Година спілкування на тему: "У світі емоцій"

Про матеріал
Дана година спілкування допоможе у організації виховної роботи класного керівника. Відомо, що соціалізація кожного з нас, відбувається за умови взаємообміну емоцій та почуттів. Тому важливо навчитися керувати своїми емоціями - це стане запорукою здорових взаємовідносин в колективі та суспільстві загалом.
Перегляд файлу

Година спілкування з учнями 7 класу

«У світі емоцій»

«Працюй над очищенням твоїх думок. Якщо у тебе не буде поганих думок, не буде й поганих вчинків» (Конфуцій).             

Мета:

  1. познайомити учнів з поняттям «емоції» та їх класифікацією; 
  2. вчити учнів володіти та керувати своїми емоціями;
  3. виховувати ціннісне ставлення учнів до себе та до людей; 

Очікувані результати:

  1. виховання моральних чеснот особистості;
  2. повага до себе як унікальної особистості;
  3. розвиток творчих здібностей;
  4. дотримання правил спілкування.

Методичне забезпечення:  роздруківка «Шкала добрих та злих почуттів», роздруківка «Спектром емоцій», іграшка для вправи «Мистецтво бачити людину», епіграф на дошці.

 

Хід години спілкування

І. Вступні слова

  1. Чи задумуємося ми над тим, що нам безперервно говорить наш внутрішній голос?
  2. Як відрізнити емоцію, почуття, афект, настрій і переживання?
  3. Які бувають емоції, звідки вони беруться, які їх властивості?
  4. Чи вмію я оцінити свій емоційний стан і відчути чужий?

На сьогоднішній годині спілкування спробуємо відповісти на ці питання.

II. Основна частина

Бесіда:

- Скажіть, чи є емоції у тварин?

Так. У тварин також є емоції. Ви, напевно, бачили кішку, яка, вигнувши спину та піднявши хвіст, шипить на собаку? Так -  це емоція страху.

Я думаю, що ви також бачили і песика, що завинив, який піджав хвіст і притиснув вуха до голови повзе до свого господаря. Це – емоція провини.

 - А як же ж у людей? Якщо ви згадаєте, наприклад, один із звичайних днів у своєму житті і проаналізуєте його з ранку до вечора, то зрозумієте, що б у вас не сталося, якою б незначною не була подія, ви завжди оцінюєте її! Щось вам може подобатись, а щось – ні. Чомусь ви дуже зрадієте, а щось вас прикро вразить. Одну справу ви із задоволенням виконаєте, а іншу – ні.

Отже, ваші емоції, ваші почуття завжди поруч із вами, і ви постійно намагаєтесь їх виразити або якось відобразити.

Вчитель:  

Проведемо з вами вправу.

Вправа «Вираження емоцій».

Поставимо перед нами одну людину. (Викликається бажаючий учень). Зараз ми спробуємо перекрити йому всі органи, що можуть виражати емоції.

Закриємо йому:

  1. вуста, щоб не сварився і не кричав;
  2. очі, щоб не бачив нікого, не випромінював ніяких почуттів;
  3. вуха, щоб не чув зайвого;
  4. руки, щоб не бився або не доторкався ні до чого;
  5. ноги, щоб не вели господаря в погане або добре товариство.

Бесіда:

-Скажіть, що зможе така людина? (Відповіді учнів).

Вона зможе:

  • виразити думку? (Ні, бо вуста закриті).
  • спостерігати за чимось? (Ні, бо очі закриті).
  • почути когось? (Ні, бо вуха закриті).
  • творити прекрасне, обіймати когось, працювати? (Ні, бо руки зв'язані).
  • співчувати, радіти або довіритися кому-небудь? (Ні, бо душа мовчить).

-Які ж можна зробити висновки? (Майже кожна людина має можливість бачити, говорити, слухати, виражати свої почуття, тобто емоції).

-Що ж таке емоції? Що таке емоційний стан? (Відповіді учнів).

Учні відповідають:

Емоції - це душевні переживання, почуття, хвилювання, які відображають суб’єктивне ставлення людини до навколишнього світу і самого себе. Розмежувати емоції та почуття практично неможливо. Почуття відповідають вищим потребам та відносинам людей. (Вчитель доповнює слова учнів).

Емоційний стан – це фізичне самопочуття або настрій, сукупність обставин та стосунків, у яких хтось знаходиться.

Емоційний стан – це стан, коли людина швидко реагує на що-небудь; це нестриманість. (Вчитель доповнює слова учнів).

Вчитель:

А зараз розглянемо шкалу «добрих» та «злих» почуттів.


ДОБРІ почуття:  «+»

любов

дружба

довіра

симпатія

емпатія

увага

ЗЛІ почуття:  «-»

байдужість

нерозуміння

недовіра

антипатія

ворожнеча

ненависть

 

Бесіда:

Уважно подивіться на шкалу. Всі злі почуття та емоції починаються з байдужості. Тому від вас залежить, якими почуттями керуватися.

Тому зважте, чи часом ви не помиляєтеся стосовно оточуючих?

Чи не робите поганих кроків донизу?

Вчитель:

Емоції можна класифікувати:

  • за характером (позитивні і негативні);
  • за тоном  (тривалі та короткочасні);
  • за механізмом виникнення  (бурхливі  та спокійні);
  • за часом виникнення (первинні, вторинні).

 Отже, давайте обговоримо ці види емоцій….

Учні відповідають:

ПОЗИТИВНІ ЕМОЦІЇ – це переживання почуттів радості, спокою, задоволення, які викликаються корисними впливами і примушують людину до їх досягнення і збереження. (Проявами позитивних емоцій є: любов, радість, дружба, насолода, щастя, успіх, перемога, симпатія, прихильність, цікавість, гордість, задоволення, бадьорість, надія та інші). (Вчитель доповнює слова учнів).

НЕГАТИВНІ ЕМОЦІЇ – це переживання почуттів невдоволення, страху, суму, збудження, гніву та ін. (Проявами негативних  емоцій є: огида, біль, відраза, ненависть, сум, горе, обурення, стомленість, безсилля, зневага, ревність, страждання, сором, пасивність, афект, агресія, шок, відчай та інші). (Вчитель доповнює слова учнів).

ПЕРВИННІ. Людина, як і тварина, народжується з певними емоційними реакціями. Це первинні емоції: страх і тривога — як прояв потреб у самозбереженні; радість — це реакція задоволення від реалізації потреб; гнів — як наслідок обмеження потреби в рухах, вчинках. (Вчитель доповнює слова учнів).

ВТОРИННІ. Вторинні емоції у людини формуються внаслідок її соціальності та усвідомлення власного "Я". Ці емоції не пов'язані з життєво важливими потребами (образа, провина, почуття сорому, заздрість, пихатість тощо). (Вчитель доповнює слова учнів).

Вчитель:

Кожен з вас може впевнено сказати, що весь час нас переслідують такі емоції, що виражаються у почуттях:

  • почуття успіху, впевненості в суспільному визнанні, в дружбі, симпатії зі сторони інших людей, це радість від спілкування  (Я – подобаюсь);
  • впевненість у здібностях до тієї чи іншої діяльності, задоволення, почуття насолоди від успіхів, відсутність відчуття поразки,  заздрощів, приниження (Я – здатний);
  • відчуття захищеності, значущості у своєму крузі спілкування, відсутність страху та невпевненості в майбутньому, відсутність ворожнечі з оточуючими та відсутність почуття провини (Я – захищений).

Усі позитивні риси сприяють позитивним проявам особистості, її ефективній діяльності та успіхам.

Але існує і негативний бік -  Я - не подобаюсь, Я - не здатен, Я – не захищений. Ось ці негативні риси погіршують ваші результати, заважають успіхам, змінюють вашу особистість в негативний бік. Це невдача, лінь, егоїзм та інші негативні якості.

Вчитель:

А зараз проведемо вправу , яка називається «Спектр емоцій».

У вашому житті емоції міняються залежно від того, як вас оцінюють інші, особливо значущі для вас люди. Ви маєте подумати і сказати, що ви будете відчувати, коли хтось скаже вам деякі слова... (ви маєте обрати відповідь, яка передасть ваш емоційний стан саме в той час, коли ви почуєте сказане,  спробуєте пояснити, чому ці слова викликали у вас саме цей стан).

Отже:

1. «Ти виконав роботу дуже гарно і заслуговуєш на відмінну оцінку!» +

2. «Не став зайвих запитань! Роби тільки те, що тобі сказано!» -

3. «Можливо, ти мені допоможеш?» +

4. «Іди звідси, бо зараз вдарю!» -

5. «Я не можу займатися з тобою, я зайнятий! Так що вали звідси!» -

6. «Ти дуже здібна дитина!» +

7. «Твоя робота виконана жахливо. Дивись, до чого ти вже дійшов!» -

8. «Кидай ти цю роботу, тобі все одно ніколи її не зробити!» -

9. «Якщо ще раз принесеш погану оцінку, отримаєш паска!» -

10. «Ти дуже гарно сьогодні виглядаєш!» +

Можливі варіанти відповідей: печаль, радість, задоволення, смуток, страх, відчай, невпевненість, розгубленість, здивування, образа, сумнів, бадьорість, розгубленість, гордість, страждання, гнів, симпатія, безсилля, пасивність, прихильність, обурення, легкість, стомленість, зацікавленість.

Вчитель: Ви маєте знати, що одним із важливих показників вашого самопочуття є такий емоційний стан, як тривожність.

-Що ж таке тривожність та які її бувають види?

Учні відповідають:

ТРИВОЖНІСТЬ - це стан неспокою, збентеження, викликаний побоюванням, передчуттям чогось неприємного. Це умовний сигнал, що сповіщає про небезпеку. Існують низька, помірна та висока тривожність.

  • Низька тривожність в деяких випадках призводить до поразок, відставання, програшів, порушень, до апатії, депресії та ін.

АПАТІЯ – це стан надмірно пониженого емоційного збудження, повна байдужість, бездіяльність.

ДЕПРЕСІЯ – це стан пригніченого настрою, що супроводжується руховою і мовною загальмованістю. У людини з’являються розлади сну, апетиту, головний біль, з’являються почуття тривоги й страху.

  • Помірна тривожність – це звичайний нормальний стан активної особистості.
  • А висока тривожність викликає порушення уваги та пам’яті і призводить до нервових зривів, стресів, афекту.

АФЕКТАМИ називають короткочасні бурхливі почуття та емоції. Відчай або нестримна радість, жах або повна розгубленість, приступ невгамовного сміху, які на певний час повністю оволодівають людиною, позбавляючи її самовладання - це і є афекти. Найчастіше причинами афектів  бувають якісь несподівані події чи ситуації, що мають для людини  важливе значення. У людини з’являються паніка, страх, злість, жах, відчай або нестримна радість, приступ невгамовного сміху.

СТРЕС – це захисна реакція організму на сильні зовнішні впливи (перевтому, небезпеку тощо). Це одна з найбільших хвороб нашого часу. Стрес - це психоемоційне перенапруження.

Вчитель:

Дарувати приємне людям – це і самому радість. Згідні?

Душевність, людяність і мудрість полягають у тому, щоб у кожній людині бачити щось добре, пробудити в ній її кращі почуття. Тому проведемо вправу.

Вправа «Мистецтво бачити людину».

- Зараз ви будете передавати іграшку один одному та, подарувавши усмішку, скажете щось приємне.

 - Почали. (Діти говорять  один одному компліменти.)

Бесіда:

- Скажіть,  чи приємно вам було чути у вашу адресу те, що вам казали? Які емоції у вас переважали?

Вчитель: На відміну від тварин, людина може усвідомлювати, контролювати свої емоції, стримувати їх або розпалювати. Тому краще піддаватися позитивним емоціям і стримувати негативні. Тому необхідно знати свої емоції та вміти ними володіти.

III. Підсумок

- Давайте пригадаємо, що ж таке емоції, якими вони бувають? Як потрібно керувати емоціями? Що нового ви дізналися сьогодні на годині спілкування?

Вчитель:

 Отже, у ставленні до людей потрібно керуватися правилами любові до ближнього, які зводяться до того, щоб чинити з людьми так, як би ми хотіли, щоб вони ставилися до нас. На цьому наша година спілкування завершується. Дякую всім за роботу. До побачення.

 

 

 


 


 


 


 

1

 

docx
Додано
16 березня 2021
Переглядів
3585
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку