Інтегрований урок
Літературне читання. Корекція мовлення.
3-Б клас
«Вчимося поважати один одного»
Літературне читання. Тема: Анатолій Дрофань «Кривенька качечка».
Складання порад щодо ставлення до осіб з інвалідністю.
Корекція мовлення. Тема: Іменники – назви істот і неістот.
Вчитель початкових класів
першої кваліфікаційної категорії
Михайленко Оксана Борисівна
Тема уроку «"Вчимося поважати один одного"
Тип уроку: інтегрований (літературне читання, корекція мовлення), урок вироблення і закріплення умінь і навичок.
Мета уроку Формувати ключові компетентності:
Навчальна: ознайомити учнів з оповіданням Анатолія Дрофаня «Кривенька качечка», вчити виділяти головне, удосконалювати навички свідомого, виразного читання прозових творів; вміння інтонувати речення, аналізувати прочитане; формувати читацьку самостійність; учити розповідати про свої почуття, враження зі свого досвіду, збагачувати словниковий запас учнів. Вчити розпізнавати іменники назви істот та неістот, правильно ставити до них запитання, самостійно добирати іменники на задану тему.
Виховна: формувати соціальні, морально-етичні цінності через художні образи літературних творів. усвідомлювати значення вчинків та їх наслідків для себе та суспільства, роль прислів’їв як джерело народної мудрості у житті людини, пізнавати навколишній світ, між людські взаємини шляхом спостереження, встановлення причинно-наслідкових зв’язків засобами літературних творів. Виховувати повагу та співчуття до осіб з інвалідністю, дати учням уявлення про толерантність, сприяти розумінню толерантності як цінності сучасної людини, формувати повагу і визнання до себе та інших людей.
Розвиткова: продуктивно співпрацювати з різними партнерами в групі та в парі; надавати зворотній зв’язок учням, підтримувати учнів у навчанні шляхом
формувального оцінювання; розвивати критичне мислення, творчі здібності,
Корекційна: удосконалювати лексико-граматичний бік мовлення, розширювати словниковий запас учнів, пояснити учням способи словотворення іменників; працювати над розвитком зв’язного мовлення та уміння висловлювати свою думку.
Очікувані результати: після цього уроку учні зможуть встановлювати зв’язок між вчинками та їх наслідками, аргументовано доводити свою думку, давати власну оцінку вчинків персонажів оповідання та толерантно ставитися до осіб з інвалідністю.
Технології навчання: технології формування критичного мислення, ігрові технології.
Форми роботи: фронтальні, індивідуальні, парні, групові.
Методи роботи: діяльнісні, інтерактивні, практичні, наочні, словесні.
Обладнання: «чарівні» окуляри, стаканчики та соломинки для кожного учня, паперові хмарки для дихальних вправ, «екран настрою», прищіпки, аудіо- та відеозаписи до теми, ілюстрації, картки із завданнями до теми, картки з прислів’ями.
Перебіг уроку
Організація класу. Емоційне налаштування на урок
До уроку всі готові?
Є бажання до розмови?
Тож не будем зволікати,
час урок наш починати.
Супергеройські привітання
-Уявіть собі місто, де живуть незвичайні люди. Вони вміють літати, ставати невидимими і мають надзвичайну силу. Хто вони? Це супергерої! А сьогодні ми вирушимо в їхній світ разом з нашою читанкою.
Вони рятують світ від лиха,
Захищають нас від зла.
Супергерої – це круто,
Їхня сила не мала!
Можливо, ви теж маєте особливі таланти, про які ще не знаєте? Що спільного між вами і супергероями? Яка ваша суперсила? Що вмієте робити найкраще? (Відповіді учнів)
Зараз ми привітаємося один з одним як справжні супергерої. Кожен повинен за певний час встигнути привітатися за руку із якнайбільшою кількістю однокласників. Умова вітання – руку один одному потрібно тиснути доброзичливо, дивлячись один одному в очі і говорячи: «(ім’я), привіт!» (Діти вітаються, вчитель стежить за часом, можна використати пісочний годинник).
