Розділ «Виховання ціннісного ставлення до себе»
Година спілкування: “ПОДОРОЖ У КРАЇНУ ЗДОРОВ’Я”
Мета. Формувати в учнів здоров’язбережувальну компетентність (виховувати бажання у дітей вести здоровий спосіб життя, уміння турбуватися і дбати про власне здоров’я); соціальну компетентність (вчити дітей продуктивно співпрацювати з різними партнерами у групі, виявляти ініціативу).
Обладнання: предметний малюнок потяга, прислів’я про здоров’я, «Мікрофон», дощечка для письма, смужки паперу, маркери, дитячі малюнки, малюнок мішечка з грошима і малюнок із зображенням рук людини з написом «Все у твоїх руках», «чарівна скринька», дзеркальце, текст пісень.
Форма проведення: уявна подорож .
Зупинки під час «подорожі»: 1. Найдорожчий скарб.
2.Танцювальна .
3.Народна мудрість.
4. Країна здоров’я.
Попередня робота.
1. Запросити батьків.
2. Підготувати інсценівку «Кондуктор на лінії». Роль кондуктора виконує один з батьків.
Хід заходу
І. Вступ
Класна кімната прикрашена дитячими малюнками, плакатами з висловами про здоров’я, повітряними кульками. На дошці - зображення казкового потяга. Парти розміщені для роботи в групах по 4. Кожна група позначена цифрами 1, 2, 3, 4,5,6 – це номери вагонів.
Учитель: Доброго здоров’я, діти, доброго вам дня.
Хай вам ясно сонце світить у вікно щодня.
Хай сміється мирне небо і дивує світ.
А Земля нехай дарує вам барвистий цвіт.
Батьки: Бо здоров’я, любі діти, в світі головне.
А здоровий і веселий — щастя не мине!
Дітей наших радо усіх зустрічаєм,
Для вас привітання від батьків ми маєм.
Ми хочем, щоб ви всі щасливі були,
І здорові росли,
Щоб смуток і горе назавжди пішли.
ІІ. Основна частина.
1. Емоційне налаштування
Вчитель: Сьогодні у нас незвичайний день,
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну відому, в країну Здоров’я.
Рукою легенько я лиш махну
І в подорож чудову вас всіх поведу.
- А подорожувати ми будемо в чарівному потязі. Приготувались! Вирушаємо!
Звучить мелодія (стукіт коліс потяга).
2. Поділ дітей на групи.
Вчитель: Для подорожі необхідно нам придбати квитки.
Правила роботи під час подорожі.
Вчитель: Діти, чи вмієте ви берегти таємниці? У мене є чарівна скринька, зазирнувши до неї, ви зможете побачити найголовнішу людину на Землі. Спочатку ми нікому про це не будемо розповідати. Домовились?
(Діти по черзі дивляться у чарівну скриньку, де розміщене звичайне дзеркало і отримують «квиток» з номером. Так діти діляться на групи.)
— Тепер, коли всі зазирнули до чарівної скриньки, я дозволю вам відкрити наш секрет.
— Кого ви побачили?
— То хто ж найголовніша людина на Землі?
— Так, кожен з вас – головний, важливий, особливий і неповторний. Кожну
людину потрібно любити, цінувати і оберігати. А особливо дорогі ви – своїм батькам.
3. Робота в групах.
( На партах лежать картки зі словами :освіта, здоров’я, любов, їжа, житло, друзі, знання,родина, одяг, життя, повага тощо.)
— А тепер, діти, прочитайте, що ж необхідно людині для життя ?
Розподіліть цінності на дві групи. Подумайте, чому саме так розподілили слова?
Отже, біля однієї групи слів прикріплений малюнок мішечка з грошима, біля іншої – зображення рук людини, що символізують власні можливості людини проектувати своє життя, робити вибір («Все у твоїх руках»).
4.Мотивація діяльності.
Вчитель: А ось дівчинка Ганнуся. ( Прикріплюю малюнок дівчинки)А чому вона з нами подорожує допоможуть розібратися чарівні капелюшки. ( Роздаю кожній групі капелюшок відповідного кольору і конверт із запитаннями)
Прослухайте казочку https://youtu.be/JMBeLi4Cedg.
Казка про дівчинку Марійку та бабусю Гігієну
Десь-колись, у якомусь царстві жили-були тато, мама, дівчинка Марійка та бабуся Гігієна. Тато і мама працювали в полі, а Марійка залишалася з бабу-сею.
Вранці, коли Марійка прокидалася, бабуся говорила:
- Марійко, прибери свою постіль, зроби зарядку. Вмийся холодною водою і сідай їсти.
