Година спілкування
«Мир і дружба не дива, або знай свої права»
Хід заняття
І. Організаційний момент
ІІ. Основна частина.
- Діти, у мене в руках чарівна скринька – у ній найцінніший скарб нашої планети. Хто з вас хоче його побачити може зазирнути.
- Кого ви побачили в чарівній скринці? (себе)
- Адже людина – це найцінніший скарб планети Земля. Кожен з вас особистість і саме такої людини як ви, більше на Землі немає і не буде.
Ти знаєш, що ти людина?
Ти знаєш про це, чи ні?
Усмішка – твоя єдина,
Мука твоя – єдина,
Очі твої – одні.
Сьогодні усе для тебе:
Озера, гаї, степи
І жити спішити треба,
Кохати спішити треба.
Гляди ж не проспи.
- Сьогодні ми будемо говорити не лише про людину, але й про її права та обов’язки. Кожна людина має лише їй властиві почуття, здібності, характер. Як же зробити так, щоб такі різні не схожі один на одного люди жили з повагою один до одного. Для цього існують правила, які керують стосунками між людьми. Життя змусило людей встановлювати різні правила з якими ми зустрічаємось кожен день. Ти прийшов до школи і мусиш дотримуватись правила поведінки для учнів. В класі під час уроку повинно бути тихо, щоб кожен учень мав своє місце за партою, щоб легше було вчителям навчати, а учням вчитися.
Коли сідаєш в автобус, тролейбус ти – пасажир і повинен дотримуватись певних правил: щоб не було штовханини у дверях, щоб всі могли сісти в автобус, щоб не трапилось нещасного випадку.
Заходиш в кінотеатр – і тут свої правила. Усі глядачі повинні сидіти тихо, щоб не заважати іншим.
Навіть на пляжі є свої правила. Не пустувати на воді, далеко не запливати.
Коли ти йдеш по вулиці – ти пішохід і повинен дотримуватись правил дорожнього руху.
Але є такі правила, які обов’язкові для всіх людей країни, хто б вони не були: дорослі чи діти, вчителі чи учні, пішоходи чи пасажири.
Це такі правила, що встановлюють порядок у всій державі, обов’язки кожного і його права. Їх затверджує найвища влада у країні – Верховна Рада. Називаються такі правила державними законами. Закон – це обов’язкове для всіх правило. Головний закон – це Конституція. У статтях Конституції записані права і обов’язки громадян. Закони держави повинні захищати людину і її права. Права людини – охороняються законом.
Сьогодні я вам хочу розказати про «Декларацію прав дитини» - теж дуже важливий документ, який повинні знати всі люди. Слово «декларація» означає «оголошення», «заява».
Декларація – це просто
Оголошення всіх прав
Є права й в дітей, звичайно,
Треба, щоб усяк їх знав.
Знайте ж, що усі ви рівні
Від народження в правах.
І людина змалку вільна
Наче в небі синій птах
Знайте ж, змалечку всіх діток
Треба вчить, оберігать.
І ніхто у всьому світі
Їх не може ображать.
В декларації записано, що кожна людина:
* має право на власну думку. Ти маєш право на свою думку, вільно виражати свої погляди;
* має право на охорону здоров’я;
* має право на освіту;
* має право на ім’я; (сонечко імен). Батьки подарували тобі ім’я і від твоїх вчинків буде залежати, яким буде твоє ім’я: добрим, гучним, чи навпаки непомітним.
* має право на відпочинок. Ти маєш право на відпочинок, але пам’ятайте, що ваш відпочинок не повинен заважати іншим людям.
* ніхто не має права розлучати дитину з батьками;
* діти не повинні стати жертвами насильства;
* діти мають право на повноцінне харчування.
Фізкультхвилинка.
А зараз спробуємо розібратись у ситуаціях, які підготували ваші товариші.
Звучить фрагмент музики вибігає зайченя.
Зайченя.
Раз, два, три, чотири, п’ять,
Вийшов зайчик погулять!
В мене є смачна цукерка
Є скакалка, є люстерко. (показує)
Лисиця.
Йди сюди, малюк вухатий!
Мусиш все мені віддати!
Дай скакалку, дай цукерку,
Та й нащо тобі люстерко?
Це мені воно згодиться.
Я ж красунечка – лисичка.
Ведмідь.
Декларації, Лисиця,
Ти, звичайно, не читала.
Є такий закон на світі
Це серйозна дуже справа.
Ображать не маєш права
Слабших себе і малих!
Тож віддай все малюкові
Бо такий закон для всіх.
- То хто в цьому випадку знає закон і право?
- Так, ведмедик, а тепер знатимуть і зайченя і лисичка.
Звучить музика. Виходять Кішка, Кіт, Котенята, Собака.
Собака.
Добрий день, кумасю Кішко,
Йди, посидемо хоч трішки.
Кішка.
Ой, нема коли сидіти,
Он гуляють в мене діти!
Кошенята.
Кидай м’яч! Мерщій лови!
Ось дивися: раз, два, три.
Ой, мені не повезло,
Я розбив чуже вікно!
Собака.
Зараз, Кошеня погане,
Ремінцем тебе дістану.
Кіт.
Не чіпай його, не смій,
Кошеня синочок мій!
На дитя не слід кричати
І жорстоко так карати.
Тож вгамуйся в цю хвилину,
Не порушуй прав дитини!
- Як ви думаєте, чи треба наказувати Кошеня?
- Діти, ви любите казки?
- Давайте проведемо казкову вікторину і з’ясуємо хто з героїв казок порушує «Декларацію прав дитини».
Перегляд презентації «Права в сюжетах казок».
Гра «Веселий м’ячик»
Ти котись веселий м’ячик
Швидше, швидше по руках.
У кого лишився м’ячик, той розказує права.
Оформлення «Квіточки прав»
Діти по черзі підходять до віночка з квітами і на стрічках прикріплюють права дитини.
ІІІ. Підсумок заняття.
- Назвіть у яких документах записані основні права дитини?
- «Мікрофон». Я дізнався…