формувати поняття « справжня дружба », вчити правильно вибиратидрузів; скласти правила товаришування, вчити цінувати дружбу та друзів; виховувати доброзичливість, почуття вдячності,щирість, толерантність, бажання прийти на допомогу;розвивати мовлення учнів, збагачувати словниковий запас.
Тема. «А дружити треба вміти…»
Мета: формувати поняття « справжня дружба », вчити правильно вибирати друзів; скласти правила товаришування, вчити цінувати дружбу та друзів; виховувати доброзичливість, почуття вдячності, щирість, толерантність, бажання прийти на допомогу;розвивати мовлення учнів, збагачувати словниковий запас. Обладнання: ребус,малюнок із зображенням кота Леопольда, ілюстрація до казки «Лисичка та Журавель», звукозапис пісні «Справжній друг», тлумачний словник Ожигова ,мультимедійна презентація.
Хід заняття
І.Організаційна частина
- Діти, сьогодні на годині спілкування ми з вами будемо говорити про дуже серйозні речі, будемо обговорювати питання, які, інколи, турбують і дорослих.
ІІ. Оголошення теми заняття 1. Розгадування ребуса (дружба) 2.Читання унями теми на екрані (Слайд №1) 3.Очікування -Що ви чекаєте від нашої з вами зустрічі?-Які питання, на вашу думку, ми будемо з вами розглядати? 4.Тлумачення слова «дружба»(таблиця) «Дружба –це близькі відносини, які будуються на взаємній довірі, спільності інтересів, прихильності один до одного» 5. Бесіда -А як називають людей, які пов`язані дружбою?(товариші, приятелі,друзі) -Яке слово, на вашу думку, найкраще передає це почуття?(друзі) --Діти, а скільки може бути друзів у людини? -А у вас є друзі? Серед однокласників ви вже знайшли їх? - Чи можете їх назвати справжніми? Чому? 6. Декламування дітьми віршів про дружбу -Так, дійсно, справжній друг порадіє разом з вами, якщо у вас радість, а якщо ж у вас горе, він першим підтримає вас, запропонує свою безкорисну допомогу. Але в житті все буває…
Буває все:
Все буває:
і сніг,
і дощ,
і вітер. Буває злива навіть тоді, як сонце світить.
Буває, втратять колір
всі квіти у саду...
Лиш не бува ніколи,
щоб друг
тебе
забув.
А як забуде раптом
тебе твій друг — то що ж:
ніякий він не справжній,
а просто так
— ніщо!..
(Анатолій Костецький)
-Яким словом назвав поет цього «друга »?(ніщо) Чому? -Але ж і ви , щоб не втратити друзів, повинні знати правила дружби.Зараз послухайте вірші, а потім скажете, які правила товаришування прозвучали в них .
Про дружбу
В житті усім потрібна дружба: І для розваг, і для журби, й для служби. Із другом легше в світі жити, Але й дружити треба вміти. Слід другові допомагати, В пригоді завжди захищати, Слід жарти друга розуміти, Й самому жартувати вміти. Коли ж якесь нерозуміння, Потрібно виявить терпіння. При сварці – швидше помиритись , Не варто з друзями сваритись.
(Вікторія Остапчук)
Справжня дружба
Людина може жити й не тужити, Коли умітиме по справжньому дружити. Бо друг в житті – це вам не просто так, А це, напевно, що від Бога знак.
Товариша не можна ображати, Його потрібно вміти поважати. Не кидайте ви друга у біді- Він допоможе й вам колись тоді
Умійте й порадіти ви за друга, І ви забудете відтак, що таке сум і туга Робіть добро й великі і малі, І будуть друзями всі люди на землі.
-Які ж правила товаришування ви почули у віршах? * не ображати товариша * поважати його * не кидати в біді * радіти за друга,допомагати, захищати * розуміти жарти * швидко миритись
-А зараз увага на екран. Давайте ми прочитаємо, які ж риси повинні мати друзі, щоб дружба їх була ще міцнішою? (Слайд №2) (Учні « ланцюжком» читають: щедрість, чесність, сміливість,доброта, правдивість, чуйність, стриманість, уважність) . –Прочитайте на стовбурі «дерева дружби » ще одне правило, яким ми добавимо наш попередній перелік, і яке є найголовнішим серед них. Так – це золоте правило спілкування. -Ну, а якщо трапилось так, що ви посварились з другом? Що робити?(помиритись).А що допоможе нам це швидко зробити?(мирилки).А які мирилки ви знаєте?