Коли Марійка відмовлялася від манної каші або молока, хапала зі столу печиво і збиралася без сніданку бігти на вулицю, де на дівчинку вже очікували подружки, бабуся зупиняла її:
- Спочатку поїж, а потім підеш гратися, - говорила бабуся. – Щоб вирости, необхідно їсти.
Завжди перед їжею бабуся примушувала Марійку мити руки. Їжу подавала в чистому і красивому посуді. А коли Марійка поспішала, бабуся говорила:
- За столом не поспішай. Від їжі, яку ковтають поспіхом, мало користі.
Марійка побоювалася бабусі і тому слухалася. Та якось під час вечері, коли Марійка розкрила цікаву книгу, бабуся заперечила:
- Марійко, не читай за столом – погано засвоюватиметься їжа.
Дівчинка кинула книгу і зіскочила зі стільця:
- Не хочу, не буду! Набридло! Житиму, як хочу! – кричала Марійка. Налила в брудну склянку молока, з’їла немите яблуко і пішла до своєї кімнати.
Вночі Марійка почула голосні крики і вереск. У спальні стрибали комашки, таргани, бактерії та віруси. Марійка злякано спитала:
- Хто ви?
До неї підійшов один із них і відповів:
- Я великий король Вірус Дев,ятнадцятий!
Та який це був король? Його корону обплутало павутиння, він весь був у сажі. З його бороди звисали макарони. А червона сорочка була заплямована варенням.
- Це добре, що ти врешті позбулася прискіпливої бабусі Гігієни. Тепер твоїми друзями будемо ми – бактерії.
Марійка відчула гострий біль у животі. Голова її пашіла і була дуже важкою.
- Бабусю, - тихо покликала Марійка. Але ніхто не відгукнувся. Тільки з темних куточків на неї повзли бактерії та віруси, а попереду їх був король – Вірус Дев’ятнадцятий.
Марійка захворіла. Вночі викликали «швидку допомогу». Наступного ранку дівчинка не пішла гуляти у двір. Вона хворіла. Лікарі за допомогою ліків боролися з бактеріями та вірусами. І коли ліки перемогли, дівчинка змогла виходити на подвір’я.
Після хвороби Марійка стала слухатися бабусю Гігієну: прибирала постіль, підтримувала чистоту в кімнаті, робила зарядку, вмивалася холодною водою, мила перед їдою руки, виконувала її поради і більше ніколи не хворіла.
Л.Коротевич, В.Шахтенко
Вчитель: Перша зупинка «Найдорожчий скарб».
Складіть із літер Д З О Р В’ О Я слово. (Здоров’я).
— Що таке здоров’я?
— Чи можете ви сказати про себе: «Я здоровий»?
Продовжимо бесіду вправою «Мікрофон». Свої відповіді починайте зі слів: «Я здоровий, тому що …».
1-й учень Хто здоровий, той сміється,
Все йому в житті вдається,
Радість б’ється в нім щоднини
Це ж чудово для людини!
2-й учень Хто здоровий, той не плаче,
Жде його в житті удача.
Він уміє працювати,
Вчитись і відпочивати.
3-й учень Хто здоровий — не сумує,
Над загадками мудрує,
Він сміливо в світ іде
Й за собою всіх веде.
4-й учень Бо здоров’я — це прекрасно,
Здорово, чудово, ясно!
І доступні для людини
Всі дороги і стежини!
5-й учень Немає нічого дорожчого на світі,
Ніж дивне щастя жити на землі
В здоров’ї кожній квіточці радіти,
І посміхатися навіть уві сні.
6-й учень Безцінний скарб, що ми здоров’ям звемо,
Із юних літ нам треба берегти.
Адже нічого більше нам не треба,
Щоб тільки всі здорові були ми.
7-й учень Зрозуміло, всім відомо,
Як приємно бути здоровим,
Тільки треба знати,
Як здоровим стати.
https://dovidka.biz.ua/virshi-pro-zdoroviy-sposib-zhittya/
— Молодці, гарні вірші розказали. Що треба робити, щоб бути здоровим?
— Всім відомо, що приємно бути здоровим. Міцне здоров’я — це найдорожчий скарб.
Чому необхідно берегти здоров’я?
4.Складання «Асоціативного куща».
Вчитель: Увага! Працює кондуктор. Приготуйтесь до перевірки квитків.
Кондуктор:Правда, здоров’я – всьому голова. Коли людина здорова, то вона дужа, весела, красива, сильна, витривала, смілива, тому що вона себе прекрасно почуває і може наполегливо працювати, навчатись, може робити те, що їй до душі, займатись улюбленою справою. А коли щось болить, то сили немає, радості також, бо всі думки про одне – позбутись болю. Отже, бажаю всім доброго здоров’я! Будете здорові – будете щасливі й радісні.
