Тема. «Помічай, упізнавай, поводься безпечно!» «Вибухонебезпечні предмети". Година спілкування.
Мета: поглибити знання учнів про вибухонебезпечні предмети; сформувати правила поведінки та обов’язки людини під час надзвичайних ситуацій, пов’язаних з вибухонебезпечними предметами; розвивати навички самозахисту та взаємодопомоги; виховувати бережливе ставлення до власного життя і життя інших людей
Обладнання : Інтерактивна гра WORDWALL «Вибухонебезпечні предмети.
мультфільм «ПЕС ПАТРОН: Правила поводження на замінованих територіях.» https://www.youtube.com/watch?v=cR0rXKcfDt4 ;
мультфільм «Обережно! Вибухонебезпечні предмети. Відео ДСНС України для батьків і дітей!» https://www.youtube.com/watch?v=V3hnYiLIc ;
мультфільм «Як поводитись при виявленні невідомих предметів
https://www.youtube.com/watch?v=DmtnGFlEgwo ;
інтерактивна гра Learningapps «Номери екстрених служб» https://learningapps.org/view2120325
Хід уроку
І. Організація учнів.
1) Розминка.
ІІ. Повідомлення теми і завдань уроку
У містах, де проводились бойові дії, сапери щодня вилучають тисячі вибухонебезпечних предметів, які бувають різних видів, форм та розмірів, але всі – однаково небезпечні. Тож варто знати, як себе поводити поруч з ними, щоб не постраждати, а також уміти розрізняти такі предмети в кущах, траві чи на землі.
ІІІ. Робота над темою уроку.
1)Вступна бесіда.
- Красива і багата земля України. Рясніє вона корисними копалинами, лісами, озерами та річками, садами та хлібами. Але земля нашої країни ще таїть неждану небезпеку. До речі, знайти сьогодні «небезпечну іграшку» можна практично скрізь: в лісі, в старому окопі, на свіжозораному полі, на власному городі і навіть на вулицях міст. І якщо вибухові пристрої серійного зразка легко розпізнати за зовнішнім виглядом і діяти відповідно до ситуації, то саморобні вибухівки, що можуть з'явитися на вулицях міст і селищ визначити набагато складніше. Небезпека терористичних актів, від яких не застрахована жодна країна світу, робить питання поводження із невідомими, залишеними без догляду речами досить актуальним.
- Що ви розумієте під вибухонебезпечними предметами?
Під вибухонебезпечними предметами слід розуміти будь-які пристрої, засоби, підозрілі предмети, які здатні за певних умов (або при дії на них) вибухати.
2) Вправа «Асоціативний кущ». Фронтальна робота.
3) Розповідь вчителя.
До вибухонебезпечних предметів відносяться:
1) вибухові речовини - хімічні з'єднання або суміші, здатні під впливом певних зовнішніх дій (нагрівання, удар, тертя, вибух іншого вибухового пристрою) до швидкого хімічного перетворення, що саморозповсюджується, з виділенням великої кількості енергії і утворенням газів.
2) боєприпаси - вироби військової техніки одноразового вживання, призначені для поразки живої сили супротивника. До боєприпасів відносяться:
- бойові частки ракет;
- авіаційні бомби;
- артилерійські боєприпаси (снаряди, міни);
- інженерні боєприпаси (протитанкові і протипіхотні міни);
- ручні гранати;
- стрілецькі боєприпаси (патрони до пістолетів, карабінів, автоматів тощо).
3) піротехнічні засоби:
- патрони (сигнальні, освітлювальні, імітаційні, спеціальні);
- вибухові пакети;
- петарди.
4) ракети (освітлювальні, сигнальні):
- гранати;
- димові шашки.
5) саморобні вибухові пристрої - це пристрої, в яких застосований хоча б один елемент конструкції саморобного виготовлення:
- саморобні міни-пастки;
- міни сюрпризи, що імітують предмети домашнього побуту, дитячі іграшки або речі, що привертають увагу.
Як правило, при знаходженні серійних мін, снарядів, гранат дорослі люди негайно викликають фахівців, які убезпечують район і знешкоджують небезпечні знахідки в установленому порядку. Інша справа - діти. Природна цікавість спонукає їх на страшні експерименти. Діти підкладають боєприпаси у багаття, випробують їх на міцність ударами, намагаються розібрати, приносять додому, у двір, в школу.
Земля таїть багато небезпечних знахідок, на які можна натрапити під час прогулянок лісом, походів і стати їх жертвами, навіть, не підозрюючи про це. Ніхто не може гарантувати, що у землі під багаттям, розкладеним на лісовій галявині, не ховаються снаряди часів війни.
3) Інтерактивна гра WORDWALL «Вибухонебезпечні предмети.
4)Перегляд та обговорення мультфільму «Обережно! Вибухонебезпечні предмети. Відео ДСНС України для батьків і дітей!»
https://www.youtube.com/watch?v=V3hnYiLIcwA
5) Перегляд та обговорення мультфільму «Як поводитись при виявленні невідомих предметів»
https://www.youtube.com/watch?v=DmtnGFlEgwo
6)Перегляд та обговорення мультфільму «Обережно! Вибухонебезпечні предмети. Відео ДСНС України для батьків і дітей!»
https://www.youtube.com/watch?v=V3hnYiLIcwA
7) Перегляд та обговорення мультфільму «ПЕС ПАТРОН: Правила поводження на замінованих територіях.»
https://www.youtube.com/watch?v=cR0rXKcfDt4
- Чи безпечно грати у «вибухи»? Чому?
- Чи можна гратись в огороджених місцях?
- Чи можна брати покинуті іграшки? Чому?
- Чи можна фотографувати міну, засипати землею, поливати водою? Чому?
- Як потрібно правильно діяти?
8) Бесіда.
Правила безпечного поводження.
КАТЕГОРИЧНО ЗАБОРОНЯЄТЬСЯ:
ЩО РОБИТИ У РАЗІ ВИЯВЛЕННЯ ВИБУХОНЕБЕЗПЕЧНИХ ПРЕДМЕТІВ?
Особливу увагу й пильність треба приділяти:
Завжди зберігайте спокій, уникайте паніки! Це допоможе запобігти жертвам й дати можливість спецслужбам діяти ефективно!
Ніколи не заходьте в райони, позначені знаком мінної небезпеки «НЕБЕЗПЕЧНО, МІНИ» (DANGER, MINES / УВАГА, МІНІ)!
У разі перебування в небезпечних районах усі знаки, що викликають сумнів, необхідно розглядати як попередження про небезпеку.
9) Розучування вірша.
Якщо десь побачив міну,
Повертайся неодмінно
Стежкою якою йшов
І дорослих повідом.
Дин, дин, дин – телефонуй 101.
10) Робота в парах. Обговорення пам’ятки.
11))Інтерактивна гра Learningapps «Номери екстрених служб» https://learningapps.org/view2120325
ІV.Підсумок уроку.
1)Розповідь вчителя.
- У той час, коли увесь світ відмовляється від використання піротехнічних мін та забороняє її використання, Росія збільшує масштаби та кількість їхнього використання в Україні та випробовує нові зразки такої зброї. Нам потрібно знати про них та бути максимально О Б Е Р Е Ж Н И М И !!!!!!!
2) Складання «Сенкану». Робота в групах.
Наприклад:
Вибухонебезпечні предмети
Небезпечні, підступні
Вибухають, калічать, знищують
Потрібно знати правила поводження
Лихо
3) Вправа «Крісло автора»
Використані джерела:
1