Година спілкування на тему «Конфлікти та причини їх виникнення»

Про матеріал

Мета години спілкування: визначити зміст поняття «конфлікт», причини виникнення конфліктів та шляхи їх попередження; навчити учнів усвідомлювати першопричини конфлікту, його наслідки, та розв'язувати конфліктну ситуацію.

Перегляд файлу

 

 

Підготувала і провела

заступник з виховної роботи Смілянської

                                                                                                                               ЗОШ №6  М.В.Бойко

 

 

Тема. Година спілкування на тему «Конфлікти та причини їх виникнення»

(6 клас)

Мета: Визначити зміст поняття «конфлікт», причини виникнення конфліктів та шляхи їх попередження; навчити учнів усвідомлювати першопричини конфлікту,  його наслідки, та розв’язувати конфліктну ситуацію.

 

Обладнання: малюнок на дошці «стіна конфлікту»

Епіграф: «Ніколи не помилятися – це риса богів»

                              (Грец. філософ Демосфен, Vст. до н.е.)

                                        Хід заняття

І.Повідомлення теми заняття.

- Сьогодні ми поговоримо про конфлікти та причини їх виникнення. Між ким і чому вони виникають? Будемо вчитися попереджати конфлікти.

-То, що таке конфлікт на вашу думку?

- Як вони виникають? Чому?

- Хто винен у виникненні конфліктних ситуацій?

- Чи доводилося вам потрапляти у конфліктні ситуації?

Виберіть з наведених тверджень ті, з якими ви згодні. Під час конфлікту більшість людей:

  • сперечаються;
  • намагаються зрозуміти один одного;
  • допомагають один одному;
  • кричать один на одного;
  • співпрацюють;
  • уважно слухають один одного;
  • підозрюють один одного;
  • намагаються перемогти;
  • посміхаються;
  • бються;
  • змагаються один з одним;
  • звинувачують один одного;
  • ображаються один на одного;
  • намагаються закінчити розмову. 

 

(Діти висловлюють свої думки)

 

Узагальнення відповідей учнів:

  • Конфлікт – це спосіб спілкування,  при якому йде протистояння двох різних думок.

Слово «конфлікт» (від лат. сonflictus – боротися разом) викликає у більшості людей відверто негативні почуття і думки. Під ним розуміють зіткнення протилежних людей, інтересів, думок, поглядів, серйозні розбіжності, гостру суперечку у спілкуванні.

  • Як ви думаєте, конфлікт – це добре чи погано?

Так, ми часто усвідомлюємо, що конфлікт – це погано, бо маємо досвід з телефільмів, з прикладу наших батьків тощо.

Водночас – конфлікти – невідємна частина нашого життя. Варто зрозуміти, що конфлікт – це нормально. Всі люди різні, і відмінності сприймати дуже важко. Конфлікт є проявом незгоди між двома чи кількома людьми або ідеями. Він означає насамперед взаємодію, діалог. Сторони конфлікту завжди впливають одна на одну, дії однієї сторони викликають відповідь словами або діями іншої сторони.

 

Висновок: постійно жити в стані конфлікту не можна, це не дає змоги розвиватись, бо час витрачається на зясування ситуації, а не на її змінення. Але й завжди уникати конфліктних ситуацій – це означає жити з почуттям власної малоцінності.

  • Та як же треба поступати? Де «золота середина»?

 

Брейншторм. «Суб’єкти конфлікту»

 

З ким частіше вам доводиться сперечатися?

Відповіді записуються на дошці.

 

Вчитель. Оскільки ви більше часу проводите у школі. Спілкуючись з друзями, вчителями, тож давайте поговоримо. Чому часто звичайне спілкування іноді перетворюється на конфлікт.

Що ви відчуваєте під час сперечання, сварки?

(Діти називають: розгубленість, образу, гнів, тощо)

Так дійсно, переживаючи конфлікт, люди віддаляються один від одного, не чують думки опонента. Так у спілкуванні виникає стіна. Назвемо її «стіна конфлікту».

 

Вправа «Стіна конфлікту»

 

З яких цеглинок складається ця стіна? Що є причиною спору, конфлікту у школі між учнями та вчителями?

 

Діти називають причини, через які виникають непорозуміння, суперечки.

Всі причини вписуються в кожну цеглинку. (невиконання домашнього завдання, розмови на уроці, запізнення)

 

Які причини ваших конфліктів з однолітками? (Теж вписуються у цеглинки.)

Ось така у нас вийшла стіна конфлікту.

Що ж потрібно робити людині, що менше потрапляти в конфліктні ситуації?

А якщо вже потрапила, як їх розв’язувати?

 

Вчитель.  Що нам про це говорить історія?

 

Розв’язання конфлікту з позиції сили.

Учениця. В історії людства відомі три  підходи до розв’язання  проблем і конфліктів: з позиції сили; з позиції  інтересів; з позиції правил.

За доби Середньовіччя, наприклад, численні конфлікти між рицарями розв’язувалися через двобої або турніри. У 18 – 19 століттях чоловіки в конфліктній ситуації викликали противника на дуель.

Але і сьогодні люди (інколи навіть друзі) розв’язують проблеми чи то за допомогою бійки, чи то погрожуючи силою, або владою дорослого. Проблему вирішують з позиції сили.

  • Як ви думаєте чим закінчується таке розв’язання конфлікту?

(зіпсовані стосунки, приниження, можливі поранення)

 

Розв’язання конфлікту з позиції інтересів.

Учень.  Продуктивнішим є підхід до розв’язання конфлікту з позиції інтересів. Наприклад, вчитель хоче, щоб учні готувались до уроків, виконували домашні завдання. Але чому вчитель цього бажає? Напевно. Для того щоб учні добре працювали на уроках, були активними і уроки були цікавішими. В цьому – інтереси вчителя, і тому він вимагає виконання домашніх завдань. Водночас, учні теж бажають, щоб уроки були цікавими, і вони отримували знання. Отже, вчитель і учні мають спільні інтереси.

Що треба зробити, щоб на уроках не виникало конфліктних ситуацій?

 

Розв’язання конфлікту з позиції правил.

Учениця. Ми часто вирішуємо свої проблеми, використовуючи правила. Так, під час спортивних змагань правила гри допомагають визначити переможця. При конфлікті в школі звертаються до Статуту школи або Правил поведінки учнів. Кому сісти на вільне місце в автобусі вирішують правила – моралі. Релігійні правила вчать нас вибачати того, хто нас скривдив і навіть молитися за нього. Для вирішення конфліктних ситуацій в нашій державі існує суд, прокуратура, міліція. Разом з тим наші права гарантовані нам основним законом держави – Конституцією України.

Якби не було всіх цих правил, законів – хто б перемагав тоді?

( позиція сили).

 

Вчитель: Які почуття відчуває людина у конфліктній ситуації?

(гнів,  агресивність, розпач, страх, образу, самотність)

 

  • Так, насамперед,  це гнів. І треба навчитися долати його, вчасно його розряджати та робити правильні висновки.

Вправа «Робота з гнівом»

Робота по рядам.

Кожний ряд отримує  список способів подолання гніву.

Виберіть ті прийоми, які є вам імпонують найбільше в ситуації. Коли ви дуже гніваєтеся.

  • голосно заспівати пісню;
  • поскакати на скакалці;
  • побитися з противником;
  • бити кулаком у стіну;
  • пробігти декілька кругів навколо дому;
  • голосно кричати;
  • порвати декілька аркушів паперу;

 

Вчитель. А зараз на аркушах паперу напишіть все, що робить людина про я яку можна сказати: «  Так, вона дійсно агресивна.

Може хто продемонструє елементи такої поведінки.

Напишіть, чому, з яких причин виникають у вас конфліктні ситуації.

 

Повернемося знову до нашої «Стіни конфлікту»

Хто з вас бажає зруйнувати цю стіну?

Як це можна зробити?

Я пропоную вам кожному взяти на себе зобов’язання не порушувати правил спілкування. Оберіть кожен собі цеглинку через яку ви більше не будете конфліктувати. ( учні називають і витирають на дошці ту цеглинку)

Ось так і зникає «стіна конфлікту»

Як ви думаєте, які люди  швидше вийдуть із конфліктної ситуації? Яким потрібно для цього бути?

Толерантність – терпимість до чужих думок та вірувань.

 

Підсумок:

Гра «Мікрофон»

 

Сьогодні на занятті я зробив висновок, що…

 

Вчитель.

І вжитті , як на полі мінному,

Я просила в цьому сторіччі

Хоч би той магазинний мінімум:

- Люди, будьте взаємно ввічливі! -

І якби на те моя воля,

Написала б я скрізь курси вами:

- Так багато на світі горя,

Люди, будьте взаємно красивими!

 

 

 

 

        Словничок

 

 

Конфлікт – процес різкого

загострення протиріч і боротьби

двох чи більше сторін.

 

 

Агресія – незаконне застосу-

вання сили однією людиною про

ти іншої з метою насильного під

корення своїй владі.

 

 

Толерантність – терпимість

до чужих думок і вірувань.

 

 

doc
Додано
4 липня 2018
Переглядів
2431
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку