Дитячі роки — той вік, який ми вважаємо віком безтурботної радості, гри, казки — це джерело життєвого ідеалу від того, що відкрилося дитині в навколишньому світі в роки дитинства, що викликало й подив, і захоплення, що обурило і примусило плакати не від особистої образи, а від переживання за долі інших людей — від цього залежить, яким громадянином буде наш вихованець
( бесіди, анкети, правила, висновки загальнолюдських цінностей нашого покоління)
Моральне виховання - основа загальнолюдських цінностей.
«Дитячі роки — той вік, який ми вважаємо віком безтурботної радості, гри, казки — це джерело життєвого ідеалу від того, що відкрилося дитині в навколишньому світі в роки дитинства, що викликало й подив, і захоплення, що обурило і примусило плакати не від особистої образи, а від переживання за долі інших людей — від цього залежить, яким громадянином буде наш вихованець»
(В.О. Сухомлинський).
Добрі серця — це сади,
Добрі слова — коріння,
Добрі думки – квіти,
Добрі справи — плоди.
До школи стежка чіпким корінцем вхопилася — та й так і приросла: одним кінцем до дитячої долі, другим — до вчительської. Через те якщо радіється, то разом, якщо не байдуже, то обом, якщо болить, то взаємно ось уже 13-й рік роботи в школі.
Здавалося б, що залежить від учителя? Проте літери, що складаються під невмілою рукою у слова, цифри, що групуються у числа, невловимі думки та порухи, що утворюють разом цілу систему моральних настанов та, власне, реалізують особистість, залежать лише від того тривкого зв'язку, що з'являється між вчителем і дитиною. Саме з нього, із взаєморозуміння, на грунті доброти й людяності в серці дитячому проростають добрі справи, світлі наміри, усвідомлення себе, свого кореня та своїх витоків у національному вимірі.
А тому головним моїм завданням став пошук тих форм навчання, які б сприяли розвитку кожної дитини, становленню її індивідуальності та творчого початку.
Для цього познайомилась із досвідом роботи педагогів-новаторів, почерпнувши дещо і для себе. Тому, зазираючи в душу кожної дитини, намагалась не загубити її, зрозуміти і сформувати стійкий пізнавальний інтерес у кожного учня. Адже все залежить від самої дитини: яке насіння захоче вона виплекати у своєму серці. Якщо добре — тоді вона ступатиме стежками доброти. І школа добрих вчинків, до якої часто зазираємо на уроках, допомагає школярам робити свій вибір самостійно, зав'язуючи «вузлики знань» при порівнянні протиріч добра-зла. Хто ж і коли має розпочати моральне виховання дитини?
Відомо, що засвоєння норм моральної поведінки починається ще в ранньому дитинстві — біля рідного порогу, спостерігаючи за батьком і матір'ю, дитина переймає всі їхні звички, помисли, порухи і вчинки, тому, як писав В. Сухомлинський, «дитя — дзеркало сім'ї: як у краплі води відбивається сонце; усе залежить від того, яку зернину буде посіяно і в який грунт». Як правило, діти молодшого шкільного віку сприймають батьків, вихователів, вчителів як втілення всього найкращого, на кого вони хочуть бути обов'язково схожими, що полегшує формування в них навичок моральної поведінки (під впливом «вимог дорослого світу» в дитини з'являється вміння стримувати себе, контролювати власну поведінку, протидіяти негативним впливам).
Взаємодія школи та сім'ї створює сприятливий грунт для морального виховання дітей, першою сходинкою до якого є усвідомлення добра (при порівнянні зі злом), другою — його переживання.
«Дитина, — писав видатний педагог, — повинна близько брати до серця те, що пізнає». Тож на основі моральних правил та ідей В.О. Сухомлинського пропоную дітям різноманітні ситуації, завдання, уроки-конкурси, диспути, етичні бесіди, які можна об'єднати під назвою
«Школа добрих вчинків».
Добра людина не падає з неба, її потрібно виховувати.
(В. О. Сухомлинський)
Добре жить тому, чия душа і дума добро навчилася любить.
(Т.Г. Шевченко)
Найпоширенішим видом усної народної творчості є казка. З нею ми зустрічаємося на кожному кроці, починаючи з раннього дитинства. Казки увібрали в себе народну мудрість і життєвий досвід. У казці завжди добро перемагає, здійснюються найвибагливіші бажання...