А як же берегти своє здоров’я? (Думки дітей).
Кондуктор: Берегти своє здоров’я – це означає вести здоровий і активний спосіб життя: робити зарядку, ходити в походи, займатись посильною фізичною працею, відвідувати спортивні секції, любити і дотримуватись чистоти, тому що чистота – запорука здоров’я. А ще виробляти в собі добрі, корисні звички, позбавлятись та уникати поганих, шкідливих.
1-й учень Кожен день по розпорядку
Маємо робить зарядку.
Для здоров’я вона – плюс,
Намотай собі на вус.
2-й учень Хто дружити з вітамінами буде –
Всі незгоди позабуде.
Виросте міцним, здоровим,
Переможе всі хвороби.
5.Фізкультхвилинка. Український танок (фізкультхвилинка під музику укр.нар.танцю «Гопак»)
Вчитель : Наступна зупинка «Танцювальна»
https://youtu.be/13DN_qYIy2c
Ми почнемо танцювати ( Руки на поясі, навприсід )
Український наш танок. ( Праве плече вперед, навприсід,потім ліве)
Ліву ніжку ми поставим ( Ліву ногу вперед п'ятку, назад на носок )
Хутко з п'ятки на носок.
Потім праву ніжку ставим ( Праву ногу вперед на п'ятку, назад на
Знову з п'ятки на носок носок)
Навприсід уліво, вправо (Навприсід,з поворотом тулуба і підняттям рук)
Повернемося разок. ( Руки перед грудьми.)
Руки ми розводимо ( Руки розвести в сторони, прийняти вихідне
І швиденько зводимо. положення)
Український наш танок (Поплескати в долоні.)
Знову ми заводимо
6. Зупинка «Народна мудрість».
Здоров’я маємо — не дбаємо, а втративши — плачемо.
Здоровий злидар щасливіший від багача.
— Які ще приказки про здоров’я ви знаєте? (Діти і батьки відповідають).
У здоровому тілі – здоровий дух.
Чиста вода для хвороби біда.
Здоровий не знає, який він багатий.
Найбільше щастя у житті – здоров’я.
Здоров’я не купиш ні за які гроші.
Бережи одяг, поки новий, а здоров’я, поки молодий.
Здоров’я – всьому голова.
Без здоров’я нема щастя.
Шкіра – дзеркало здоров’я.
Як про здоров’я дбаєш, так і маєш.
Здоровому все здорово.
Світ великий – було б здоров’я.
Глянь на вигляд – і про здоров’я не питай.
Гроші загубив – небагато загубив, час загубив – багато загубив, а здоров’я загубив – все загубив.
Було б здоров’я – все інше наживеш.
Найбільше багатство – здоров’я.
Здоров’я дорожче від багатства.
Здоров’я дорожче від золота.
Здоров’я – найдорожчий скарб.
Здоров’я не купиш, хвороби не продаси.
Немає друга вірнішого за здоров’я.
Здоровому лікаря не потрібно.
Турбота про здоров’я – кращі ліки.
Хто здоровий, той ліків не потребує.
Здоров’я не вродить – ніхто не нагородить.
Хочеш бути здоровим – будь розсудливим.
Здоров’я живе обережністю.
Бережи одежу знову, а здоров’я змолоду.
Поки людина здорова, то здоров’я не шанує.
Вартість здоров’я знає лише той, хто його втратив.
Здоров’я виходить пудами, а входить золотниками.
Хто здоровий, той і молодий.
Нема щастя без здоров’я.
Чистота – дві третини здоров’я.
Здоров’я в чистоті міцніє.
7. Гра « Всі на свої місця!»
Вчитель: Допоможіть пасажирам знайти своє місце у вагоні. А для цього відновіть прислів’я:
Хто день починає з зарядки, у того здоров’я… (в порядку).
Найбільше щастя у житті – …(здоров’я).
У здорової людини гарний…(настрій).
Здоров’я – найдорожчий… (скарб).
Багато ходити – довго …(жити).
8.Зупинка « Здорове харчування»
Вчитель: Щоб бути здоровими ми повинні вживати корисну їжу. Триває подорож. Нам необхідно пообідати.
Учень: Щоб мати здоров’я, слід правильно їсти,
Вживати поживне і тільки корисне.
Не їсти надміру, не шкодити тілу
І пам’ятати про вітаміни.
Звучить мелодія ( мінус) пісні « Посмішка»
«Пісня про здорове харчування» на мотив пісні «Посмішка»
Є корисні страви і смачні:
Борщ і каша, груші, сливи, спіла диня.
А шкідливим – дружно скажем: «Ні!»
