Година спілкування "Наша мова солов'їна"

Про матеріал

Виховний захід, з цікавими завданнями, які поглиблять знання дітей про рідну мову. Розрахований на учнів початкових класів. Готувала до методичного посібника "Малий патріот"

Перегляд файлу

Година спілкування « Наша мова соловїна»

Мета:  формувати ключові компетентності: вміння вчитися – організовувати взаємозв’язок своїх знань і впорядковувати їх; загальнокультурну  - формувати духовно-моральні основи життя людини, дотримуватися норм мовленнєвої культури; громадянську – усвідомлювати свою належність до певного етносоціального й соціально-культурного середовища, виховувати почуття любові до рідної мови; соціальну - продуктивно співпрацювати у групі, підтримувати взаємини з іншими.

Хід заняття:

І. Організація класу. Створення емоційного настрою.

1.Бесіда з учнями

-  Всі живі створіння на Землі спілкуються між собою. Одні мовою жестів, інші – мовою звуків. Лише нам, людям, подарований Богом дорогоцінний скарб – мова. Дякуючи цьому дару, ми можемо порозумітися, розказати про свої почуття і переживання. За допомогою мови ми бережемо свою історію, передаємо з покоління в покоління набуті знання і досвід. Чи замислювалися ви коли-небудь, скільки мов живе на Землі? (Вислухати припущення учнів).         - Нині їх близько 5000, точної ж кількості не встановлено. Досконало вивчено біля 500 мов, 1400 на межі вимирання. Серед живих мов світу бринить срібним дзвіночком і наша рідна мова.

-А яка наша рідна мова?

- Українська.

2. Гра «Слово про слово»

- Доберіть слова, якими можна змалювати нашу мову. Виграє той, хто назве останнє слово. Звісно ж слова не повторюємо.

(Рідна, милозвучна, соловїна, барвінкова, чудова, дорога, велична, чарівна, дивна , сонячна, мудра, чиста, співуча, казкова, світанкова, кольорова, вічна, чиста … .)

ІІІ. Повідомлення теми і мети заняття

Сьогодні на нашому занятті ми і поведемо мову про мову. Тема нашого заняття «Наша мова солов’їна».

Епіграфом нашого сьогоднішнього заняття нехай стануть слова:

Рідна мова моя, поетична, пісенна,

Пелюсткова і ніжна, як спів соловя,

Як народу душа: щира, добра, натхненна,

Ти найкраща у світі, бо рідна моя!

(Н. Красоткіна)

- Ми збагатимо свої знання про рідну мову, будемо милуватися рідною мовою, а саме головне будемо вчитися шанувати і берегти рідну мову. Бо поет І.Малкович  у своєму вірші «Звернення» звернувся до вас, діти, так:

                                   Хай це можливо і не найсуттєвіше

але ти дитино покликана

захищати своїми долоньками

крихітну свічечку букви «ї».

а також витягнувшись на пальчиках

оберігати місячний серпик

букви «є»

що зрізаний з неба

разом із ниточкою.

бо кажуть дитино

що мова наша- соловїна

гарно кажуть

але затям собі

що колись можуть

настати і такі часи

коли нашої мови

не буде пам’ятати

навіть найменший соловейко

тому не можна покладатися

тільки на соловїв.

ІV. Робота над темою заняття

1. Розповідь учителя

Помандруємо, діти, в далекі часи, куди сягає корінням наша мова. Коли завітати у Києві до Державного історичного архіву, то можна переконатись у тому, що в ХV- ХІІ ст. судове й державне листування велось українською мовою, за доби середньовіччя користувались нею і в Румунії. Та нелегким був шлях української мови до нашого часу. На долю нашої рідної мови випало багато тяжких років. Ось кілька сторінок «Скорботного календаря української мови».

2. Усний журнал.

1ст.   1720 рік – російський цар Петро І заборонив друкувати книги українською мовою.

2ст.      1775 рік – зруйновано Запорізьку Січ і закрито українські школи при полкових козацьких канцеляріях.

3ст.   1862 рік – закрито українські недільні школи, які безкоштовно, організували видатні діячі української культури,заборонено видавати книжки українською мовою.

4ст.   1876 рік – указ російського царя Олександра ІІ про заборону друкування нот українських пісень.

5ст.      1884 рік – закрито всі українські театри.

6ст.   1908 рік – вся культурна й освітня діяльність в Україні визнана царським урядом Росії шкідливою.

7ст.   1914 рік – російський цар Микола ІІ ліквідовує українську пресу – газети й журнали.

8ст.     1938 рік – сталінський уряд видає постанову про обов’язкове  вивчення російської мови

9ст.    1989 рік – видано постанову, яка закріплювала в Україні російську мову, як офіційну загальнодержавну мову, чим українську мову було відсунуто на другий план.

  • Та українська мова   вистояла. Багато людей дбало про те, щоб рідна мова розвивавалася і процвітала.
  • Пригадайте, хто доклав особливо багато зусиль, щоб показати всьому світові красу мови простого, пригнобленого народу України?
  • Звичайно ж, Тарас Григорович Шевченко.

                                         

Мова українська – то Шевченка слово,

Лесі Українки і Марка Вовчка.

Мова українська – то дарунок бога.

Це барвисте слово генія Франка.

 

Соловїну, барвінкову, колосисту на віки

Українську рідну мову в дар дали мені батьки.

Берегти її, плекати буду всюди й повсякчас.

Бо ж єдина – та, як мати, мова в кожного із нас.

- А ви, діти, знаєте рідну мову? Зараз ми це перевіримо.