«Казкова скарбничка» впускає до класу чарівний світ фантастичних образів, де діти з казок черпають мудрість і добро, розрахованих на зростаюче прагнення дитини самостійно у всьому розібратись. Хоча, на думку дослідників, молодші школярі ще не мають стійких моральних переконань, проте саме на цьому рівні і відбувається їхнє становлення. Тому асоціативне малювання на тему добра-зла за мотивами казок, створення портрету доброї людини, прогнозування можливого закінчення тієї чи іншої казки допомагає усвідомлювати різницю позитивного-негативного у поведінці персонажів (осуд жорстокості, заздрощів, ненависті, потяг до порядності, милосердя, доброти) та розвивати образне сприймання оточення.
Так, під час уроку на тему «Боротьба добра і зла в народних казках» («Я малюю сум і радість») у вступній бесіді-діалозі звертаюся до дітей з такими словами: Як дати людям вміння не пам'ятати зла, Йти добрими у світ зелений та багатий, Якби я вміла, о, якби могла, У кожний день би запросила свято... Біжать літа, неначе коні в зливу, Добро і радість поряд із тобою, Як стати людям на землі щасливими, Як переповнитися людям добротою? Звертаюся до дітей із запитанням:
— Як ви думаєте, діти, чого більше на землі — добра чи зла? В чому воно проявляється? Яких людей більше на землі — добрих чи злих? Які казки ви знаєте, де добро перемагає зло?
(«Івасик -Телесик», «Коза-Дереза», «Снігова Королева», «Кам'яна квітка» тощо)
— А чи бачите ви добро і зло в природі? В чому воно проявляється? (Забруднені річки, знищення лісів, Червона книга вимираючих звірів, рослин, кислотні дощі). Ось бачите, як життя людей може зіпсувати природу, а природа в боргу не залишається і віддає нам те, що ми заслужили. В результаті ми дихаємо брудним шкідливим повітрям, п'ємо нечисту воду, вживаємо неякісні плоди, рослини і хворіємо, оздоблюємося на всіх і все.
Тому життя людини на Землі має починатися у високій духовності, з бережного ставлення до матінки-природи, з любові до всього живого, а насамперед до людей. Ми повинні не стільки дбати за матеріальний достаток і гроші, скільки за світлу душу, чисту совість, добре серце, щире слово, обмежуватися тим, що маємо, чого заслужили. Душа наша теж потребує харчу духовного — а це поезія, пісня, музика, картини, тобто мистецтво. Від них душа одержує душевну естетичну насолоду, позитивну енергію, заряджається натхненням, творчістю, бажанням, любов'ю і дає нові сили людині для росту, здійснення всіх її мрій, надій, бажань. Тому сьогодні ви спробуйте з допомогою музики із закритими очима добре вдуматись. Пригадайте всім відомі образи добра і зла і відобразіть їх на папері.
На уроках часто проводжу фізкультхвилинки, які діти дуже полюбляють, хвилинки, які приносять тепло і радість у маленькі дитячі душі.
Встало вранці ясне сонце,
Зазирнуло у віконце.
Ми до нього потяглися,
За промінчики взялися.
Нумо, дружно присідати,
Сонечко розвеселяти.
Встали, сіли! Встали, сіли!
Бачте, як розвеселили?!
Стало сонце танцювати,
Нас до кола припрошати.
Нумо, разом! Нумо, всі!
Потанцюймо по росі.
Отже девіз уроку:
- «Твори добро, красу і радість».
— Якщо ж об'єднати всі промінчики разом, то утвориться промінь чого?
(Промінь добра).
— Як ви розумієте прислів’я
«Добре серце як сонечко в небі.
(Відповіді дітей;.
— Які якості поведінки ви віднесли б до доброти?
(Добро, щедрість, привітність, терпимість, вдячність, чесність, працелюбність, милосердя, любов і т. д.)
Всю свою роботу намагаюсь пов'язувати зі спадщиною В.О. Сухомлинського. Так, дитяча збірка «Чиста криниця» стала для мене настільною книгою, яка розкриває перед дітьми красу білого світу і рідного слова, навчає людяності й мудрості.
З давніх-давен стосунки між людьми, взаємопідтримка, милосердя були основними у житті, і про це народ висловлювався в усній народній творчості, на яку звертаю особливу увагу.
Тому справедливими здаються нам сьогодні рядки з вірша:
Живи, добро звершай,
Та нагород за це не вимагай.
Лише в добро і вищу правду віра
Людину відрізня від мавпи і від звіра.