Сьогодні ми - справжні супергерої! Для цього нам знадобляться суперсили – уважність, уява і, звичайно ж, любов до читання. Готові до супермісії? (Відповіді учнів)
(Хочу літати, як пташка в небі, або бути сильним, як ведмідь, стану невидимим….)
«Екран настрою»
Позначте свій настрій на відповідній картинці прищіпкою. (Учні позначають свій настрій на відповідній картинці). Тож починаємо працювати у гарному настрої. Будемо: уважні, розумні, організовані, кмітливі.
Щоб урок пройшов цікаво,
всі берімося до справи!
Актуалізація опорних знань, підготовка до вивчення нового матеріалу
Артикуляційні, дихальні вправи. Мовна розминка
Вправа «Звуковий вітер»
- Швидко і глибко вдихніть носом повітря, спокійно повільно видихаючи ротом, вимовте звуки а о у и і е.
- Створюємо вітер, щоб допомогти супергероям піднятися високо в небо – глибоко вдихаємо, та робимо довгий видих.
Вправа «Стаканчик і соломинка»
- Відчуйте себе супергероями – зберіть листочки-хмаринки у паперовий стаканчик з допомогою коктейльної трубочки.
Вправа «Передай стаканчик»
Потрібно з допомогою тільки олівця передати паперовий стаканчик сусіду по парті і далі всім однокласникам так, щоб не вставати із-за парти, не підтримувати руками, нікого не пропустити.
Висновки:
Нейровправа із стаканчиками
https://www.facebook.com/100063976271735/videos/1351550265492476
Мотивація навчальної діяльності
Вправа «Чарівні окуляри»
*можна використати іграшкові окуляри або вирізати за шаблоном декілька,заламінувати, діти обирають для себе ті, що сподобались:
https://shablon.klev.club/cvety/13864-ochkov-v-cvete.html
— Я принесла вам чарівні окуляри. Крізь них можна побачити тільки хороше. Назвімо дві хороші риси свого друга/подруги. (Надягає окуляри.)
— Мій друг надійний, добрий. А твій? (Дає окуляри дитині праворуч.)
Діти по черзі надягають окуляри і називають дві хороші риси свого друга.
Підготовча бесіда
Отже, ми зараз супергерої, які можуть все. Як зробити світ навколо себе кращим? (Відповіді учнів)
-Ще одне запитання – чи потрібна нам доброта, чи варто бути добрим? (Відповіді учнів)
Настільна гра «Добре-погано»
-У всіх у нас є різні знання про доброту. Пропоную вам позначити малюнки смайликами – що, на вашу думку там добре, а що погано.
Знайте, що усі ви рівні
Від народження в правах,
І людина – змалку вільна,
Наче в небі вільний птах...
Знайте ж: змалечку всіх діток
Треба вчить, оберігать,
І ніхто в усьому світі
Їх не сміє ображать!
Всі люди вільні і всі рівні,
І треба всім нам дружньо жить.
Тож ми ще змалечку вчимося
Всіх поважати і любить.
Героїв, яким притаманні такі риси як: доброта, чесність, працьовитість, скромність – називають позитивними, тобто хорошими. Героїв, які злі, брехливі, незадоволені, хвалькуваті, завжди похмурі, ліниві, називають – негативними, тобто поганими.
Самооцінювання «Вподобайка»
Оцініть свою роботу над грою вподобайкою.
Гра «Скажи чесно оплеском»
співчуття, заздрість, любов, щирість, чемність, брехливість, повага, підступність, злопам’ятність, правдивість.
Повідомлення теми та мети уроку
-Хто з вас хоч раз відчував себе ображеним або непоміченим? Сьогодні ми дізнаємось одну історію, яка допоможе нам зрозуміти, як важливо бути уважними, добрими та чуйними, поважати інших.
А для цього ми прочитаємо оповідання Анатолія Дрофаня «Кривенька качечка».
Вивчення нового матеріалу
Вправа «передбачення»
Робота із заголовком
- Прочитайте будь ласка назву оповідання. Як гадаєте, про що ми будемо читати?
- Чи доводилося вам читати твір із таким заголовком? (відповіді учнів)
- Який жанр твору, який ви читали? (українська народна казка)
- Як розгортатися події у казці «»Кривенька качечка? (Відповіді учнів)
- Твір, який ми будемо сьогодні читати – оповідання. Пригадаймо, який твір називають оповіданням. (невеликий за обсягом твір, у якому описано одну подію з життя дійових осіб персонажів)
- А чим казка відрізняється від оповідання?
- Скажіть одним реченням, про що йшлося в казці. (Дід і баба принесли додому з лісу кривеньку качечку , яка насправді була дівчиною.)
Відомості про автора
Анатолій Павлович Дрофань (17.11.1919 – 25.05.1988) - автор оповідання «Кривенька качечка», народився 17 листопада 1919 року в мальовничому місті Ічня на Чернігівщині в сім'ї залізничника.
Батько письменника був завзятим мисливцем. Маленькому Толі нерідко випадала нагода побувати з ним на полюванні, посидіти біля вечірнього вогнища, заночувати під копицею пахучого сіна.
В Ічні хлопець закінчив семирічку, відвідував музичний гурток і фотогурток. Та найбільше любив уроки літератури, і насамперед читання творів свого земляка Степана Васильченка.
Він усе вмів і за все брався. Журналіст і письменник, Анатолій Павлович мав чималу сім'ю, ніколи не цурався фізичної праці, помагав людям у їхніх скрутах також Анатолій Дрофань вирощував сад (на Батьківщині, в Ічні, вивів навіть власний сорт яблук і жартома назвав його "дрофанівкою").
Перше оповідання А. Дрофаня "Перепел" з'явилося у 1945 році, а через одинадцять років вийшла збірка оповідань "Журка з Сонцеграда". Особливо плідними для письменника були останні три десятиліття. За цей час він видав півтора десятка своїх книжок.
Підготовка до сприймання твору учнями
Сьогодні ми вирушимо в подорож до маленького містечка, де мешкала незвичайна листоноша.
Словникова робота
- Хто це – листоноша? Яку роботу вона виконує?
( Відповіді учнів; за потреби вчитель уточнює значення слова)
Давайте разом дослідимо, які цікаві слова можна "витягти" зі слова "листоноша"(*слово на дошці із букв у мильних бульбашках)
https://www.youtube.com/watch?v=H_CVLwBF9zI
*можна продемонструвати фрагмент відео
Професія листоноші, на перший погляд, скромна, але насправді – важка й недооцінена. Це не тільки доставка листів і газет: для когось листоноша – чи не єдина людина, з якою можна поспілкуватися. Від неї дізнаються новини, їй довіряють особисті переживання. Приїздить машина з поштою, і потрібно все швидко розібрати. Спочатку сортують листи та дрібні посилки по вулицях, а потім кожна листоноша розкладає все це по адресах. Ця робота займає близько 2-хгодин.
Інтерактивна гра «Яке слово зайве?»
Завдання супергероям – покладіть у конверт слова, якими користуються на пошті (конверт закріпити на дошці, учні по черзі виходять до дошки, обирають слово, читають, відповідають, «так» чи «ні», кладуть/не кладуть слово у конверт)
Варіанти слів – анаграми, звичайні слова
Первинне читання оповідання с. 46-47
Листоношу з оповідання образливо прозвали "кривенькою качечкою". Чому? Саме це ми й дізнаємося, коли прочитаємо. Будьте уважними, супергерої,
щоб могли дати відповідь на моє запитання: «Чому оповідання має саме таку назву - «Кривенька качечка»?
На розсуд вчителя:
*читання оповідання вчителем або слухання в аудіозаписі
https://www.youtube.com/watch?v=3PcI-zhyfFw
*можна поєднати: вчитель читає початок оповідання, а основну чатину і кінцівку учні слухають в аудіозаписі.
- Чи справдилися ваші передбачення щодо назви оповідання? (відповіді учнів)
- Чому ви так вважаєте?
- Чому оповідання має саме таку назву - «Кривенька качечка»? (Оповідання має назву «Кривенька качечка» тому, що головну героїню оповідання – листоношу Ларису Дмитрівну діти називали кривенькою качечкою через те, що вона кульгала.)
Перевірка первинного сприймання змісту твору
-Хто дійові особи оповідання?
- Як діти ставилися до листоноші?
-Чому листоноша не змогла донести листа?
-Як змінилося ставлення дітей до листоноші?
- Що вас здивувало? Вразило?
- А що сподобалося? Залишилося незрозумілим?
Словникова робота
— Які слова в оповіданні вам незрозумілі?
1 насмішник - той, хто любить насміхатися, глузувати з кого-, чого-небудь.
2 невтомний –той, хто не знає, не відчуває втоми.
3 накульгує - трохи кульгати
4 пирскає - не утримавшись, раптово вибухати приглушеним, стриманим сміхом.
5 зволожніло - просякнуло вологою; стало вогким, вологим
6 зойкнувши - голосно, несамовито кричати (з жаху, відчаю, благаючи допомоги
7 поганючий - дуже поганий.
8 оговтався - повертатися до нормального стану; врівноважуватися.
9. стріпуючи – трусити волоссям.
Колективне читання тексту учнями, бесіда за змістом прочитаного
Учні самостійно перечитують текст.
1)Читання «ланцюжком»
2)Читання в особах
3)читання мовчки
- Про кого йдеться в оповіданні?
- Якого віку були діти?
- Чи однаковим було ставлення дітей до листоноші на початку і в кінці оповідання?
- Що вас вразило в поведінці та вчинках дітей?
- Чи ввічливо поводилися персонажі оповідання?
- Чому воно змінилося? Свою відповідь обґрунтуй.
- Яка головна думка оповідання?
Бесіда за змістом прочитанного з елементами вибіркового читання
Знаходження за даним початком всього речення.
- Люба, із середньої групи……
- І в ту ж мить…..
- Потім Женька…..
- Які думки виникли в тебе як читача (читачки)?
- Чого вчить нас це оповідання? Яка його головна думка ? (Завжди поважати один одного)
Прочитайте уривок з оповідання, який вас найбільше схвилював (можна в особах). Зверніть увагу на розділові знаки в кінці речень і виділені слова.
Аналіз емоцій персонажів твору (за екраном настрою із супергероями)
- Розгляньте малюнки з емоціями.
Робота в парах
Перекажіть одне одному оповідання пошепки.
Інсценування оповідання
Ролі: листоноша (одягає сумку), Люба, Женька, Віталик
Інсценізація діалогу, як діти допомагають листоші або інсценізація за вибором учнів.
Руханка
Всі стомились працювати, будемо відпочивати.
https://www.youtube.com/watch?v=ZLZA3q2N4VA
Вправа «Крісло автора»
— Розкажіть, як по-іншому могли розгорнутися події в оповіданні? Поясніть свою думку (відповідають за бажанням).
*учень, який відповідає, сідає на окремий стілець біля дошки, який можна прикрасити або покласти на нього маленьку подушечку, прив'язати бантик…)
Повторення вивченого про іменник. Робота в зошиті
Звуко-буквений аналіз слова «листоноша»
- Отже, головна героїня оповідання – листоноша. Запишіть це слово у зошит.
*Для демонстрації слова на дошці використати букви-бульбашки, для звукового аналізу – супергерої –звуковички.
1. Вимовте це слово вголос.
2. Поділіть його на склади.
3. Який склад наголошений?
4. Запишіть слово у зошит, правильно поєднуйте букви у слові.
5. Запишіть звукову схему.
6. Порахуйте кількість букв і кількість звуків.
Каліграфічна хвилинка у зошитах
Лл лист ноша
Листоноша
Сьогодні листоноша приніс мені листа від бабусі.
Складіть та запишіть своє речення зі словом «листоноша».
Робота у групах з картками
Увага! Щойно листоноша принесла дист для 3б класу. Щоб його відкрити, нам потрібно виконати завдання. Ми – супергерої, маємо силу доброти. Назвіть чарівні слова – слова ввічливості, щоб лист відкрився.
Ім'я |
Іменик-суперменник |
Улюблене заняття |
Придумувати нові імена та назви |
Суперсила |
Називати речі своїми іменами |
Хто його найкращий друг |
Прикметник, бо в його присутності кожен іменник стає особливим |
Що ще ви хотіли б додати про свого супергероя |
|
Узагальнення вчителем відповідей учнів
- Іменники – це слова, які називають предмети, людей, тварин, явища, відповідають на питання хто? Що?
Пояснення нового матеріалу про іменники-істоти та іменники-неістоти
- Ви вже вмієте ставити до іменників питання. Саме за питаннями іменників поділяють на дві особливі групи: іменники-істоти та іменники-неістоти.
Іменники-істоти: Які їхні суперсили? Вони можуть рухатися, думати, відчувати. Коли ми говоримо про них, ми ставимо питання хто? (хто це зробив? хто це сказав?). Хто може бігати, стрибати, говорити? Відповіді будуть іменниками-істотами (хлопчик, кіт, пташка).
Іменники-неістоти: Які їхні суперсили? Вони називають все, що не живе: предмети, поняття, явища. Коли ми говоримо про них, ми ставимо питання що? (що це таке? що ти бачиш?) До прикладу, стіл, книга, щастя, дощ, мрія.
Навіщо знати про суперсили іменників-істот та іменників-неістот?
Знання про іменники-істоти і іменники-неістоти допоможе вам:
Будувати правильні речення. Ви зможете точно визначити, який іменник використовувати і яке питання до нього поставити.
Краще розуміти мову. Ви побачите, як різні іменники виконують різні ролі в реченні.
Розвивати свою уяву. Можна створювати власні історії з іменниками-супергероями.
Запам'ятайте: Іменники – це не просто слова, це справжні супергерої, які допомагають нам спілкуватися і пізнавати світ! Бажаю вам успіхів у вивченні мови і відкритті нових суперсил іменників!
Іменник-суперменник наділив вас суперсилою – тепер ви можете «оживити» слово.
Колективна гра « Оживи іменник»
* Допомагайте учням питаннями типу «хто готує їжу?», «хто грає у футбол»?...
Утворіть іменинники назви істот і запишіть. Колективне виконання вправи з наступною перевіркою. До іменників-назв неістот доберіть спільнокореневі іменники-назви істот. (Робота на дошці)
Що? - Хто?
Трактор - тракторист
Кухня - кухар
Футбол – футболіст
Ліс- лісник
Аптека – аптекар
Сад – садівник
Ферма – фермер
Спорт – спортсмен
Робота – робітник.
Усно кладіть речення із цими словами, використовуючи іменники-істоти і іменники-неістоти.
Диференційовані завдання для супергероїв 3б класу
Деформовані речення «Знайди помилку». Робота у группах-трійках.
*у групи учнів об’єднує вчитель
Кожній групі потрібно відредагувати речення і записати у зошит.
І група. Морквинка гризе зайчика.
ІІ група. Мелодія грає музикантом.
ІІІ група. Паркан фарбує хлопчика.
Завдання від Іменника-суперменника – гра «Хто?Що?»
Закріплення вивченого матеріалу
Робота над прислів'ями. Робота в парах
*учні стоять у колі, вчитель показує на учня, промовляє «листи, газети, журнали, пошта». Учні запам'ятовують слово, потім об'єднуються у пари-трійки.
Об'єднаймося у «поштові» пари-трійки за допомогою лічилки «листи, газети, журнали».
На розсуд вчителя:
1 варіант:
Доброму скрізь |
а поганого цурайся. |
Добре діло |
добре. |
Не одяг красить людину, |
роби сміло. |
Добре слово квітка, |
а добрі справи. |
Роби добро - |
а зле колючка. |
Доброго тримайся, |
воно дорожче золота |
Відповіді
· Доброму скрізь добре.
· Добре діло роби сміло.
· Не одяг красить людину, а добрі справи.
· Добре слово квітка, а зле колючка.
· Роби добро — воно дорожче золота.
-Доброго тримайся, а поганого цурайся.
2 варіант:
Гра «Склади прислів'я»
Знайди початок і кінецю прислів'я.
Всі ми різні і всі ми – рівні, це - наша суперсила, яка має назву ТОЛЕРАНТНІСТЬ.
У кожного з нас є свої особливості. Деякі з них помітні відразу, а деякі – ні. Давайте разом складемо поради нашим друзям, одноліткам , як важливо приймати людей такими, якими вони є.
Складання порад
щодо ставлення до осіб з інвалідністю
1. Уникай ярликів та образливих висловлювань. Замість «інвалід» краще сказати «людина з інвалідністю».
2. Якщо ти не знаєш, як правильно спілкуватися з людиною з інвалідністю, просто запитай її. Вона з радістю тобі пояснить.
3. Пропонуй допомогу, але не нав’язуй. Запитай, чи можеш ти щось зробити, щоб полегшити життя людини. Займайтеся спільними справами, грайте в ігри, обговорюйте новини.
4. Дай людині можливість висловитися і поділитися своїм досвідом.
5. Якщо людина відмовляється від твоєї допомоги, поважай її рішення.
6. Будь терплячим. Люди з інвалідністю можуть говорити повільніше або мати інші особливості спілкування.
7. Будь готовий до повторень. Якщо ти не зрозумів щось з першого разу, не соромся попросити повторити.
8. Якщо ти чуєш негативні висловлювання про людей з інвалідністю, спробуй їх спростувати. Покажи, що вони такі ж, як і всі інші.
Пам'ятай: Кожна людина з інвалідністю – це унікальна особистість зі своїми інтересами, мріями та бажаннями. Будь відкритим, добрим і толерантним, і ти побачиш, що світ стає кращим.
Молодці, діти, ви добре справилися з усіма завданнями. І я сподіваюсь, що ви не тільки знатимете всі поради, які ми складали протягом уроку, але й обов’язково будете їх дотримуватися.
Квітка толерантності
-У чому суперсила кожної людини, яка помічає тих, хто чимось відріняється від нас? Кожен з вас отримує зараз суперсилу на пелюстці квітки під назвою «толерантність» . Назвіть свою суперсилу, поясніть, що сааме вона дає людині.
Кожна людина, дитина має право на захист, навчання, відпочинок, добре ставлення, сім’ю.
Підсумок уроку
Про те, що кожен може бути супергероєм
Не треба мати плащ і маску, щоб бути справжнім героєм. Доброта, відвага, ласка – це найкращі суперсили, повірте!
Допоможи бабусі перейти дорогу, поділися іграшкою з другом, захисти слабшого – будь завжди готовий, І ти станеш супергероєм справжнім!
- Чому важливо бути добрими і толерантними?
Рефлексія «Все в твоїх руках»
Домашнє завдання (за вибором)
1.Прочитати та переказати оповідання на стор. 46-47.
2. Відшукати прислів'я про дружбу з різних джерел.
3. Після читання оповідання намалювати листоношу та дітей, які їй допомагали.
Герої існують не лише в казках, а й у житті. Вони — правдиві й добрі, щирі, скромні й відповідальні, чесні й відважні. А ви хочете залишитися супергероями? Тоді позбувайтеся поганих рис, якщо вони у вас є. Учіться приймати самостійні рішення й бути за них відповідальними.
Вправа «Чарівна паличка»
Якби ви були б велетнем чи чарівником, які добрі справи зробили б?
У всіх у нас є різні бажання. Ми бажаємо чогось для себе, для своїх
рідних. Є бажання не тільки у людей, тварин, є бажання навіть у цілих
країн. Яке, на вашу думку, є бажання в України? (Мир, перемога)
- Чим ми можемо Україні здійснити це бажання (вчитися, досліджувати
світ…)
Вправа «Моя мрія»
У кожного з вас є своя мрія. Складіть долоньки разом, піднесіть їх до ротика і пошепки вимовте свою мрію: «Я мрію про…». Заховайте свою мрію в кулачок,притуліть до серця і відпустіть, дмухнувши на неї. Нехай ваші мрії летять і обов’язково збудуться.
Самооцінювання «Смайлики»
Подяка учням за роботу на уроці
Я дякую вам за урок і дару чудові браслетки добра. Будьте добрими, щасливими, розумними! Це ваша суперсила. Дякую Вам діти за чудовий урок! Ви молодці!
Якщо хочеш, друже,щоб тебе любили,
Чемним і привітним, добрим, чесним будь!
Не роби другому, що тобі не миле!
Правило це мудре, друже, не забудь!
Будьте завжди добрими, щасливими, розумними!
1