Творча програма класного керівника "Будувати життя за законами морально - духовної гармонії" ІІ семестр

Про матеріал

У програмі для класних керівників та класоводів подані повнотекстові плани – конспекти кожного заняття з проблеми морально – духовного виховання школярів. Пропонована підбірка стане надійним помічником вчителям та батькам з виховної роботи та у вирішенні етичних проблем, сприятиме становленню особистості, пізнанню оточуючого світу.

Перегляд файлу

 

 

Красноставська ЗОШ І – ІІІ ступенів


 

 

 

Довгань А.А.

 

Будувати життя за законами морально – духовної гармонії

( творча програма класного керівника)

ІІ семестр

 

 

 

 

 

 

 

 

 

У програмі для класних керівників та класоводів подані повнотекстові  плани – конспекти кожного заняття з проблеми морально – духовного виховання  школярів.

 Посібник містить календарно – тематичне планування. Інтерактивні методи допоможуть зробити заняття цікавими, незвичними, творчими. Метод « Малюю те, що відчуваю» адресується вчителям будь – якого фаху, психологам, батькам; він є придатним для індивідуальних форм роботи з учнями різного віку.

 Пропонована підбірка стане надійним помічником  вчителям та батькам з виховної роботи та у вирішенні етичних проблем, сприятиме становленню особистості, пізнанню оточуючого світу.

 

 

 

 

 

 

 

Будувати життя за законами морально - духовної гармонії. ІІ частина

 

(  17  годин)

№ п/п

 

Зміст роботи

 

 

Дата

К – сть

годин

 

ІІІ. Храм людської душі

 

 

 

1

Своя дорога до храму

 

1

2

Свято у нашому домі. свято Різдва

 

1

3

Мистецтво керувати собою

 

1

4

Плекати свою душу. Притча про сіяча

 

1

5

Школа взаємодовіри:» Що означає поважати інших?»

 

1

6

«Рецепти доброти»

 

1

7

Особлива людина дня ( тренінг)

 

1

8

Притча про таланти

 

1

9

Методика розуміння моральних цінностей( тести)

 

1

 

ІУ. Дорога мудрості

 

 

10

Книга у моєму житті. Свята Книга Біблія

 

1

11

Закон Божий і заповіді у питаннях і відповідях

 

1

12

Закон Божий і заповіді у питаннях і відповідях

 

1

13

Мої вчителі. Ісус Христос – учитель.

 

1

14

« Я відчуваю радість….» ( тренінг)

 

1

15

« О Боже! Я тебе благаю…!»

 

1

16

Життя – це мить, зумій його прожити..

 

1

17

Останній урок. Чого навчились ми за рік.

 

1


ІІІ. Храм людської душі

1. Тема уроку: «Своя дорога до храму…»

 

Мета:  показати дітям значення храму для людини, пояснити дітям, як треба допомагати  людям у різних життєвих ситуаціях за законами добра; познайомити їх із правилами поведінки у храмі; виховувати в дітях християнські риси: любові до Бога, людей, Батьківщини, пошани до батьків і старших, схильність безкорисливо чинити добро.

Наочність: ікона храмового святого (чи події)

 

  1. Вступна бесіда вчителя.

Інтерактивна вправа« Мікрофон»

- Якою має бути душа, щоб у ній було місце для Бога? Спробуйте охарактеризувати.

Вчитель. Яке велике наше село! Скільки в ньому будинків – і невеликих, і великих, і багатоповерхових! У житлових будинках мешкають люди. Є й будівлі іншого призначення.

 

У них вчаться ( школа), продають речі та їжу ( магазини), дивляться спектаклі або кінофільми (  клуб). Але є у місті особливі будівлі, де не живуть, не їдять, не купують речі. Чиї ці будівлі незвичайної краси? Це споруди, що присвячені Тому, Хто створив небо і землю, все живе на землі, а також нас із вами, - церкви, храми. Їх ще називають Домом Божим.

Учні! Якщо ви потрапили в незнайоме місто чи село, чи можете ви впізнати, де серед усіх будівель храм?

 Так, православні храми мають куполи та  Хрести. А що вам нагадує купол? ( свічечку). А свічка – символ душі християнина, що горить в знак любові до Господа. А ще відрізняється ця будівля від інших тим, що в ній перебуває Благодать Божа, яка через богослужіння та молитви сходить на людей.

« Заочна екскурсія в храм»

Леонід Полтава

До церкви

Попрошу сьогодні маму,

Щоб до церкви повела.

Від минулої неділі

 Я ще там і не була.

В церкві гарно ладан пахне,

Світять зоряно свічки,

І співають – Боже милий! -

Наче янголи які.

Вчитель. Який храм ( церква) вам подобається? Опиши його словами.

 Заради чого люди приходять у храм – Дім Божий? Дякувати Творцеві за всі блага, які Він посилає нам. Звертатися до нього з проханням про здоров’я своїх близьких, про себе, щоб стати кращим, подолати гріх. А ще для того, щоб просто побути з Богом, поговорити з Ним.

( Діти знайомляться з будовою храму(притвор  , храм вірних, олтар), дізнаються, які ікони поміщені на іконостасі. Хлопчикам можна заходити в олтар.

Ознайомлення з правилами поведінки в храмі.

  1. На богослужіння не запізнюватись.
  2. Хлопчикам перед входом в храм  скинути головні убори. Дівчатка заходять до церкви з покритою головою.
  3. Зайшовши в храм, тричі осінити себе хресним знаменням.
  4. Придбати й поставити свічечки, помолившись при цьому за рідних.
  5. Під час богослужіння уважно слухайте, намагайтесь зрозуміти церковний спів та проповідь священика, в душі супроводжуючи всі слова своєю молитвою.
  6. Не виходьте з храму під час богослужіння.
  7. Сидіти в храмі дозволяється тільки хворим або дуже втомленим людям.
  8. По закінченні богослужіння приложіться до хреста та прийміть благословення священика .

Вчитель. Якщо в місті чи селі зруйнують храм Божий, то воно стане пустелею для Бога. А чи є місце для Бога в наших душах? ( дуже рідко).  Тут є місце для розваг, для думок про смачну їжу, гарний одяг, ще про щось. Але треба, щоб у нашій душі також було особливе місце для Бога. І тоді в душі розцвітають чудові квіти – квіти чуйності, терпіння, людяності. А Бог бачить це і невидимо поливає ці квіти, щоб вони краще росли. Душа людська стає прекрасною. Вона стає храмом для Бога.

 Гра « Внутрішнє пробудження». Якою має бути душа,

 щоб у ній було місце для Бога? Спробуйте  намалювати.

Домашнє завдання. Повторити правила поведінки в храмі

 

 

 

 

  1. Тема : « Свято у нашому домі. Свято Різдва»

Мета уроку: допомогти учням зрозуміти значення свята Різдва Христового для людей, важливість взаємоповаги та любові в родині  та між іншими людьми, вплив на душу людини добрих і злих вчинків;назвати приклади доброчинності з Біблійних, історичних та казкових сюжетів, чесноти, яких треба набути учням; виховувати турботу про ближніх, про милосердя і щедрість під час свят та потребу допомагати людям у різних життєвих ситуаціях.

 

Хід заняття

  1. Вступне слово вчителя.

Настала зима. З початком зими у всіх наших родинах почали готуватися до радісного для всіх свята – Різдва.

 Ми всі дуже – дуже чекаємо на це свято. Ми знаємо,  що напередодні Різдва всі заклопотані. Треба заздалегідь привітати зі святом близьких і родичів,, потім прибрати в хаті, накрити на стіл. Але найважливіше, потрібно до свята прибрати у своїй душі - щоб у жодному куточку не залишилося лінощів, забаганок, неслухняності.

А ввечері, коли вже перша зірка з’явиться на небі, всі помоляться і сядуть за стіл. Ми хоч уже й знаємо про різдво, але із захопленням слухаємо про найбільше чудо з чудес – Народження Спасителя світу Ісуса Христа.

 Інтерактивна вправа « Мікрофон»

  • Чи подобається вам свято Різдва? Які традиції, пов’язані з його святкуванням вам відомі?
  •  

Вчитель. Це було понад дві тисячі років тому. Одного разу римський правитель Август наказав переписати все населення своєї великої держави.

Перепис мав відбутися і в Палестині – країні, де жив іудейський народ, з якого походить наш спаситель Ісус Христос. Кожна людина мала записатися в місці, з якого походять її предки. Діва Марія, яка мала народити  Ісуса , і Йосип, який піклувався про неї, були з роду царя Давида і тому пішли записатися на  батьківщину своїх предків – у місто Віфлеєм. Там усі місця в будинках і готелях були зайняті. Марії зі старим Йосипом довелося зупинитися на ніч у печері, до якої пастухи заганяли худобу.

 Цієї ночі в Марії народилося немовля – Син Божий. Вона поклала його в ясла, куди звичайно клали їжу для худоби або маленьких ягнят. пастухи першими дізналися про це. Їм з’явився ангел Господній і сповістив: «У Віфлеємі народився спаситель. Ідіть до печери, і ви побачите немовля».