Хай оживає істина стара:
Людина починається з добра! Після цього діти слухають оповідання «Добре слово» (з «Чистої криниці»).
Що було могутнього в цьому доброму слові? (Могутня сила любові)
Впорядкуванню уявлення школярів про моральні норми допомагають знову ж таки оповідання В.О. Сухомлинського «Доброго вам здоров'я, дідусю» — виховні риси ввічливої людини, «Троє рожевих яблук» — любов, «Наш тато одужав» — милосердя і доброта тощо. Після опрацювання цих творів звертаюся до дітей із запитанням:
— Кого ми називаємо добрими людьми?
Разом з учнями колективно складаємо правила.
Правила доброти
1. Допомагати слабким, маленьким, хворим, старим, тим, хто потрапив у біду.
Прощати помилки іншим.
Правила чесності
Правила ввічливості
4. Не капризуй, не бурчи. Твоє капризування може
зіпсувати настрій іншим.
І висновок: хоч підступне зло на Землі, але невтомні й непереможні сили добра. А починається боротьба зі злом з подолання в собі таких простих, звичайних, загальнолюдських недоліків та вад, як лінощі, байдужість, страх, зазнайство, хитрість, лукавство, нечесність. Діти самостійно роблять висновок про те, що для того щоб люди поважали вас та приязно ставились, завжди потрібно дотримуватись золотого правила вихованості: ставитися до людей так, як би ви хотіли, щоб люди ставилися до вас.
Часто на уроках запроваджую поетичні хвилинки, «хвилинки для гімнастики розуму»: розбір певної життєвої ситуації (казка В. Сухотинського «Щоб метелик не наколовся»). Навколо стільки прекрасного, кожна мить — неповторна! Однак треба вміти бачити і милуватись красою.
«Отже: ловити метеликів — це вбивство;
я зірвав квітку — і вона загинула;
я спіймав метелика — й він умер на долоні.
І тоді я зрозумів — торкнутися краси можна лише серцем».
Виховую любов та повагу до найстарших і найрідніших: мами, тата, бабусі, вивчаючи поезію «Бережімо бабусю», «Для тебе, мамо».
Тоненька стеблинка черпає наснагу з землі,
Веселка барви свої — з квіткових пелюсток;
А я мудрість — від мами ...
... Сірохвостого зайчика взимку гріє шубка,
Сонного метелика — згадка про літо.
А мене весь час — мамина любов...
(Т. Нарчинська «Мамина любов»)
... Скресають душі. Тепліють люди.
Зникає темінь —
Для тебе, І світла казка в очах близьких
І до болю рідних —
Для тебе. Світанку тиха, глибока пісня —
Для тебе. І дзвони весен у кожнім слові.
Вітання кращі —
Для тебе. Серця, по вінця з добром-любов'ю,
В долонях наших —
Для тебе, МАМО!
(Т. Нарчинська «Для тебе, мамо»)
І закликом до небайдужості, бережного ставлення до матінки-природи звучить ще одна поезія «Бережімо в серці Україну»:
... Ні! О люди!
Бережімо світ!
Бережім комаху і рослину!
Бережім себе собі навік,
Бережімо в серці Україну!
Щоб нащадки ще у нас були,
Мали корінь, душу і калину,
Щоб вони нас, живучи колись,
Не кляли до сьомого коліна!
Часто на уроках працюємо з «розсипанками» по темі:
Добре слово дім побудує безмежна
Слово — ключ мороз зігріє
Сила слова що дощ в посуху
Вітер рушить гори яким відкриваються
серця
Мале зле слово що дощ в посуху
Добре слово і велику образу творить
Тепле слово і в залізні ворота
відкриває
Добре слово людині а слово дружбу
Тут потрібно всім разом, дружно, постаратися, аби їх правильно скласти. Це привчає до колективної роботи, співпереживання, виховує турботу про однокласників. Зате потім — і Проліска від холоду лютого врятували, і в дарунок
Правила дружби
жадібний?
— Яка дружба справжня?
Діти згадують і пояснюють прислів'я і приказки про дружбу.
•Дружній череді і вовк не страшний.
Дуже діти полюбляють анкетування. Ось зразок анкети для дітей (дружба, товаришування).
1. Хто із учнів у класі більше подобається і чому?
Ці анкети допомагають дитині глибше зрозуміти суть тієї чи іншої риси характеру людини. А мені — розібратися у формуванні особистості дитини, колективу, груп, задоволень дитячих потреб.
Анкета для дітей
(розуміння доброти)
1. Чи вважаєш ти себе добрим?
В чому це проявляється?
Люблю спостерігати, як зосереджено діти стараються дати «дорослу», повну і глибоку відповідь на запитання анкети. Всі ці матеріали систематизую і використовую у роботі з дітьми та батьками.
Як пише В.О. Сухомлинський, «треба так впливати на свідомість і почуття вихованців, щоб вони переживали привабливість добра та нетерпимість до зла, щоб уже в ранньому дитинстві їх полонила моральна краса людської поведінки, щоб дитина сама прагнула бути морально красивою», допомогою в чому може стати слово, адже «... це найтонший різець, здатний торкнутися до найніжнішої рисочки людського характеру». Етика мовленнєвої поведінки дає змогу реалізувати багато напрямків морального виховання через проведення різноманітних етичних бесід, які пропоную дітям у школі добрих вчинків:
Добра людина
Не завдає нікому болю, страждання! Не ловить жуків та метеликів! Не руйнує мурашники і гнізда! Не руйнує дерева, не топче квіти! Не дражнить собак і котів!
Не проходить осторонь жорстокості!
Не залишає без допомоги хворих і поранених!
Не залишає птахів і звірів наодинці з голодом!
Не порушує красу Землі! У бесідах бувають можливості розгортати дискусії, диспути.
Учні мають змогу перейти до запальних дискусій (суперечок), тобто вчаться самі на практиці сперечатися, аналізувати, робити висновки, вислуховувати зауваження, визнавати свою помилку; переконувати, тобто оволодівають правилами спілкування доброї людини.
Часто складаємо з дітьми до «скарбнички добрих справ» гарні вчинки за тиждень (хто найбільше поливав вазони, хто найчастіше допомагав прибирати в класі, хто ні з ким не сварився). Поряд з вивченням програмового матеріалу з певного предмету використовую додаткову літературу, художні твори, вірші, загадки, ребуси, кросворди, пишемо твори-міркування, твори-роздуми «Що таке щастя?», «Чи можна прожити без доброти?» і т. д. І як результат, цікаві дитячі твори—міркування, на мою думку, про доброту. Ось деякі цитати, думки з них.
«Як я хочу жити? Так, щоб не жалкувати про свої вчинки. Зло, ненависть і заздрість не будуть для мене існувати. Я хочу жити не тільки для себе, а й для людей».
«Люди не можуть існувати без доброти, тому що вона є наймогутнішою силою на землі, яка допомагає любити, співчувати і бути щирим».
«Земля буде такою, якими будуть люди. Пам'ятаймо про це! Піклуймося про тварин — братів наших менших. Адже котик, собачка відчувають нашу любов і стають для нас вірними друзями. Охороняймо природу — нашу домівку. Яка красива білокора берізка, велетень-дуб, чисте джерельце. Вони відчувають бережне ставлення до себе і дарують нам свіже повітря, чисту воду. Лише живучи в гармонії з природою, людина може бути щасливою. Люби і поважай ближнього, стався до інших так, як хотів би, щоб ставилися до тебе. Адже недаремно в прислів'ї мовиться: якщо хочеш, щоб тобі робили добро, роби добро іншим».
«В житті кожної людини бувають хвилини радості і смутку. І як важливо підтримати, допомогти людині саме в тяжкі для неї години. А в години радості порадіти разом з нею. Добру людину люблять і поважають. У неї завжди багато друзів».
«Якщо ми всі будемо творити добро, то ця планета перетвориться на чарівний світ, де люди будуть творити тільки світле, добре, прекрасне».
«Ми повинні пам'ятати, що лиш та людина, яка доброзичливо, приязно, чуйно ставиться до інших, до всього оточуючого, може й собі сподіватись добра». «Щастя — це життя, це здоров'я, це радість праці». «Я щаслива тому, що маю дім, хороших турботливих батьків».
«Я думаю, що найбільше щастя — це коли ти, і твої рідні, і всі люди на Землі не хворіють, не знають, що таке голод, не чують страшного слова «війна».
Кожен вчитель і я особисто намагаюсь вселяти дітям віру у власні сили, розвивати самостійність та ініціативу, спонукати до творчої праці, аби не зникало бажання щоразу піднятись на сходинку вище, щоб зазирнути в таємницю невідомого і ще на крок стати ближче до тайни пізнання — себе у світі і світу в собі.
Тому стараюсь нести кожній дитині — світло знань, світло любові, віру в сили свої без вагань, як запоруку щасливої долі.