Метою даного тренінгу є розкритиучням поняття щодо здорового способу життя, довести пріоритети здоров'я серед інших цінностей людини та негативний вплив шкідливих звичок на самопочуття підлітка; формувати у підлітків прагнення займати активну життєву позицію, сприяти визначенню власних духовних цінностей та орієнтації на здоровий спосіб життя.
ТРЕНІНГ ІЗ ЦИКЛУ «БУТИ ЗДОРОВИМ – ЖИТИ ЗДОРОВО»
Тема. «Хочу бути здоровим!»
Мета: дати учням поняття щодо здорового способу життя, довести пріоритети здоров’я серед інших цінностей людини та негативний вплив шкідливих звичок на самопочуття підлітка; формувати у підлітків прагнення займати активну життєву позицію, сприяти визначенню власних духовних цінностей та орієнтації на здоровий спосіб життя.
Завдання:
Обладнання: плакати з правилами, папір, бейджики, ручки, маркери, луг (очікування), дошка, скотч, моделі здоров’я, плакати: «Шкідливі звички», «Моє здоров’я», роздатковий матеріал.
Зміст заняття:
Вступ. Щороку дедалі більше свідомої молоді обирає здоровий спосіб життя, спрямовує зусилля на збереження і зміцнення свого здоров’я. Адже здоров’я є тим чарівним ключем, який відчиняє двері до можливостей: прагнути і досягати, омріювати і здійснювати, розвивати себе. Мода – це стиль, це спосіб життя. Ви – люди нового тисячоліття. Сучасна мода одна – здоров’я. Бути здоровим – красиво, модно, стильно. По-справжньому сучасний еталон краси – здорова людина, яка обирає здоровий спосіб життя. Наша зустріч присвячена проблемі здоров’я, а саме виробленню власного відповідального ставлення до свого здоров’я і до впливу шкідливих звичок.
Вправа «Знайомство» 3 хв
Уявіть собі, що саме сьогодні ми з вами вирішили провести у нашій групі «День здоров’я». Давайте зараз поміркуємо про те, що кожен із вас міг би принести для цього дня… Отже, кожен повинен назвати своє ім’я, а те що він принесе, має починатися на першу літеру його імені (наприклад: «Мене звати Яна – я принесу яблука». Усі учасники по черзі виконують завдання, проводиться обговорення – у чому користь того, що ви назвали?
Вправа «Правила групи» 3 хв
Правила – це закони групи, за якими вона живе, під час проведення тренінгу. Учитель з учасниками обговорює правила спілкування в групі. Орієнтовні правила можуть бути:
- дотримуватись регламенту (пунктуальність);
- слухати і чути;
- бути активним;
- говорити тільки за темою і тільки від свого імені;
- не критикувати: кожен має право на власну думку;
- конфіденційність;
- взаємоповага;
- говорити коротко, по черзі;
- правило піднятої руки;
- право ведучого тощо.
Вправа «Очікування»3 хв
Учасникам групи на липких аркушах у вигляді зернят необхідно записати свої очікування від своєї роботи та роботи групи у тренінговому занятті. Потім презентують очікування та приклеюють «зернята» на плакаті із зображенням зеленого лугу.
Вправа «Що таке здоров’я?» 6 хв
Коли ми вітаємось, то тим самим бажаємо здоров’я один одному . Що ж таке здоров’я? (На дошці записуються всі варіанти відповідей, запропонованих учасниками тренінгу.) Підводиться підсумок і дітям пропонується визначення здоров’я Всесвітньої Організації Охорони Здоров’я, записаного на плакаті: «Здоров’я - це стан повного фізичного, духовного та соціального благополуччя, а не тільки відсутність хвороб або фізичних вад»
Вправа «Колаж здоров’я» 5 хв
Учасники діляться на три групи, кожна група отримує завдання треба відповісти на питання: що таке здоров’я? Але зробити це за допомогою вирізок з журналів, кольорового паперу, клею. Групам потрібно зробити колажі здоров’я. Потім відбувається презентація.
Вправа «Колаж – руйнівник » 1хв
Учитель: А зараз вам потрібно дуже швидко знищити ваші колажі за допомогою фломастерів. Учні замальовують все, що наклеїли. Вчитель: ось бачите, знищити здоров’я значно швидше, а ніж його розвивати і зміцнювати.
Гра – розминка «Масаж» 2 хв
Всі учасники встають у коло. Тренер пропонує повернутися праворуч і покласти руки на плечі учаснику, який стоїть попереду. Далі всі йдуть по колу і роблять масаж під час слів тренера: «Масажуємо плечі, потім руки до ліктів, вертаємось до плечей, масажуємо шию, хребет, талію, вертаємось по хребту до плечей. Зупинилися, зробили оберт на 180ºС. А тепер «віддячимо» за завзятість своїх партнерів.»
Вправа «Індивідуальне здоров’я» 2 хв
Учитель роздає кожному учаснику по два стікери різного кольору. На одному з них потрібно протягом записати відповідь на запитання: «Які негативні фактори шкодять моєму здоров’ю?». На другому: «Які мої дії можуть усунути цей негативний вплив?». Вчитель пропонує другий стікер наклеїти на перший з гори, таким чином символічно розпочавши боротьбу за здоров’я. Потім кожен учасник розповідає про свої відповіді, і наклеює стікери на малюнок ялинки. Проводиться обговорення. Показується плакат «Складові здоров’я людини»
Вправа « Нестандартне використання» 3 хв
Учасники поділяються на три групи. Кожна група отримує по два предмети (наприклад, моток ниток, пусту скляну бляшанку, іграшкову машинку, клей і т. д.). Їм пропонується придумати, а потім представити, як можна використовувати запропоновані предмети, для оздоровлення.
Вправа «Модель здоров’я» 6 хв
На аркушах паперу учні малюють долоні, і на пальчиках записують необхідні складові ЗСЖ, гармонійного життя людини. Аркуші вивішуються на дошку. Ведеться обговорення.
Вправа «Кроки до здоров’я» 4 хв
Учитель: Щоб прийняти в житті правильне рішення, потрібно спочатку продумати всі „за” і „проти”, задачі і цілі в житті, що стоять перед тобою, вирішити, що важливіше і лише потім робити вибір. Зважаючи на те, що ви сьогодні почули, і про що дізналися, пропоную розробити вам власний шлях до здоров’я. Сьогодні я пропоную зробити вам перші кроки і стати на цей шлях і пройти його, а от який шлях виберете ви – покаже саме життя. ( роздаються сліди, на яких учасники
пишуть власні кроки до здоров’я і йдуть по ним).
Вправа «Скріпка» 3 хв
Учитель дає кожному учню по одній скріпці, пропонуючи її розігнути і скласти якусь іншу фігурку. Потім психолог просить учнів скласти скріпку у початкову форму. Звичайно, зробити це нікому не вдається.
Учитель: отож, уявімо, що наше здоров’я – це скріпка. Ми робимо з ним все, що завгодно, а саме: куримо, вживаємо спиртні напої, можливо, хтось пробував і наркотичні речовини. Потім ми хочемо бути здоровими, але це вже неможливо так само, як повернути цю скріпку у початкову форму.
Притча «Щастя чи Здоров'я?» 5 хв
Учитель: Посперечалися одного дня Здоров'я і Щастя про те, хто з них найважливіший. Щастя говорить:
— Я важливіше!
— Чому?
— Без мене людям погано. Вони завжди шукають мене. Про мене лише і говорять. Кожен хоче бути щасливим.
— Кожен також хоче бути здоровим.
— Про здоров'я мало хто говорить, а ось про щастя всі підряд.
— Ти вважаєш, що здоров'я не потрібне людям?
— Щастя важливіше! Без нього людина не може. Дивися, он йде хлопчик. Давай у нього запитаємо, що для нього головніше — щастя чи здоров'я?
Вони звернулися до хлопчика.
— Хлопчик, що для тебе важливіше — щастя чи здоров'я?
— Звичайно ж, щастя! – не замислюючись, відповів хлопчик.
— Ти щасливий?
— О! Так, я щасливий!
— Ось бачиш! — заплескало в долоні Щастя і підстрибнуло від радості. — Я ж говорю, що щастя головніше.
— А скажи, хлопчик, ти здоровий? — поставило наступне питання Здоров'я.
— Так, я здоровий!
— Таланить тобі! — втрутилася в розмову жінка, що проходила поруч та почула розмову. — Мені б твоє здоров'я, тоді і я була б щаслива.
Обговорення притчі
Учитель: Отже, здоров’я ніколи не може втратити своєї ціни в очах людини, тому що і в достатку, і в розкоші погано жити без здоров’я.
Учитель: Давайте ж тепер поглянемо на наш зелений луг, чи справдилися наші очікування?
ІV. Рефлексія від заняття.