4. Літературна гра «Метод незакінчених тез»

Щоб розумним і мудрим стати,

Треба рідну мову … . (знати)                                

А щоб вміти говорити,

Треба рідну мову … .  (вчити)

Рідна ж мова пелюсткова,

Мудра, світла й …  .  (світанкова)

І дзвенить щодня і в свята,

Бо вона така …  . (багата)

Чарівна і веселкова

Наша мова …  .  (калинова)

В ній в віках батьки і діти.

Як без мови в світі …  . (жити)          

Понад світом хай лунає.

Хай ніхто …  .  (не забуває)

Рідну мову українську,

Мудру, щедру, … . (материнську)

    

ПЛЕКАЙМО, ВИВЧАЙМО, БЕРЕЖІМО РІДНУ МОВУ!

(напис на дошці)

 

 

5. Чи правильно ми говоримо? Гра «Правильно -  неправильно»

Закрити двері – зачинити двері.

Понятно – зрозуміло.

Відкрийте підручник – розгорніть підручник.

Тоже – теж.

Мешкаю по вулиці – проживаю на вулиці на вулиці.

6.  Гра « Зніми зірку»                    

( На дошці зірки із словами, що пояснюють фразеологізми)

Набрати в рот води  - мовчати,

пекти раків – почервоніти,

накивати пятами – побігти,

викинути із голови – забути,

пасти задніх – відставати,

прикусити язика – замовкнути,

п’яте через десяте – як-небудь,

байдики бити – лінуватися.

        7. Робота в групах. Гра «Словотворці»

( Обєднуються  в групи за малюнками, що є в кожного учня на парті. Калина – калинова, барвінок – барвінкова, соловей – соловїна, веселка – веселкова.

Потрібно з букв одного слова утворити і записати якнайбільше інших слів.)

1)жайворонок

2) гастроном

9. Робота в парах. «Дивні перетворення»

(Переставити місцями букви в слові так, щоб утворилися нові слова)

Старий – айстра, лісок – сокіл,

Смола – масло, сосна – насос,

Спина – напис, дошка – шкода,

Марка  - марка, рано – нора.

 -  Молодці, діти, ви добре справилися із завданнями і довели, що ви старанно вивчаєте рідну мову. А хто був вашим першим вчителем мови? Так, звичайно, це мама, тато, бабуся, дідусь, братики чи сестрички. Найрідніші та найближчі вам люди. Давайте зараз пригадаємо, якими прекрасними звертаннями до них багата наша мова.

Учні читають вірш. (на індивідуальних картках)

Є в нашій мові прекрасні звертання,

Добрі і щирі, прекрасні слова.

Тими словами усяк без вагання

Маму найкращу свою назива.

Мама , матусенько, мамочко, ненько,

Матінко, усміх твій ніжний ловлю.

Мамонько рідна, моя дорогенька,

Я над усе тебе в світі люблю.

Я і до тата умію звертатись,

Хочу в словах передати тепло.

Щоб мій татусь міг частіше всміхатись.

І щоб в душі його сонце цвіло.

Тату, татусеньку, таточко, тату,

Кращого в світі немає навкруг!

Татоньку, хочу тебе обійняти,

ти мій порадник, заступник і друг.

Я до бабусі з любовю звертаюсь

Бабцю,бабусю, бабуню моя!

І до бабусиних рук притуляюсь,

 І відчуваю в них лагідність я!

Й до дідуся я іду по науку:

Діду, дідуню, навчи в світі жить!

Він на голівку кладе свою руку,

Голос сріблястий струмочком біжить.

Слово могутнє, яка в ньому сила!

Скажеш з  любов’ю – радість росте.

Слово хороше народжує крила,

Ви не забудьте про те.

Донечко, синку,сестрице, братусю,-

дружна, велика, щаслива сімя!

таточку, мамочко, бабцю, дідусю,-

мій оберіг і родина моя!      (Н. Красоткіна)

- Якими ж словами автор пропонує нам звертатися до наших рідних?

(Діти вибирають слова-звертання)

- А чи так ви звертаєтесь до своїх рідних? Молодці, я була в цьому впевнена.

Не цурайтесь мови – мови тата й мами,

Мови діда й баби, предків наших всіх,

Бо її цуратись – сором непошани,

бо її цуратись – перед Богом гріх.

  • Доки живе мова, доти і житиме народ.  Давайте, діти, закінчимо наше заняття молитвою, яку написала Катерина Мотрич. Вона народилася в

 с. Васильків,  нашого Шполянського району.

Молитва до мови

   Мово!  Пресвятая  Богородице мого народу! З чорнозему, з любистку, з м’яти, рясту, євшан-зілля, з роси, з дніпровської води, від зорі й місяця народжена.

    Мово наша! Мудра берегине, що не давала погаснути волелюбності, славі й гордому духу!

     Мово наша! Ти зцілювала втомлених духом, давала їм силу, здоров’я, довгий вік і навіть безсмертя тим, що пили Тебе, цілющу джерельцю.

    Прости! Воскресни! Повернися! Возродися!

ІV. Підсумок заняття.

-  Тільки з нашою турботою, тільки з нашою любов’ю мова буде жити і процвітати. Що кожен із нас може зробити, щоб розвивалася рідна мова?           

Я  навчаю вас правильно говорити, читати,  писати. Розуміти і любити українську мову. А що можете зробите ви, щоб зберегти рідну мову? (Відповіді дітей)

Використана література:

  1. Досяк І. М. Мова правдивий свідок історії. – «Розкажіть онуку»,2005

№ 34-35

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завантаження...
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Деркач Олександр Володимирович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Сорока Олена Вікторівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
14 листопада 2018
Переглядів
11443
Оцінка розробки
4.9 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку