Комунальна організація (установа, заклад)
«Шосткинська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №8
Шосткинської міської ради Сумської області»
Година психолога
Підготувала
практичний психолог
Самофал Наталія
Федорівна
Шостка – 2020
Мета: актуалізація понять «життя», «життєві цілі», «цінність життя» розвиток уміння визначати життєві цілі, сприяти усвідомленню учнями неповторності власного життя.
Обладнання: журнали, газети, предмети канцелярії: клей-олівець, фломастери, олівці, ватмани, заготовлені «діаманти», нитка, скоч.
Тривалість: 45-50 хв.
Категорія учасників: учні підліткового віку .
Хід заняття
1.Вступ
Ведучий повідомляє про тему заняття, стисло розкриває її зміст.
2.Вправа «Це здорово!»
Мета: розширити інформацію про учасників, підкреслити індивідуальність кожної дитини.
Хід вправи
Учасники групи сідають колом. Ведучий пропонує учаснику, що сидить справа, назвати своє ім’я і улюблене заняття (наприклад: «Я Наталія, люблю малювати» і т.д.)
У відповідь всі учасники хором вигукують: «Це здорово!» і водночас піднімають угору великий палець (жест схвалення).
3.Вправа «Асоціації»
Мета: виявити уявлення та асоціації учнів щодо сутності поняття «життя».
Хід вправи
Так само як і ми різні, різняться наші думки про життя. Ми часто чуємо різні вислови і думки про життя. Хтось його любить і цінує. Також можемо почути скарги, образи… Пропоную висловити власні погляди на життя в дещо незвичній формі.
Запишіть перші асоціації, образи, метафори, які прийдуть вам в голову, і таким чином продовжите розпочаті пропозиції:
− «Якщо життя - геометрична фігура, то це ...»
− «Якщо життя - їжа, то це ...»
− «Якщо життя - фрукт, то це ...»
− «Якщо життя - смаколик, то це ...»
− «Якщо життя - птах, то це ...»
− «Якщо життя - країна, то це ...»
− «Якщо життя - історичний період, то це ...»
− «Якщо життя - напій, то це ...»
− «Якщо життя - тварина, то це ...»
− «Якщо життя - колір, то це ...»
− «Якщо життя - музика, то це ...»
− «Якщо життя - настрій, то це ...»
− «Якщо життя - погода, то це ...»
− «Якщо життя - пора року, то це ...»
− «Якщо життя - річ, то це ...»
− «Якщо життя - сучасний ґаджет, то це ...»
− «Якщо життя - предмет, то це ...»
− «Якщо життя - має смак, то це ...»
− «Якщо життя - частина доби, то це ...»
− «Якщо життя - ..., то це ...»
Питання для обговорення:
Ваші враження від роботи?
Чи були повторення у ваших висловах? З чим це пов’язано?
4.Вправа «Руханка»
Мета: сприяти усвідомленню учнями значущості визначення власних життєвих цілей.
Хід вправи
Певним чином життя нагадує річку, по якій ми пливемо в човні. Можна нічого не робити, а просто плисти за течією, потрапляючи при цьому в різні ситуації, прибиваючись до різних берегів. Один берег може бути Іноді це буде цілком безпечним, а іноді… Сьогодні ми поговоримо про те, що нам потрібно, аби наша життєва подорож стала цікавою та безпечною».
1-й етап. Психолог просить учнів встати, поставити ноги на ширині плечей, руки витягнути вперед паралельно до підлоги. Далі повернутися всім тілом назад і зафіксувати поглядом на стіні те місце, до якого вдалося повернутися. Після цього зайняти вихідне положення, закрити очі та уявити собі, що наступного разу вони зможуть повернути свій корпус значно більше. А тоді відкрити очі та спробувати виконати завдання.
2-й етап. Далі психолог пропонує порівняти те місце в просторі, в якому учні опинилися зараз, з попередньою умовною відміткою.
Питання для обговорення:
Чи всім вдалося покращити свій результат?
З чим це може бути пов’язане?
Чи можна стверджувати, що поставлена мета сприяє покращенню результату?
Чи є у вас приклади з життя?
Психолог сприяє усвідомленню учнями значущості визначення власних життєвих цілей.
5.Створення колажу
Мета: розвиток креативності і асоціативного мислення; сприяти розвитку вміння планувати власні життєві цілі.
Хід вправи
Перед вами старі журнали, вирізки з газет сповнені красивими сюжетними малюнками, висловами. Об’єднуємося у 3 групи за фразою «Мої життєві цілі». Проявіть себе, створіть колаж – «Мої життєві цілі». ФЦе можуть бути ідеї, ідеали, цілі, до яких ви прагнете, що цінуєте найбільше.
Презентація робіт
Питання для обговорення:
Висловіть свою думку, за що потрібно цінувати життя?
6.Вправа «Діамант»
Мета: сприяти усвідомленню учнями значущості і цікавості власного життя.
Хід вправи
Об’єднайтеся у групи. Пропоную вам діаманти, кожен має якусь ознаку, написану зверху. Витягніть діамант, на гранях запишіть слова –асоціації, твердження, факти і т.д., все що виражає приклад чому життя у нашому віці щасливе, легке, прекрасне, солодке, трудове, чесне. Учням пропонується 10 діамантів. (або 10 груп, або 5 груп – і кожна група працює з 2 діамантами). По закінченню роботи – презентуються відповіді і створюється діамантова прикраса (діаманти нанизуються на нитку, утворилося «Діамантове намисто». Прикрасу фіксуємо на дошці, навколо напису «цінність мого життя».
Питання для обговорення:
Чи всім сподобався результат нашої спільної роботи?
До чого вас надихає діамантова прикраса «цінність мого життя»?
На завершення нашу зустріч хочу завершити словами:
«Життя саме по собі - це чисте полотно; вона стає тим, що ви намалюєте на ньому. Ви можете намалювати страждання, ви можете намалювати блаженство. У цій свободі - ваше велич. Ви можете використовувати свободу так, що все ваше життя перетвориться на пекло, або так, що ваше життя сповниться краси, благословення, блаженства, чогось небесного. Все це залежить від вас - людина має повну свободу. (Ошо).
7.Рефлексія
Про закінчити фразу «Мені найбільше сподобалося, запам’яталося…»