• Через тин вишня похилилася, А дружка з дружкою посварилася. - Тобі яблучко, мені грушечка, Не сварімося, помирімося, Моя подружечко, обнімімося! |
Чарівна пробачалочка Винен я, пробач мені. І не лай, і не свари. Обіцянок своїх не забуду: Ображати тебе я не буду! |
• Мир миром, Пироги з сиром, Вареники в маслі, Ми - дружечки красні! Поцілуймося! |
Чарівна мирилочка Досить лаятись і злитись! Ну, давай скоріш миритись! Геть, образа відійди, Жде нас дружба назавжди! |
7.Декламування мирилок учнями
8.Вивчення мирилки напам`ять( за вибором учнів)
9.Робота в групах.( Обговорення ситуацій ) І група. Дружили дві подружки – Оксанка і Іринка. Якось Іринка роздивлялась книжку, яку їй подарували на свято. Оксанка підійшла і вихопила з рук Іринки книгу, щоб і собі подивитись -Чи правильно Оксанка вчинила? Що зробили б ви? ІІ група. Сергійко був дуже веселим і кмітливим хлопчиком. Одного разу він побачив, як його товариш, однокласник Мишко, під час перерви впав у шкільному коридорі. Сергійко голосно розсміявся і сказав «Ну що, вдало приземлився?» А Мишко чомусь уважно подивився на товариша і, не сказавши ні слова, пішов геть. -Чому Мишко пішов геть? Як хлопцям помиритися? ІІІ група. Олег і Сашко – друзі. Хлопці все роблять разом. Коли Олег захворів, Сашко теж захворів, щоб довести, що він – справжній друг. Коли Сашко пішов замість школи в кіно, то Олег також тоді був разом з ним. А коли вони принесли в клас кішку і вчитель запитав хто це зробив, Олег сказав, що Сашко, а Сашко – що це зробив Олег. -Чи були вони справжніми друзями? Доведіть свою думку. IV група. Оленка і Маринка подружились іще в першому класі. Всі в класі знали, що вони «подруги – не розлий вода». Та в четвертому класі Маринка почала дружити ще з однією однокласницею, Світланкою. Оленка почала ображатись на Маринку за те, що вона їй приділяє менше уваги. -Чи права Оленка? Що б ви вчинили на місці Маринки? 10.Гра «Вибери правильне твердження»( Слайди 5-9) 11.Розповідь учнями прислів’їв про дружбу -Так, звичайно, дружба допомагає у багатьох ситуаціях. Народ завжди цінував цю чесноту в людських стосунках. Тому не дивно, що про дружбу та друзів є багато прислів’їв та приказок. Ось послухайте, що наші предки писали про дружбу: «Берись дружно – не буде сутужно», «Дружба міцніша від кам’яних стін», «Людина без друзів, що дерево без коріння». 12.Гра «Рожеві окуляри» -Хоча ми з вами ще тільки в першому класі, але поняття «фразеологізм» нам уже знайоме. Які фразеологізми ви знаєте?(учні наводять приклади і пояснюють їх зміст).Сьогодні ми спробуємо пояснити ще один, а саме: «дивитись через рожеві окуляри»( учні з`ясовують його зміст). Ми будемо дивитись на свого сусіда по парті і будемо бачити в ньому тільки хороше(окуляри передаються учнями від однієї парти до іншої) ІІІ.Рефлексія -Чи справдились ваші очікування від нашої розмови? -Чи легко жити без друзів? Чому? - -Які правила товаришування запам’ятали? -Чи можна вирішувати суперечки кулаками? А як? Гра«Назви протилежну рису характеру» -З ким не будете дружити? (Добрий - … , чесний - …, сміливий - …, щедрий - …, і ін..) ІY.Підсумок -Чи впізнали ви героя мультфільму?(кіт Леопольд).Ми завершимо нашу сьогоднішню зустріч його словами : «Малята! Давайте жити дружно!»( Під звучання пісні «Справжній друг» вчитель роздає пам`ятки «Будьмо друзями!»)