Година спілкування «Поговоримо про кохання…»
Мета: поговорити про кохання, про те, що вважається природним і що є небажаним у взаєминах молоді; допомогти розібратись у собі, навчитися розрізняти почуття закоханості та кохання.
Обладнання: вислови, визначення, плакат з різницею мж закоханістю та коханням.
Хід заняття:
Вступне слово.
- Всі ви чули такі поняття як закоханість і кохання, і всі ми бажаємо кохати і бути коханими. Варто лише включити радіо в будь-якій країні світу, і за півгодини ми впевнимося, що більшість пісень написані про це дивне почуття. Ці пісні про кохання радісне, втрачене, невірне, взаємне, майбутнє, минуле, тобто таке, яке воно буває – різне, неповторне. Тема сьогоднішньої зустрічі – “Поговоримо про кохання…”. І розпочати розмову я хочу давньою індійською легендою про взаємостосунки, чоловіка і жінки.
Основна частина.
Спочатку Тваштрі (давньоіндійське божество) створив світ. Потім – чоловіка, а після цього виявилося, що він використав усі будівельні матеріали, які були в нього, і не лишилося жодного міцного елемента з якого він міг би створити жінку. Тоді Тваштрі замислився і незабаром зробив таким чином: він узяв круглу форму повного місяця і хвилясту лінію змії, переплетеність повзучих рослин і тремтіння трави, стрункість тростини, дитячу веселість сонячного променя і сльози хмар, непостійність вітру, лякливість зайця, пишність пави, непіддатливість алмазу і м’якість пуху, що вкриває шийку горобця солодощі меду і жорстокість тигриці, жар вогню і холод криги, стрекотіння сойки і воркотання голубки — змішав усе це разом і створив жінку. Покликав до себе чоловіка і віддав її йому, в дарунок.
Чоловік узяв жінку і пішов з нею, але через 8 днів прийшов до Тваштрі і сказав:
– Господарю, що за істоту ти мені подарував? Вона просто отруює мені життя: то вона плаче через кожну дрібничку, то говорить так багато, що забирає у мене час і не дає працювати, то вічно хворіє. Я прийшов просити тебе, Господарю, щоб ти забрав її назад, бо я не можу з нею жити. І Тваштрі забрав у чоловіка жінку. Але через вісім днів чоловік змову прийшов до Бога сказав:
– Господарю, не знаю, як це вийшло, але життя моє стало одноманітним відтоді як Ти забрав у мене цю істоту, я пригадую, як вона танцювала і співала передімною, як
вона дивно дивилася на мене, віддай мені її назад, і Тваштрі віддав чоловіку жінку. Але рівно через три дні чоловік знову прийшов до Бога і сказав:
– Ні Господарю, тепер я точно переконався, що істота, яку ти подарував мені, приносить набагато більше горя ніж радості. Я молю тебе, візьми її назад!
– Але тут уже розсердився Тваштрі і вигукнув:
– Іди геть, чоловіче і влаштовуйся сам, як хочеш!
– Але не можу ж я жити з жінкою — сказав чоловік.
– Так само,- як не можеш жити без неї – відповів Бог. Тоді чоловік пішов своєю дорогою і при цьому постійно повторював:
– О, я нещасний не можу жити з жінкою, і без неї не можу.
Вправа ”Асоціації”.
Мета: - розширення і поглиблення розуміння кохання, розвиток толерантного ставлення до думок інших.
- Я пропоную з’ясувати думки всіх учасників стосовно того, що ж це таке – кохання? На цих великих аркушах кожна група за 3 хвилини запише якомога більше варіантів закінчення речень “Кохання – це…”, тобто визначень кохання, асоціацій пов’язаних з ним, образів, що виникають коли ми чуємо це слово. (Групи виконують і презентують свої роботи).
- Яке розмаїття думок! В чому причина, як ви гадаєте? (Учасники говорять, що у кожної людини – свій досвід, своє уявлення про це, адже всі ми – різні і т.д.).
- Дійсно, словом “кохання” називають почуття, а висловити почуття з допомогою слів дуже складно. Ми читаємо вірші, чуємо пісні і порівнюємо: чи те ж відчуваю я? Чи справді це кохання? Ми шукаємо відповіді на це питання і серед висловів великих і знаменитих людей. І знову порівнюємо з власним досвідом.
З науковими визначеннями даних понять ви можете ознайомитись на плакаті. Також давайте подивимося в чому ж є справжня відмінність між «коханням та закоханістю»
Любов – форма духовної культури, представлена в сукупності понять людини як індивідуальне переживання почуття відданості людям, предметам і явищам навколишнього світу, ідеям, мріям, самому собі, коли об’єкт цього почуття стає вище й цінніше особистого «Я», коли особистість не мислить свого існування або, принаймні, відчуває глибоку незадоволеність, свою неповноцінність, неповноту індивідуального буття.
Кохання - морально-естетичне почуття, яке виражається у самозабутньому і безкорисливому ставленні до певної особистості.
Закоханість - гостре емоційне переживання, потяг до об'єкта вибору. В майбутньому може швидко згаснути або ж перейти в стійке почуття любові
Основні відмінності закоханості та кохання
Закоханість |
Кохання (любов) |
«Терміни» почуттів (як почався роман) |
|
Швидко (хвилини, години, дні) |
Повільно (місяці, роки) |
Кількість партнерів |
|
Закохатися можна відразу в кількох |
Відчуваємо безкорисливе почуття всього лише до одного людині. |
Що більш за все цікавить, подобається, приваблює |
|
Зовнішні особливості людини |
Повна індивідуальність, вся особистість в цілому |
Який вплив мають стосунки на вашу особистість |
|
Дезорганізуючі, дивні вчинки, здається «самі не в собі» |
Організуючі, творчу появу нових позитивних якостей, натхненність |
Як впливає відстань (тривала розлука) на ваші стосунки |
|
Випарувались, не витримали, зникли |
Вижили, можливо навіть зміцніли |
Що ви відчуваєте та як відноситесь до своїх стосунків |
|
Мало відчувала цілісності. Багато: я, мені, мій, він, йому, його |
Відчуваємо і думаємо як одне ціле, пара, спільність. Говоримо: ми, наш, нам |
Метод визначення почуттів Варто познайомити свою другу половинку зі своїми друзями і близькими. |
|
Якщо ж друзі і батьки відмовляють від відносин, то це привід задуматися. Можливо, вони помітили те, чого не видно вам, наприклад, зміни не в кращу сторону. Це означає, що любов не справжня. Є безліч шлюбів, заснованих на закоханості і, як правило, тільки одиниці щасливі |
І якщо ви будете «світитися від щастя», то навколишні люди, які добре вас знають, напевно схвалять ваш вибір.
|
Вправа «Вчимося проявляти симпатію»
А зараз спробуємо знайти ті слова та дії, які б допомогли нам проявити симпатію до протилежної статі. Для цієї вправи пропоную об’єднатися у дві групи: група хлопців і група дівчат. Завдання: на аркуші паперу запишіть всі можливі варіанти прояву симпатій, які ви знаєте (позитивні і негативні) та використовуєте щоб завести нове знайомство та проявити симпатію. Час на виконання 5 хвилин. (учні працюють над завданням)
Тепер групи обмінюються між собою плакатами. Позначаєте ті варіанти прояву симпатії, які являються для вас приємними, після яких ви змогли б продовжити ваше взаємоспілкування. По закінченню кожна група обирає того, хто буде презентувати роботу від імені всіх учасників вашої групи. (учні презентують, психолог доповнює важливі пропущені варіанти прояву симпатії)
- Чи виникли у вас якісь труднощі при виконанні завдання ? Які ?
- Що допомогло вам у виконанні завдання ?
- Чи важко вам використовувати всі ці прояви симпатії на практиці ? Чому?
На останок давайте подумаємо яким би ви хотіли бачити кохану чи коханого і складемо ідеальний портрет такої людини. (завдання виконується в тих же групах – дівчата, хлопці на аркушах паперу які потім презентуються на дошці)
Отже, задумайтесь над тим чи відповідаєте ви цим портретам, що ж потрібно робити кожній половинці, щоб підтримувати вогонь кохання вічно?.
Підсумок “Скарбничка”.
- В наступні декілька хвилин у нас є можливість подумати про те, що ви отримали сьогодні. Який досвід? Які знання? (Учасники традиційно підводять підсумки, вносять свій досвід в “Скарбничку”).
- В свою чергу я хочу подякувати вам за гарну та активну роботу на уроці, мені дуже сподобалось сьогоднішнє спілкування з вами. Проявляйте свої позитивні якості, частіше посміхайтеся один одному, робіть добро і любіть людей і це на крок зробить вас щасливим. На все добре.