. Разом із соціальним педагогом вони з’ясовують. В якій ролі почуваються впевненіше.
Вправа «Виконання ролі»
Підлітки розігрують ролі впевненої та не впевненні людини у різних ситуаціях.
Під час вправи з’ясовується:
*що саме робить людину такою;
*як поводяться впевненні, не впевненні й самовпевнені люди;
*які риси їм притаманні;
*як вони ходять, розмовляють, сидять тощо.
Вправа «Я - вільний»
Учні пояснюють, як вони розуміють свободу, незалежність від інших. Під час бесіди слід визначити суть істинної свободи, її відмінність від уседозволеності. Охочі демонструють поведінку незалежної, вільної людини в різних ситуаціях.
Вправа «Психологічний захист »
Учням пропонують розіграти самих себе у різних ситуаціях, наприклад: запізнився на урок, образив ровесника, здійснив крадіжку тощо. У контексті розіграних сцен варто виділити самовиправлення як спосіб самозахисту, розповісти підліткам, що людина часто вдається до самообману, щоб виправдати себе у власних очах.
Вправа «Звертання»
Зверніть увагу на те, в якій формі ви даєте поради або команди. Знайдіть для всіх звичних для вас негативних фраз позитивні аналоги, тобто спробуйте виразити те саме в позитивних твердженнях. Намагайтеся давати поради лише в позитивній формі. Перевірити, чи змінилися реакція на ваші слова.
Вправа «Ціль життя»
За 5 хвилин потрібно дати відповідь на запитання:
Їх можна формувати і в загальному: «особисте щастя», «успіх у навчанні», і конкретно: «стати директором фірми», «перемоги у змаганнях» тощо. Потім дати відповідь на запитання: - Як би я хотів провести наступні 3 роки? Отримавши відповіді, в кожному зі списків виділити 3головні цілі, з них обрати найголовніші.
Вправа «Що я хочу і що можу?»
Знову візьміть аркуші паперу та спробуйте відповісти на запитання: - Що ви виконуєте з того, що вам не хотілося б робити? – Що не виконувати з того, що вам хотілося б робити? Дійсно, людям часто доводиться робити зовсім не то що хотілося б. соціальні завдання і вимоги орієнтуються на досягнення соціального статусу, виховання дітей. Фізіологічні та психологічні потреби – на теперішній час, на задоволення найближчих прагнень і бажань.