ГОДИНА ЦІКАВИХ ДОСЛІДІВ «ФІЗИКА НАВКОЛО НАС»

Про матеріал
Досліди з фізики для учнів середньої школи. Можна використовувати під час проведення тижня фізики.
Перегляд файлу

ГОДИНА ЦІКАВИХ ДОСЛІДІВ «ФІЗИКА НАВКОЛО НАС»

Без сомнения, все наше знание начинается с опытов.

(Кант Эммануил. Немецкий философ 1724-1804г.г)

Мета  заходу: познайомити учнів з предметом фізики, деякими фізичними явищами; показати значення фізичних знань в житті людини; створити умови для розвитку пізнавального інтересу до фізики; розвивати увагу, спостережливість, уміння застосовувати знання  в новій ситуації; привчати дітей до доброзичливого спілкування.

Хід заходу

1. Вступне слово вчителя:

Сьогодні ми з Вами відправимося в дивовижну подорож в царство Фізики. Що ж це за царство, в якому править Фізика?

2. Презентація «Фізика навколо нас».

3. Вчитель: сьогодні ми з учнями продемонструємо цікаві досліди, як доказ того, що фізика наука дивовижна. А ви самі зробіть висновок: чи потрібно знати фізику?

 

5. Демонстрація дослідів.

1 дослід. Три склянки і аркуш паперу

(Чи витримає аркуш паперу вагу склянки?)

Обладнання: три однакові склянки і листок.

Хід досліду. Для виконання завдання необхідно мати три склянки і аркуш паперу з учнів­ського зошита.

Необхідно встановити склянку на ар­куш паперу, що, як місток, єднає дві склянки.

Багато учнів вважає, що зробити це — неможливо, бо аркуш прогинається під дією сили тяжіння і не зможе втримати склянку. Але, якщо зробити з аркуша гар­мошку, як зображено на малюнку, завдан­ня виконає кожен.

Пояснення явища. Коли з аркуша паперу зробити гармошку, в нього з'являться ребра жорсткості, які значно збільшують міцність і жорсткість конструкції.

2 дослід. «Чарівна картоплина»

(Чому в одній банці з водою картоплина тоне, а в іншій – ні?)

Обладнання: дві 0,5 банки, дві картоплини, вода, сіль.

 

Пояснення явища. Картопля у прісній воді тоне, а в солоній — спливає, тому можна зробити висновок, що в посудині спочатку була солона вода густина якої більша, ніж прісної води, а потім доливали прісну воду. Відносно рівня солоної води картоплина трохи спливе.

3 відеодослід «Атмосферний тиск»

Учень повторює цей дослід.

Обладнання: стакан з водою, листок паперу.

 

Пояснення явища. Під час притискання долонею аркуша до вінця склянки ми мимо­волі втискуємо його у склянку. Коли склянку перевернуто і рука не підтримує аркуш, вода під дією сили тяжіння намагається виштовхну­ти лист, збільшуючи його радіус кривизни. Об'єм середовища, що зна­ходиться у склянці, збільшується. Об'єм води залишається сталим, отже, збільшується об'єм повітря у склянці. Це спричиняє зменшення його тиску. Завдяки цьому виникає сила різниці тисків атмосферного повітря і повітря у склянці, яка притискає аркуш до вінців і тримає стовп води.

4 дослід «Неслухняний ґудзик»

Обладнання: стакан, газована вода, ґудзик.

Хід досліду. В склянку наливають газовану воду і вкидають ґудзик. Спочатку він тоне. Та потім ґудзик спливає на поверхню води. Потім знову опускається.

Пояснення явища. Ґудзик обліплюють пухирці газу. Архімедова сила стає більша за значенням від сили тяжіння, і ґудзик спливає. Коли пухирці лопаються – знову тоне.

 

 

5 дослід «Сухим із води»

Потрібно дістати монету із тарілки з водою не замочивши рук.

Обладнання: тарілка, стакан, монета, вода, сірники, листок паперу.

Хід досліду.

  • Кладемо монету в неглибоку тарілку. Заливаємо водою.
  • Як дістати монету голими руками, не замочивши їх?
  • Підпалюємо папір і тримаємо над ним банку, нагріваючи повітря в ній.
  • Ставимо банку біля монети догори дном.
  • Повітря в банці починає охолоджуватись, тиск в ній стає меншим за атмосферний.
  • Атмосферний тиск “заганяє” воду в банку.
  • Ми спокійно можемо виймати монету, не замочивши рук.

 

6 відеодослід «Яйце в графині»

Учень повторює цей дослід з іншим обладнанням.

Обладнання: 3-х л банка, кулька з водою, папір, сірники.

 

Пояснення явища. Гази всередині посудини будуть охолоджуватись, тиск - зменшу­ватиметься. Завдяки різниці тисків кулька буде втягнута всередину посудини.

 

7 відеодослід «Картезіанський водолаз»

«Картезіанський водолаз» у пластиковій пляшці з водою («водолаза» можна зробити із коктельної трубочки і двох скріпок).

Назва картезіанський водолаз походить від імені французького вченого Рене Декарта, ім’я якого по латині звучало Картезіус. Він вперше сконструював водолаза і демонстрував його, пояснивши принцип дії.

 

Пояснення явища. Під час стискання пляшки в ній підвищується тиск. Об'єм бульбаш­ки повітря, що знаходиться у пробірці, зменшується. Виштовхувальна сила Архімеда стає меншою за силу тяжіння, і пробірка тоне. Змінюючи тиск у пляшці, мо­жна досягти ситу­ації, коли пробірка не буде рухатись, перебуваючи посе­редині пляшки.

 

7. Підсумок заходу: Всі явища, про які було сьогодні розказано, можна пояснити, лише знаючи фізику. Тому фізику заслужено можна назвати царицею нашого життя.

Теорія і практика – науки два крила.

Бажаємо, щоб фізика Вам успіх принесла.

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, Позакласні заходи
Додано
24 лютого 2020
Переглядів
1123
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку