Година спілкування
3 клас
Тема. Що таке толерантність. Як зрозуміти іншого.
Мета. Дати учням уявлення про толерантність, сприяти розумінню толерантності як цінності сучасної людини, формувати повагу і визнання до себе та інших людей; розвивати навички терпимого ставлення до інших людей; вміння працювати в групах; виховувати чуйність, терпимість і небайдужість у взаєминах в групі, суспільстві.
Обладнання : малюнок потяга, назва станцій, ЛЕГО, ілюстрації казкових героїв, матеріал для гри « Шифрувальник», слова, записані на окремих листках, вирізані дитячі долоньки, малюнок сонечка, презентація, кошик, грамзапис пісень, мультфільм.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань. Урок - подорож
Структура уроку:
І. Організаційний етап.
До уроку всі готові?
Є бажання до розмови?
Тож не будемо зволікати ,
час урок наш починати.
ІІ. Етап підготовки учнів до активного засвоєння знань.
Вчитель . Діти, чи любите ви подорожувати? Сьогодні ми з вами вирушимо у подорож до незвичайної країни, назва якої – «Толерантія». А що це за незвичайна країна, хто в ній живе - будемо дізнаватися після кожної зупинки .
У подорож відправимося потягом « Букашка» . Так як ми з вами виховані
діти , то придбаємо квитки. Прохідний квиток для мандрівки – посмішка. Посміхніться один одному. Займіть місця у вагончиках. Ми вирушаємо .
(Діти становляться ланцюжком, беруться один за одного і під пісню « Паравоз Букашка» рухаються по кабінету.)
Діти займають відповідні місця, завчасно об’єднавшись у групи:
« Смайлик», «Сонечко», « Сердечко», « Веселка», «Усмішка.
ІІІ. Етап засвоєння нових знань.
Вчитель. Перша станція – зупинка «Які ми різні»» .
- Для того, щоб все побачене запам’яталося, пропоную взяти у подорож відеокамеру , яку ви зараз виготуєте самі.
(із ЛЕГО виготовляють відеокамеру)
Діти стають у коло .
- Подивіться, чи у всіх однакова відеокамера ?
- Чому ?
- Подумайте і скажіть, який висновок ми можемо зробити після
виконання цієї вправи? (Усі люди різні).
- А що у вас спільного?
Вірно, спільне те, що ви однокласники, навчаєтеся в 3-Б класі, живете в Слатине і вчу вас я. Хочу сказати, що ваш клас – це маленька родина. І хоч ми всі дуже різні, мені хотілося б, щоб серед вас панували добро, повага, взаєморозуміння, не було сварок, щоб ви розуміли один одного. Що для цього потрібно? Хочете дізнатися? Про це дізнаємося на наступній станції.
Вирушаємо далі в подорож. Займайте своє місце. Поїхали . (Знову діти рухаються по класу)
Вчитель. Наступна зупинка «Корисні підказки»
- Пропоную переглянути мультфільм « Корисні підказки. Як зрозуміти іншого»
https://www.youtube.com/watch?v=iovMqYW4iIU
А які правила, можна вивести із мультфільму?
1.Кожна людина особлива. І щоб жити в мирі, треба вчитися розуміти одне одного.
2.Постав себе на місце іншого.
3. Навчися слухати сам іншого.
Дійсно, ми всі різні. У кожного з нас є як позитивні риси характеру, так і негативні, різні вподобання. Ми повинні про це пам’ятати. Тож про яку чесноту ми будемо говорити на уроці - відгадаєте, розшифрувавши слово на наступній зупинці.
Продовжуємо подорожувати.
Вчитель. Наступна зупинка « Шифрувальники ».
1. Гра «Шифрувальники ».
23 19 16 7 21 1 18 23 18 12 22 23 31
Молодці. Це слово ТОЛЕРАНТНІСТЬ.
2. Визначення значення слова «толерантність».
Вправа «Дослідники».
Давайте дізнаємося про значення слова «толерантність».
Ви досліджували це слово. (По групам)
Слово «толерантність» в різних мовах означає:
1 група:в англійській — готовність бути терпимим;
2 група:у французькій — терпиме ставлення до людини,
3 група:у китайській — великодушне ставлення до інших;
4 група:в арабській — милосердя, терпіння, співчуття;
5 група:в українській — уміння прийняти іншу людину такою, якою вона є.
Отже толерантність — це терпимість і повага до інших людей, які мають не такі, як у тебе, погляди, думки, звичаї, стан здоров’я, спосіб життя тощо.
3. Перегляд презентації «Складові толерантності»
Вчитель . Наступна наша зупинка – зупинка « Відпочинкова».
