Мета: допомогти учасникам тренінгу зрозуміти природу конфліктів причини їх виникнення та шляхи подолання; набуття практичних навичок конструктивної поведінки в конфліктній ситуації.
Обладнання: бейджики, фломастери, кольорові олівці, журнали, ножиці стікери, плакат « Пісочний годинник», ватман, графік « Шляхи подолання конфліктів», пам’ятка « 5 сходинок дій в конфлікті», плакат з правилами групи.
Хід тренінгу.
Вправа « Знайомство»
Мета: познайомити учасників між собою, створити комфортну атмосферу для подальшої роботи.
Учасники сидять по колу і по черзі називають своє ім’я, а також 3 свої найважливіші характеристики. Наприклад: « Люда, я весела, хитра, енергійна.»
Правила групи
Учасникам пропонується обсудити перелік правил по яким зазвичай працює тренінгова група. Проводиться дискусія, учасники можуть добавити свої правила. Приклад правил:
приходити вчасно;
вимкнути мобільні телефони;
правило «тут і зараз»;
правило «піднятої руки»;
правило добровільної активності;
говорити по черзі й коротко;
не критикувати;
бути толерантними;
Правило «стоп»;
Не оцінювати.
Вправа « Очікування»
Мета: визначити, очікування учасників, щодо проблематики тренінгу.
На стікерах учасники пишуть свої очікування від тренінгу і прикріплюють стікери у верхній частині малюнку пісочного годинника
Вправа « Машина»
Мета: сформувати позитивний психологічний клімат у групі, підвищити рівень довіри між учасниками.
Учасники встають по колу і отримують завдання, створити автомобіль, кожен учасник повинен бути певною частиною автомобіля. Потім автомобіль повинен поїздити.
Вправа « Моя карта конфлікту»( 3D модель конфлікту)
Мета: сформувати у учасників уявлення про конфлікт, його види та структуру.
Учасникам пропонується намалювати «конфлікт» яким вони його уявляють, потім кожен презентує свій малюнок. Після виконання завдання учасники сідають у коло і по черзі розповідають, що намалювало, що означає цей малюнок. Потім малюнки розташовуються по певним смисловим групам: конфлікт ролей, конфлікт бажань,конфлікт норм поведінки.
Інформаційне повідомлення (конфлікт, його види.)
Вправа « Що б зробили ви?»
Мета: розмежувати такі поняття, як стосунки, емоції поведінка.
Учасники поділяються на групи по 3—4 чоловіка. Кожній групі роздається лист з описом ситуацій, а один аркуш "думки і почуття". Учасники знайомляться із ситуаціями, і обговорюють такі питання:
- Що повинен думати її головний учасник?
- Що може відчувати її головний учасник?
- В чому складність ситуації?
Групи заповнюють таблицю, проходить обговорення вправи в колі:
- Як ви гадаєте, в реальному житті реакції учасників конфліктів у подібних ситуаціях були б однаковими чи ні?
- Які емоції ви відчуваєте в конфліктній ситуації?
- Чому важливо знати свої думки і почуття?
Висновок: якщо ми краще розберемося в своїх почуттях і дуках, ми зможемо зрозуміти думки і почуття інших. Зрозумівши це, ми зможемо зрозуміти їх поведінку. Люди ведуть себе по різному в залежності від того, що вони думають і що відчувають.
Вправа « Вузький мостик»
Мета: відпрацювання на практиці шляхів виходу з конфліктної ситуації.
. Ведучий пояснює ситуацію: «Ви йдете назустріч один одному по дуже вузькому містку, перекинутому над водою. В центрі містка ви зустрілися, і завдання розійтися на середині містка. Місток – це лінія. Хто поставить ногу за нею – впаде в воду. Намагайтесь розійтись на містку так, щоб не впасти. Пари учасників підбираються випадково. Якщо велика кількість учасників, може одночасно функціонувати 2-3 містка.
Вправа проходить більш емоційно, якщо використовується не просто полоса ні рівній підлозі, а невелике підвищення (наприклад для цієї мети добре підходить перевернута гімнастична лавочка). Якщо ж такої можливості немає, потрібно провести на підлозі пряму полосу (це може бути полоса на лінолеумі, довга рейка на паркеті і т.д.) довжиною не менше 3 м, яка знаходиться на відстані не менше 1м від найближчої стіни і меблів. Краще, якщо вона буде мати ширину 5-10 см, але можна обійтись і простою лінією.
Проводиться обговорення:
- Як ви переходили місток?
- Як ви домовлялися зі своїм напарником?
- Чи можна порівняти ситуацію на містку з конфліктною ситуацією?
Вправа « 5 сходинок»
Мета: виробити правила розв’язання конфліктних ситуацій.
Кожному учаснику пропонується на п’яти окремих аркушах написати 5 шляхів виходу з конфліктної ситуації. Потім учасники об’єднуються в 2-3 групи і в групах створюють спільні шляхи подолання конфліктів. Кожна група презентує свій план. Проводиться обговорення і тренер роздає учасникам пам’ятку « 5 сходинок подолання конфлікту», пояснюючи кожну сходинку стратегії розв’язання конфліктної ситуації.
Потім учасники поділяються на пари. Один з учасників в кожній парі гратиме роль батька чи матері, інший дитини. Вони отримують проблемну ситуацію: « Розгорівся конфлікт між дитиною і одним з батьків. Субота, уроки в школі закінчилися. Батькові(матері) здається, що дитина займається уроками менше ніж потрібно. Батьки хочуть, щоб дитина сиділа вдома і виконувала домашнє завдання. Але дитина втомилася: вона займалася цілий день. Друзі запрошують на прогулянку і їй хочеться поспілкуватися з ними. Між батьками і дитиною виникла конфліктна ситуація». Учасникам пропонується розіграти конфлікт в парах, намагаючись розв’язати конфліктну ситуацію, рухаючись по сходинках, виділених а пам’ятці. Розв’язавши конфлікт учасники в парах міняються ролями. Питання для обговорення:
1. Які почуття можуть допомогти зрозуміти, що ви знаходитесь в конфлікті з близькими для вас людьми?
2. В конфлікті ми хочемо задовольнити свої потреби. Але чому ми повинні також задовольняти потреби опонента?
3. Що дало нам виконання цієї вправи?
Роздатковий матеріал « 4 кроки для виходу з конфлікту»
Підсумки
Мета: підвести підсумки тренінгу, з’ясувати чи справдилися очікування учасників.
Учасники відповідають на запитання:
- Яку нову інформацію, нові знання ви отримали під час опрацювання теми?
- Як ви будите використовувати отриману інформацію в подальшій роботі?
Відповіді записуються на стікерах і прикріплюються на малюнок пісочного годинника з низу.
Вправа « Похвали мене»
Мета: забезпечити психологічне розвантаження учасників..
Учасники по черзі звертаються один до одного за похвалою Наприклад: « Оля похвали мене за те, що я сьогодні….». Той до кого звернулися хвалить, а потім сам звертається за похвалою.