Не приносять вони користі людині.
Приспів:
Про здоров’я треба дбати,
Вітаміни споживати,
Огірочки, апельсини і морквину.
І тоді, повір, умить
Перестанеш ти хворіть.
Пам’ятай це мудре правило, дитино.
Не купуй нізащо на обід
Різні чіпси, шоколадки і мівіну.
Їх вживать багато нам не слід,
Не приносять вони користі людині.
Приспів (повторюється).
9. Гра «Корисно-шкідливо».
Вчитель: Щоб веселіше було подорожувати пограємо в гру « Корисно – шкідливо»
Учні показують зеленим кольором «корисно», а червоним – «шкідливо».
«Пісня про фізкультуру і спорт»
1.Із спортом ми дружили,
Зарядку всі робили.
І жили – не тужили,
Здоровими були.
Приспів:
Повірте мені, повірте мені,
Жили і не тужили.
Повірте мені, повірте мені,
Здоровими були.
2.Ми в різні ігри грались,
У озері купались,
В походи всі збирались
І весело жили.
Приспів:
Повірте мені, повірте мені,
В походи всі збирались.
Повірте мені, повірте мені,
І весело жили.
3.Та якось Лінь підкралась,
І щось із нами сталось,
Не бігалось, не гралось
Всі сонними були.
Приспів:
Повірте мені, повірте мені,
Не бігалось, не гралося.
Повірте мені, повірте мені,
І сонними були.
4.Усі маленькі діти
Знов почали хворіти,
І ніде правди діти –
Ослабли враз усі.
Приспів:
Повірте мені, повірте мені,
І ніде правди діти.
Повірте мені, повірте мені,
Ослабли враз усі.
5.Тоді ми зрозуміли,
Що помилку зробили,
Що нам потрібна сила
Й здоров’я повсякчас.
Приспів:
Повірте мені, повірте мені,
Що нам потрібна сила.
Повірте мені, повірте мені,
Й здоров’я повсякчас.
Ми сьогодні добре грали
Про здоров’я все пізнали.
Про гаразди і негоду.
Та залишилося нам
Висновок усьому дати.
10. Гра «Овації»
Вчитель: Наш потяг прибуває до кінцевої зупинки – країни Здоров’я. На пероні зустрічають оплесками тих, хто дбає про своє здоров’я
Так, здоров’я треба берегти, бо його важко відновити. А ви все робите, щоб
зберегти здоров’я? Давайте пограємо у гру «Овації».
(Вчитель пропонує встати тим, хто, приміром, уранці робить зарядку. Якщо є
такі, вони встають, а інші їм аплодують).
Устаньте всі ті, хто:
робить вранці зарядку;
не має шкідливих звичок;
любить фізкультуру.
старанно працював.
І під музику бадьору ти зарядку … (починай).
Щоб здоровим довго жити, воду слід усім … (любити),
Мило, пасту, гребінець — будеш справжній … (молодець).
Пам’ятай про основне, що здоров’я … (головне).
Але ти не поспішай, подивись спочатку,
Чи нічого не забув, чи усе в … (порядку).
В школу швидко, швидко … (мчись).
В школі, в класі не брудни, сміття бачиш … (підніми).
Крейду, яблука і булки,
Кнопки, цвяхи, сірники,
А носи … (носовички).
З усмішкою в світ …(ідіть).
Хай вам щиро сонце світить,
Всі здоровими … (ростіть).
Перехожі оглядались,
Так роби, щоб люди звикли —
Ти у всьому завжди … (приклад).
Треба добре … (пам’ятати)
Дітям правила прості,
А за змістом — … (золоті).
ІІІ. Підсумок подорожі
Учитель: Що цікавого було під час подорожі?
Як ви думаєте, що означає вести здоровий спосіб життя?
Оцініть нашу мандрівку смайликами.
Здоров’я бережіть, доки малі,
І мудрими йдіть по цій землі.
Хай кожен з вас запам’ятає,
Що без здоров’я щастя не буває!
Добро хай панує у вашому домі.
І щастя хай буде завжди
Здоров’я міцного і щасливої долі
Бажаємо на довгі роки.
Нехай всім щастить!
Учитель: Сьогодні ми з вами багато чого пригадали, дещо дізналися нове, над чимось задумалися. Ростіть здоровими, діти, щоб раділи ви світові, а світ радів вам! Наостанок, нехай кожен з вас побажає своєму сусіду по парті здоров’я.
Швидко спливають хвилини —
От і прощатись пора.
Я на прощання вам зичу
Щастя, здоров’я, добра.
Усі разом.
Здоров’я — це сила!
Здоров’я — це клас!
Хай буде здоров’я
У вас і у нас!