ГОДИНА ЦІКАВИХ ДОСЛІДІВ «ФІЗИКА НАВКОЛО НАС»
Без сомнения, все наше знание начинается с опытов.
(Кант Эммануил. Немецкий философ 1724-1804г.г)
Мета заходу: познайомити учнів з предметом фізики, деякими фізичними явищами; показати значення фізичних знань в житті людини; створити умови для розвитку пізнавального інтересу до фізики; розвивати увагу, спостережливість, уміння застосовувати знання в новій ситуації; привчати дітей до доброзичливого спілкування.
Хід заходу
1. Вступне слово вчителя:
Сьогодні ми з Вами відправимося в дивовижну подорож в царство Фізики. Що ж це за царство, в якому править Фізика?
2. Презентація «Фізика навколо нас».
3. Вчитель: сьогодні ми з учнями продемонструємо цікаві досліди, як доказ того, що фізика наука дивовижна. А ви самі зробіть висновок: чи потрібно знати фізику?
5. Демонстрація дослідів.
1 дослід. Три склянки і аркуш паперу
(Чи витримає аркуш паперу вагу склянки?)
Обладнання: три однакові склянки і листок.
Хід досліду. Для виконання завдання необхідно мати три склянки і аркуш паперу з учнівського зошита.
Необхідно встановити склянку на аркуш паперу, що, як місток, єднає дві склянки.
Багато учнів вважає, що зробити це — неможливо, бо аркуш прогинається під дією сили тяжіння і не зможе втримати склянку. Але, якщо зробити з аркуша гармошку, як зображено на малюнку, завдання виконає кожен.
Пояснення явища. Коли з аркуша паперу зробити гармошку, в нього з'являться ребра жорсткості, які значно збільшують міцність і жорсткість конструкції.
2 дослід. «Чарівна картоплина»
(Чому в одній банці з водою картоплина тоне, а в іншій – ні?)
Обладнання: дві 0,5 банки, дві картоплини, вода, сіль.
Пояснення явища. Картопля у прісній воді тоне, а в солоній — спливає, тому можна зробити висновок, що в посудині спочатку була солона вода густина якої більша, ніж прісної води, а потім доливали прісну воду. Відносно рівня солоної води картоплина трохи спливе.
3 відеодослід «Атмосферний тиск»
Учень повторює цей дослід.
Обладнання: стакан з водою, листок паперу.
Пояснення явища. Під час притискання долонею аркуша до вінця склянки ми мимоволі втискуємо його у склянку. Коли склянку перевернуто і рука не підтримує аркуш, вода під дією сили тяжіння намагається виштовхнути лист, збільшуючи його радіус кривизни. Об'єм середовища, що знаходиться у склянці, збільшується. Об'єм води залишається сталим, отже, збільшується об'єм повітря у склянці. Це спричиняє зменшення його тиску. Завдяки цьому виникає сила різниці тисків атмосферного повітря і повітря у склянці, яка притискає аркуш до вінців і тримає стовп води.
4 дослід «Неслухняний ґудзик»
Обладнання: стакан, газована вода, ґудзик.
Хід досліду. В склянку наливають газовану воду і вкидають ґудзик. Спочатку він тоне. Та потім ґудзик спливає на поверхню води. Потім знову опускається.
Пояснення явища. Ґудзик обліплюють пухирці газу. Архімедова сила стає більша за значенням від сили тяжіння, і ґудзик спливає. Коли пухирці лопаються – знову тоне.
5 дослід «Сухим із води»
Потрібно дістати монету із тарілки з водою не замочивши рук.
Обладнання: тарілка, стакан, монета, вода, сірники, листок паперу.
Хід досліду.
6 відеодослід «Яйце в графині»
Учень повторює цей дослід з іншим обладнанням.
Обладнання: 3-х л банка, кулька з водою, папір, сірники.
Пояснення явища. Гази всередині посудини будуть охолоджуватись, тиск - зменшуватиметься. Завдяки різниці тисків кулька буде втягнута всередину посудини.
7 відеодослід «Картезіанський водолаз»
«Картезіанський водолаз» у пластиковій пляшці з водою («водолаза» можна зробити із коктельної трубочки і двох скріпок).
Назва картезіанський водолаз походить від імені французького вченого Рене Декарта, ім’я якого по латині звучало Картезіус. Він вперше сконструював водолаза і демонстрував його, пояснивши принцип дії.
Пояснення явища. Під час стискання пляшки в ній підвищується тиск. Об'єм бульбашки повітря, що знаходиться у пробірці, зменшується. Виштовхувальна сила Архімеда стає меншою за силу тяжіння, і пробірка тоне. Змінюючи тиск у пляшці, можна досягти ситуації, коли пробірка не буде рухатись, перебуваючи посередині пляшки.
7. Підсумок заходу: Всі явища, про які було сьогодні розказано, можна пояснити, лише знаючи фізику. Тому фізику заслужено можна назвати царицею нашого життя.
Теорія і практика – науки два крила.
Бажаємо, щоб фізика Вам успіх принесла.
1