Година спілкування « Цілющі властивості природи. Мед.»
Мета: познайомити учнів лікувальними властивостями меду та продуктів бджільництва ; навести приклади коли і як можуть лікувати продукти бджільництва ; виховувати в учнів любов до природи .
Матеріали до години спілкування .
Вступне слово вчителя
Мед - це солодка, в'язка рідина з різким приємним запахом (букетом), яку медоносні бджоли виробляють з нектару квіток і паді.
Поживні і лікувальні властивості меду визначаються вмістом у ньому цукрів - глюкози й фруктози, суміш яких називають інертним цукром.
У меді є також азотисті смол, органічні кислоти (лимона, яблучна, глюконова, молочна), а також ароматичні речовини, які надають меду своєрідного смаку.
Мінеральних речовин (солей кальцію , натрію, марганцю, заліза, йоду, хлору фосфору) найбільше в полі флорних сортах меду.
У складі меду виявлено багато мікроелементів: марганець, кремній, алюміній, бор, хром, мідь, літій, нікель, свинець, срібло, хром та.ін.
Всі вони є компонентами фізіологічних та біохімічних процесів.
Лікувальні властивості меду відомі людині здавна. Мед, як важливий цілющій засіб рекомендується в рецептах стародавніх лікарських порадниках.
Геніальний лікар і мислитель стародавності Гіппократ, у своїх лікувальній практиці застосовував мед для лікування багатьох захворювань і сам систематично споживав його.
Філософ, натураліст Аристотель стверджував, що мед, маючи особливі властивості, сприяє зміцненню здоров'я і подовжує життя людини.
Поет стародавньої Греції Анекрео, який завжди споживав мед прожив 115 років.
Юлій Цезар, якось запрошене ний на обід сенатора Полія Румилія, запитав у нього що він вживає для підтримання сили тіла й духа. І почув відповідь: "в середину - мед, зовні - масло."
Перша російська жінка-целительниця Євпраксія-Зоя - онука Володимира Мономаха у своєму трактаті"Аліма", у розділі "Гігієна Харчування" велику увагу приділяла застосуванню меду.
Сучасні наукові дослідження на основі лабораторних, експеременталь-них і клінічних спостережень підтверджують цілющі властивості меду. До його допомоги нерідко вдається не тільки народна, а й традиційна медицина.
Для збереження міцного здоров'я людина повинна споживати натуральну їжу, яка складається з сирих овочів, фруктів, ягід і кисломолочних продуктів з медом.
Найбільш поширений спосіб вживання меду - приймання в середину. Мед слід вживати по чайній ложці, якомога більше затримуючи у роті. Краще споживати його з чаєм, молоком , соками , відварами та настоями лікарських трав . Нормальною доза 100г на добу , поділена на кілька прийомів, а для дітей - не більш як 30-50 г.
При такому способі вживання мед всмоктується слизовою рота й горла і таким чином справляє свою протимікробну дію.
Зовні мед застосовують при захворюваннях шкіри у вигляді змащень , компресів , місцевих ванн ( 20 -40% розчин меду) і мазей . Таким способом використовують мед при інфікованих ,різаних, вогнепальних , гнійних ранах, атрофічних виразках, дерматиті, хронічному й гострому риніті (нежить), синуситі, фарингіті, ларингіті
Не слід давати мед дітям , хворим на діатез .
Прополіс ( бджолиний клей ) – клейка речовина зеленуватого або коричневого кольору, іноді з червонуватим або жовтуватим відтінками. Його бджоли збирають з рослин і перероблюють у вулику. Прополіс добре розчиняється в етиловому спирті, бензині, жирних оліях , вазеліні ,В холодній воді у розчин переходить близько 6% прополісу, в гарячій 10-11%.
Прополіс має приємний запах, зумовлений вмістом у ньому рослинних смол , ефірних олій та воску . За даними досліджень , рослинних смол у прополісі 35-55%, воску - близько 30 , ефірних олій -до 10 % Крім того, до його складу входять мікроелементи.
Прополіс має високі антимікробні властивості. Він зокрема , виявляє протигрибкову, антивірусну, протизапальну активність , гоїть рани , стимулює регенерацію тканин.
З лікувальною метою прополіс застосовують у чистому вигляді та для інгаляцій. З прополісу виготовляють мазі, емульсії, спиртові настоянки , екстракти.
Квітковий пилок – це чоловічі статеві клітини квіткових рослин . Вона представляє собою порошок ,який буває зафарбований від білого до чорного кольору в залежності від виду квітів .
Пилок – це природний медикамент широкого спектру дії для всіх ліків він діє на самі різні ушкодженні місця нашого організму . цінний біологічний стимулятор.
Комплекс біологічних активних сполучень , які входять до складу пилку , несуть протизапальну та антибактеріальну дію , підвищують захисні сили організму людини , його життєвий тонус . В цьому комплексі велике значення мають вітаміни та амінокислоти .
Застосування пилку сприяє фізичній та розумовій працездатності , покращує настрій ,пам'ять . Значно покращує роботу серцево-судинної системи.
Достатньо прийняти 20г пилку , щоб задовольнити добова потребу людського організму в амінокислотах , які добре впливають на організм людини.
Корисно приймати пилок при отруєні організму . Встановлено ,що препарати з пилку виводять з організму нітрати.
Поради як приймати пилок.
Конкурси для учнів на тему :
«Що я знаю про продукти бджільництва ?»
Вікторина « Я кусаюсь , я жалюсь …»
Конкурс « Медозбір»
На магнітній дошці прикріпленні написи назв рослин , з яких бджоли збирають мед , і ті , з яких не збирають . «літаючи за взятком «, кожен гравець за «один виліт» приносить назву однієї рослини .
Завдання : вибрати рослину ,з якої можна зібрати мед . Затримуватися біля квітів не можна - все необхідно робити « в польоті ».
Список рослин – медоносів : акація ,верба, вишня, гречка, соняшник, малина, липа , вереск , фацелія,груша, яблуння,слива, абрикоса, персик, медунка, огірки, дині, кавуни, нагідки, мак, черешня;
Немедоноси : кукурудза, ліщина, горіх, пшениця, жито , просо, овес, сорго, папороть , мох, хвощ.
Загадки.
1.Розмотався сам моток
Та й полинув на лужок.
На лужку сів на вербі
І змотався знов собі.
Хто в мішок його зібрав ,
За те пальці обсмоктав . ( Бджоли , рій).
2. Не мотор ,а шумить ,
Не пілот ,а летить ,
Не гадюка , а жалить .(Бджола ).
3.Де кінчається алейка ,
Стала хатка під дашком ,
І живе у ній сімейка ,
Що годує нас медком . ( Вулик , бджоли ).
4.Ні рак,ні риба , ні звір ,ні птиця
Голос тоненький ,а ніс довгенький. ( Бджола ).