Руханка
Ми русяві і чорненькі,
Ми біляві і руденькі,
Ми високі і низенькі.
Ми великі і маленькі,
Та усі одна сім’я,
В слові «ми» аж 22 «я»!
Вчитель. Наступна зупинка - «Ввічлива».
- Кожна людина хоче, щоб до неї добре ставилися, привітно розмовляли, любили і поважали, говорили теплі слова. Перевіримо, чи знаєте ви їх!
(на картках записані слова ввічливої людини, але літери в них переставлені місцями)
Добрий день – йдбрио ньед;
Дякую – куюдя;
Будь ласка –дубь сакал
Пробачте – ропчебат
До побачення од абпочення
Молодці! Гарно всі попрацювали,
Слова ввічливі назвали.
Вчитель.Ми далі продовжуємо подорожувати стежинами міста « Толерантія».
Наступна наша станція – зупинка «Обери позицію» .
- Жителі цього міста запропонували нам вправу « Толерантні ( позитивні) та інтолерантні ( негативні) якості людини. Вам слід прочитати слово і обрати відповідну позицію.
( У кожної дитини листочок зі словом, дітям слід обрати позицію).
Якості Якості
толерантної людини інтолерантної людини
Доброта, злість, повага, хитрість, взаємоповага , ненависть, людяність, егоїзм, довіра, нетерпимість, розуміння, непорозуміння, чуйність, байдужість, доброзичливість, жадібність, милосердя, глузування, терпимість, прощення, мудрість.
Вчитель. Наступна зупинка - «Казкова».
Робота за презентацією.
(Показую презентацію із малюнками різних казкових героїв. Діти цеглинками із ЛЕГО показують , який герой.
Червона цеглинка – толерантний, синя – інтолерантний.)
Вчитель . Ми вже близенько біля нашого міста. Ось зупинка – «Милосердя».
Вчитель.
- Ви, напевно, зустрічали на вулиці, в магазині, лікарні, транспорті людей з особливими потребами, які мають проблеми зі здоров’ям – сліпі, глухі, німі, інваліди на візках.
Ось про таку дівчинку, яка мала фізичні вади, написав оповідання В.Сухомлинський «Горбатенька дівчинка». (Підготовлені діти читають оповідання за особами.)
Клас розв'язував задачу. Учні схилились над зошитами. Коли це у двері хтось тихо постукав.
— Відчини двері й подивись, хто там стукає,— мовив учитель. Чорноокий хлопчик, що сидів за першою партою, живенько відчинив двері.
До класу зайшов директор школи з маленькою дівчинкою. Тридцять п'ять пар очей впилися в незнайому дівчинку. Вона була горбатенька.
Учитель затамував подих і повернувся до класу. Він дивився у вічі пустотливих школярів і мовчки благав: хай не побачить дівчинка у ваших очах ні подиву, ні насмішки. У їхніх очах була тільки цікавість. Вони дивилися на незнайому дівчинку й лагідно всміхалися.
Учитель полегшено перевів дух. — Цю дівчинку звуть Оля,— сказав директор.— Вона приїхала до нас здалеку. Хто поступиться їй місцем на першій парті? Бачите, яка вона маленька? Усі шість хлопчиків і дівчаток, що сиділи за передніми партами, піднесли руки: — Я.... Учитель був тепер спокійний: клас витримав іспит.
- Як клас зустрів незнайомку?
- Як почувала себе дівчинка, коли потрапила туди, де вона «не така, як усі».
- Чому так хвилювався вчитель?
- Який іспит витримали діти?
Вчитель.
Не глузуйте з тих людей, не ображайте їх, намагайтесь надати їм посильну допомогу, проявляйте толерантність, любов, терпіння
Гра «Кошик завдань»
Учні виходять до дошки, витягують з кошика певне завдання, читають уголос, виконують його.
Вчитель . Залишилась у нас ще остання зупинка – «Підсумкова».
1. Гра « Чарівна рука »
Дітки отримують вирізану долоньку. Пропоную написати на кожному пальчику свої якості толерантної дитини. А на долоні – ім’я. Розмістити долоньки навколо сонечка.
В цей час звучить пісенька «Сонечко»
https://www.youtube.com/watch?v=lw1XZJDLCJU
Покладемо свої руки одна на одну – і це буде символом дружби нашого класу.
2. Вправа мікрофон «Я бажаю всім …»
Кожен учасник висловлює своє побажання всім іншим учасникам бажання …. (називає одну рису толерантності)
3. Пісня « А я бажаю вам добра»
https://www.youtube.com/watch?v=D2lF81og_dk&list=RDD2lF81og_dk&index=1