 Потім прийшли зі Сходу мудреці. Незвичайна зірка, яка зійшла на Сході, привела їх у  Віфлеєм із далеких країн і вказала місце, де народився Син Божий. Вони принесли йому дари і прославили Його.

Словничок. ( учні записують до зошитів)

Спасителем називають Ісуса Христа – Сина Божого, який рятує світ від зла.

 

 Запитання. Мудреці принесли Христу дари. А що можеш Йому подарувати ти? Як, на твою думку, найкраще можна підготувати свою душу?

Вчитель.А як святкують Різдво у вашій сім’ї? Які колядки, вірші ви знаєте про Різдво Христове?

 

Домашнє завдання. Розкажи, що зробив кожен із членів твоєї родини і, зокрема, ти, щоб свято було гарним. Як святкували Різдво і Новий рік у твоїй родині?

 

  1. Тема уроку: « Мистецтво керувати собою»

Мета:  продовжувати формувати у дітей власне « Я»; виховувати гуманну,  творчу, соціально – активну  особистість, здатну бережно ставитися  до всього, що її оточує.

 Обладнання: два великі малюнки серця; намистини ( або камінчики(; чисті аркуші паперу.

 

Хід класної години.

 

Слово вчителя. Сьогодні ми з вами будемо розмовляти на дуже цікаву тему, яка хвилювала протягом багатьох тисячоліть і хвилюватиме кожну живу істоту. А саме: « Хто я? Який?». Це запитання рано чи пізно ставить собі кожна розумна істота, але відповідь вдається знайти не кожному. Давайте сьогодні разом спробуємо дати відповідь на це запитання.

 

Гра « Інтерв’ю із самим собою».

Учитель пропонує учням записати три якості, яких їм дуже хотілося б позбавитися. Потім із цих трьох якостей він просить учнів вибрати яку – небудь одну, найнеприємніше, і поговорити з нею – узяти інтерв’ю у цієї якості.

 Питання для інтерв’ю:

  • Чому ти поселилася в мені?
  • Що ти ставиш собі за мету?
  • Чи подобається тобі розмовляти зі мною?
  • Що я повинен зробити, щоб ти зникла?

Слово вчителя. Тепер, поговоривши зі своїм ворогом, ви знаєте його слабкі місця і в разі його прояву зможете йому протистояти. Запам’ятайте, у житті нічого не треба боятися, треба лише знати як протистояти поганому.

 Багато хто з людей боїться казати правду одне одному у вічі. Давайте сьогодні зробимо перший крок у сміливість і, не соромлячись нікого, але пам’ятаючи про норми етики, спробуємо сказати своєму товаришу правду прямо у вічі. Але для цього мені потрібен сміливий учень. Хто хоче провести цей експеримент? ( один учень виходить до дошки).

  А тепер ви всі по черзі скажіть вашому товаришеві, які, на вашу думку, є у нього три хороші і три погані риси характеру. ( Учні відповідають на запитання).

  Тепер вам буде легко казати правду одне одному, адже всі знають вислів, що « краще гірка правда, ніж солодка брехня». Але, спілкуючись одне з одним, не забувайте, що словом можна дуже образити. Не ображайте один одного і з гідністю сприймайте критику на свою адресу.

Гра « Скарби серця».

 Учні поділяються на дві групи за принципом – « дерева – квіти». Кожна група отримує великий малюнок серця, яке вона повинна розділити на клітинки і вписати у них усі якості людини . які роблять серце світлим і сяючим. Група, яка напише більше якостей, виграє, і їй присвоюється звання « Охоронець серця».

 Інтерактивна вправа « Мікрофон».

  • Яким якостями повинна володіти людина, щоб прагнути досконалості?

 

Заключне слово вчителя. Головне – вчасно поставити собі мету і йти до неї без зупинки. Учіться кожний день добра, справедливості й любові!

Домашнє завдання. Відомо, що всі люди на Землі вміють і люблять мріяти. А чи любите мріяти ви? Якби я був вітром? Як би я була сонечком? Якби я був невидимкою і т. п.

4. Тема : «  Плекати свою душу. Притча про сіяча»

 

 

Мета: ознайомити учнів  з євангелівською притчею про сіяча, допомогти учням зрозуміти важливість праці над своєю душею, порівняти сіяння зерна із сіянням в душі слова Божого; виховувати в учнів турботу про ближніх, милосердя та щедрість.

 

Хід заняття:

 

І. Організаційний момент.

Гра « Скарби серця» ( учні поділяються на дві групи за принципом « Дерева – квіти». Кожна група отримує великий малюнок серця, яке вона повинна розділити на клітинки і вписати в них усі якості людини, які роблять серце світлим і сяючим. Група, яка напише більше якостей, виграє, і їй присвоюється звання « Охоронець серця». Це завдання учні роблять дуже охоче. До того ж воно корисне тим, що, по – перше, виконується колективно, по – друге, під час такої роботи учні думають про прекрасне, чисте та добре.)

Слово вчителя. В Євангелії Ісус Христос часто звертається до нас з повчальними оповіддями, які називаються притчами. У ті часи, коли жив Спаситель, щоб виростити хліб, зерно сіяли руками. І от, у притчі про сіяча, Христос розповідає про таке.

 Вийшов сіяч сіяти зерно своє. І коли сіяв, одне зернятко впало при дорозі й було потоптане, і птахи подзьобали його. А інше впало на каміння, і, зійшовши, засохло, бо не мало вологи. А ще інше впало поміж  колючі кущі, і не виросло, ому , що заглушили його кущі. Інше ж упало на добру землю і, коли зійшло, дало плід у стократ.

  • Про що нам говорить Ісус Христос у цій притчі?

Вчитель. Сіяч – це сам Ісус Христос. Він сіє в нашу душу своє слово – слово любові, що підказує , як нам жити. І хто приймає слово Боже у своє серце, як у добру землю, той приносить у світ багато добра. А той, у кого серце схоже на кам’янистий грунт , хто міняє мудрість і красу євангельського слова на дріб’язок, у того душа стає безплідною. Але , як видно, із попередньої гри, ваші серця ще світлі та сяючі. І потрібно їх постійно такими зберігати.

Словничок. Притча – повчальна оповідь, яка дає нам мудрі поради для життя.

 

Інтерактивна вправа « Мікрофон».

  • Яким ви уявляєте серце доброї людини, а яким серце злої?
  • Заключне слово вчителя. Учіться кожний день добра, справедливості й любові!

Домашнє завдання. Намалюйте будинок майбутнього, в якому би вам хотілося жити, і як його можна збудувати?

 

 

 

 

 

  1. Тема :» Школа взаємодовіри: « Що означає поважати інших?»

Мета: поглибити й поширити поняття учнів про повагу та ввічливість; показати необхідність виконання правил культурної поведінки й спілкування.

Обладнання: плакати з цитатами: « Ввічливість і повага – це сума маленьких жертв, які ми приносимо оточуючим нас людям» ( Емерсон»), « Ніщо не коштує так дешево і не ціниться так дорого, як ввічливість» ( Сервантес)

 

Хід заняття:

Слово вчителя. Необхідність спілкування людей на основі визначених, а головне – всім добре відомих правил стає все більш очевидною. Ці правила треба знати всім і не слід нехтувати ними.

« Правил поведінки дуже багато – спробуй їх всіх запам’ятати!» - скажуть деякі. Насправді є  одне просте правило: людина своєю поведінкою і зовнішнім виглядом не повинна спричиняти незручності тим, хто поряд. І тоді її вважатимуть інтелігентною людиною.

( Учитель звертає увагу учнів на плакати з цитатами) . Правильність цих висловів безсумнівна, і протягом усього життя ви будете кожний раз переконуватись у цьому.

Запитання до учнів.

У яких вчинках проявляться повага до людини та ввічливість ?

Ввічливість та повага є одним із проявів доброзичливого ставлення до людей, з якими ми щоденно спілкуємося вдома, у школі, магазині чи транспорті. Ввічлива, тактовна, скромна і доброзичлива людина достойно вийде з любої життєвої ситуації, залишивши в оточуючих приємну думку про себе.

Учитель поділяє учнів на дві команди. Перша команда за 5 хвилин  виділяє 5 – 6 рис характеру, які треба в собі розвивати.( тактовність, скромність, чесність, правдивість, повагу, точність, охайність і т.п.)

Інша команда – риси характеру , яких треба позбутися. ( егоїзм, заздрість , зазнайство, підлабузництво, неточність, неакуратність, схильність говорити неправду і т .д.) )Заключне слово вчителя.

Хороші манери потрібно не тільки знати, а і систематично застосовувати у житті.

 Ніколи не забувайте, що поведінка людини  - це дзеркало, в якому вона показує своє обличчя. І ні в якому разі не треба соромитись робити хороші вчинки . Доброта вам повернеться сторицею. А, як сказав д. Бернард, « Через свою чемність ми нічого не втрачаємо, щонайменше – місце для сидіння»)

( Завершити розмову можна грою  « Вчимося  ввічливості». Запропонуйте учням протягом дня порахувати, скільки ввічливих слів їм сказали люди і скільки ввічливих слів вони сказали людям. Попросіть їх протягом тижня говорити всім якомога більше ввічливих слів. На слідкуючій класній годині обговоріть з учнями, що змінилося в їх житті за ці дні).

 

 

  1. Тема: « Рецепти доброти»

Мета: вчити дітей доброті, сприяти через ігри проявленню у них позитивних якостей характеру, виховувати морально – духовні норми життя.

Обладнання. На дошці написані визначення – доброта, доброчесність.

 

Вчитель. Доброго дня! Діти, сьогодні на виховній годині  ми поговоримо з вами про доброту. Доброта, чуйність, уміння розуміти чужий біль, вчасно підтримати у важку хвилину, розрадити добрим словом та вчинками – є складовими характеру нашого народу.

 Діти, за плющіть очі, подумайте про щось добре, приємне саме для вас. Отже, у вас зараз гарний настрій. почнемо.

  • Які ви знаєте українські прислів’я та приказки про людську доброту? ( діти по черзі називають).

Наприклад:

- Добро всі люблять, та не всі роблять.

- Без добра і лихо не родить.

- Доброму скрізь добре.

- Поживеш серед добрих – сам подобрієш.

Вчитель. А зараз я пропоную вам пограти.

Гра перша « Фея доброти».

Діти стають у коло, заплющують очі, простягають перед собою руки. на рахунок « один, два, три», вчитель непомітно кладе в долоні одного з дітей « чарівну паличку» і голосно каже: «Хто сьогодні найдобріший, виходь до нас скоріше!»Дитина, яка отримала чарівну паличку, виходить у центр кола. Ця дитина стає феєю доброти. ( Якщо це дівчинка – фея, якщо хлопчик – ельф).

Фея доброти або добрий ельф торкається до кого – не будь із дітей « чарівною паличкою» та говорить про нього щось приємне та добре. Та дитина, до якої торкнулася фея. повинна сказати що – не будь добре про свого сусіда і так кожен говорить добрі слова наступній по колу дитині. остання в колі дитина разом із феєю повторює все добре, що вже діти сказали один одному.

 

Гра друга. « Рецепти доброти».

Всі діти – добрі лікарі, які повинні придумати рецепти ліків від « людських хвороб».  Діти діляться на пари. Кожна пара витягає картку з однією з назв « людської хвороби». Наприклад: злість, грубість, егоїзм і т.п.

 Перемогу отримує та пара, яка придумає найцікавіший рецепт – засіб, який допоможе позбавитися людям від цієї негативної якості і зробить людей добрішими по відношенню один до одного.

 Гра третя. « Добро»

Дітям запропоновано перерахувати чарівні словосполучення привітання та побажання зі словом ( Добро ( ий) та записати їх на дошці.

Наприклад:

Привітання:    Побажання:

- Добрий ранок!   -Доброї ночі!

-Добрий день!    - Доброго здоров’я!

-Добрий вечір!   - Всього доброго!

 

 

Домашнє завдання. Намалювати добру чарівну іграшку – тварину, назвати її та скласти про неї казку.

Підведення підсумків.

Діти, турботливе та поважне ставлення людини, її доброта завжди приносять радість оточуючим людям. Та, навпаки. грубість, черствість, байдужість до самопочуття людини, її долі засуджуються дорослими та однолітками.

 Отже, будьте, діти, добрими, говоріть добрі слова один одному, робіть добрі справи, і добро буде завжди у вашому домі, родині, а головне, у вашому серці. До зустрічі!

 

  1. Тема: «Особлива людина дня»                ( тренінг)

Мета: Реалізація соціально – комунікативного потенціалу особистості школяра; створити дружний колектив.

Обладнання:  плакати, картки, фломастери, кольоровий папір, ножиці.

Вступне слово

  1. Нам необхідно не забувати і згадати правила, за якими будемо працювати.Яка була тема минулого заняття?
  2. Чому потрібно говорити про це?
  3. Чи важливо навчитись говорити про інші добре?

ІІ. Гра – розминка « Компліменти» ( Вчитель зачитує рядки Б. Окуджави « Давайте говорить друг другу комплименты. Давайте виберемо символом компліменту « сердечко» . Передаючи будь – якому учаснику сердечко, ви говорите йому комплімент.).

  • Чи приємно було вам отримувати компліменти?
  • А чи хтось відчував незручність, коли йому уговорили комплімент?
  • Чи потрібно вчитись робити компліменти?
  • Ви зробили висновок : компліменти робити потрібно!

 

ІІІ. Вправа « намисто гарних слів»

( за розрізаними поштовими листівками утворюються пари).

Вчитель ( кожному роздає заготовлені паперові кружки). Перед вами лежать намистинки. Ви повинні взяти намистинку і написати гарну рису вашого товариша . А для того, щоб вам було легше, ви дивитесь на дошку, а, можливо, у нього є ще якісь інші гарні риси. ( Додаток). закінчуємо і одягаємо один одному намисто. Подивіться , скільки гарних рис, ви побачили одне в одному.

  • Що ви відчували?
  • Чи складно було вам готувати компліменти?
  • А що було простішим і приємнішим: готувати чи отримувати намисто?
  • Чому саме такі риси ви підібрали один одному? ( Встають пари і коментують)
  • Вчитель : Ви чули такий вислів: « Красу врятує світ». Мені хотілося б сказати: « Доброта врятує світ». Для того, щоб у нас був гарний настрій, давайте побажаємо всім щастя. Візьміть один одного за плечі. Знайте, що у вас є друзі, на яких можна покластись.  Так давайте скажемо всі разом: « Хай нам з вами пощастить!»

Додаток    

 

Щедрість

Доброзичливість

Доброта

Скромність

Стриманість

тактовність

Надійність

Працьовитість

Комунікативність

Рішучість

Сміливість

Почуття гумору вірність

Ласкавість

Ніжність

Охайність

Повага до старших

Неординарність

Симпатичність

Веселість

Пунктуальність

 

  1. Тема:» Притча про таланти»

Мета: Познайомити учнів із притчею про таланти; проаналізувати вчинки героїв твору; розшифрувати символіку, провести паралель із сучасністю; дати власну оцінку героям, зробити висновки; збагатити внутрішній світ дитини, стимулювати до розвитку талантів, до пошуку своєї індивідуальності, вчити дитину робити самоаналіз.

Реквізит. Святе письмо ( МТ.25, 14 – 29), тлумачний словник, дошка, прикрашена грамотами та нагородами учнів, світлинки з визначними подіями з життя кожної дитини, виставочні столи із роботами дітей класу.

Вчитель. Любі друзі, ви всі знайомі із Біблією, із Христовими притчами, намагалися зрозуміти глибокий зміст Його науки, іноді, як і учні Христа, перепитували у Вчителя кожне слово, поки не знаходили розгадку. Сьогодні ми знову поринемо у світ Святого Письма, ознайомимося із притчею про таланти.

 Скажіть, будь ласка, що означає слово « талант»?

Учні. Це особливі здібності якоїсь людини. Один може мати талант до малювання, інший до написання віршів. ще хтось до спорту.

 Вчитель. Дякую, можемо порівняти вашу відповідь із поясненням значення цього слова  в тлумачному словнику. та слово « талант» має ще друге значення, яке було поширене у євреїв , - це грошова одиниця, а саме вага срібла вартістю 1000 доларів.

  І ось про що говорить нам притча: « Один чоловік, збираючись у дорогу, окликав своїх слуг і передав їм своє майно. Одному він дав п’ять талантів, другому – два, а третьому – один . Кожному – за його здібністю, і від’їхав . Той, що взяв п’ять талантів , негайно пішов. орудував ними і придбав других п’ять талантів. так само і той, що взяв два, також придбав два других. А той, що взяв лише один, пішов, викопав у землі яму та й сховав гроші свого пана.

 По довгім часі приходить пан слуг тих і зводить з ним обрахунок..»

Перший слуга говорить: « Мій пане, ти дав мені п’ять талантів. Ось я придбав других п’ять .Господар похвалив його за вірність. Другий слуга також дав пану чотири таланти, і теж дістав похвальбу .

А третій слуга сказав так: « Пане, знав я тебе, що ти жорстокий чоловік: пожинаєш, де не сіяв, і визбируєш, де ти не розсипав. Тому, зо страху, я пішов і закопав талант твій у землю. ось він – маєш твоє!»

А господар відповідає: « Лукавий слуго й лінивий! Треба було віддати мої гроші торгівцям, і я, повернувшись, забрав би своє з відсотками. візьміть талант від нього  й дайте тому, хто має їх десять.

  Вчитель: Напевне, вас найбільше стурбувало те, що господар забрав у одного зі слуг останнє і сказав, що у того, хто не має, відійметься останнє і дасться тому, хто має , хто має. Чи є це справедливо ? Як зрозуміти позицію господаря?

 Учень.  Це справедливо, тому, що все одно  ці гроші не приносять користі, якщо лежать без діла, як у третього слуги. Інші робітники пустили ці кошти в обіг і дістали б додаткові прибутки.

