Година спілкування "Гендерна рівність"

Про матеріал
Даний матеріал покликаний сприяти активізації інтересу до гендерної тематики, формуванню правильного розуміння сутності моральних норм та настанов у сфері взаємин статей та потреби керуватися ними в усіх видах діяльності.
Перегляд файлу

Година психолога «Гендерна  рівність»

 

       Мета: активізація інтересу до гендерної тематики, формування правильного розуміння сутності моральних норм та настанов у сфері взаємин статей та потреби керуватися ними в усіх видах діяльності.

 

Перебіг уроку

1    Вступне слово психолога (5 хв)

 

Психолог. Добрий день! Сьогодні ми проведемо нашу зустріч у формі уроку.

 

У сучасному світі для позначення статі людини використовується два слова: стать (англ. seх) і гендер (англ. gender).

 

Стать є першою ознакою, з якою людина входить у світ. Відповідаючи на питання: «Хто ти?», люди найперше вказують свою статеву належність, а вже потім подають іншу інформацію. Стать визначає чимало особистісних характеристик, найголовніша серед яких — відчуття подібності до інших людей тотожної статі.

Під словом «стать» мається на увазі набір анатомічно-біологічних характеристик. Стать визначає, чи є хтось чоловіком або жінкою згідно з біологічними ознаками. Стать визначається будовою генів, статевих органів, а також деякими особливостями рис обличчя, статури, тембру голосу. Ознаки статі є незмінними.

Поняття «гендер» стає сьогодні одним з базових понять у багатьох сферах. Воно відбиває відмінності в ролях, поведінці, ментальних характеристиках чоловіка і жінки, а також узагальнює наявні в буденній свідомості визначення понять «чоловік» і «жінка». Гендер розуміють як організовану модель соціальних відносин між жінками і чоловіками, яка характеризує не тільки їхнє спілкування в сім’ї, а й визначає їхні соціальні відносини в основних державних інститутах. Гендер доволі об’єктивно відображає культурний розвиток суспільства, а сім’я та суспільство завдяки соціалізації перетворюють індивіда як біологічну істоту на істоту суспільну.

Гендер (статева роль) визначає, чи є хтось мужнім або жіночним у своїй поведінці, одязі, професії. Те, як слід поводитися чоловікам і жінкам, у що вдягатися і чим займатися, визначається суспільством, панівною релігією, звичаями і традиціями. Гендерні ролі можуть змінюватися. Так, у Стародавньому Єгипті жінки займалися сімейним бізнесом, а чоловіки — хатнім господарством. Під впливом мусульманської релігії гендерні ролі змінилися — жінки стали безправними домогосподарками. У сучасному Єгипті жінки ведуть боротьбу за свої права, і гендерні ролі знову поступово змінюються.

Таким чином, гендер — це набір соціальних ролей. Це «костюм», «маска», в яких чоловік та жінка виконують свої соціальні ролі.

Стать і гендер є гранями, аспектами людської особистості, а не абсолютно самостійними речами. Через це вони є взаємопов’язаними і взаємодоповнювальними.

Отже, тема нашого уроку «Ми маємо рівні права й можливості!»

 

 2    Мозковий штурм

Мета: визначити уявлення учасників тренінгу про поняття «стать», та «гендер».

Обладнання: плакат «Стать — це», «Гендер — це», маркери.

Психолог. Будь-ласка, подумайте і назвіть, що є ознаками статі, а що — гендеру. (Психолог фіксує відповіді учасників на дошці, після чого аналізує їх.)

 3    Вправа «Колона» (5 хв)

Психолог говорить твердження, яке стосується понять «стать» або «гендер» - діти визначають, що стосується статі, а що - гендеру

СТАТЬ                                ГЕНДЕР

 

1. Хлопчики переважно жвавіші за дівчаток

 

2.  Дівчатка люблять бавитися ляльками, а хлопчики — машинками.

 

3.  Жінки можуть народжувати дітей, а чоловіки — ні.

 

4.  Жінки можуть годувати немовлят грудним молоком, а чоловіки — ні.

 

5.  У хлопців-підлітків «ламається» голос, а у дівчат — ні.

 

Таким чином, гендер визначає риси характеру та особливості поведінки, які вважають характерними для чоловіків і жінок у певному суспільстві.

 

4. Давайте спробуємо визначити традиційно «жіночі», та традиційно «чоловічі» риси особистості .

Обрані риси прикріпіть на дошці відповідно традиційно «жіночі», та традиційно «чоловічі» риси особистості .

Традиційно чоловічі якості - це цілеспрямованість, бажання зробити кар'єру, воля, суворість у родині, відповідальність, діловитість тощо.

Традиційно жіночі якості — це акуратність, ніжність, турбота про дітей, вірність і т.д.

Так, чоловіки бувають мужніми і турботливими, а жінки ніжними й енергійними. У цьому немає нічого поганого. Поєднання в одній людині традиційно чоловічих і жіночих рис робить її повноцінною, дієздатною особою, яка обирає стиль поведінки залежно від конкретної ситуації, а не обмежується тим, що відведено її статі.

Чи можуть чоловіки мати характеристики і якості, що традиційно пов’язуються із жіночими (та навпаки)?

Гендерна рівність – це рівний правовий статус жінок і чоловіків та рівні можливості для його реалізації,  що дозволяє особам  обох статей   брати   рівну   участь у всіх сферах життєдіяльності  суспільства;

Слово «стереотип» походить від об'єднання двох грецьких слів: stereos – твердий і typos – відбиток і означає спрощене, схематичне, часто викривлене уявлення про щось або про когось. Сприймаючи інших людей та їхню поведінку, ми часом спрощуємо або узагальнюємо картину. Наприклад: «Всі жінки – емоційні; всі «справжні мужчини» повинні стримувати свої почуття; всі дівчатка – ніжні, а хлопчики – грубі» тощо. Тобто, стереотипи – це спрощені, занадто умовні уявлення, штампи, які люди використовують . Стереотипи ще називаються міфами нашої свідомості, бо, отримуючи їх у спадок від наших батьків і нашого оточення ще з дитинства, ми віримо у них бездоказово.

Ґендерні стереотипи відбивають погляди суспільства на поведінку, яка очікується від чоловіків або від жінок. Наприклад:

Справжні чоловіки повинні: приховувати свої переживання, бути лідерами, незалежними ні від кого, фізично витривалими, вольовими, вміти заробляти для сім’ї багато грошей, не базікати, не бути сентиментальними, не розкисати тощо.

Справжнім жінкам личить бути акуратними, терплячими, ніжними, мудрими, емоційними, схильними до пліток, небайдужими до подарунків, тендітними, не бути політиками, без нахилів керівника тощо.

Таким чином, ґендерні стереотипи – це наше розуміння чоловічої і жіночої традиційної ґендерної ролі, суспільні погляди на те, як повинні себе поводити жінка і як чоловік; що вважати чоловічим, а що – жіночим; якими видами діяльності можуть чи не можуть займатися жінки, якими – чоловіки; які професії є жіночі, які – чоловічі тощо

Заповніть таблицю.

Поставте знак”+”, якщо ви вважаєте, що повинен робити кожний член сім’ї.

Робота в сім’ї  

 

Чоловік

Жінка

Приносити продукти 

 

 

Прибирати квартиру

 

 

Доглядати за дітьми

 

 

Вирішувати, де жити

 

 

Керувати машиною

 

 

Заробляти гроші для сім’ї 

 

 

Вирішувати сімейні суперечки 

 

 

Професії 

 

 

Водій   

 

 

Міліціонер 

 

 

Вчитель

 

 

Шахтар

 

 

Продавець 

 

 

Лікар      

 

 

Адвокат

 

 

Ігри, спорт, хобі 

 

 

Бокс

 

 

Стрільба 

 

 

Фігурне катання

 

 

Хокей

 

 

Футбол

 

 

 

Також ґендерні ролі чоловіків і жінок залежать не від того, що ви народилися дівчиною чи хлопцем, а від того, в який час і в якій країні ви народилися дівчиною чи хлопцем. Те, що здавалося дивним і неможливим сто років тому, стає звичним і правильним сьогодні. Ми не вибираємо, в який час народитися. Проте ми можемо вибрати свою поведінку, яка в будь-який час має базуватися на повазі до прав людини, до рівності людей, до захисту людей від ґендерної дискримінації та насильства.

 

 5.   Міні-проєкт «Ми маємо рівні права й можливості!»

Мета: привернути увагу учнів до того, що як до чоловіка, так і до жінки потрібно ставитись з однаковою повагою, а розподіл обов’язків між ними щодо праці та виховання дітей та іншого є умовним і рівним.

Матеріали: два ватмани (аркуша), фломастери.

Психолог об’єднує учнів у дві групи.

Завдання: кожна група протягом 15 хвилин створює малюнковий проект «Ми маємо рівні права й можливості!»

Потім у кожній групі обирають спікера, який презентує проект протягом 2 хвилин.

Узагальнення ведучого.

 

 6.    Підсумок заняття (5 хв)

Обговорення

·   Що нового, цікавого ви дізналися на занятті?

·   Чи допоможуть отримані на сьогоднішньому занятті знання в подальшому житті?

 

Психолог. Дякую за активну, ефективну роботу. До побачення!

 

 

 

 

 

 

Робота в сім’ї  

 

Чоловік

Жінка

Приносити продукти 

 

 

Прибирати квартиру

 

 

Доглядати за дітьми

 

 

Вирішувати, де жити

 

 

Керувати машиною

 

 

Заробляти гроші для сім’ї 

 

 

Вирішувати сімейні суперечки 

 

 

Професії 

 

 

Водій   

 

 

Міліціонер 

 

 

Вчитель

 

 

Шахтар

 

 

Продавець 

 

 

Лікар      

 

 

Адвокат

 

 

Ігри, спорт, хобі 

 

 

Бокс

 

 

Стрільба 

 

 

Фігурне катання

 

 

Хокей

 

 

Футбол

 

 

 

 

Робота в сім’ї  

 

Чоловік

Жінка

Приносити продукти 

 

 

Прибирати квартиру

 

 

Доглядати за дітьми

 

 

Вирішувати, де жити

 

 

Керувати машиною

 

 

Заробляти гроші для сім’ї 

 

 

Вирішувати сімейні суперечки 

 

 

Професії 

 

 

Водій   

 

 

Міліціонер 

 

 

Вчитель

 

 

Шахтар

 

 

Продавець 

 

 

Лікар      

 

 

Адвокат

 

 

Ігри, спорт, хобі 

 

 

Бокс

 

 

Стрільба 

 

 

Фігурне катання

 

 

Хокей

 

 

Футбол

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Психологія, Розробки уроків
Додано
21 лютого 2022
Переглядів
886
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку