Микільський навчально – реабілітаційний центр
Полтавського району Полтавської обласної ради.
Класний керівник: Телятник Ю.В.
Мета:
Навчальна: ознайомити учнів із загальними правилами поведінки, систематизувати знання дітей про слова та правила ввічливості, доброти, поваги; розширити мовний запас формулами мовного етикету ; заохочувати і вправляти дітей у вживанні «Чарівних слів » у різних ситуаціях ; ознайомити та закріпити основні правила етикету.
Корекційно-розвивальна: розвивати діалогічне мовлення, пам'ять, увагу, мислення, розвивати культуру поведінки.
Виховна: виховувати доброзичливість, повагу до старших, людяність, ввічливість, прищеплювати бажання удосконалюватися, жити в культурному середовищі.
Обладнання: Ілюстрації.
Хід заняття
І Загальнокорекційна частина.
1.1. Нервово-психологічна підготовка.
А цікаво вам дізнатись,
Що сьогодні може статись?
Ну то всядьтеся зручніше,
Працюватимемо скоріше.
заняття буде надзвичайно цікаве і повчальне, ми побуваємо в гостях у Королеви Ввічливості та Короля Етикету. А гаслом нашого заняття стане вислів:
Коли говориш — не кричи.
Слів поганих — не вживай.
На всі боки — не крутись.
У вічі співрозмовнику дивись.
Говори спокійно, чемно —
І спілкуйся ти приємно.
ІІ Основна частина.
1. Повідомлення теми години спілкування.
Школа – це маленька держава зі своїми правилами , законами , традиціями.
Ми – громадяни цієї країни. Сьогодні ми поговоримо про правила ввічливості та основні правила етикету, які треба знати і виконувати, щоб усім було затишно і радісно.
Справжня дружба , приємне спілкування пошана в суспільстві та в родині неможливі без ввічливості.
- Діти , а що ж таке ввічливість?
( це вміння красиво ставитись та спілкуватись з людьми які нас оточують)
- А якою повинна бути ввічлива людина?
( має поважати себе та інших , поступатися місцем старшим і людям похилого віку у транспорті,допомагати старшим та друзям.)
- А ввічливим потрібно бути завжди чи час від часу?(завжди)
Отже ,ввічливість - це якість людини,яку вона виховує в собі сама.
2. Вірш з елементами бесіди.
А зараз я прочитаю вам вірш про неввічливість , тому будьте уважні щоб відповісти на всі мої запитання.
Неввічліт
Мій знайомий хлопчик Вітя.
Десять літ живе на світі:
Неприємності у нього -
Він не памята нічого.
До побачення не скаже,
Як іде на двір гуляти
Першим забува зі старшим
Вітя наш завжди вітатись.
Якось біг і не побачив –
Ледь бабусю з ніг не збив
Й замість : «Вибачте, будь-ласка»
Буркнув: «Я ж то не хотів!»
Скільки Вітю вже не вчили,
Скільки раз не говорили,
А слова «Спасибі !» , «Здраствуй !»
Забуває він щоразу.
«Це погана в мене пам’ять –
Щиро Вітя наш зітхає . –
В голові одна полова
Замість чарівного слова.»
« Але справа тут не в цьому, -
Батько матері сказав, -
Вітя наш серйозно хворий .
Це діагноз показав.»
Хто неввічливий постійно.
Забува слова чарівні,
Той,напевно,нездоровий,
Неввічлітом ,мабуть хворий.
Небезпечний неввічліт.
Пристає до Петь і Віть.
І до всіх , хто забува
Добрі , чарівні слова.
А тепер скажіть , будь-ласка,
Чи не схожі й ви на Вітю?
Чи не вразила і вас
Зла хвороба неввічліту?
- Діти , а чи не схожі й ви на Вітю?
- А ви не забуваєте вітатися зі старшими?
- А ви вживаєте чарівні слова?
3. Аналіз ситуації.
- Діточки , ви погоджуєтеся зі мною , що всім хочеться , щоб рідні,друзі,вчителі,однокласники ставилися до вас уважно ,по-доброму,завжди любили і поважали.
Не важко бути охайним, причесаним і вмитим щоб людям було приємно на вас дивитися. Звичайно , вихована людина має дотримуватися цих правил. Але людина має показати вихованість і вчинками,і словами: в школі,і в шкільній їдальні,у коридорі та в дворі.
Давайте розглянемо такий випадок.
- Пролунав дзвінок на перерву. Юрко кулею вискочив із класу . Він хотів купити пиріжок в їдальні й поспішав потрапити туди,поки не набігла велика черга він нісся коридором,розштовхував дітей руками і кричав на малят,що шарахались від нього . Раптом в кінці коридору показалась ставна фігура вчительки математики Марії Петрівни . Юрко різко загальмував і поважно пішов назустріч учительці. « Здраствуйте,Маріє Петрівно !» - чемно привітався він. Марія Петрівна посміхнулася ввічливому учневі у відповідь кивнула головою . Тільки-но Марія Петрівна зникла за дверима учительської,Юрко стрімголов кинувся сходами вниз.
- Що ви можете сказати про цього хлопчика,він був ввічливим чи ні?
- А як вважаєте ви,чому вчителька посміхнулася Юркові?
4. Фізкультхвилинка.
Молодці,діточки ! Я бачу ви вже трішки втомилися,отже зараз ми проведемо фізкультхвилинку.
Встаньте, діти посміхніться
Землі нашій поклоніться.
І до сонця потягніться.
В різні боки нахиліться
Веретеном покрутіться,
Раз,присіли,два присіли
І за парти тихо сіли.
Ми щодня зустрічаємося і прощаємося,звертаємося до – кого не будь із проханням, дякуємо за працю за люб’язність , перепрошуємо якщо допустили якоїсь помилки і в усіх цих ситуаціях ми вживаємо чарівні слова. Вони дарують нам і посмішку,і смуток прощення і радість подяки, й незручність подяки .
- Діточки ,а як ви вітаєтесь між собою при зустрічі?
- А коли прощаєтесь?
- А у святкові дні?
А зараз послухайте віршик про слова ввічливості…
Як вітатися ти знаєш?
Хоч воно і важче .
Не «Привіт» - казати треба
А «Вітаю» - краще.
Добридень ! Добрий день !
Дякую . Прошу . Вибачте.
На здоров’я ! До побачення!
Добраніч!
Слава Ісусу Христу!
Христос ся рождає!
Славимо його!
Христос воскрес!
Воістину воскрес!
Дай нам Боже щастя!
Бувайте здорові!
- Діточки, а слова ввічливості ви ще вживаєте щоденно..
- А чи важко вам їх вимовляти?
5. Гра «Дерево ввічливості»
- Діточки погляньте на дошку , що на ній зображено ? (дерево)
Так ,діти подивіться яке наше дерево сумне , на ньому немає листячка.
- Пригадайте ,а яка зараз пора року?(весна)
А весна – це дуже красива пора року , все пробуджується від зимового сну, тож давайте ми допоможемо їй оживити наше дерево ввічливими словами. Щоб наше дерево ожило і стало веселим ми з вами прикрасимо його листочками на яких ми напишемо ввічливі слова.
6. Гра «Ти ввічливий якщо…»
А тепер ми пограєму з вами в гру на знання ввічливості .
Я зачитую вам твердження якщо воно правильне і так повинна поводити себе ввічлива людина , то ви плескаєте в долоні , а якщо ж ні то ви тихесенько сидите.
Ти ввічливий якщо:
§ Не забуваєш сказати «будь – ласка»
§ Стежиш за тим як говориш під час їжі.
§ Забуваєш говорити чарівні слова.
§ Допомагаєш старшим.
§ Штовхаєш друзів.
§ Вимагаєш іграшки , не просиш.
§ Голосно розмовляєш у кімнаті.
§ Думаєш як допомогти іншим.
§ Розкидаєш сміття по класу.
– Отже , запамятайте , ввічливим треба бути з усіма : зі старшими , з молодшими,з однолітками.
7. Етикет. Основні правила етикету.
А зараз ми з вами побуваємо у гостях в Короля Етикету і дізнаємося про етикетні правила.
Етикет — це правила поведінки в суспільстві, норми людських взаємин, правила ввічливості. Якщо людина робить тільки те, що їй хочеться, незважаючи на оточуючих, про неї говорять, що це невихована людина, яка не дотримується правил етикету. Такі люди не викликають поваги.
Доволі часто зовні красива, акуратно одягнена людина поводиться грубо, непристойно. Така людина нікому не в радість. Навіть її зовнішній вигляд не може змінити думку оточуючих про неї. І, навпаки, є люди не дуже красиві, немодно одягнені, але дуже добрі, чуйні та ввічливі. З такими людьми завжди хочеться спілкуватися, бути поруч із ними. Культурна людина ніколи не скривдить, не стане кричати й ображати, тому що знає, що це некрасиво.
Уже по тому, як людина входить до кімнати, як вітається, які перші слова і яким тоном промовляє, можна судити про її вихованість і культуру. Вихована людина ніколи не стане перебивати співрозмовника, дослухає його до кінця і лише потім запитає чи попросить уточнити незрозуміле. Допомагати оточуючим людям, піклуватися про них, співчувати — найголовніше для культурної людини. Вона завжди дотримаєтья даного слова, не підведе у важку хвилину. Вона надійна й порядна.
Існує багато правил культурної поведінки. Треба тільки твердо знати: якщо прагнеш стати по-справжньому культурною людиною — вчися протягом усього життя, спостерігай, міркуй, виховуй себе.
В основі сучасного етикету лежать досить прості правила поведінки.
- Дівчатам, жінкам, людям похилого віку слід поступатися місцем у громадському транспорті.
- Щоб мати хороші манери, дуже важливо правильно тримати своє тіло. Потрібно зажди керувати своїми рухами: сидиш ти чи стоїш. Негарно ходити занадто швидко, перестрибувати через кілька сходинок.
- Не можна перебивати розмову, завжди потрібно дослухати до кінця, а потім вже висловити свою думку.
- По встановленому звичаю, першими вітаються хлопці з дівчатами, чоловік з жінкою, молодший зі старшим. Якщо ти хочеш звернутися до когось з проханням то спочатку ввічливо привітайся, а потім вже перейди до справи.
- Ні в якому разу не ображай співбесідника, не висміюй його, не знущайся. Адже це неповага і невихованість до іншої людини .
- Починаючи розмову не забудь привітатися, а закінчуючи попрощатися.
- Якщо ви запам’ятаєте всі ці прості правила і надалі будете ними користуватися, то можна сказати, що ви оволодієте найважливішими основами сучасного етикету, і це ще не раз стане в пригоді. Тому що виховані люди завжди мають перевагу на невихованим.
ІІІ Заключна частина.
- Я надіюсь, що з цього заняття ви для себе взяли багато цікавої і корисної інформації, яка знадобиться у подальшому житті. А ці правила ви запам’ятаєте і будете їх дотримуватись.
- Отже, як звучить назва нашої години спілкування?
- Які головні правила поведінки для себе виокремили?
- Чи потрібно дотримуватись правил поведінки? Чому?
- Чи обіцяєте виправитися і більше ніколи не робити поганих вчинків?
- Будьте чемними і ввічливими з людьми – завжди вітайтесь, робіть їм добрі справи, допомагайте, підтримуйте. Ніколи не забувайте правила етикету і моралі. І пам’ятай золоте правило етикету - стався до людей так, як би ти хотів, щоб люди ставилися до тебе!
1