Вчитель: Так, діти, ви правильно міркуєте. Пригадаймо меценатів. Це люди, які вміють направляти кошти у правильне русло, допомагаючи школам, лікарням, бідним. Призначення грошей – служити людям. Пам’ятаєте науку Христа про світло свічечки? Він говорив про те, що запалену свічку не ховають під ліжко, а навпаки, ставлять, на видне місце, щоб вона освічувала всіх. Як бачите,  таланти не потрібно приховувати, а навпаки, дарувати їх плоди – пісні, вірші, картини тощо людям.  Ніколи не занедбуйте свій талант, а розвивайте його, даруючи радість оточуючим.

Домашнє завдання: У зошитах запишіть таланти, якими вас обдарував Господь, які ви розвинули, а які занедбали, чому?

 

  1. Тема « Методика розуміння моральних цінностей»

Мета:  вивчити і перевірити  учнів, навити розв’язувати їх завдання, що стосуються моральних цінностей.

Обладнання: картки з тестами

 

Завдання 1.

 Необхідно вибрати з числа запропонованих варіантів той, що найбільше підходить до даного поняття.

  1. Добра людина – це та, яка

а)відзначається високими моральними якостями;

б) чуйно ставиться до всього живого;

в) ввічлива;

г) не любить підкреслювати своїх достоїнств.

 

  1. Справедливість – це

а)об’єктивне , неупереджене ставлення до себе та інших людей, пов’язане із розумінням невід’ємних прав людини; б) сукупність вищих моральних принципів, якими людина керується у своїй громадській і особистій поведінці;

в) сумлінне ставлення до своїх обов’язків; г) слідування нормам, правилам , канонам поведінки.

 

  1. Відповідальність – це..

а) постійність у своїх поглядах і почуттях;

б)сукупність рис, що характеризують позитивні якості, честь, гідність тощо;

в) усвідомлення людиною своєї громадянської ваги;

 г) усвідомлений обов’язок  відповідати перед своїм сумлінням і суспільством за кожний свій вчинок, дію, слово.

 

  1. Працелюбність – це…

 

а) дотримання твердо встановленого порядку, який є обов’язковим для всіх членів даного колективу;

 б) завзятість, стійкість, непохитність у досягненні певної мети;

в) потреба спрямовувати фізичну та розумову енергію на створення або перетворення матеріальних або духовних цінностей;

г) сумлінне виконання певної справи.

 

Завдання ІІ.

 До поданого слова доберіть з чотирьох запропонованих синонім ( вибрати можна тільки одне слово):

  1. відповідальність і …а) обов’язок, б) совість,в)чесність, г) гордість.
  2. працелюбність і.. а) щирість, б) цілеспрямованість, в) активність, г) сила.
  3.  доброта і… а) довіра, б)милосердя, в) хоробрість, г)скромність

 

 

Завдання ІІІ.

 До поданого слова доберіть одне протилежне за значенням.

  1. добрий і…а) жадібний, б) злий, в) сердитий. г) чужий.
  2. працелюбний і…а)розумний, б)закоханий, в)лінивий, г)сонний.
  3. відповідальний і…а) забудькуватий, б) безвідповідальний, в) нечесний, г)лицемірний.
  4. справедливий і…а) немилосердний, б)невірний, в)жорстокий, г)несправедливий.

 Опрацювання результатів

Нарахуйте собі по два бали за варіанти відповідей 1б, 2а,3г,4в., у першому завданні; по одному – за варіанти 1а,2в, 3б, 4б у другому і так само за відповіді 1б,2в,3б, 3г у третьому завданні.

Інтерпретація

 Якщо ви отримали 15 – 16 балів, то ваші знання моральних цінностей на високому рівні. Ви правильно розумієте сутність основних моральних цінностей і можете вдало оперувати моральними поняттями. Хотілося б вірити, що ваші знання знайдуть застосування у повсякденному житті.

9 – 14 балів. Ви інтуїтивно розумієте сутність моральних цінностей, беручи свої уявлення з реального життя. Але вам варто визначити, що означає бути добрим, справедливим, відповідальним, працелюбним.

8 балів і менше. Ви навряд чи розумієте, що таке моральні цінності. але це не свідчить про вашу аморальність. можливо, варто замислитися над тим, якою людиною ви хочете бути. а не плисти за течією.

 

 

 

 

ІУ. Дорога мудрості

10. Тема: « Книга в моєму житті. Свята Книга – Біблія»

Мета: пояснити учням, що таке Біблія, її унікальність, як учителя мудрості й добра; розповісти учням про книгу, яку читають усе життя;виховувати в учнів повагу до традицій та історії людства.

 

Вчитель. Оленка любить читати книжки. Сама вона читає ще повільно, тому просить, щоб їй почитали тато або мама. Найбільше вона любить, коли перед сном у ліжечку їй читають казки або історії про те, як раніше жили люди. А ще їй цікаво , які книжки читає мама. Вона бачить, як щовечора мама розгортає книгу, яка лежить окремо від усіх книжок, і уважно читає.

  • Мамо, а яка книжка для тебе найцікавіша?
  • Знаєш, Оленко, я в дитинстві теж любила різні книжки. Хороших книжок багато. Є книжки, які розповідають нам щось цікаве, чогось навчають .Якщо ти полюбиш книжку, то зможеш учитися добру все життя. Бо людина, яка читає книжки, більше знає, більше вміє.

Але та книга, яку я зараз тримаю, особлива. Вона написана не однією людиною. І писали її не один рік.

  • А скільки ж? – запитала Оленка.
  • Її писали – ти не повіриш – понад тисячу років! Її писали і царі, і пастухи, і мудреці, і неосвічені рибалки. Але це – одна  Книга. І розповідає вона про одне: як Бог любить світ і людей, яких Він сотворив. І як  Він, щоб урятувати їх від гріха, послав у світ Свого Сина, який переміг зло і саму смерть.
  • Вчитель. Учні! Ви знаєте про кого каже Оленчина мама?
  • Так , звичайно, ви це знаєте, тому, що ви хрещені, ви християни, Біблія – це свята Книга. І допомагав писати її сам Бог. Тому вона така мудра і така глибока. І вона дає відповіді на всі запитання – як жити і як творити добро.( Вчитель презентує дитячу Біблію).
  • Вчитель. А тепер, послухайте вірш, відгадайте про що мова: Чим більше з неї ти черпаєш, тим більше мудрості здобуваєш.  Подумайте і дайте відповідь. Що дає людині любов до книги?
  • Л. Степенева.
  • Книга є на Землі.

Зовні схожа на інші,

та, відкривши її,

ти збагнеш значно більше.

Бо ця Книга – « жива»,

Вчить, як треба нам жити,

Її мудрі слова

Здатні серце змінити.

Розповість всі вона,

Хто створив світ

прекрасний

Голубі небеса,

Золоте сонце ясне.

І у будь – яку мить

Дасть нам мудрі поради:

Як людей всіх  любить,

Цінувати й прощати.

 

Словничок.

Біблія – свята Книга, яку Бог допоміг написати людям. Вона розповідає про Бога, про людину, про те, як жити в добрі.

Домашнє завдання. Розкажіть про свою улюблену книжку. Чого вона тебе навчила?

 

11 . Тема: «  Закон Божий і заповіді у питаннях і відповідях»

Мета: ознайомити учнів із заповідями Біблії, навчити як повинні жити люди, що виконувати, від чого ухилятися.

 

Хід заняття:

 

  1. Мотивація. Інтерактивна вправа « Мікрофон».

Учні!  Чи чули ви про Божі заповіді? Скільки їх за Біблією?

Вчитель. Що таке закон? Закон – це правила, дані Богом людям, яких вони повинні триматися в житті, щоб жити боговгодно, відповідно своєму від Бога призначенню.

 

Що таке заповіді?

Це окремі статті закону, в яких коротко, але точно, вказано, як повинні жити люди: що виконувати, а від чого ухилятися.

Головні заповіді даного Богом закону такі:

Перша заповідь

Я є Господь Бог твій: нехай не буде в тебе інших Богів, крім мене.

Що ж наказує нам перша заповідь?

 Варіанти відповідей. ( Перша заповідь наказує нам визнавати й шанувати всім серцем Єдиного Бога істинного, вірувати в Бога; Боятися Бога, надіятися на Бога, поклонятися Богові, прославляти Бога, дякувати Богові, призивати Бога в молитві)

Друга заповідь.

Не твори собі кумирів і всякої подоби того, що ( ти бачиш) на небі вгорі, на землі внизу, і в водах під землею; не поклоняйся їм і не служи їм.

Учні, що таке кумир?

То зображення наче « бога» будь – якого творіння. Отже, цією заповіддю наказується нічого з того не вважати за « бога», не робити з нього подоб для пошани, не кланятися, не служити їм, наче Богові.

Третя заповідь.

 Не призивай імені Господа Бога твого всує. ( марно).

 

Вчитель. З якою ж пошаною повинна людина призивати ім’я Боже?

 

Четверта заповідь.

Пам’ятай день суботній, щоб святити його: шість днів працюй, і роби в них усі діла твої: день же сьомий, субота – Господу Богу твоєму.

 

Вчитель. Господь наказує святкувати сьомий, а не якийсь інший день, бо Він Сам за шість « днів» створив світ, а в сьомий день спочив від діл Своїх.

Діти! А які ви знаєте свята Православної церкви?

( Різдво Христове, Пасха, Стрітення Господнє і т.д.)

П’ята заповідь.

Шануй батька і матір: добре тобі буде і довго будеш жити на землі.

Заповідаючи любов до ближніх, Господь наказує нам ту любов найперше виявляти до наших батьків.

А як ви виконуєте п’яту заповідь?

 

Вчитель. Отже, непошана до батьків – тяжкий гріх.

Домашнє завдання. Вивчити п’ять заповідей  даного Богом закону.

 

 

12. Тема: «  Закон Божий і заповіді у питаннях і відповідях»

Мета: ознайомити учнів із заповідями Біблії, навчити як повинні жити люди, що виконувати, від чого ухилятися.

ХІД УРОКУ:

  1. Дерево привітань.

На великому аркуші паперу намальовано дерево. на дереві висять листочки ( кількість листочків відповідає кількості учнів) зі зворотної сторони яки записані різні завдання.

  • Привітайся зі всіма , подаючи руку.
  • Скажи іншим щось приємне.
  • Скажи комусь з учнів, що він чудовий.
  • Посміхайся іншим.
  • Привітайся з іншим поглядом.
  • Обійми когось з учнів  у знак дружби.
  • Затанцюй з кимось привітальний танець.
  • Скажи іншим  учням, що ти радий їх бачити і т.д.
  •  Учні беруть листочки і всі одночасно виконують свої завдання, вільно рухаючись по класі.

 

 

 

Вчитель. Добро виховується добром, а зло – злом. Це одна з важливих закономірностей  Біблії та педагогіки.

Продовжуємо з вами знайомитися з заповіддями Божого Закону.

 

 

 

 

 

 

Шоста заповідь

Не вбивай.

Життя людині дає Бог, і тільки Бого має право його відібрати. Тому шоста заповідь рішуче забороняє вбивати людей або відбирати їх життя яким би то не було чином. Бо вбити можна не тільки зброєю, але чимось іншим фізично. Можна вбити людину й словом образливим або наклепом чи поводженням з нею так, що вона сама собі заподіє смерть.

  • Чи можна вбивати на війні?( Буває необхідність захищати батьківщину і свій народ, і при цьому мусять бути і вбивства).

Сьома заповідь.

Не перелюбствуй.

Забороняючи сьомою заповіддю перелюбство і всяку розпусту, Господь високо цінить вірність подружжя й чистоту подружнього життя.

Восьма заповідь.

Не кради.

Вчитель. Як ви розумієте цю заповідь.

(Ще в раю, Господь встановив Адамові, а в ньому і всім нам, працю, сказавши: « В поті лиця свого будеш добувати собі хліб» . Тому кожна людина повинна сама на себе працювати.)

Дев’ята заповідь.

Не будь не правдивим свідком на ближнього твого.

 

Вчитель. Дев’ята заповідь наказує не тільки не свідчити неправдиво, а навіть не слухати наклепів на людей.

« Не судіть, - каже Христос, - щоб  і ви не були осуджені».

Десята заповідь.

Не побажай жони приятеля твого, не побажай дому ближнього твого, ні поля його, ні слуги його, ні служниці його, ні вола його, ні осла його, ні всього , що є у ближнього твого.

 

Гріх проти десятої заповіді зветься заздрощами. Заздрість – тяжкий гріх. Учні , як ви розумієте це поняття?

 

Вчитель. Яка користь знати Божі заповіді?

( Вони те саме, що віхи по дорозі зимою в хуртовину. Хто знає заповіді й пам’ятає про них, той завжди знає, куди йому йти і як поводитися. Коли навіть він грішить, то заповіді показують йому його гріхи і примушують покаятися.

Домашнє завдання. Вивчити останніх п’ять заповідей.

 

13. Тема: « Мої вчителі. Ісус Христос – учитель».

Мета: дати зрозуміти учням значення вчителів для них, вчити поважати своїх вчителів, пригадати чого навчав нас Ісус Христос; виховувати повагу до старших.

 

Хід заняття:

Вчитель: - Яку роль у вашому житті відіграє школа?

  • Уявіть, що ви потрапили у суспільство, в якому не існує шкіл. Які зміни відбудуться у вашому житті?

 

Сядьте зручно, заплющте очі, уявіть свою школу…, себе в школі, що вам подобається в школі, що влаштовує, а що б ви змінили у ній вже сьогодні..? Що для вас означає « навчатися в школі»? Хто такі вчителі для вас?

  • Розплющте очі. Візьміть великий аркуш і розділіть його лінією навпіл: на одній частині передайте через малюнок своє сприйняття школи та вчителя, а на другій – сприйняття вас вчителями( 10 хв)
  •  
  • Презентація робіт
  •  
  • Вчитель. Коли я була школяркою, то я думала, що вчителі нас учать тільки читати та писати. Але тепер, коли я сама  обрала професію вчителя, я бачу, що запам’яталася мені перша вчителька своїми уроками Добра. Вона вчила нас бути слухняними  й чуйними. Переконувала і наполягала, щоб ми були не ледачими, а старанними і працьовитими. Залишалася з нами, учнями, після уроків, ходила додому й розмовляла з нашими батьками. Коли я міркую, як мені вчинити, то серед інших вчителів, згадую її.
  • Діти, на сьогоднішній час вас навчають багато вчителів. А до кого з них ви найбільше всього дослухаєтесь?

Вчитель. Першими вашими вчителями є ваші батьки, які намагаються вчити вас добра й розуму. Учителем також є кожна людина, яка щось знає і вміє, може тобі підказати і порадити, навчити тебе.

Але над усіма вчителями є той, кого можна назвати Учителем усіх. Бо саме він сказав для вчителів і для всіх людей, якою дорогоцінною для Бога є кожна дитина. він учив, що найважливіше – любити людей і творити добро. І він виховав своїх учнів, які передали нам усе, що він говорив. Хто це діти?

( Ісус Христос)

-Так. А книга, в якій учні Ісуса Христа передали нам те, що Він говорив, називається Євангеліє. Євангеліє – це частина Біблії, про яку ми згадували минулого разу, пам’ятаєте?

Кожен, хто слухає Ісуса, виконує його заповіді, є його учнем, І сподіваюся, що його учнями станете і ви.

Запитання. Що в ученні Ісуса Христа для вас найважливіше?

Висновок. Ісус Христос – учитель, який учить Любові й Добра, а Євангеліє – книга, у якій викладено вчення Ісуса Христа.

Домашнє завдання. Намалюйте те, що би ви хотіли подарувати вчителю або вчительці.

 

14. Тема: «Я відчуваю радість…»               ( тренінг)

Мета: розвивати позитивне мислення та почуття відповідальності за власний вибір; сприяти формуванню правильної постави, яка природно забезпечує радісне світосприйняття.

  1. Продовжте речення

Незакінчені речення вчитель записує по одному на дошку.

Я радію, коли…

Мої батьки радіють, коли…..

Для мене радість асоціюється з ….

Радісні кольори – це…

радісні почуття – це…

радісні фігури – це…

Радісний рух – це…( всі по черзі показують радісні рухи)

  1. Як передати радість іншому?

Кожен учень замислюється над тим, як передати радість іншому і через 2 хв не вербально учні передають радість один одному, вільно рухаючись по класі під музику.

Обговорення

  • Як ви думаєте, чи вдалося вам передати радість іншим? Як ви це помітили? Що використали для того, щоб передати відчуття радості іншим? ( слово, міміку, погляд, посмішку, жест чи щось інше)?
  • Що важливо враховувати, коли одна людина передає радість іншій людині? ( один з варіантів відповіді: самому відчувати радість і бажання поділитися нею, не бути нав’язливим для другої людини).
  1. Малюнок радості.

 Пригадайте радісні моменти свого життя, моменти, коли ви відчували справжню радість ( 3 хв).

- Що ви відчуваєте зараз?

Чи відчуваєте ви радість тепер, дивлячись на свій малюнок?

  • Які почуття викликає виставка в цілому?
  • Що дало вам виконання вправи?

 

Один з висновків

Кожна людина відчуває, сприймає і передає радість по – своєму. У кожного своя радість, навіть коли всі є радісними. І коли один є радісним з приводу чогось, то ц е не означає, що інші радіють з цього ж приводу. З іншого боку, у людини завжди є вибір навитися знаходити у своєму житті радість, навіть у важкі хвилини, творити радість вже сьогодні.

 

  1. Постава, яка несе радість.

Рівний хребет, розправлені плечі, втягнутий живіт, погляд трохи вище лінії горизонту, хода від стегна, посмішка на вустах – все це формує гарну, здорову поставу, бадьорий настрій, навіть якщо у людини трапилося щось неприємне. І , навпаки, згорблена постава руйнує відчуття радості, людина почуває себе втомленою, нещасною без жодних причин, роздратованою або пригніченою.

