Тема. Щоб у серці панувала злагода.
Мета: переконати учнів у тому, що права іншої людини треба поважати; допомогти учням визначити шляхи розв'язання конфлікту; навчити аналізувати конфлікт між правами різних людей та уникати конфліктів.
Обладнання: плакат зі схемою «Можливі виходи з конфлікту»; роздавальний матеріал (роздруковані аркуші з висловами та прислів'ями, «Тест на дратівливість»).
Хід заняття
Творча робота «Павутиння конфліктів».
Вихователь на дошці записує слово «конфлікт» і обводить його овалом, потім ставить запитання до учнів:
Від слова «конфлікт» учитель малює стрілки і записує відповіді учнів. Якщо учні висловлюють думки, подібні до вже наведених, вихователь записує їх і з'єднує поміж собою, а не з головним овалом.
На завершення творчої роботи вихователь ставить запитання, які узагальнюють усі висловлені думки стосовно конфлікту:
Що таке конфлікт? Яке визначення можна йому дати? (Під час конфлікту люди сваряться та ображають одне одного. Отже, конфлікт — це суперечка, яка може призвести і до бійки.)
Що спільного мають сформульовані вами конфлікти?
Що спричиняє конфлікти? (Між дітьми конфлікти виникають з різних причин. Зокрема, хтось не поступився місцем, книжкою, м'ячем; хтось розкрив чиюсь таємницю; хтось не погодився з думкою іншого; хтось на когось придумав прізвисько; хтось переміг у грі, а хтось програв тощо.)
Чи були ви коли-небудь учасниками якогось конфлікту?
Час минає. Конфлікт проходить. Скажіть, що ви відчуваєте, коли згадуєте про якийсь конфлікт: вам неприємно про це згадувати; ви про це згадуєте із задоволенням; вам байдуже; ви хотіли б про це забути.
Слово вихователя.
Відомий французький письменник Антуан де Сент-Екзюпері назвав людське спілкування найбільшою розкішю на світі. Спілкування людей — досить складний і делікатний процес. Кожний із нас вчиться цього все життя, здобуваючи досвід часто за рахунок помилок і розчарувань. І, на жаль, досить часто ми потрапляємо в ситуації, які визначаємо як конфліктні. Яку роль відіграють конфлікти в нашому житті? Як їх розпізнавати і попереджувати, розв'язувати?
Конфлікт — це процес різкого загострення протиріч і боротьби двох чи більше сторін. Проблема ця досить серйозна. Існує навіть наука, яка безпосередньо займається цим,— конфліктологія.
Вправа «Мікрофон».
Існує термін «конфліктна людина». Як би ви визначили риси характеру такої людини? Яку людину можна назвати конфліктною?
Вихователь підсумовує відповіді учнів: конфліктній людині властиві бажання домінувати за будь-яких обставин, надмірні принциповість (псевдопринциповість) і прямолінійність у висловлюваннях і судженнях, поганий настрій, роздратованість, несправедлива оцінка вчинків і дій інших.
Запитання до учнів.
Чи подобається вам спілкуватися з конфліктними людьми? Чому?
А чи не буваєте ви інколи такими особистостями?
З якої причини може виникнути конфлікт між друзями? (Після відповідей учнів вихователь креслить на дошці схему і разом з учнями детально аналізує її.)
Ревнощі |
|
Підлість |
|
Заздрість |
|
|
|
|
|
Друзі |
||||
|
|
|
|
|
Жадібність |
|
Нещирість |
|
Егоїзм |
Запитання до учнів.
Дейл Карнегі писав: «У суперечці не можна перемогти. Якщо ви програли — значить програли, якщо перемогли — теж програли». Чому? (Одержавши перемогу, ви почуваєтесь чудово. А ваш співрозмовник? Ви змусили його відчувати вашу перевагу. Ви зачепили його самолюбство. Він гнівається. Чи приємно вам про це згадувати?)
Слово вихователя.
Конфлікти можна класифікувати за певними категоріями. Наприклад, доволі дружні — гнівні, прості — складні, силові — несилові.
Перебуваючи в конфліктній ситуації, люди діють по-різному. Спроба стати ніби осторонь конфлікту та спокійно проаналізувати його — це перший крок до розв'язання
конфлікту таким чином, щоб не були зігноровані права жодного його учасника.
Розглянемо схему розв'язання конфлікту. (Вихователь вивішує на дошці плакат зі схемою.)
Можливі виходи з конфлікту
Існує кілька варіантів виходу з конфлікту.
Утеча — передбачити ймовірні конфліктні ситуації й уникати їх.
Притлумлення (згладжування) — не зачіпати проблемних питань, які вже існують, роблячи вигляд, що все гаразд.
Виграш-програш — переслідувати мету обов'язкового виграшу в конфлікті за рахунок неминучого програшу партнера.
Компроміс — установка на взаємні поступки.
Виграш-виграш — налаштованість на вихід з конфлікту не лише без жодних утрат, а й з певними взаємними здобутками.
У конфліктології розрізняють п'ять типів стратегів розв'язання конфліктів.
1. Черепаха (утеча). Черепахи втікають і ховаються у свій панцир, щоб обминати конфлікти. Вони відмовляються від власної мети та стосунків. Вони тримаються далі як від спірних питань, через які виникає конфлікт, так і від людей, до яких він причетний. Вони почувають себе безпомічними. Вони вважають, що намагатися вирішувати конфлікт — справа повністю безнадійна. Вони переконані, що легше втекти (фізично та психологічно) від конфлікту, аніж зіткнутися з ним.
5. Сова (конфронтація). Сови дуже високо цінують власну мету та стосунки. Вони розглядають конфлікт як проблему, яку треба розв'язувати, а також як засіб поліпшення стосунків шляхом послаблення напруження між двома людьми. Вони намагаються розпочати дискусію і не заспокоюються доти, доки не буде знайдено рішення, яке б задовольнило обидві сторони в конфлікті, і доки напруга не спаде і негативні емоції не будуть повністю переборені.
Колективна робота за завданням.
Вихователь пропонує чотири можливі варіанти розв'язання конфліктів і просить учнів навести приклади зі свого життєвого досвіду, які б ілюстрували кожну з наведених нижче схем. О Виграв-виграв: кожний щасливий і отримує те, чого прагнув. З Виграв-програв: одна особа не отримує бажаного і є нещасною. О Програв-виграв: суперник не отримує бажаного і є нещасним. О Програв-програв: кожний витрачає час на суперечки, і жоден не отримує того, чого прагнув.
Робота з висловами і прислів'ями.
Вихователь роздає роздруковані аркуші з висловами та прислів'ями, просить учнів по черзі зачитувати по одному вислову чи прислів'ю і, користуючись оцінною шкалою, визначати, наскільки вони відповідають їхнім діям під час конфліктів.
Оцінна шкала
5 — відповідає в усіх випадках;
4 — відповідає у більшості випадків;
З — деколи відповідає;
2 — відповідає, але дуже рідко;
1 — ніколи не відповідає.
Слово вихователя.
Деколи люди потрапляють у ситуації, коли вони конфліктують. Ці конфлікти можна розв'язати мирним шляхом.
Робота в групах.
Вихователь поділяє учнів на три групи (по рядах). Кожній групі пропонується ситуація, в якій іде мова про конфлікт між персонажами.
Які варіанти розв'язання конфлікту ви ;могли б. запропонувати?
На який варіант, на ваш погляд, погодились би обидві сторони?
2. Брати Мишко і Петрик посварилися за книжку. Мишко хотів її читати тоді, коли й Петрик.
Як можна було братикам уникнути сварки?
3. Прийшов Кирило Кожум'яка до змія, а той йому й каже:
От і почали вони битися — аж земля гуде.
Чому Кирило погодився битися із змієм? (Вихователь під час роботи у групах може за необхідності втручатися й надавати допомогу учням.)
Колективна робота за завданням.
Вихователь просить учнів передати зміст останньої історії з точки зору негативного персонажа. (Наприклад, змій міг би сказати: «Я — змій, це моя робота — їсти людей; а жахливий Кирило хоче відрубати мені голову».)
Запитання до учнів.
Чи порушувалися в цій історії чиїсь права? Якщо так, то чиї? Ким?
Як переписати цю історію, щоб кожний отримав своє, а конфлікту можна було б уникнути?
Бесіда.
Вихователь формулює тему обговорення у вигляді запитання: «Бійка приносить користь чи шкоду людині? Чому?». З'ясувати це можна методом «мозкового штурму». Доцільно скласти поради, як уникнути бійки.
Вони можуть мати такий вигляд:
— Встрявати у бійку можливо лише в тих виняткових випадках, коли всі твої зусилля владнати справу мирно безрезультатні й, треба захищатися або оборонити слабшого.
Тестування «Чи дратівлива ти людина?».
На кожне запитання дай відповідь «так» чи «ні». Чи ти роздратуєшся, якщо:
Якщо на всі запитання ти дав (дала) відповідь «ні», то ти — не дратівлива людина.
Слово вихователя.
Саме дратівливі люди найчастіше стають учасниками конфлікту. Аби уникнути конфлікту, постарайся діяти так:
— з'ясуй причину конфлікту;
Запитання до учнів.
Під час конфлікту людина перебуває в стані емоційного збудження. Які ж емоції супроводжують конфлікт? (Негативні: гнів, злість, роздратування, розчарування.)
Слово вихователя.
Емоційний стан людини регулює насамперед нервова система. У свою чергу, емоції впливають на стан і функціонування внутрішніх органів. Будь-який емоційний струс, будь-яка конфліктна ситуація не минають для людини безслідно. Образа, сварка, горе, гнів, заздрощі або прагнення помститися — усе це знижує захисні сили організму і скорочує життя.
Заключне слово вихователя.
Умійте володіти собою. Пам'ятайте: найкращий спосіб боротися з душевним неспокоєм — постійна зайнятість.
Щоб забути свої напасті, намагайтеся зробити приємне іншим. Роблячи добро іншим, ви робите добро собі.
Не старайтеся змінювати чи перевиховувати інших. Набагато корисливіше і безпечніше зайнятися самовихованням. Пам'ятайте: кожна людина — така ж яскрава й унікальна індивідуальність, як і ви, приймайте її такою, якою вона є. Умійте бачити в людині позитивні якості й у стосунках з нею спробуйте опиратися саме на ці якості.
І під кінець така порада: не ображайтесь і не обурюйтесь критикою на вашу адресу, шукайте в ній відправні точки для самовдосконалення.