Прислі'я та приказки на уроках фізики

Про матеріал
Одним із прийомів активізації пізнавальної діяль¬ності учнів, які можна використати на уроках фізики, є домашнє завдання, пов'язане з відшукуванням при¬казок і прислів'їв про явища, що вивчалися на уроці. Із великої кількості приказок і прислів'їв слід відбирати лише ті, для яких можна пояснити їх фізичний зміст, хоч їх життєве тлумачення може бути значно багатшим і різноманітнішим. Хоча в школі навчаються діти з різни¬ми можливостями, проте на таких уроках ак¬тивність проявляють усі: кожен хоче назвати відомі йому приказки і прислів'я, пов'язані з темою уроку, і пояснити їх фізичний зміст. Якщо хтось із учнів нечітко розкриває фізичну суть прислів'я чи приказки, йому допомагають інші. Готуючи домашнє завдання, учні ділять сторінки зошита на дві колонки. У першу колонку записують приказку (прислів'я), у другу — її фізичну суть.
Перегляд файлу

       Прислів’я та приказки на уроках фізики


 


   Одним із прийомів активізації пізнавальної діяль­ності учнів, які можна використати  на уроках фізики, є домашнє завдання, пов'язане з відшукуванням при­казок і прислів'їв про явища, що вивчалися на уроці.

Із великої кількості приказок і прислів'їв слід відбирати лише ті, для яких можна пояснити їх фізичний зміст, хоч їх життєве тлумачення може бути значно багатшим і різноманітнішим.

  Хоча в школі навчаються діти з різни­ми можливостями, проте на таких  уроках ак­тивність проявляють усі: кожен хоче назвати відомі йому приказки і прислів'я, пов'язані з темою уроку, і пояснити їх фізичний зміст.

Якщо хтось із учнів нечітко розкриває фізичну суть прислів'я чи приказки, йому допомагають інші.

   Готуючи домашнє завдання, учні ділять сторінки зошита на дві колонки. У першу колонку записують приказку (прислів'я), у другу — її фізичну суть.

Ось деякі приклади:


 


 


Приказки і прислів'я, пов'язані з тертям

  • Йде, як по маслу.
  • Не змастиш — не поїдеш.
  • Слизький, як в'юн.
  • Висковзне, як риба з рук.
  • Коси, коса, поки роса, роса спала робота пропала.
  • Стоїть на слизькій дорозі.
  • Камінь зрушиш — легше стане.

Приказка до теми «Тиск. Сила тиску»

  • Ходить по лезу ножа (бритви).

  • Тихіше ідеш, далі будеш.  (явище інерції, рух на поворотах, сила тертя),
  • Яблуко від яблуні недалеко котить­ся   (рух до вертикалі, вектор—швидкість),
  • Дурний, як сто пудів диму (поняття об'єму, маси, густини тіла),
  • Від землі відірвався, до неба не дістався (сила тяжіння, перша

космічна швидкість),

  • Що комар, то й сила.
  • Поміняв шило на швайку.
  • Коса любить мудрого, а ціп дурно­го (сила тиску, тиск),
  • Хто має розум, той не іде зимою возом (сила тиску, сила опору),
  • Баба з воза кобилі легше.
  • Зсу­нувся з розуму, як пес із соломи (рух тіла під дією кількох сил),
  • Чи в камінь головою, чи каменем в голову.
  •  Якби знав, де впасти, то й соломки б підстелив.
  •  Який їхав, таку й здибав.
  • Як постелеш, так і виспиш­ся.
  • Що з боргів вилізати, що з болота (третій закон Ньютона, взаємодія тіл),
  • Хто вище злізе, той дужче й пада (перетворення і збереження енергії),
  • Вміння робити на плечах не но­сити (поняття роботи).
  • Два голі третього не вберуть.
  • З миру по нитці голому сорочка (за­кон збереження енергії),
  • Орли проти вітру літають (підій­мальна сила крила),
  • Хороше зерно іде на дно (умови плавання тіл),.
  • Час, як вода, все йде вперед (взаємодії тіл не відбуваються миттєво) тощо.

«Теплові» прислів’я та приказки

  • Скільки кригу не грій, нею не об­печешся.
  • Хоче печеного льоду та ще й у Петрівку (три стани речовини, тем­пература плавлення),
  • Куй залізо, доки гаряче (механічні властивості твердих тіл),
  • Чим більше куєш залізо, тим воно гарячіше (види теплопередачі),
  • Як припече, так і посунешся.
  • Чу­жий кожух не гріє.
  •  Вдома і стіни гріють.
  • В ноги пече, а під носом замерзло (теплопровідність речовин, теплоєм­ність),
  • Поки Сонце зійде, роса очі виїсть.

 

  • Цвяхом (шилом) моря не зігрієш.

 

  • Літній день і зимовим тижнем не заміниш (передача енергії випромі­нюванням),

 

  • Біля сухого дерева і сире горить.

 

  • Вогонь вогнем гасять.

 

  • Багато диму, мало тепла (горіння, питома теплота згорання) тощо.

 

  • І іржа залізо їсть (корозія металів),

 

  • Який палець не вріж, однаково бо­лить

 

 

 

«Молекулярні» прислів’я та приказки

  • Сусід ближчий за родича (взаємодія між молекулами),
  • Мокрий, як курка.
  • Він і з води сухим вийде (явища змочування і незмочування),
  • Ранні пташки росу п'ють, а пізні і слізки ллють (випаровування і

                                                   конден­сація),

  • Виделкою юшки не покуштуєш  (фізичні властивості тіл),

                          (сполучені посудини, закон Паскаля),

  • Наносив води решетом (сила, по­верхневого натягу),
  • Плуг від роботи блищить (корозія, фізичні властивості металів)
  • Усьому голова. Без неї і жито – трава (сіль, явище дифузії)

 

«Звукові» прислів’я та приказки

  • Як гукнеться, так і відгукнеться (закон відбивання),
  • Чув, що дзвонять, та не знає, в якій церкві (поняття сферичної хвилі),
  • Сопе, мов ковальський міх (утво­рення звукових хвиль),
  • Послухаєш жука - завжди в гною будеш (бас жука - гнойовика—«солідний» бас, частота звукової хвилі)
  • Дурного впізнаєш і по реготу (по­няття тембру звуку),
  • Розкричався, як жаба на дощ (ут­ворення звукових хвиль, тиск

  атмосфе­ри і вологість повітря),

  • Чула, десь гримить, а воно вже вдарило (швидкість звукової хвилі,

елек­тричний струм в газах),

  • Блискавка блисне, а камінь трісне (властивості механічних хвиль,

перене­сення енергії хвилями) тощо.

«Оптичні» прислів’я і приказки

  • Не вини дзеркало, як пика погана (побудова зображень у плоских дзерка­лах),
  • Не спіймана риба завжди більшою здається.
  •  На Миколая дивиться, а Варвару бачить (заломлення світлових променів),

   -   Вночі усе чорне (дисперсія світла, кольори тіл),

   - Бачить, як сова вдень (фотометрія, світлові кванти),

   - Своє і під носом не бачу, а чуже за лісом видно.

   - З неба зорі хвата а під носом не бачить (будова ока, кут зору),

  - Від кривого дерева крива и тінь (прямолінійне поширення світла в      однорідному середовищі),

   - Сім днів хліба не їж - весело диви­тися.

    - Якщо дочок сім, то є доля всім (досліди по дисперсії світла:

       розкладан­ня і утворення білого світла).

 

         «Електромагнітні» прислів’я і приказки

  • Не знаєш закону Ома, сиди на печі вдома,
  • Злому добра не роби, бо не по­дякує,
  • Ти його гладь, а воно ще й кусається,
  • Ти його бий, а воно тебе лиже.  (інтерпретація закону

електромагнітної індукції, правила Ленца: індукційний струм,що

 виникає в замкнутому контурі, своїм магнітним полем протидіє зміні магнітного потоку, який збуджує даний струм),

  • І золото залізом добувають.
  • У перший день гість, як золото, на другий - срібло, а на третій -мідь (електрохімічний ряд напруг металів),
  • Всякої тварі по парі.
  • Живуть, наче кіт з собакою.
  • Проти молодця і сам вівця(контактна різниця потенціалів,

електрохімічне руйнування металів),

  • З ким поведешся, того й набереш­ся.
  • З ким пристанеш, таким сам ста­неш.
  • Хто з псами лягає, той з блохами встає (передача електричного заряду, електрон) тощо.

Загалом на основі прислів'їв і прика­зок можна організувати захоплююче

пов­торення практично всіх основних фізичних понять. Звичайно, при підготовці до таких уроків потрібно найактивніше залучити учнів, організувати їх роботу в шкільній бібліотеці, зі словниками прислів'їв та приказок, газетами, журналами, тощо. Також можна використати інші

спектри народної творчості, зокрема, відгадування загадок та пояснення прикмет, які мають у собі фізичну підоснову, складання висловів, віршів, казок, оповідань.

   Перелічені вище прислів'я і приказки — це лише частина відтвореної учнями мудрості нашого наро­ду, який на основі життєвих спостережень

так вміло використовував фізичні явища.

Використання приказок і прислів'їв сприяє не­вимушеному повторенню навчального матеріалу, ак­тивізує мислительну діяльність учнів, особливо слабковстигаючих, розкриває глибину народної мудрості, єдність теорії і практики.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Волошина Марія Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Бойко Альбіна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Фізика, Матеріали до уроків
Додано
25 лютого 2020
Переглядів
6336
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку