ВИХОВНА ГОДИНА
Мета:
· Ознайомити учнів із поняттями і законами доброти, честі, справедливості;
· формувати у школярів найвищі людські цінності: ввічливість, милосердя, людську гідність, чуйність, любові і поваги до ближнього;
· виховувати почуття людської гідності, бажання духовно вдосконалюватися;
· розвивати творчу уяву, мислення, пізнавальний інтерес.
Хід заняття:
І. Вступна частина
А ну ж, на мене подивіться і
Веселенько усміхніться.
У гурті
Зустрілися ми знову.
Про доброту ми поведем розмову
Ми поведем розмову.
Розпочинається година доброти,
Тож прошу Вас серця свої відкрити,
Щоб зрозуміти і запам’ятати,
Лише з добра усе бере початок!
Мудрець сказав: «Краса врятує світ!»
Але уже на протязі століть
Панує істина проста:
«Наш світ рятує доброта».
ІІ. Оголошення теми й мети години класовода:
- Сьогодні ми з вами будемо говорити про доброту, з’ясуємо , яке її значення в житті людини. Для цього ми здійснимо подорож у незвичайне і казкове Місто Доброти. Нам доведеться виконати багато завдань, здолати перешкоди і поступово відкрити карту цього міста. Перше завдання: відчинити браму цього міста. Для цього проведемо вправу «Очікування»
ІІІ. Основна частина:
1. Вправа «Очікування»
- Діти, якими ви бажаєте бути на годині спілкування, щоб вона пройшла цікаво і змістовно? (Учні по черзі висловлюють свої очікування).
Д - добрими, думаючими…
О- оригінальними…
Б- безвідмовними…
Р- розумними, радісними…
О-організованими, об’єктивними…
Т- творчими, толерантними, тактовними…
А- активними…
Все: із доброго чи злого,
Починається з малого.
Листя виросте з листочка,
З нитки витчеться сорочка,
Хліб – з маленької зернини,
Дощ із чистої краплини.
Брама міста відчинилась і ми опиняємося на Галявині Чуйності.
2. Мозковий штурм
А зараз проведемо мозковий штурм
3. Притча
Ця історія трапилась дуже давно у старовинному місті, де мешкав один мудрець. Слава про його мудрість розійшлася далеко за межі міста. Та жив у тому місті один чоловік, який заздрив славі мудреця. І от вирішив він придумати таке запитання, щоб мудрець не зміг на нього відповісти. Пішов чоловік на узлісся, спіймав метелика, заховав його у долонях і подумав: «Запитаю я в мудреця: скажи, о наймудріший, який метелик у мене в руках — живий чи мертвий?». Якщо він скаже «живий», я стисну долоні, і метелик помре; а якщо скаже «мертвий», я розкрию долоні, і метелик улетить. Ось тоді усі зрозуміють, хто з нас розумніший.
Так усе і сталося. Зловивши метелика, лихий чоловік попрямував до мудреця і запитав у нього: «Який метелик у мене, о наймудріший: живий чи мертвий?». І мудрець, який й насправді був дуже розумною людиною, відповів: «Усе у твоїх руках, чоловіче».
Запитання до учнів.
(Що від самої людини залежить, житиме метелик, чи помре.)
4. Довідкове бюро.
Добро - корисна справа, вчинок.
Доброта - чутливість, стан душі людини, що спонукає творити добро.
Запам'ятайте:
На добро слід завжди відповідати добром.
Той, хто робить щось добре, не повинен чекати винагороди.
5. Вправа «Незакінчене речення»
Добра людина
З чим можна порівняти нам добру людину?
З небом безмежним в погідную днину,
З сонцем, що сяє і всіх зігріває,
З ніжністю мами, що нас обнімає.
З ніжним теплом і усмішкою тата,
І з вітерцем, що злітає крилато.
З хлібом духмяним, що з печі виймають,
З веснами ще, як сади зацвітають,
З теплим світанням, що ллє промінцями.
З чуйністю, ласкою й казкою мами.
6. Вправа «П'ять добрих слів».
- У вас у кожного на парті є силует вашої долоньки. У центрі написане Ваше ім'я. Поміняйтесь долоньками із сусідом і на кожному пальчику напишіть слово комплімент Вашому сусідові. Обміняйтесь , прочитайте. Я побачила багато посмішок на Ваших обличчях. Бачите, як приємно кожному з вас прочитати чи почуте про себе щось хороше.
7. Гра «Склади квітку доброти» - робота в групах.
Діти, перед вами лежать пелюсточки, з яких вам потрібно зробити квіточку. Для того, щоб зробити квіточку, потрібно вибрати тільки ті пелюсточки, які характеризують добру людину. (На пелюстках написані такі слова: чуйність, егоїзм, щирість, лицемірство, грубість, терпіння, невихованість, жорстокість, ввічливість.)
Діти вибирають правильні пелюсточки і складають квіточки.
8. Гра «Віднови прислів’я»
Наш народ склав дуже мудрі прислів´я про слово, але вони розсипались спробуємо їх зібрати.
Робота в групах.
9. Слова ввічливості
(Виступ учнів із вивішуванням чарівних яблучок, на яких написані слова ввічливості)
До всіх сердець як до дверей
Є ключики малі.
І кожен легко підбере
Якщо йому не лінь.
Ти, друже, мусиш знати їх,
Запам´ятать неважко –
Маленькі ключики твої –
«Спасибі» і «Будь ласка».
Зеленіє навіть пень
Як почує «Добрий день».
Коли згасає сонце у росі
й зоря лягає лагідно на плечі,
серед знайомих рідних голосів
ми чуємо привітне «Добрий вечір».
Щоб знову зустрітись в годину призначену
Щиро кажу я усім: «До побачення».
Будь ласка, спасибі і Будьте здорові-
Слова необхідні й корисні у мові.
Приємно їх чути і в школі, і вдома,
Від мами, учителя й просто знайомих.
Тож радьмо частіше їх, друзі, вживайте,
Даруйте сміливіше радісний настрій.
10. Золоті правила доброти.
Наступна наша зупинка – Палац Мудрості. Я запрошую професора та експертів міста. Вони ознайомлять нас із Золотими правилами міста Доброти.
Золоті правила міста Доброти: експерти
1.Ставитися до інших так, як ви б хотіли, щоб ставилися до вас.
2.Поважати інших, особливо старших і слабших від себе.
3.Шануй батька й матір.
4.Любити і берегти природу, тварин.
5.Не проходити байдуже мимо людської біди.
6. Дотримуйтеся правил поведінки у суспільстві.
7. Дотримуйся свого слова.
(Виступ експертів та професора)
Так – ні !
-А зараз я запропоную запитання, а ви чарівними хмарками дасте відповідь так чи ні.
• Допомагати по господарству.
• Не вмиватися.
• Берегти природу.
• Галасувати, коли хтось відпочиває.
• Добре вчитися.
• Не слухати батьків.
• Ділитися тим, що в тебе є з друзями.
• Ображати тварин.
• Любити батьків.
• Сваритися .
11. Поетичне слово неповторне.
— Молодці, ви гарно впоралися із завданням. Остання наша зупинка «Річка Поетична» . Ми поринемо з вами у чарівний світ поезії.
Читання віршів учнями
1 учень
Коли ти будеш добрим,
Про тебе люди скажуть.
Ніколи не забудуть про ввічливість твою.
У школі і удома усім давно відомо
Що добрих не народжують, а добрими стають.
2 учень
Не лінуйтесь робити добро
Лише зла не бажайте нікому
Бо воно, як велика гора
Стане вам на шляхові земному.
3 учень
І старайтесь робити добро
День і ніч, і у кожну хвилину,
Щоб серденько, як сонце цвіло,
Це хорошою робить людину
4 учень. Правда в світі є дуже проста:
Сонце землю теплом зігріває.
А людину – її доброта
І любов у житті прикрашає.
Ти добро лиш твори повсюди,
Хай теплом твої повняться груди.
Ти посій і доглянь пшеницю,
Батьківську ти почисть криницю.
Ти не кинь у біді пташину,
Приголуб і навчи дитину.
Бо людина у цьому світі
Лиш добро повинна творить.
ІV. Заключне слово вчителя.
Виступ учениці
Твори добро
Ти усміхнися небу,
усім, хто біля тебе:
і братику й сестричці,
і сонечку й травичці.
Люби усіх довкола,
удома та у школі,
і ця любов із Неба
повернеться до тебе.
Прощай дрібні образи
і помирись одразу.
Хто вміє всім прощати,
сильнішим здатен стати.
Твори добро, дитино,
і у твоїй родині
воно знайде домівку
віднині і довіку.