Мета: поглибити знання учнiв про Україну; прищеплювати любов до рідного краю, виховувати патрiотичнi почуття приналежностi до українського народу, розвивати громадянські якості школярів; виховувати повагу до сучасного України,розвивати творчу уяву, українське мовлення; виховувати любов до Батьківщини; до природи рідного краю і йогомешканців, державні та народні символи країни.
Тема:«Немає без кореня рослини, а нас, людей, без Батьківщини»
Мета: поглибити знання учнiв про Україну; прищеплювати любов до рідного краю, виховувати патрiотичнi почуття приналежностi до українського народу, розвивати громадянські якості школярів; виховувати повагу до сучасного України,розвивати творчу уяву, українське мовлення; виховувати любов до Батьківщини; до природи рідного краю і його мешканців, державні та народні символи країни.
Обладнання:картина природи,карта України, Тарас Шевченко, Микола Амосов , Катерина Білокур,Михайло Грушевський,державні символи,
Хід уроку
І. Органiзацiя класу
1.Добрий день,діти. Сьогодні ми поговоримо про нашу неньку- Україну.
II. Основна частина уроку
1. Слово вчителя
- Кожна людина з великою любов’ю і душевним трепетом згадує те місце, де вона народилася, де промайнуло її дитинство, дитинство з дивосвітом-казкою, з материнською ласкою у затишній батьківській оселі. То родинне вогнище, маленька батьківщина кожної людини. То її велике «Я», з якого починається людина, родина, батьківщина і вся наша велична й неповторна у світі Україна. Її красою захоплювались поети, художники та композитори.
2. Асоціативний кущ
-Діти, а що для вас Батьківщина?
(Вітчизна, рідний край, земля батьків, отчий дім, Україна-ненька, рідний дім, рідний берег, рідна сторона.)
- Діти, а як ви вважаєте, Батьківщина є тільки у людей?
- Так, правильно, батьківщина є і у птахів, і у тварин, і у комах. Наприклад, для білих ведмедів батьківщиною є Північ. А для страусів де Батьківщина?.Для ластівок? Солов'їв? Зозуль? і багатьох перелітних пташок?
3.Колективна робота
- Давайте спробуємо доповнити вірш, вставляючи останнє слово:
Ми дуже любим весь наш край,
І любим У_______ (Україну),
Її лани, зелений гай,
В саду рясну _______ (калину).
Там соловейко навесні
Співає між _______ (гілками),
Та й ми співаємо _______ (пісні) –
Змагається він з нами!
4. Розгляд картин рідної природи, подорож картою України.(показ малюнка)
— Україна — це отча земля, рiдний край, де ми народилися. Столиця України – Київ. Широкi i чарiвнi простори, прекраснi села i мiста. Могутньо котить до Чорного моря сивi хвилi найбiльша рiчка України — Днiпро. Буйною зеленню шумлять на його берегах сади, лiси. Золотистим морем розливається безкраїми нивами жито-пшениця. Погляньте на карту України. На нiй позначено кордони української землi. На півдні нашу державу омивають теплі моря – Чорне й Азовське, є в нас гори, і найбільші з них – Карпатські й Кримські.
— Простiр землi, заселений українським народом великий. Щоб його перетнути, потрiбно пiшки йти iз заходу на схід 90 днів ,долаючи щодня по 30 км.
Україна — одна з найбiльших держав Європи. Оскiльки це велика країна, то живуть у нiй люди рiзних нацiональностей. Поряд з українцями в Українi живуть росiяни, бiлоруси, поляки, чехи, молдовани, болгари, євреї, поляки, греки. Усi вони в нашій державі мають однакові права.
5. Розповiдь про видатних людей України, які прославили нашу країну на весь свiт (показ малюнків)
Благословенна хай буде година
i тая хата, i село,
Що Українi принесло
З великих найбiльшого сина.
І. Франко
— Тарас Шевченко, великий Кобзар — так називали i називають його люди. Генiальний син українського народу прославляв Україну на весь свiт. Його книга «Кобзар» перекладена багатьма мовами свiту. Народ України береже пам’ять про видатного поета. Йому збудованi пам’ятники, його iм’ям названi вулицi, порти, театри, унiверситети. Його вiрші знають дорослi i дiти.
Микола Амосов – академік, заслужений діяч науки України. Із 1952р. очолював клініку грудної хірургії Українського науково-дослідного інституту туберкульозу і грудної хірургії. Основні наукові праці присвячені питанням хірургії серця і легень. З 1983р. директор Київського інституту серцево-судинної хірургії.
Катерина Білокур (1900-1961рр.), живописець. Народна художниця України з 1956р. читати, писати і малювати навчилась самотужки. Жила у злиднях. Нею написані такі картини: «Квіти увечорі», «Декоративне панно», «Жар-колос», «Жоржини», «Рожі і троянди», «Осінь», портрети та автопортрети.
Михайло Грушевський (1866-1934рр.), учений-філолог, літературознавець, організатор науки, письменник, критик, політичний діяч, публіцист. Багато працював в царині історії літератури – це насамперед відповідні екскурси в його основних працях: «Історія України – Русі» і «Історія української літератури», що охоплює українську народну творчість і письменство до початку ХVІІст.
Портрет видатного сина української землі зображено на п’ятидесятигривневій купюрі нових українських грошей
7. фізхвилинка
6. Прислів'я про рідний край
- А хто з вас знає прислів'я про рідний край?
- Одна Батьківщина, і більше не буває.
- Місця, де родився, завжди святі.
- Хто рідну оселю свою забуває, той долі не знайде в житті.
- Так, Україна – це наша земля, рідний край, це …(продовжують діти.)
Гра « Закінчи прислів’я»
Рідна сторона – мати рідна, чужа – … (мачуха)
Тільки в ріднім краї солов’ї … (співають)
8.Державуні символи(показ малюнків)
- Кожна країна має свої державні символи.
- Назвіть державні символи (Прапор, Герб та Гімн.)
Прапор – це державний символ. Чому наш прапор жовто-блакитний?
Наш герб – тризуб. Це зброя, слава й сила.
(демонстрування гімну через аудіозвпис)
- Діти, а крім державних, які ще символи у нашої країни? (калина, верба, віночок, рушник.)
- А як можна сказати одним словом? (народні)
9. Вікторина «Моя Україна».
ІІІ. Заключна частина
Отже, Батьківщина – це країна, де ми народилися, де вперше почули мамин голос і зробили перші кроки. Це безмежна гордість за своїх співвітчизників, що виборювали для нас свободу і будували державу в якій ми живемо тепер. Це вітчуття того, що ти не один, а частина чогось безмежного і величного... Україна – наша Вітчизна, що має славетну історію, мальовничу природу, працьовитий народ, заслуговує на те, щоб ми її любили.
Любіть Україну, як сонце, любіть,
як вітер, і трави, і води…
В годину щасливу і в радості мить,
любіть у годину негоди.
Любіть Україну у сні й наяву,
вишневу свою Україну,
красу її, вічно живу і нову,
і мову її солов'їну.
В. Сосюра
До побачення!