Тема. За що шанують українців.
Мета: ознайомити учнів із національними особливостями та менталітетом українців; продовжити знайомство учнів із народними ремеслами і промислами, кращими традиціями мистецтва нашого народу; учити створювати щось своє, неповторне, і цим робити хоч маленький внесок у скарбничку рідної культури; виховувати шанобливе ставлення до рідної культури, народних майстрів, пояснити, що тільки за такого ставлення до народних надбань наш рідний дім, наша країна можуть розквітнути.
Обладнання: аудіозапис українських народних пісень (на вибір учителя); роздавальний матеріал (роздруковані картки з прислів'ями); вишиті рушники, сорочки; кошик із писанками; зразки виробів майстрів лет-риківського розпису.
Коментар: розповідь про народні ремесла і промисли, що збереглися до наших днів, може вести або сам учитель, або підготовлені ним учні-читці. До початку заняття вчитель організовує в класі виставку витворів народного мистецтва.
Хід заняття
Учитель пропонує учням об'єднатися в групи за принципом «квіти» (ромашки, барвінки, конвалії, бузок, троянди), роздає по групах картки із записаними на них прислів'ями і просить назвати професії, про які говориться в них.
Гончаря глина годує.
У руках коваля залізо плавиться.
Тесля завжди без воріт» а швець завжди без чобіт.
Кому що, а мельнику вітер.
Добрий пастух не покине своє стадо.
Добра пряха і на скіпці напряде.
3 ткача не буде багача, а з швачки — багачки.
Кожний кравець на свою моду крає.
Рибак дощу не боїться.
Кому до чого, а стрільцеві до лука.
Учитель робить висновок про те, що в прислів'ях названо ремесла українців.
Протягом багатьох століть український народ створював і вдосконалював певні норми свого життя. Вони були тісно пов'язані з народним світоглядом українців, відбивалися на їхньому способі життя, рисах характеру.
Працелюбні, вправні, досить кмітливі, здібні до сприйняття нового — такими характеризуються українці й у багатьох історичних пам'ятках. Таке ставлення до праці е суттєвою складовою української ментальності.
Миролюбність, доброзичливість і гостинність українців завжди були помітні в їхньому громадському та сімейному житті. Шанобливе ставлення до традицій попередніх поколінь, повага до старших, звичай спільного вирішення важливих питань виявлялися не тільки в братствах, селянських та молодіжних громадах, а й у родинах. Українці поважали померлих пращурів, дбали про визначення свого родоводу, прагнули злагоди у сімейних стосунках, з любов'ю та ніжністю ставилися до дітей. У народі казали: «Від родини йде життя людини», «Без сім'ї нема щастя на землі». Мир та згода між людьми, мир людини з Богом, зовнішня та внутрішня гармонія — таким уявлявся українцям ідеал людської моралі.
Згідно з народним світоглядом людина була невід'ємною від природи. За аналогією з природою навіть вік людини, українці ототожнювали з певними порами року: дитинство -- весна, молодість — літо тощо. А улюблені рослини — калину, вербу, тополю, явір — нерідко наділяли людськими рисами, оспівували в думах та піснях.
Наші предки любили прикрашати своє житло: розписували вибілені стіни й печі, різьбили ложки, віконниці, малювали ікони, плели мереживо, вишивали рушники, сорочки, наволочки. Жінки все своє життя супроводжували квітами — живими, засушеними, намальованими, вишитими.
Велику цінність у кожній оселі мали вишиті рушники. Ними прикрашали вікна та двері, бо вони повинні були оберігати житло від домовиків. Часто на кінцях таких рушників можна було побачити зроблені обереги — вишиті фігурки людей, що немовби взялися за руки й не пускають злі сили.
Гордістю кожної української родини були рушники для образів. Для них брали найкраще, тонке, гарно вибілене полотно. Пишалася родина і вишитими рушниками, якими прикрашали картини, дзеркала, рамки з фотографіями. Дивлячись на ці рушники, кожний міг оцінити роботу жінок.
Та, мабуть, особливо любовно вишивали дівчата довгими зимовими вечорами сватальні рушники, які сватам треба буде потім подавати. Ще й судженого не знали, тільки долю загадували, мріяли, співаючи десь на вечорницях.
Різні візерунки вишивали на рушниках, бо вони мали особливе значення в житті людини. Так, наприклад, букет незвичайних квітів, що стоїть у вазі,— «дерево життя» — це символ радості, довголіття.
Традиційні кольори, які є на рушниках,— червоний та чорний. Старі люди кажуть, що ще від древлянських племен ті кольори означають горе і радість.
На всі випадки людського життя були раніше обрядові рушники. Без них не будували хату, бо на рушнику піднімали сволок, а потім із вдячністю дарували майстрам. Гостей зустрічали хлібом-сіллю на рушнику, в поле на оранку чи жнива без нього не виходили.
Ось і виявляється, що роль рушника в житті нашого народу величезна, бо він супроводжує людину від колиски до могили. Тому-то з такою любов'ю і шаною ставиться до них наш народ.
У старовинному селищі Петриківка живуть привітні талановиті люди — творці чудового українського декоративного розпису. Під акварельними фарбами розцвітають дивовижні квіти, з'являється буйна зелень, дозрівають фантастичні ягоди на дерев'яному посуді: цукерницях, пудреницях, кухлях, сільничках, вазах.
Ще здавна українські вироби з дерева цінувалися у всьому світі. Особливим попитом завжди користувались скрині та скриньки, посуд, декоративні тарілки та інше. Народні майстри вміли у своїх витворах відобразити чарівну неповторність української культури.
Народна пісня! В ній найповніше виявилась душа народу. У давні часи співалися трудові пісні, що виконувались у процесі праці, зокрема під час польових робіт: родинні звичаї, веснянки, жниварські пісні, колядки і щедрівки. В історичних піснях оспівується героїзм козацтва, його сміливі походи, лицарська честь, життя і побут. (Звучить аудіозапис.)
Минають віки, змінюються покоління, а народна пісня залишається. протягом багатьох століть народ створював свої пісні, думи-скарби народної творчості, а скарбівничими нашого епосу були кобзарі, самобутні Гомери України, З їх пісень постає перед нашими очима славна і героїчна Україна. Про боротьбу з турецько-татарськими нападниками, тяжку турецьку неволю та втечу з неї, смерть козака на полі бою співали народні кобзарі у супроводі бандури або ліри. Це з їх розповідей ми дізналися про козака Голоту, що «не боїться ні огню, ні меча, ні третього болота», про гетьмана Дорошенка, який веде своє військо, військо запорізьке, про славного козака Морозенка, за яким «вся Вкраїна плаче», про стійкого Самійла Кішку, який п'ятдесят чотири роки пробув у турецькій неволі, але не скорився ворогові.
Доля багатьох пісень подібна до долі нашого народу. Багато з них переслідувалися, їх забороняли. Але ж ці пісні жили, плекали в серцях людей невмирущу надію на духовне відродження. Так було, наприклад, з гімном Павла Чубинського «Ще не вмерла Україна». Власті сурово забороняли цей гімн, але вбити його не змогли. Сьогодні гімн «Ще не вмерла Україна» став державним гімном України.
Знамениті у всьому світі українські писанки беруть свій початок від прадавніх вірувань нашого народу.
Найперше яйце — за легендою — мало всередині не жовток з білком, а зародок цілого світу. Розмальовані яйця-писанки присвячувалися сонцеві й весні, а розписували їх напередодні свята Весни.
З тієї хвилини, коли на яйце наносився орнамент, воно переставало бути простим яйцем, а ставало святою писанкою. Бо ж були ці орнаменти не простими малюнками, а таємничими знаками, пов'язаними з магічними обрядами. Писанки вважались вірними помічниками й захисниками наших предків, їх, до речі, не можна було писати в той час, коли ти з кимсь посварився чи був у гніві, адже писанка — символ добра й сонця.
Дарувати писанку — означає бажати щастя, здоров'я, доброї вдачі. Діти ходять по хатах, даруючи писанки родичам, а дівчата розписують їх для своїх коханих.
Заключне слово вчителя.
Закінчуючи годину нашого спілкування, я хочу запропонувати вам створити щось своє, неповторне: вишиванку, писанку, витинанку, різьблення по дереву тощо — і цим зробити хоч маленький внесок у скарбничку рідної культури.
Інформація для вчителя
Під час розповіді про українські народні ремесла учитель може скористатися додатковими відомостями.
Ткацтво
Покровителькою прядіння та ткацтва до прийняття християнства в Київській Русі вважалася богиня Мокош, яку князь Володимир Святославович залучив до пантеону поганських богів.
Прядінням і ткацтвом споконвіку займалися жінки, дівчата й підлітки. Ткацький верстат був у кожній оселі. Згідно з традицією, жінка зобов'язана була вміти виконувати ткацькі роботи. Займатися цим видом промислу можна було протягом усього тижня, крім п'ятниці. Копіткі процеси ткання, відображені в народних повір'ях і обрядах, дійшли до наших днів.
Починаючи з IX—X ст. ткацтво перетворюється на окремий вид ремесла. За призначенням тканину, яку виготовляли, поділяли на три групи: для одягу, для впорядкування житла, для господарських потреб.
Вишивка
Із XVI—XVII ст. на теренах України — у Києві, Чернігові, Корці, Львові створюються цехи, у яких виготовляють вишивки.
Із XIX ст. вишивка стає ремеслом. І донині чимало мешканців України займаються вишиванням. Цей вид мистецтва глибоко пов'язаний із народними традиціями, побутом, релігією. Вишивкою займаються переважно дівчата і жінки. Аж до другої половини XIX ст. кожна дівчина повинна була вміти ткати, вибілювати й вишивати рушники, скатерті, одяг.
Основною функцією вишивки є оздоблення одягу й тканин (рушники, скатерті, простирадла, наволочки для подушок). Також це мистецтво мало ритуальне значення — використовувалися символи-обереги. Оздоблювалися перемітки, очіпки, хустки, стрічки, сорочки, кожухи, свити.
Найпопулярнішим було оздоблення сорочок, зокрема рукавів, горловин, пазух, манжетів. Кожний регіон України має свої особливості виконання вишиваних творів, їх композиційної побудови, використання технік та кольорової гами. Пригадайте, які рушники є у вашому домі, що на них зображено й якими нитками вишито.
Уміння народних майстринь оспівується в легендах, переказах, піснях, прислів'ях, казках. Пригадайте, у яких піснях розповідається про вишивку.
На Волині основним кольором був червоний, який доповнювався чорним, синім або зеленим.
На Київщині основним кольором також був червоний, доповнювався чорним та жовтим.
На Буковині при виготовленні вишивки використовували білий, червоний, чорний, жовтий та синій кольори ниток.
На Полтавщині вишивали охристо-золотими, блакитними, темно-синіми, зеленуватими кольорами.
Львівські майстрині використовували червоний, синій, білий, зелений, жовтий кольори.
Писанкарство
Масове розписування яєць в Україні побутує протягом століть. У багатьох народів збереглися перекази, у яких яйце виступає джерелом життя, світла, тепла, пробудження, відродження. Писанки виготовляють до Великодніх свят.
Розрізняють такі види писанок: крапанка, крашанка, шкрябанка (дряпанка), писанка, мальованка.
Усі три види декоративно-прикладного мистецтва мають спільні риси. Усі вони оздоблювалися символами-оберегами.
Вироби народних майстрів були закодованими, і кожний оберіг мав своє призначення. Якщо ви виготовляєте виріб, у якому бажаєте багатого врожаю, зображуєте зернятка, грабельки, землю, воду, безконечник. Якщо ви бажаєте довголіття, зображуєте сонце, ружу, рибу, оленя, сосну, вербу, сонях. Якщо це виріб для закоханих, ви зображуєте квіти, смереку, зозулю, повну ружу, з побажаннями сили : дубовий та калиновий листи, вербову гілку. На своїх виробах майстри також зображували символи-по-
передження — заячі вуха, ведмежі лапи, зуби вовка, вовчі ребра. Велику роль вони відводили християнським символам: хрестові, церкві, Святій Трійці, Божому оку.
Кераміка
Керамікою звуться гончарні вироби з випаленої глини — посуд, сувеніри, кахлі, черепиця та ін.
Гончарство є одним із найстаріших народних промислів, що виник в епоху неоліту. Завдяки властивостям глини, яка пластична під час формування й стає твердою від випалення, талант народних майстрів різних поколінь втілився в неперевершені твори.
Чудовим прикладом є гончарна ваза з піктограмами, знайдена поблизу с. Лепесівка. Учені вважають, що ваза виготовлена в III—IV ст. н. е., під час розквіту в північному Причорномор'ї черняхівської культури. Ваза сірого кольору. На вінчику нанесений орнамент, який поділено на дванадцять зон. За припущеннями науковців, він являє собою стародавній календар.
Завдяки винайденню гончарного круга в IV ст. до н. е. стався переворот у розвитку ремесла. Посуд стає якіснішим, легким, із тонкими стінками, з ясними симетричними обрисами виробів.
Переважна більшість гончарних виробів прикрашалася стилізованими декоративними елементами. Умовно ми їх поділяємо на такі групи: геометричні (безкінечник, зубчики, зірочки, промінчики з кружальцями, баранчики, лінії, знак живої землі), рослинні, тваринні, зображення людини, християнські.
Орнамент у період неоліту, в епоху міді та бронзи, наносився на поверхню гончарного виробу переважно у верхній частині. Трипільський же посуд оздоблювався декором по всій поверхні.
Керамічні вироби, залежно від виду покриття, поділяються на дві групи:
— майоліка — покриті прозорою поливою чи непрозорою емаллю;
— теракота — без локриття або розписані фарбами, лаками, ангобами.