Година спілкування «Хто уміє віночок вити, той уміє життя любити»

Про матеріал
Розповісти учням про символічні значення квітів та кольорів стрічок, що входять до складу традиційного українського вінка; збагачувати знання про квіти, як обереги людського життя, їх народні назви; сприяти розвитку творчих здібностей дітей; виховувати любов до рідного краю, спадщини предків, пошани до народних традицій.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                      Година спілкування

 

                «Хто уміє віночок вити,

               той уміє життя любити»

                                    

                                                               

 

                                                                                     

                                                                                   

                                                                                    Підготувала

                                                                         Вчитель початкових класів

                                                                          Перегінської ЗОШ I-IIIст.№2

                                                                         Сорохман Л. В.

 

 

 

 

Пов’язане зображення

                                                                2017р.

Мета: розповісти учням про символічні значення квітів та кольорів стрічок, що входять до складу традиційного українського вінка; збагачувати знання про квіти, як обереги людського життя, їх народні назви; сприяти розвитку творчих здібностей дітей; виховувати любов до рідного краю, спадщини предків, пошани до народних традицій.

 

                                                    Хід заняття

I.Організаційна  частина.

                       Ось і дзвоник пролунав,

                      До бесіди цікавої усіх позвав.

                      Сідайте, діти, рівно, гарно,

                      Розмова наша піде славно.

Учитель.

Які в народу звичаї крилаті,
Який багатий наш духовний світ!
Традиції живуть у кожній хаті
І їх вивчають діти з юних літ.
Щоб українцями по світу крокувати,
Й на цій землі прожити недарма.
І щоб ніхто не зміг нам дорікати,
Що в нас коріння власного нема.
Традиції ніколи не вмирали,
Їх українці свято берегли.
А в світлий час їх з пам’яті дістали
І, наче стяг, в майбутнє понесли.

-Діти,  чим славиться наш український народ?  

-Кожен народ має свої обереги, свої звичаї, обряди, що складалися протягом багатьох століть. Це все об’єднує людей в один народ,одну націю.

 

II. Оголошення теми і мети заходу.

-Сьогодні ми з вами поговоримо про один із оберегів нашого народу. А який, ви самі мені скажете, коли відгадаєте загадку.

1. Відгадування загадки.

          Ой цвіте на Україні красне літо,

          Ой збирають дівчатка в гаю квіти.

          В яжуть стрічки й квіточки в стіжок
          Одягнути  щоб на голову…( вінок).

-То як ви думаєте, про що ми будемо сьогодні говорити?

-Правильно, сьогодні ми з вами поговоримо український віночок.

2.Гра «Розсипанка»

-Отже, тему нашої години спілкування ми скажемо, коли складемо вислів із розсипаних слів.

         Хто вміє віночок вити, той уміє життя любити.

-Що означає цей вислів? (Міркування дітей).

III. Робота над темою.


- То що ж буде, коли сплести квіточку до квіточки? 
                Віночок — це плетене коло із квітів, листя, гілок.

Віночок, сплетений з квіточок і трав, оздоблений яскравими стрічками, — один з найдавніших українських символів.

Український віночок, оспіваний у піснях, оповитий легендами та переказами, опоетизований майстрами пензля й слова.

                   Вінок  - символом добра і надії.

1-ий учень.

       У віночок України 
       Заплету я квіти нині. 
       Віночок — не проста краса, 
       Йому підвладні й небеса. 
       Про це відомо у нас зроду, 
       Він — оберіг народу й роду.

 

3.Розповідь вчителя.

  • Хлопчики, подивіться, а чи красиві сьогодні наші дівчатка?
  • А чому ж то вони сьогодні по-особливому такі гарні?

 З давніх часів українські дівчата любили прикрашати себе віночками.  Та мало хто сьогодні знає, що це не тільки чудова прикраса, юної українки, а перш за все — важливий, дівочий оберіг Кожну дівочу голівку віночок не тільки прикрашає, пасує їй до лиця, підкреслює її гарні очі, але й захищає від нечистої сили, злого ока. Вінки пасують тільки до свіжості, тільки молодим дівчатам, як оздоба і свідоцтво дівочості. А заміжні жінки і старі бабусі ніколи не одягали на голову вінків — це заборонено.

  • А як ви думаєте, зі скількох років дівчатка починали носити вінок?
  • Дівчатка починали носити вінок з трьох років. Навчитися плести віночок  було не легко.

 

4.Хвилинка релаксації.

-Яка пора року надворі?

-Зараз за  вікном зима, але ми перенесемося у чарівне літо, заквітчане польовими квітами, білими ромашками, синіми волошками у житі, червоними маками, голубими незабудками...Над квітами літають метелики, а на душі тепло і спокійно.

2-ий учень.

      У гаю, на лузі, в полі,

      Скільки там квіток!

      Ми нарвали їх доволі,

      Потім посідали в колі,

      Щоб сплести вінок.

 

(Із презентації  про вінок).

 

 (Далі учні-читці по черзі розказують про квіти українського вінка).

 

3-ій учень.

   Мальви квіти чарівні,                                                      

   У віконце дивляться мені

   Наче діти заглядають,

   Тільки жаль не розмовляють.

 

4-ий учень.

   Всю зиму бачив теплі сни

   і сонцю слав привіт.

   Я – синя квіточка весни,

   Я – барвінковий цвіт.

 

5-ий учень.

    Гарні квіти біля хати 
    Навесні садила мати, 
    Чорнобривці чорноброві 
    Квітнуть в тиші вечоровій 
    Чорнобривці чарівні 
    Так і просяться в вінки. 

 

6-ий учень.

    Я на сонце дуже схожа —

    золотиста, ніжна, гожа.

    Я щоранку розквітаю,

    Промінцями всіх вітаю.

    Відгадати вам не важко,

    Що за квітка я…? (Ромашка)

 

7-ий учень.

     Наче небесні озерця, в окрузі 
     Розквітли довкруг незабудки на лузі; 
     Тендітні, блакитні, беззахисно-світлі, 
     Мов очі дитини, ласкаві й привітні...

 

8-ий учень.

      Як без вишні - не садок.        

      Так без маку - не вінок,

      А його ось, як на те,

      Скільки в полі тут росте!

       І червоний і стрункий

       І свіженький все який!

       Цілу купу нарвемо –

       Всім віночки сплетемо.

9-ий учень.

      Ми безсмертники золоті,-
      Квіти в нас сухенькі,
      І не в’януть без води,
      Завжди, як свіженькі.

 

10-ий учень.

      Любим сонце і пісок-
      Діти це вже знають.
      І як треба на вінок,
      Враз нас відшукають.

 

11-ий учень.

      На просторах поля золотого

     Сині зірочки тремтять.

     Мов шматочки неба голубого

     Виграють, виблискують, горять. (Волошки)

 

12-ий учень.

     Хто порізав пальчик склом,
    Зупинити можу кров.
    Деревій вам допоможе,

   Лікувати рани може.

   Я символ краю отчого — калина!
   Рослина ніжна — гарна і проста.
   В мені любов і рідна Україна,
   Її краса і щедрість, й доброта.

 

13-ий учень.

     Мій любисток - духмяний блискучий,

    Ти знайомий і рідний без меж,

     Нас ніколи ніхто не розлучить,

    Ти ж бо в серці моєму живеш.

    Виростали ми скупані в ньому,

    Пахли коси цілющим теплом.

 

14-ий учень.

   Хмелю  шишки - цілі грона,

  Що звисають низько до землі,

  Від цього найменшого бутона

  Ти приносиш радість для душі.

 

-Хочу сказати, що дівчата вплітали у віночок і інші квіти: соняшники, цвіт яблуні, півонії , рожі. Кожна квітка щось означала, але кількість квіток зберігалася.

 

                                          Фізкультхвилинка

На галявині квітки 
Розкривають пелюстки. 
Ось так, ось так 
Розкривають пелюстки. 
(Діти стискають і розпрямляють пальці) 
Вітерець гуляє, 
Квіточки хитає. 
Ось так, ось так 
Квіточки хитає. 

Квіточок ми нарвемо,

І віночки сплетемо.

Ось так, ось так,

І віночки сплетемо.

Ми віночки посплітали,

На голівки їх поклали.

Ось так, ось так,

На голівки їх поклали.

 

Вчитель.

  • Діти! А чого  ще не вистачає у нашому віночку?

(Відповіді дітей)

  • Так, дійсно, стрічок. Жодного віночка не може бути без різнокольорових стрічок.

Кожна стрічка кольорова ,

У віночку має мову.

Кожна стрічка розмовляє,

Нам про все розповідає.

 

  • Про значення стрічок нам розкажуть наші хлопчики.
  •  

15-ий учень.

Про це, юні друзі, повинні ви знати:

коричнева стрічка — земля наша мати.

Я хочу, аби ви усі зрозуміли:

ці жовті стрічки — наше сонечко миле.

 

16-ий учень.

Дві стрічки: зелена і темно-зелена —

це юність, краса... Це природи знамена.

Дві стрічки: блакитна і синя, темніша —

це небо і води. Хай будуть чистіші.

 

17-ий учень.

Оранжева стрічка — це хліб, паляниця,

це й колос достиглого жита, пшениця.

А ця, фіолетова, те означає,

що розум людський ще надій не втрачає.

Малинова стрічка, або малинова

про щедрість сказати своє хоче слово.

 

17-ий учень.

Багатство й достаток — рожева це стрічка.

Багатство пора вже нам мати за звичку.

Якщо ви в вінок стрічки білі вплели,

то треба, щоб душу свою берегли.

Перлини душі ви збирайте в намисто,

душа хай, як білі стрічки, буде чиста.

 

(Із презентації про значення стрічок).

 

Вчитель.

-Отже, діти, кожна стрічка щось та й значить,

  Вмійте серцем це побачить.

  Вмійте стрічку розуміти,

  Вчіться слухать серцем, діти.

 

-А чи запам ятали ви, у якій послідовності дівчатка в язали стрічки?

Давайте спробуємо  прив’язати різнокольорові стрічки до нашого віночка.

(Учні по черзі в яжуть стрічки до віночка).

 

-Наш віночок готовий. Лиш на голову одягати.

18-ий учень.

Одягну вінок з барвінку,

заплету червону стрічку в свою косу зранку.

- Мамо, люба і хороша,

глянь на мене, чи я схожа

на весну – веснянку?

19-ий учень.

Моя мама так сказала:

- Цвіт весна подарувала,

цвіт весна розкрила,

але ти, маленька дочко,

в барвінковому віночку

українка мила.

 

 -Діти, а чи знаєте ви, що коли  дівчата плели віночки, то ще й пісень співали.

 

                                 Пісня «Віночок»

Вчитель.

-Отже, діти, про віночок усе знаєм,

  На запитання відповідаєм.

-Проведемо невеличку вікторину.

 

5. Вікторина «Український віночок»

1.Що таке віночок?

2.Що символізує віночок?

3.Скільки квіток у віночку?

4.Яких кольорів стрічки у віночку?

5.Як вони розміщені?

 

6. Вправа «Добери риму»

-А зараз починаю я у риму,

 А закінчуємо всі ми.

 

У вінку ця  квіточка не зайва,
Перша квітка зветься ... (мальва).
 

Як перлина між перлинок —
Так між квітами ... (барвінок).
 

Жовтий в смужечку сміливець,

Це звичайно…(чорнобривець)

 

Ой збирають мед комашки,

З білосніжної…( ромашки).

 

Плести віночок вміємо так,

Зараз черга на червоний …(мак).

 

А у маку  попередник

У вінку, то наш ... (безсмертник).

 

Ось, на небо схожа трошки,
До вінка прийшла ... (волошка).
 

Ми плести віночок вмієм,
Зараз черга ... (деревію)
 

Цвіт самої України —

Це, звичайно, цвіт ... (калини).
 

Не останній він за змістом,
Зелененький наш ... (любисток).
 

А чого ж в вінку три жмені?
Ну, звичайно — лише ... (хмелю).

7. Робота в групах.

Вчитель.

Для того, щоби пам’ ятати про традицію плетіння вінка, ми об єднаємося у групи і спробуємо створити власні віночки. Тепер із паперу, а влітку із живих квітів.

-Визначимо, котра група сплела найкращий, найакуратніший вінок.

Давайте пригадаємо, а чи можна виривати квіти з корінням ?

 

 

IV. Підсумок заняття. Рефлексія.

-Про що ми сьогодні говорили на годині спілкування?

Сенкан

   1. Віночок

   2.Круглий, барвистий

   3.Віночок пускають на водичку, танцюють, малюють

   4.Я люблю український віночок

   5.Віночок  – оберіг

-Що нового дізналися?

-Що найбільше сподобалося на занятті?

19-ий учень.

Традиції і звичаї народні
Ми вивчимо, щоб більше в світі знати.
Дізналися багато ми сьогодні,
Бо хочемо знання хороші мати.

А зараз всі станемо у велике коло, візьмемося всі за руки і створимо живий віночок. Бо у народі кажуть: « Наші  діти, ніби квіти у чудовому віночку, у погожу днину».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

docx
Додано
27 березня 2022
Переглядів
436
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку