Маньковецька гімназія Северинівської сільської ради
ЯДС
3 клас
«Людські
чесноти. Доброта»
Вчитель
Швець Т. С.
Мета: формувати у дітей поняття про людські чесноти, як гарні риси характеру, які можна розвивати; вдосконалювати вміння аналізувати свою поведінку; вчити дітей сприймати різні життєві ситуації, аналізувати їх і знаходити шляхи виходу з них; розширити знання учнів про доброту, її значення в житті людини; довести до свідомості дітей, що добро твориться безкорисно; викликати бажання творити добро й уникати злих вчинків. Розвивати в учнів загальнолюдські чесноти. Розвивати зв’язне мовлення, вміння висловлювати свої думки. Акцентувати увагу дітей на вихованні чуйності, доброзичливості, співчуття до оточуючих, прагнення робити добрі справи.
Обладнання: Казка про добро і зло, сердечка, сонце доброти, картки з частинами прислів’їв, дерево Добра і Зла, презентація, проектор, ноутбук.
Хід уроку:
(Слайд 1)
І. Організаційна частина. Привітання.
Закінчилась перерва,
Продзвенів чаклун-дзвінок.
А тепер усі швиденько
Налаштуймось на урок.
- Щоб урок пройшов не марно ми будемо:
У – уважними
Р – роботящими
О – організованими
К – кмітливими
- Щоб урок пройшов цікаво, всі беремося до справи.
- Діти, а який у вас настрій?
—Передайте свій настрій виразом обличчя. Усміхніться до мене, посміхніться нашим гостям, поділіться гарним настроєм з товаришем.
(Слайд 3)
Діти передають по колу талісман уроку — м'яку іграшку Добрик — і висловлюють побажання: «Я хочу побажати тобі... (здоров'я, гарного дня, гарного настрою тощо)
- Щоб настрій у вас залишився до кінця уроку гарним, а побажання здійснювалися, прочитаємо девіз нашого уроку.
- Для цього правильно розташуйте рядочки вірша:
Хай оживає істина стара:
Та нагород за це не вимагай
Живи, добро звершай,
Людина починається з добра.
Любові Забашти.
Девіз нашого уроку: (Слайд 6)
«Хай оживає істина стара:
Людина починається з добра»
ІІ. Повідомлення теми і завдань уроку, мотивація навчальної діяльності учнів.
- На попередніх уроках ми говорили про людські чесноти. (Слайд 7)
- А що ж це за чесноти?
- ввічливість, щедрість, делікатність, уміння дотримуватись даного слова, правдивість - це такі людські чесноти, які повинна мати кожна людина.
- А що таке чеснота? (Слайд 8)
Але без чесноти, про яку ми будемо говорити на уроці сьогодні, світ став би жорстоким, підступним і злим. Що це за чеснота?
Доброта…
Словникова робота. (Слайд 9)
Добро — корисна справа, вчинок.
Доброта — чутливе, дружнє ставлення до людей.
ДОБРО - необхідне людині, як повітря. Без добра життя стає бідним, нікому не потрібним. Усе, що є кращого в житті кожної людини, осяяне добром.
ДОБРОТА – це єдиний одяг, який ніколи не старіє!
ІІІ. Робота над темою уроку
1. Вступне слово вчителя
Здавна на Землі цінували праведне життя – життя чесне, щире, відкрите. Треба утримуватися від поганих вчинків, лихих намірів. Зло, як відомо, довго не забувається і породжує нове зло. А от добро породжує добро. Ви самі були не раз свідками і добрих вчинків, і злих.
Добро та зло
В одній країні жили Добро і Зло. Добро намагалося зробити світ добрішим, щоб люди любили й одне одного, і братів наших менших.
Добро приходило на допомогу без нагадувань і благань. Нікому не робило боляче ні словом, ні діями, ні думками.
Але Добро не могло в одну мить перемогти Зло та його слуг - Жорстокість, Байдужість, Заздрість, Лінь, Підступність.
Добро кожного ранку сіяло насіння доброти в дитячих серденьках.
Чому в дитячих?
А тому, що тільки в маленькому дитячому серці здатне прорости будь-яке насіння. Кожна насінинка може розквітнути чарівною квіткою, зробивши серце дитини добрим, ласкавим, ніжним. А може, на жаль, зарости чорним колючим чортополохом зі злим, безжалісним серцем. Адже Зло теж не спить. Хоча воно й ліниве, і встає значно пізніше, усе ж устигає порозкидати зле насіння.
Буває, ростуть в одному серці Добро і Зло, борючись одне з одним. Тому діти інколи роблять погані вчинки. Тоді все залежить від самої дитини: яке насіння захоче вона виплекати у своєму серці, те й проросте.
Коли ви відпочивали на перерві, сюди завітали Добро і Зло. Вони поклали вам на парти сердечка. Придивіться, сердечка не прості: з одного боку на них проростають зернята доброти, з іншого - зла. То ж давайте допоможемо Добру перемогти Зло, щоб у думках і серцях дітей ніколи не проросло чорне насіння.
2. Читання казки «Добро і Зло»
Одного разу ДОБРО прийшло в гості до ЗЛА. ЗЛО стало пригощати ДОБРО чаєм, але в кухлик замість цукру поклало сіль.
ДОБРО спробувало сіль, але нічого не сказало ЗЛУ. Тільки подякувало за гостину. А коли ДОБРО йшло від ЗЛА, воно сказало: «Щось цукор у вас несолодкий. Візьміть гроші, купіть собі цукерок до чаю».
ЗЛО все перекосилось, але робити нічого, довелось взяти гроші.
Так ДОБРО віддячило ЗЛУ добром за зло.
Зло є причиною війн, голоду, знущань, зради, обману.
Зла людина своїми словами і вчинками може завдати іншим великої шкоди.
Але добро завжди сильніше від зла. Люди цінують і довго пам’ятають добрих людей, допомагають їм у тяжку хвилину, а від злих намагаються бути подалі. Злі люди завжди одинокі.
Чому Зло замість цукру в кухлик із чаєм поклало сіль? (Щоб зробити Добру зло.)
Чому Добро, спробувавши підсолений чай, нічого не сказало Злу, а тільки подякувало за гостину? (Воно виховане й добре.)
Як мудро й тактовно Добро провчило Зло?
Зачитайте, причиною чого є зло?
Хто ж перемагає у двобої Добра і Зла?
Кого цінують люди?
Як ви розумієте останнє речення?
Підніміть свої сердечка й поверніть до мене тим боком, чиї вчинки вам сподобались більше.
І тут Зло зазнало поразки.
3. Казки про добро та зло….
Робота в групах. (Слайд 10)
Назвіть казки у яких добро перемагає зло…
(Діти пишуть на листочках назви казок, як найбільше)..
Діти, ми з вами можемо також допомогти світу? Щоб зробити це, ми завжди повинні пам'ятати про усе добре, що в нас є, використовувати це у своєму житті, у своїх словах і вчинках, дарувати добро тим, хто поруч з нами. Довіряти один одному. Надавати допомогу і знати, що ви комусь потрібні.
Робота в групах
- З чим у вас асоціюється слово «добро»? ( тепло, мама, сонечко, любов…)
Добра людина схожа на ясне сонечко, бо вона може зігріти всіх оточуючих своєю любов’ю, ласкою, щирістю, турботою.
- Давайте засвітимо «Сонце доброти». Для цього на промінцях напишіть риси, які притаманні добрій людині.(Діти пишуть на сонячних промінцях та прикріплюють до сонечка)
чуйність, жалість, милосердя, співчуття, відданість.
ІV. Фізкультхвилинка (включити музику)
V. Закріплення нових знань (осмислення, узагальнення, систематизація знань).
Робота над прислів`ями в групах (Слайд 12)
Народ склав дуже багато прислів'їв про доброту.
У кожної групи є завдання на парті, вам потрібно скласти правильно прислів`я та пояснити їх:
На нашому дереві є листочки із записами людських чеснот, підійдіть будь ласка по черзі і візьміть собі листочки із чеснотами які вам найбільше подобаються. (Поясніть чому саме ця чеснота.
А чому ще залишились листочки?)
Почніть так:
- Якби я став чарівником, я б зробив би … (Діти по черзі беруть свічку говорять що вони б зробили і передають свічку далі).
- Слухаючи вас, я зрозуміла, які ви добрі, і недаремно кажуть, що добро живе в душі людини.
- Важко було? Чому це сталося? Можливо тому, що ми не виявляємо наші найкращі якості кожного дня. Давайте робити це частіше. Тоді ми дійсно зможемо щось подарувати світові. Світ величезний. Кожен з нас є невеличкою частинкою земної кулі. Якщо кожна частинка буде чистою і доброю, то на Землі усе буде чистішим. У Світі без миру, дружби і взаєморозуміння не прожити. Це повинен розуміти кожен і йти з цією думкою по життю.
VІ. Підсумок уроку
Складання вірша про те, яким треба бути в житті. (Слайди 15, 16)
- А зараз давайте ми разом, діти, складемо вірш про те, яким треба бути в житті, бо ж всі ми з вами прийшли у цей світ для добра.
Щедро ллє проміння сонце
У твоє й моє ………..(віконце).
Щоб в теплі ми виростали
Й світло людям…….(дарували).
Й де б ми в світі не були,
Щоб завжди любов ……..(несли).
Щастя, радість і тепло,
Щоб чудово всім………( було).
В світ прийшли ми: я і ти –
Для любові й …….(доброти).
Будь привітним і прихильним,
Добрим, лагідним і………..(сильним).
Вчися правдою прожити,
Теплим словом вмій………(зігріти).
Вчись завжди допомагати
І людині………(співчувати).
І старайся так прожити,
Щоб,як сонечко,………(світити).
І в душі завжди неси
Теплий промінь……(доброти)!
Молодці (Слайд 17)