ТЕМА: Чарівні слова відкривають серця
МЕТА: розповісти про етику спілкування і взаємин у школі, зокрема хлопчиків з дівчатками, і дівчатками з хлопчиками; розвивати вміння орієнтуватися в складних ситуаціях, а також пам’ять, мислення, мовлення учнів; продовжувати вчити учнів доводити свою думку. Виховувати ціннісне ставлення особистості до сім’ї, родини, людей.
Обладнання: використання ІКТ, художня література , мікрофон, смайлики.
Хід заняття
І.Організаційна частина.
ІІ. Основна частина
-Я привіталася з вами так, як роблю це кожного дня. Ви б мабуть дуже здивувалися, якби замість звичайного привітання почули: „ВИ ЇЛИ СЬОГОДНІ” чи „ВАША РОДИНА ЗДОРОВА?”. Але виявляється, що ці слова також вітання! Саме такими фразами обмінювалися при зустрічі мешканці стародавнього Китаю, Монголії, Єгипту.
Рухи, жести, якими з давніх-давен користуються люди різних країн під час вітання дуже різноманітні. Декотрі народи вклонялися, інші падали навколішки і билися об землю лобом, треті – підносили руку до чола та серця, четверті – торкалися носами. Сучасні традиції вітань ми можемо спостерігати у чоловіків - це їхнє потиснення рук, у військових – це відданість честі та інші способи вітань і виявлення поваги один до одного.
- Зараз я розповім вам казку Василя Сухомлинського „Скажіть людині здрастуйте”
„...Лісовою доріжкою йшли батько і маленький син. Навколо тиша, тільки чути, як десь далеко вистукує дятел, жебонить струмок у лісовій гущавині. Раптом хлопчик побачив, як їм на зустріч з паличкою іде бабуся.
- Коли ми зустрінемося з бабусею, скажемо їй слово „ЗДРАСТУЙТЕ”, - попередив батько.
- Для чого їй говорити це слово? – здивувався син. - Адже ми зовсім не знайомі.
- А ось зустрінемося, скажемо їй „здрастуйте”, тоді побачиш для чого.
Ось і бабуся.
- Здрастуйте, - сказав батько.
- Здрастуйте, - сказав син.
- Здрастуйте, - сказала бабуся і усміхнулася.
І син здивовано побачив, як усе навколо змінилося. Сонце засяяло яскравіше. У верхів’ї дерев зашумів легкий вітерець, листя заграло, затріпотіло. В кущах заспівали пташки – досі їх і не було чути. На душі в хлопчика стало радісно і тепло.
- Чому це так ? – спитав син?
- Чому це так?- запитую я у вас.
(тому, що людині усміхнулася, слова вітання зближують людей, бажають здоров’я, зичать добра...)
Поверніться один до одного, привітайтеся і усміхніться один одному. Правда, приємно?
- А які слова привітання знаєте ви?
- Як ви думаєте ,що означають ці слова?
- Що ви відчули, коли до вас привіталися?
- А якби до вас не привіталися б, як ви думаєте, щоб це означало? («Мікрофон»)
Гра "Закінчи речення»
Розтане навіть льодяна крижина
Від слова теплого... СПАСИБІ.
Зазеленіє навіть пень,
Коли почує... ДОБРИЙ ДЕНЬ.
Якщо їсти більш несилі,
Скажемо мамі ми... СПАСИБІ.
Коли за бешкет сварять чи підказку,
Скажемо... ВИБАЧТЕ БУДЬ-ЛАСКА.
І у Франції і у Словаччині
На прощання кажуть... ДО ПОБАЧЕННЯ.
- Уявіть ситуацію, що ми вирушили на міжпланетний форум, але наш корабель був змушений зробити вимушену посадку, де ми зустріли інопланетянина. Його мови ви не розумієте, а він не розуміє вас. Якби ви показали йому ваші добрі наміри?
Отже, ми можемо дізнатися про наміри, настрій , чемність свого співбесідника за допомогою міміки і жестів.
- Саме зараз я перевірю, чи чемні ви діти. А допоможе мені гра-конкурс, я даватиму запитання, ваше завдання дати правильну відповідь, за яку ви отримаєте фішку, хто набере найбільше фішок, той і переможе.
1.В дверях зіткнулися хлопчик і дівчинка, що робити?
2.Чи можна замість слова „здрастуйте” говорити привіт?
3. Як ви звернетеся у справах до директора гімназії?
4.Хто вітається першим, якщо зустрілися хлопчик і дівчинка, старша людина і молодша?
5.У гімназійному коридорі розмовляють вчителі. Серед них Олег побачив свою вчительку Інну Олександрівну, і проходячи мимо, ввічливо сказав: „Доброго ранку, Інно Олександрівно!” Чи все він правильно зробив?
6. Петрик летить по східцях, нічого не помічаючи. Ненароком він штовхнув однокласницю. Що потрібно далі зробити Петрику?
- Хто з вас отримав фішки??? Молодці! Привітаємо один одного оплесками!!!
- А зараз ми спробуємо скласти свої правила поведінки, яких би ви хотіли дотримуватися у себе в школі, класі. Кожна команда складає свої правила, а через 2 хвилини, ми почуємо – „що у нас можна” , а що „ не можна”. Ті пункти, які найбільше нам сподобаються, ми запишемо в загальні правила поведінки.
У НАС МОЖНА: У НАС НЕ МОЖНА:
ІІІ. Заключна частина
- Діти, покажіть виразом обличчя, чи сподобалось вам складати правила.
Мені залишилося лише побажати вам дотримуватися цих правил, успіхів вам! Бо щоб радість людям дарувати, треба добрим та ввічливим стати..