Нормативно-правова база. ЗАКОН УКРАЇНИ Про освіту. ЗАКОН УКРАЇНИ “Про загальну середню освіту”КОНЦЕПЦІЯ НУШДЕРЖАВНИЙ СТАНДАРТ початкової освіти затверджений постановою Кабінету Міністрів України 21 лютого 2018 р. № 87 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 24 липня 2019 р. № 688)Освітні програми для закладів загальної середньої освіти
Інформація - дані, які можна зберігати, перетворювати, передавати і використовувати. ЗАКОН УКРАЇНИ Про охорону дитинства. Стаття 9. Право дитини на вільне висловлення думки та отримання інформаціїКожна дитина має право на вільне висловлювання особистої думки, формування власних поглядів, розвиток власної суспільної активності, отримання інформації, що відповідає її віку.
Корисні сайти140+ загальнодоступних електронних баз даних України https://www.imena.ua/blog/ukraine-database/Дані про себе можна знайти в телеграм ботах “ДОСЬЕ” та “mailsearch_bot”Перевірити, чи зламали ваш пароль чи сайт , можна за посиланням: https://haveibeenpwned.com/абоhttps://howsecureismypassword.net./
Правила безпечного користування гаджетами:1. Встановіть менеджер паролів. За його допомогою згенеруйте унікальні та надійніпаролі для всіх своїх акаунтів. Так вам потрібно буде запам’ятати тільки декількапаролів: від самого менеджера паролів і від кожного вашого гаджета.2. Встановіть двофакторну аутентифікацію. Для підтвердження виберіть не sms, агенератор кодів (наприклад, Google Authenticator).3. Користуйтеся тільки ліцензійним програмним забезпеченням.4. Не користуйтеся російськими програмами.5. Завантажуйте ПЗ тільки з офіційних сайтів.6. Блокуйте комп’ютер та інші гаджети, якщо відходите від них.
Правила безпечного користування гаджетами:7. Заклеюйте камеру на комп’ютері.8. Вмикайте Bluetooth та Wi-fi тільки, коли ними користуєтеся.9. Намагайтеся не використовувати публічний Wi-fi. Якщо використовуєте, вмикайте VPN.10. Здійснюйте фінансові та інші конфіденційні операції тільки з власних гаджетів. Пам'ятайте! Якщо ваш пароль складається з вашого імені, прізвища, датинародження/одруження чи їх частин, то такі паролі для хакерів як лускання насіння. Намагайтесь створити випадкові набори цифр та літер.
Facebook 1. Видаліть з друзів ботів, неактивні сторінки друзів. 2. Перевіряйте інформацію з якою взаємодієте. 3. Проведіть аудит - на які сторінки ви підписані, за чим стежите. 4. Перевіряйте кого додаєте в друзі. 5. Не проходьте тести, ігри, не беріть участь у флешмобах. 6. Не вірте, що за допомогою допису “я забороняю FB збирати мої данні” ви зможете змінити його алгоритми. 7. Якщо бачите шкідливі дописи у друзів - не критикуйте, спробуйте пояснити. І ніяк не взаємодійте з самим дописом - пишіть в особисті повідомлення. 8. Потурбуйтесь про надійний пароль та двофакторну аутентифікацію для вашої сторінки.
Дієві поради щодо виявлення фейків: Задайте собі питання:• Хто створив цей текст?• З якою метою? Кому це вигідно?• Кому текст може зашкодити?• На якому він з’явився ресурсі?• Кому належить ресурс? Хто власник?• На кого розраховане повідомлення?• Що пропустили в цьому тексті, а Ви повинні були б це знати?
Де перевірити інформацію?:• Первинні джерела:(Звіти уряду, дані (на урядових і муніципальних порталах відкритих даних), судові документи, оригінальні наукові дослідження)• Вторинні джерела( Публікації у базах даних, бібліотеці, статистичні дані)• Запитайте експерта:(ученого, співробітника державного органу або представника галузі).• Скористайтеся сайтами перевірки фактів, щоб дізнатися, чи інформацію вже розвінчано?
Література ЗАКОН УКРАЇНИ Про освіту. ДЕРЖАВНИЙ СТАНДАРТ початкової освітиІнфомедійна грамотність онлайн: посібник для тренера / за заг. ред. Тараненко О. / Розроблено в рамках проєкту «Вивчай та розрізняй: інфо-медійна грамотність». Київ : IREX, 2021. 400 с. Практичний посібник з медіаграмотності для мультиплікаторів / За загал. ред. В. Ф. Іванова. — Київ: Академія української преси, Центр вільної преси, 2019. — 100 с. Волощенко О., Козак О. –Інтеграція медіа грамотності в навчальний предмет «Я досліджую світ». Навчально-методичний посібник / Волощенко О., Козак О. — Київ: Академія української преси, Центр вільної преси, 2020. — 36 с. Медіаграмотність у початковій школі: посібник для вчителя / Волошенюк О. В, Ганик О. В., Голощапова В. В, Дегтярьова Г. А, Іванова І. Б., Кожанова А. Ю., Пиза Г. Ю., Шкребець О. О, Янкович О. І. / За редакцією Волошенюк О. В., Іванова В. Ф. – Київ : ЦВП, АУП, 2018 — 234 с. Практичний посібник з медіаграмотності для мультиплікаторів / За загал. ред. В. Ф. Іванова. — Київ: Академія української преси, Центр вільної преси, 2019. — 100 с. Вальорска М. Аґнєшка В16 Діпфейк та дезінформація : практ. посіб. / Аґнєшка М. Вальорска ; пер. з нім. В. Олійника – К. : Академія української преси ; Центр Вільної Преси, 2020. – 36 с.«Формування медіакомпетентностей у Державному стандарті НУШ» (НАВЧАЛЬНИЙ СЕМІНАР)Оксана Мороз. - Як не стати овочем: Інструкція з виживання в інфопросторі – Х.: Віват, 2021.-208с. Дослідження: USAID-Internews “Ставлення населення до ЗМІ та споживання різних типів медіа” (жовтень, 2020).https://courses.prometheus.org.ua/courses/course-v1: Prometheus+IH101+2021_T3/abouthttps://www.aup.com.ua/mediaosv/portal-mediaosvita-ta-mediagramotnist/https://xn--80aagahqwyibe8an.com/zakon-ukrajiny/stattya-pravo-ditini-vilne-vislovlennya-dumki-54271.htmlhttp://journ.univ.kiev.ua/nauka1/archives/1038https://naurok.ua/student/event/Stop. Fake2021 https://www.youtube.com/watch?v=TRqu. TJrcu. BI
Література https://www.youtube.com/watch?v=TRqu. TJrcu. BIЯк розпізнати фейкові новини – інфографіка Міжнародної федерації бібліотечних асоціацій та установ (IFLA), що допоможе виявити неправдиву інформацію. Media. Sapiens – проект з підвищення медіаграмотності споживачів медійного контенту. Медіаосвіта і медіаграмотність – портал, створений на базі онлайн-бібліотеки з медіаосвіти Міжнародного благодійного фонду “Академія української преси”. Media IQ – проект із розвитку медіаграмотності та критичного мислення. Stopfake.org – сайт для перевірки фактів, головна мета якого – перевірка істинності, інформації, посилення медіаграмотності аудиторії і боротьба за чітке розмежування між журналістикою фактів і пропагандою. Новинна грамотність – онлайн-курс, спрямований на поширення медіаграмотності серед населення в умовах воєнного конфлікту. Медіа. Драйвер – мультимедійний онлайн-посібник, що містить текстову інформацію, інфографіку та відео про різні типи медіа, що допомагають навчитися орієнтується у складних лабіринтах інформації. Довіряй, але перевіряй. Медіаграмотність в українському суспільстві – книжка проекту клубу ілюстраторів Pictoric, що містить ілюстрації та тексти журналістів на тему медіаграмотності. Медіаграмотна місія – онлайн-гра, спрямована на перевірку вміння рятуватися від шкідливого інформаційного впливу. Медіаграмотність для громадян – дистанційний навчальний курс, метою якого є надання базових знань у сфері медіа, ознайомити громадян з найросповсюдженішими видами маніпуляцій і пропагандою, надати базові інфструменти перевірки інформації та критичного мислення. Наука повсякденного мислення – курс на Prometheus. Бібліотека медіа-грамотності від Академії української преси. Медіаосвіта та медіа грамотність. Підручник, виданий Академією української преси. Посібник для вчителя “Медіаграмотність та критичне мислення на уроках суспільствознавства“.