Година спілкування «Порушення прав і свобод людини(за творами української літератури)» має на меті зорієнтувати учнів розпізнавати та аналізувати ситуації із порушенням прав та свобод людини, давати їм правову оцінку; на прикладах художньої літератури формувати життєві компетенції, вміння діяти в незвичних умовах, формувати правову грамотність та виховання громадянських та моральних якостей особистості засобами художнього слова. Аналіз випадків порушення прав людини із знайомих творів художньої літератури («Федько-халамидник» В.Винниченка, «Дивак» Гр.Тютюнника, «Шпага Славка Беркути» Н.Бічуя) забезпечить чітке уявлення про права та свободи людини.
Реєстраційна анкета
учасниці Всеукраїнського конкурсу навчально-методичних розробок
Назва розробки |
Проблема порушення прав та свобод людини за творами української літератури Години спілкування |
Прізвище, ім'я, по батькові |
Стельмах Майя Михайлівна |
Місце роботи |
Міцівецька ЗОШ І-ІІ ступенів Дунаєвецької селищної ради Хмельницької області |
Адреса закладу |
вул. Б. Хмельницького, 55/В |
Населений пункт |
Село Міцівці |
Область, район |
Дунаєвецький район, Хмельницька область |
Індекс |
32430 |
Контактний телефон |
+380730017471 |
Адреса електронної пошти |
stelmach.maja1980@gmail.com |
Тема заходу. Проблема порушення прав та свобод людини за творами української літератури
Мета.
Очікувані результати: перегляд та аналіз випадків порушення прав людини із знайомих творів художньої літератури забезпечить чітке уявлення про права та свободи людини.
Час проведення: позакласний захід, тривалість - орієнтовно 40 хв.
Віковий склад учасників: 14-15 років
План проведення:
Перебіг заходу
Вправа «Вітання»
Ситуація 1.
Група «Літературознавці»
Учні читають в особах уривок із твору
В. Винниченка «Федько - халамидник»
Це був чистий розбишака-халамидник.
Не було того дня, щоб хто-небудь не жалівся на Федька: там шибку з рогатки вибив; там синяка підбив своєму "закадишному" другові; там перекинув діжку з дощовою водою, яку збирали з таким клопотом.
Наче біс який сидів у хлопцеві! Усі діти як діти,— граються, бавляться тихо, лагідно. Федькові ж, неодмінно, щоб битися, щоб що-небудь перевернути догори ногами. Спокій був його ворогом, з яким він боровся на кожному місці…
…Частіш кінчається тим, що хлопці біжать додому, жаліються, а їхні тато чи мама ідуть до Федькової матері і теж жаліються. А Федькові ввечері вже прочуханка. Але й тут Федько не як всі діти поводиться. Він не плаче, не проситься, не обіщає, що більше не буде. Насупиться й сидить. Мати лає, грозиться, а він хоч би слово з уст, сидить і мовчить.
Приходить тато з роботи. Він стомлений і сердитий. Руки сиві од олова літер, які він складає в друкарні. Щоки теж ніби оловом налиті, худі-худі, а борода на них така рідка, що видно крізь неї тіло.
— Що? Вже знов? — питає він, глянувши на Федька. Федько ще більш насуплюється й починає колупати пальцем кінець столу. А мати розповідає.
— Правда то? — питає батько у Федька.
Федько мовчить.
— Кому ж я говорю? Правда те, що мати каже?
— Правда,— тихо одмовляє Федько.
— Скидай штани.
Федько мовчки встає, скидає штанці й чекає, похиливши голову.
Батько здійма з себе ремінь, кладе Федька на стілець і починає бити.
Федько здригується всім тілом і шарпа ногами.
— Лежи!! — кричить батько.
— А кляте ж яке! А кляте! — сплескує руками мати.— Хоч би ж попросило тата, хоч би заплакало. Камінь, а не дитина! Сибіряка якийсь...
Вибивши "сибіряку", батько вийма з кишені дві або три копійки й дає йому.
— То тобі за те, а це за те, що правду говориш...
Федько витирає сльози, що виступили з очей, бере гроші й ховає в кишеню. Він за ремінь не сердиться,— він розуміє, що так і треба. Але й три копійки бере, бо, справді, не брехав. Якби він схотів, то міг би одбрехатися, але Федько брехати не любить.
Не любить також Федько й товаришів видавати. Батько й за це Федька хвалить, а мати так само сердиться.
— Так-так, потурай йому, давай йому гроші, давай. Він навмисне робитиме бешкет, щоб правду сказать. Розумний батько, вчить сина. Замість того, щоб повчить його за те, що покриває других, він хвалить...
— Нічого, стара... За все бить не можна. За що бити, а за що хвалити...
— Так-так! Хвали його, хвали...
Група «Правозахисники»
Група «Експерти»
Слово вчителя.
Група «Літературознавці»
Інсценізація оповідання Григора Тютюнника «Дивак»
Автор: На першому уроці було малювання. Старенька вчителька Матильда Петрівна ходила поміж партами і, роблячи загадкове обличчя, повільно говорила: "А сьогодні, діти, ми будемо малювати... перегнійний горщечок. Завдяки цим горщечкам передові колгоспи нашої країни..." Потім вона дістала з портфеля гирунчик і урочисто поставила на стіл.
Діти почали малювати, виводячи кожен своє: той жлуктичко, інший ринку або макітерку. І оскільки дірку в денці ніяк було передати, то її чіпляли збоку. Олесь старанно скрипів олівцем і натхненно прицмакував. Коли ж учителька зупинилася біля його парти, із зошита на неї, презирливо примруживши око, дивився дятел: чого тобі тутечки?
Вчителька Матильда Петрівна: Олесю, адже я наказувала всім малювати горщечок. Я поставлю тобі двійку!
Автор: У класі увірвався гамірець. Відмінники дивилися на свого вчорашнього побратима співчутливо, а ті, хто вчився через пень-колоду, з радістю чекали на те, що їхнього полку прибуде. Олесь зібрав книжки, виліз з-за парти і рушив до дверей.
Матильда Петрівна: Куди це ти?
Автор: Олесь похнюпився.
Олесь: Я так не xо’!
Матильда Петрівна: Як це — так?
Олесь: Гирунчика отого не хо’ малювати.
Матильда Петрівна: Чому?
Олесь: Дятла хочу...
Автор: Доки Матильда Петрівна думала про долю свого авторитету, Олесь вийшов у коридор, похапцем натяг пальтечко і опинився на ґанку…
Група «Правозахисники»
Група «Експерти»
Слово вчителя.
Ситуація 3.
Група «Літературознавці»
Перегляд відео за посиланням https://youtu.be/RejIyGk5ldw
Група «Правозахисники»
Група «Експерти»
Слово вчителя.
Орієнтовний сенкан учнів
Право
Необхідне, законне
Захищає, гарантує, надає
Знати свої права дуже важливо!
Свобода
[Віра Наливана «Чому так не хочеться дорослішати? — Бічуя Н. Шпага Славка Беркути. – Л.: Вид-во Старого Лева, 2010. – 174 с.]
1