  1. Радісні оплески.

Кожен з учасників по черзі, а потім всі разом передають відчуття від заняття через оплески.

 

Домашнє завдання: Проведіть експеримент: засинаючи, налаштуйтеся на те, що ви побачите радісний сон або зробите уві сні щось радісне. Якого кольору радість у ваших снах?

 

15. Тема: « О Боже! Я тебе благаю…!

Мета: допомогти учням зрозуміти духовну культуру свого народу, повернутися до забутих  джерел, які живили його дух, сприяти вихованню в них людяності, відповідальності, любові до людей , до рідної землі.

 

Вчитель. Наші давні предки обожнювали природу і вірили в те, що весь світ сповнений добрими і злими духами. Намагаючись захиститися від зла, людина створила для себе цілу систему оберегів.

  • Діти,  поміркуйте, що таке оберіг?
  • ( діти висловлюють свої міркування).
  • Так, це те, що повинно нас оберігати від злих духів. До оберегів належать: житло, одяг, хліб, вода, слово, молитва.

Вчитель. Найсильнішим оберегом в усі часи вважалося слово. « Споконвіку було Слово, а Слово в Бога було, і Бог був Слово» - читаємо в Євангелії від Іоанна. Наші предки знали силу слова і вірили в неї. Найсильнішим духовним оберегом є молитва, яка промовляється з вірою і щирим серцем. Найбільшу духовну силу має Господня ( Ісусова) молитва « Отче наш». А  всі ви знаєте Господню молитву? ( відповіді учнів). Тож давайте помолимось разом. ( Колективне виконання молитви « Отче наш»).

Отче наш, котрий є у небі нехай святиться ім’я Твоє, нехай прийде Царство Твоє нехай буде воля Твоя, як на небі , так  і на землі. Хліба нашого щоденного дай нам сьогодні і прости нам довги наші, як і ми прощаємо довжникам нашим. І не введи нас в спокусу, але збав нас від лукавого. Амінь.

 

 Вчитель. Молитва для душі – це теж  саме, що їжа і вода для тіла. Це є постійне духовне оновлення, яке здійснюється при тісному взаємозв’язку з природою, з космосом ( із Богом).

  • Діти, а чи вірите ви , що у кожного із вас є свій ангел – охоронець?( відповіді учнів, газета « Доктор Нострадамус « Твій ангел», № 13, 2005 рік)
  • Висновок. Кожен із нас має свого ангела –охоронця, який охороняє нас протягом всього життя. Послухайте і запам’ятайте молитву др. ангела – охоронця. ( читають молитву до ангела – охоронця)

« Ангел е- хранителю мій, небесний друже й покровителю! Дякую тобі, що від першого мого подиху стоїш біля мене, застерігаєш, навчаєш і захищаєш від небезпек, вказуєш праведну дорогу, будиш совість, не даєш упасти в безодню гріха. Прости мені, що не завжди прислухався до твоїх порад, пробач необдумані слова і недобрі вчинки! Молися за мене і веди дорогою світла, розуму, добра і честі – дорогою, що веде у високості духу, у царство вічного Отця нашого!

Такою молитвою ми повинні починати свій день. І тоді з нами буде все добре.

  • Вчитель. Оберегом для людини може служити її спосіб життя. Якщо людина береже свої уста, свою душу від зла, не чинить іншим того, чого не бажає собі, ходить дорогами правди, творить добро та милість, то вона знайде ласку в очах Бога і людини.
  • Здавна діти шанували батьків і молилися за батьків. Всемилостивий Боже! Дякую Тобі за моїх Батьків, за все добре, що Ти мені подав через них.
  • Висновок. Наші предки міцно трималися духовних законів, перебували в гармонії з природою, з космосом, із навколишнім світом, тому людина була захищена від духовної руйнації. Ми ж загубили ці вічні закони, втратили вічну гармонію. Тому, щоб вберегти себе і світ наш від загибелі, повернімося до тих духовних джерел, які живили наших пращурів, причастімося від них і освятімося ними.
  • Я за дітей своїх , о Господи благаю,
  • Щоб їх від зла та горя вберегти.
  • Добра для них, Господь, у Тебе я прохаю,
  • Щоб їх на шлях священний привести.

Домашнє завдання: вивчити молитву до ангела – охоронця. Поділись, чим для тебе був важливий сьогоднішній або вчорашній день.

 

 

16. Тема: « Життя – це мить, зумій його прожити»

Мета. Допомогти учням зрозуміти смисл людського життя, визначити своє місце в ньому, сприяти вихованню в них людяності, чесності, працьови­тості, відповідальності, лобові до людей, до рідної землі.

Обладнання. Грамзапис - пісня «Два кольори», виставка літератури на дану тему, вислови видатних людей:

«Живи не як хочеться, а як можеться»

                                                     (народна мудрість).

«Живи так, щоб сильніші за тебе не кривдили тебе, а ти не ображав слабших за себе».

«Пора перестати чекати несподіваних подарунків від життя, а самому робити життя».

«Наше життя ' це те, що ми думаємо про нього»

(римський філософ Марк Аврелій). «Наипрекрасніші і в той час наищасливіші люди ті, хто про­жив своє життя, піклуючись про щастя інших»

                                                  (В. Сухомлинський).

«Людина, яка думає тільки про себе і шукає в усьому свою вигоду, не може бути щасливою»

                                                                        (Сенека)

 

 «Не кажи і не роби нічого поганого навіть тоді, коли ти наодинці з собою. Учись надто більше соромитись самого себе, ніж інших»

                                                               (Демокріт).

«На світанні, побачивши сонце, з радістю прославте день новий і скажіть: Господи, додай мені літа до літа, щоб я честю й добром виправдав життя своє»

                                       (Володимир Мономах).

«Ні про що не турбуватись, ні за чим не турбуватись -значить не жити, а бути мертвим»

                                        (Григорій Сковорода).

Епіграф. Пам'ятай! Життя є дар, великий дар.

                І той, хто його не цінує,

               Цього дарунка не заслуговує

                                                            (Леонардо да Вінчі).

 

 

 

План

  1. Твоє життя, неначе.квітка, що пелюсточки ніжно обсипа.
  2. Для чого ти живеш на землі? (Світ твоїх інтересів, прагнень, захоплень).
  3. Ти — будівник свого життя, творець свого щастя.

 

Проблемні питання.

-  Для чого людина живе на землі?

- Що зробити для того, щоб життя наше було прекрасним?

 

Вступне слово вчителя.

          Людське життя... Неповторне і звичне, радісне і сумне, сповнене глибоких переживань, солодке, як мед, і гірке, як полин.

        Люди, їх мільйони... всі вони зовсім різні і чимось неповторні. Вони, мов ті зорі на небі, що горять своєрідним світлом.

        Так, життя кожної людини - це стежина, встелена жовтогарячими чорнобривцями, духмяними вишеньками, стежина з червоними і чорними тонами, як у цій пісні «червоне - то любов, а чорне - то журба»... (Пісня стихає.)

        Бо й справді, кожне життя дається нам якоюсь дивовижною квіткою, яка вранці вмивається росою, зустрічаючи новий день, ніжно простягає руки-пелюстки до сонця, щоб захистило її від усього злого й недоброго, а ввечері тихо й сумовито складає свою голівку до матері-землі, сподіваю­чись наступного дня побачити цей світ кращим.

        Стежина життя... Це по ній кожен має пройти гідно. Але якою вона буде? І хочеться гукнути: «Життя! Ну зупинись хоч трішки! Почекай хоч одну мить! Візьми мене на свої крилечка й понеси ген-ген за небокрай, де люди у вічності живуть».

        Прекрасні слова, правда? І як хотілося б кожному з нас, щоб і життя наше було таким же прекрасним. Але як цього досягти? Тому тема нашої сьогоднішньої зустрічі: «Життя - це мить, зумій його прожити». Ми по винні з'ясувати такі питання: Для чого людина живе на землі? Що зробити для того, щоб життя наше було прекрасним?

Щоб у нас вийшла цікава розмова, мені потрібна буде ваша допомога, ваша активність, щирість, відвертість.

. Зараз ви робите найвеличніше своє відкриття - відкриваєте самих себе. А відкриття самого себе - найпрекрасніше, що може відчути людина. У цих пошуках глибокий зміст: кожен може розкрити свої реальні, досі незнані можливості. Щоб виявити і викорис­тати їх, щоб знайти себе, треба себе пізнати, тобто вивчити і зуміти оцінити. А це і дасть можливість будувати, творити своє «Я».

Вдумаймося у слова Леонардо да Вінчі:

Пам'ятай! Життя є дар, великий дар,

І той, хто його не цінує,

Цього дарунка не заслуговує.

А щоб цінувати життя - треба знати і розуміти своє місце у ньому. Звичайно, нікому на дано з цілковитою точністю визначити своє майбутнє. Та все ж кожному під силу намітити власний шлях самотворення, кожному слід знати, що він спроможний підсилити в собі, а що відкинути чи хоча б пом'якшити.

Щодня перед кожним з вас постають запитання: Хто я? Навіщо я при­йшов у цей світ? Куди іде моє життя? Що залишу після себе? Чи хтось колись про мене згадає? Здається, це прості запитання, але дати відповідь на них стає все важче і важче.

Життя - це ваша таємниця, проте ви повинні реалізувати себе, свої можливості, свою суть, пройшовши всі етапи, запрограмовані його віковими особливостями: людина повинна пройти молодість, зрілість, залишити спад­щину, тобто посадити дерево, збудувати дім, виростити дитину.

Бесіда з учнями.

- А як ви думаєте, чи може кожна людина жити так, як вона хоче, і що для цього потрібно?

(Людина може запланувати своє життя, визначивши мету існуван­ня, вибрати шлях реалізації мети. Все залежить від характеру люди­ни, вольових зусиль. Для того, щоб жити так, як хочеш, потрібно вміти долати перешкоди, труднощі. Мало одного тільки бажання хотіти, по­трібна ще й праця, боротьба, щоб чогось досягти...)

- А що складніше і важливіше - будувати життя чи пристосуватися до нього?

(Звичайно, складніше і важливіше будувати життя, а пристосува­тися - легше і простіше, але це нецікаво...)

- Чи хочеш стати «видатною людиною», «зіркою», «жити щасливо»?
(Напевне, кожному з нас хочеться жити щасливо. Тому дуже часто, вітаючи один одного з тим чи іншим святом, ми бажаємо найперше здоров'я і великого щастя.)

- А який зміст ви вкладаєте в поняття «жити щасливо»?

(Жити щасливо - це коли тебе поважають люди, коли у тебе є вірні друзі, коли на землі панує любов і злагода між людьми...)

Вчитель. Так, пізнати щастя можна і в праці, і в боротьбі, і в дружбі, і в коханні... Важливо тільки, щоб праця була корисною не тільки для тебе, а й для людей, країни, щоб боротьба переслідувала гуманну ідею, а любов і дружба не були егоїстичними.

      Важливо, щоб людина пізнала себе і добре визначила мету, яку І вона хотіла б досягти...

      Щодня змінюється панорама життя, змінюється і коло інтересів, і прагнень. І будь-яка дрібниця сьогодення не повинна замінювати усвідомлення того, що є багатством кожної людини, я маю на увазі знан­ня, інтелект, різноманітність захоплень.

       Так, різноманітність захоплень, саме на це я хочу звернути вашу увагу. Бо якщо людина в житті чимось захоплюється, плекає мріє, до чогось прагне, то і життя для неї не буде сірим, буденним, і вона не буде лише спостерігачем, а, навпаки, творцем свого життя.

- А як ви думаєте, коли у людей з'являються захоплення?
(Звичайно, в дитинстві, коли дитина починає гратися й усвідомлює, що їй найбільше подобається. Недарма в народі кажуть:  «У що ти граєш, тим і захопишся».)

Знайомлячись з вами, аналізуючи ваші анкети, я дізналася, що в кож­ного є улюблені заняття, мрії, захоплення. Про це ми зараз і поговоримо. (Деякі учні розповідають про свої захоплення.)

Слухаючи ваші щирі розповіді, бачимо, що в кожного з вас є те, чим можна пишатися, те, для чого варто жити на землі.

А зараз послухаємо повідомлення, яке, беручи інтерв'ю у людей різного віку, підготував учень вашого класу. (Учень розказує про захоплення людей різного віку.)

Хочу сьогодні сказати, що й серед наших учнів є такі, які мають свої захоплення. Деякі хлопці захоплюються спортом, дуже люблять футбол, відвідують футбольну секцію, інші, особливо дівчата, захоплю­ються музикою, танцями, вишиванням. А є і такі, які люблять літера-ТУРУ» самі пробують писати вірші. Тому ми і вирішили створити збірку, яку назвали «Проба пера». В цю збірку ми вміщуємо фотографії юних літераторів, деякі штрихи їхньої біографії і, звичайно, їхні вірші.

Ось, наприклад, ... (зачитує біографію одного з учнів і вірш).

Напевне, кожен з вас захоплюється чарівною красою природи. Та сьогодні ми неодноразово чуємо: природу треба оберігати. А древнім жителям нашої планети і в голову не могла прийти така думка. Вони захоплювалися природою, схилялися перед нею, але ніхто й не перед­бачав, що доведеться боротися за збереження природних багатств. Грецька міфологія зберігає образ богині природи Венери Анадіомени -красуні з великими крильми. її зображували в польоті, вона височіла і над землею, і над людьми - могутня, велична і недосяжна. Так, приро­да сильна, але дехто з людей старається стати сильнішим за неї, нищить її. Тому завдання кожного з нас - не тільки захоплюватися чарівною красою природи, а й боротися з тими, хто завдає їй шкоди.

Ось послухайте лист учня, вміщений в одній з газет, подумайте над його змістом: «...Нині всі взялися за охорону природи. Не зірви квітку! Не зламай гілку! Не спіймай метелика! А хіба все те існує не для людини? Не для того, щоб ми милувалися красою? І чого ми повинні оберігати природу, вона сильніша за нас?.. Нещодавно я нарвав в пар­ку троянд, щоб привітати з святом учительку. Що тут поганого? Не для себе ж старався. А мене звинуватили...»

- Як ви думаєте, чи тільки лобові до природи не вистачало хлопцеві?

-  Чого ще бракувало йому?

(Звичайно, вихованості, такту, культури і, в кінці кінців, людяності. Бо вихована, культурна людина ніколи не зможе зробити подібне. А вчителеві приємно буде, коли про його учня скажуть: це справжня людина!)

Про захоплення ми можемо говорити ще і ще. Бо, як бачимо, немає жодної людини, яка б чимось не захоплювалася. Але хочу застерегти вас, щоб ви вдумливо ставились до своїх захоплень. Пригадайте оповідання А. Чайковського, яке ви вивчали в молодших класах, «Блудний син».

До чого привело необдумане захоплення цирком головного героя
оповідання Михася Поліщука?

(Він почав погано вчитися, пропускати навчання в гімназії, бреха­ти батькам, майже не спілкувався з друзями...)

-  Коли він це зрозумів?

- Що сказав йому на прощання конзуль?

(«Тям, синку, що четверта заповідь говорить: Шануй батька й матір, коли хочеш, щоб тобі на світі добре жилося»)

Не всі ті, хто захоплюється моделюванням, створюватимуть маши­ни; не всі, хто захоплюється спортом, стануть спортсменами; не всі, кому подобається музика, стануть співаками... Але головне - мати якусь мету в житті, до чогось прагнути. Бо людина, яка знайшла зміст свого життя і прожила у відповідності з ним, помирає тільки фізично. Вона залишається жити в результатах своєї праці, в людях, яких вона виховала, в ідеях, які вона виробила, навіть, якщо не встигла їх здійсни­ти. В свій час відомий педагог К. Ушинський писав: «Задовольніть усі бажання людини, але відніміть у неї мету життя, - якою нещасною буде вона. Не задоволення потреб, а мета життя являється серцевиною людського щастя».

Пошук змісту життя - проблема складна. Нерідко вона пов'язана з певними невдачами, розчаруваннями в собі і в людях. Можливо, в когось з вас виникає думка: Що там говорити про сенс життя, інте­лект, захоплення, коли сьогодні в нашій державі добре живуть ті, хто має гроші, владу... .

Але я вважаю, що ми не повинні орієнтуватися на погане, ми по­винні орієнтуватися на те, що споконвіку було притаманне нашому народові: патріотизм, відданість, гостинність, працьовитість... .

А які асоціації щодо даної теми ми знаходимо в творах художньої літератури?

Учні читають вірші:

Василя Симоненка «Ти знаєш, що ти - людина», Ліни Костенко «На світі можна жить без еталонів», Галини Турелик «І знову ти, ласкава доле», Тараса Шевченка «Минають дні, минають ночі».

Підсумок.

Так, не «гнилою колодою по світі валятись, а жити, серцем жити і людей любити» - таке завдання стоїть сьогодні перед кожним з нас. Наша розмова підходить до кінця.

-  Що з почутого сьогодні взяли ви для себе?

  • Для чого людина живе на землі?
  • Що зробити для того, щоб наше життя було прекрасним?

Тут варто нагадати слова американського психолога Рейнольда Нейборба:

«Господи, дай мені терпіння сприйняти те, що я не в силах змінити, дай мені силу змінити те, що я можу змінити, і наділи мене мудрістю, аби відрізняти одне від другого».

- Як ви думаєте, чому я саме так назвала тему нашої сьогоднішньої зустрічі: «Життя - це мить, зумій його прожити»?

Так, людське життя коротке і дається воно тільки раз. А кожному
потрібно старатися прожити його так, щоб не було соромно за марно
прожиті роки. Ви - молоді громадяни України. І саме від вас залежа­тиме майбутнє, від вашої освіченості, активної життєвої позиції. І як
не буде вас, розумних, досвідчених, добрих, людяних, то не буде майбут­нього у нашої держави. А якщо вам буде важко, якщо на серці не­спокій, якщо нема чим зайнятися, якщо те, до чого прагнете, не вдаєть­ся, то, можливо, потрібно шукати допомогу.
А ти прийди у Божий храм                        І тут осмисли все і вся,

І храм душі відкрий.                       Адже в житті бувало різне,

Бог- це любов, любов - життя,            Щоби не було каяття,

Розважити зумій.                       Щоб не було уже запізно.

Ти вір у силу доброти:                       А ти прийди, зміни життя,

Добро завжди сильніше злого.           Не будь байдужим ти і гордим...

Зложи молитву ревно ти                      Прийди і вийдеш звідтіля

І серце піднеси до Бога.                       Облагородженим і добрим.

Дякую всім за допомогу, за те, що знайшли терпіння вислухати мене, за ваші щирі розповіді. І хай вам у житті щастить!

 

Духовний заповіт Матері Терези.

Життя - це можливість,

Скористайся ним.

Життя - це краса,

Милуйся нею.

Життя - це мрія,

Здійсни її.

Життя - це виклик,

Прийми його.

Життя - це повинність

Твоя насущна,

Виконай її.

Життя - це гра,

Стань гравцем.

Життя - це багатство,

Не розтрать його.

Життя - це кохання,

Насолоджуйся ним сповна.

Життя - це таємниця,

Пізнай її.

                   Життя - король лиха,

                     Побори все.

                   Життя - це пісня,

                     Доспівай її до кінця.

Життя - це боротьба,

Стань борцем.

Життя - це прірва невідомого,

Ступи в неї, не боячись.

Життя - це фортуна,

                    Шукай цю мить.

                    Життя таке чудове,

Не згуби його,

Це твоє життя,

                    Борись за нього!

 

 

Хто ти?

Ти яви себе людиною,

Хоч на мить себе яви,

Не безликою, а єдиную

Сонцесяйність прояви.

Є багато людей на світі

(Швидше просто їх так зовуть),

Та чи в кожній душі є квіти,

 Що пустоцвіту не оминуть?

Чи назвем ми того людиною,

Що не знає: хто брат, хто сусід?

 Чи назвемо істоту єдиною,

Що запльовує матері слід?

 Що про злагоду й добро не відає,

І не знає ціни життя,

Що забула дідів і прадідів

Й справжнє щастя на блискіт міня.

 

 

 

Ліна Костенко

На світі можна жить без еталонів,

По-різному дивитися на світ:

Широкими очима, з-під долоні,

 Крізь пальці,

У кватирку,

 З-за воріт.

Від цього світ не зменшиться нітрохи,

А все залежить від людських зіниць –

В широких відіб'ється вся епоха,

У звужених - збіговисько дрібниць.

 

 

 

 

17. Тема: «Останній урок . Чого навчились ми за рік?»

 

Мета: зрозуміти, що дітям запам’яталося протягом навчального року, подякувати дітям за спільну працю, побажати успіхів у навчанні та цікавого й корисного літнього відпочинку;розвивати краще усвідомлення себе і своєї діяльності. ( Проведення екскурсії до Божого Храму).

 

І. Мотивація. « Внутрішнє пробудження»– З чого починається спілкування?( з привітання). Отже перше слово, що визначає наше ставлення до ближніх – ц е привітність.

Заповнимо чарівну квітку, записавши слова, що визначають наше ставлення до ближніх .

Вчитель наголошує, що привітання не повинно бути байдужим, холодним. вітаючись треба постаратись відчути настрій людини, помітити в її очах сум чи тривогу, а, може, й біль. наша увага до ближнього повинна бути щирою. Отже, друге слово, яке ми вписуємо до нашої чарівної квіточки – щирість.

 Не треба жаліти для ближнього свого часу, свого добра, навпаки, - поступати так, як робив Ісус Христос. То третє слово, яке запишемо на пелюстках квіточки – щедрість. Потім діти згадують найважливіші риси характеру – милосердя та любов до ближнього і записують ці слова до пелюсточок « чарівної квітки».

 

Вчитель. Сьогодні увесь наш клас прийшов до школи на останній урок. Завтра – літні канікули.

  • Пригадайте, діти, що вам найбільше запам’яталося за цей рік?
  • пригадуєте перший сніг! І як ми з вами шукали і так і не знайшли однакових сніжинок…
  • А навесні, як ходили ми в парк і спостерігали, як прокидаються дерева…
  • А святкування  Свята Різдва Христового? і т.п.
  • Вчитель. Діти, хотілося б , щоб ці уроки допомогли вам у житті. Може, хоч трохи ви навчитеся того, про що ми з вами говорили. А найголовніше – щоб у вашому серці виросли співчуття, милосердя, бажання творити добро.
  • Погода настрою.
  • - З якою погодою, з яким погодним прогнозом у вас асоціюється ваш настрій « тут і зараз»?
  • Малюю те, що відчуваю( Учні беруть олівці, аркуш і малюють те, що відчувають. У такий спосіб учні промальовують себе, свій настрій. свої почуття або через кольорову абстракцію передають ті відчуття, які виникли у них під час класних годин.)
  • Обговорення.
  • Що ви відчували, коли малювали?
  • Які почуття викликають у вас малюнки інших учасників?
  • Я дякую Господи Тобі за те……
  • ( на закінчення учні по черзі дякують Господу за батьків, вчителів, здоров’я  ,життя і т.п.)

 

Домашнє завдання: Пригадайте, що за рік вам запам’яталося на уроках Дороги Добра та Мудрості. Напишіть назви трьох уроків, які тобі найбільше сподобались.

 

Потяг до прекрасного виховується тільки завдяки прекрасному. Правильно продумані ігрові форми, тренінги, уроки – асоціації, з використанням різних методів і прийомів допомагають дітям збагнути естетику взаємин між людьми,  елементарні духовно – моральні поняття, бажання жити справжнім життям, не втративши себе, не розгубивши свою особистість, добре пам’ятаючи мудрість  рядків В. Симоненка: ти є людина, бо ти єдина, усмішка твоя єдина, очі твої одні. І тому не можна губитися, розчинятися у юрбі, а будувати своє життя за законами морально – духовної гармонії, не дозволяти душі лінуватись, а піднімати її до висот, що заворожують світ.

Сподіваюсь, що робота з цією програмою допоможе класним керівникам та класоводам у виховній роботі з учнями. нехай серця ваших вихованців завжди будуть відкриті для вас.

Успіхів та творчого вам натхнення!

      Довгань Анжела Анатоліївна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Перелік літератури:

  1. Національна програма виховання дітей та учнівської молоді. ( від 6 вересня 2000 р.)
  2. Антецька Т.С. Вдоскональ себе сам. Інформаційно –методичний посібник. смт. Чемерівці, 2006 .
  3. Сухар Є.Г. Від естетичної наповненості уроку літератури до його етичних глибин. смт. Чемерівці, 2003.
  4. Свящ.Олексій Добош, Моя перша сповідь. Видавничий відділ Камянець – Подільської єпархії УПЦ , 2005 .
  5. Ігумен Лонгин ( Чернуха). Християнська етика в українській культурі: програма для учнів 1 – 4 класів ЗОНЗ.- К.: КМПУ іменіБ.Д. Грінченка, 2007.-30с.
  6. Боднарчук Г.М. Виховні години. На допомогу класному керівнику.-Тернопіль.:Навчальна книга – Богдан, 2006.
  7. Євангелвізаційний часопис Кмянець – Подільської діє цезії. « Кредо».-квітень, 2007, №8 (91).
  8. Поліщук Г.Й., Поліщук І.М.Я у світлі райдуги. Навчально – методичний посібник.: Хмельницький. 2007
  9. Володарська М.О. Година спілкування. 5 клас.-Х.: Ранок –НТ,2007.-176с.
  10.                     Данилевська О.,Помету О.Етика: підручник дляя 6 кл.. ЗОНЗ.-К.: Ґенеза,2006.-192с.:іл..
  11.                     Газета» Позакласний час»,№ 7,№8,№19,№20.-2006.


Зміст

 

1

Своя дорога до храму

4

2

Свято у нашому домі. свято Різдва

7

3

Мистецтво керувати собою

9

4

Плекати свою душу. Притча про сіяча

11

5

Школа взаємодовіри:» Що означає поважати інших?»

13

6

«Рецепти доброти»

14

7

Особлива людина дня ( тренінг)

16

8

Притча про таланти

19

9

Методика розуміння моральних цінностей( тести)

21

 

 

 

10

Книга у моєму житті. Свята Книга Біблія

24

11

Закон Божий і заповіді у питаннях і відповідях

26

12

Закон Божий і заповіді у питаннях і відповідях

28

13

Мої вчителі. Ісус Христос – учитель.

30

14

« Я відчуваю радість….» ( тренінг)

32

15

« О Боже! Я тебе благаю…!»

34

16

Життя – це мить, зумій його прожити..

36

17

Останній урок. Чого навчились ми за рік.

47

 

 

 

 

 

 

Висновки та пропозиції

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 




1

 

doc
Додано
27 листопада 2018
Переглядів
1222
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку