20 липня о 18:00Вебінар: Як вчителю зберегти своє здоров'я в умовах сучасного буремного життя

Година спілкування "Щоб у серці панувала злагода"

Про матеріал
Данна розробка допоможе класному керівникові в доступній формі через бесіду, тести разом з учнями визначити що таке "конфлікт", а також шляхи розв'язання та виходу з конфлікту.
Перегляд файлу

Тема. Щоб у серці панувала злагода.

Мета: переконати учнів у тому, що права іншої людини треба поважати; допомогти учням визначити шляхи розв'язання конфлікту; навчити аналізувати конфлікт між правами різних людей та уникати конфліктів.

Обладнання: плакат зі схемою «Можливі виходи з конфлікту»; роздавальний матеріал (роздруковані аркуші з висловами та прислів'ями, «Тест на дратівливість»).

Хід заняття

Творча робота «Павутиння конфліктів».

Вихователь на дошці записує слово «конфлікт» і обводить його овалом, потім ставить запитання до учнів:

  • Що, на вашу думку, означає це слово?
  • Які асоціації воно викликає?

Від слова «конфлікт» учитель малює стрілки і записує відповіді учнів. Якщо учні висловлюють думки, подібні до вже наведених, вихователь записує їх і з'єднує поміж собою, а не з головним овалом.

На завершення творчої роботи вихователь ставить запитання, які узагальнюють усі висловлені думки стосовно конфлікту:

Що таке конфлікт? Яке визначення можна йому дати? (Під час конфлікту люди сваряться та ображають одне одного. Отже, конфлікт — це суперечка, яка може призвести і до бійки.)

Що спільного мають сформульовані вами конфлікти?

Що спричиняє конфлікти? (Між дітьми конфлікти виникають з різних причин. Зокрема, хтось не поступився місцем, книжкою, м'ячем; хтось розкрив чиюсь таємницю; хтось не погодився з думкою іншого; хтось на когось придумав прізвисько; хтось переміг у грі, а хтось програв тощо.)

Чи були ви коли-небудь учасниками якогось конфлікту?

Час минає. Конфлікт проходить. Скажіть, що ви відчуваєте, коли згадуєте про якийсь конфлікт: вам неприємно про це згадувати; ви про це згадуєте із задоволенням; вам байдуже; ви хотіли б про це забути.

Слово вихователя.

Відомий французький письменник Антуан де Сент-Екзюпері назвав людське спілкування найбільшою розкішю на світі. Спілкування людей — досить складний і делікатний процес. Кожний із нас вчиться цього все життя, здобуваючи досвід часто за рахунок помилок і розчарувань. І, на жаль, досить часто ми потрапляємо в ситуації, які визначаємо як конфліктні. Яку роль відіграють конфлікти в нашому житті? Як їх розпізнавати і попереджувати, розв'язувати?

Конфлікт — це процес різкого загострення протиріч і боротьби двох чи більше сторін. Проблема ця досить серйозна. Існує навіть наука, яка безпосередньо займається цим,— конфліктологія.

Вправа «Мікрофон».

Існує термін «конфліктна людина». Як би ви визначили риси характеру такої людини? Яку людину можна назвати конфліктною?

Вихователь підсумовує відповіді учнів: конфліктній людині властиві бажання домінувати за будь-яких обставин, надмірні принциповість (псевдопринциповість) і прямолінійність у висловлюваннях і судженнях, поганий настрій, роздратованість, несправедлива оцінка вчинків і дій інших.

Запитання до учнів.

Чи подобається вам спілкуватися з конфліктними людьми? Чому?

А чи не буваєте ви інколи такими особистостями?

З якої причини може виникнути конфлікт між друзями? (Після відповідей учнів вихователь креслить на дошці схему і разом з учнями детально аналізує її.)

 

Ревнощі

 

Підлість

 

Заздрість

 

 

 

 

 

Друзі

 

 

 

 

 

Жадібність

 

Нещирість

 

Егоїзм

Запитання до учнів.

Дейл Карнегі писав: «У суперечці не можна перемогти. Якщо ви програли — значить програли, якщо перемогли — теж програли». Чому? (Одержавши перемогу, ви почуваєтесь чудово. А ваш співрозмовник? Ви змусили його відчувати вашу перевагу. Ви зачепили його самолюбство. Він гнівається. Чи приємно вам про це згадувати?)

Слово вихователя.

Конфлікти можна класифікувати за певними категоріями. Наприклад, доволі дружні — гнівні, прості — складні, силові — несилові.

Перебуваючи в конфліктній ситуації, люди діють по-різному. Спроба стати ніби осторонь конфлікту та спокійно проаналізувати його — це перший крок до розв'язання

конфлікту таким чином, щоб не були зігноровані права жодного його учасника.

Розглянемо схему розв'язання конфлікту. (Вихователь вивішує на дошці плакат зі схемою.)

Можливі виходи з конфлікту

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Існує кілька варіантів виходу з конфлікту.

Утеча — передбачити ймовірні конфліктні ситуації й уникати їх.

Притлумлення (згладжування) — не зачіпати проблемних питань, які вже існують, роблячи вигляд, що все гаразд.

Виграш-програш — переслідувати мету обов'язкового виграшу в конфлікті за рахунок неминучого програшу партнера.

Компроміс — установка на взаємні поступки.

Виграш-виграш — налаштованість на вихід з конфлікту не лише без жодних утрат, а й з певними взаємними здобутками.

У конфліктології розрізняють п'ять типів стратегів розв'язання конфліктів.

1. Черепаха (утеча). Черепахи втікають і ховаються у свій панцир, щоб обминати конфлікти. Вони відмовляються від власної мети та стосунків. Вони тримаються далі як від спірних питань, через які виникає конфлікт, так і від людей, до яких він причетний. Вони почувають себе безпомічними. Вони вважають, що намагатися вирішувати конфлікт — справа повністю безнадійна. Вони переконані, що легше втекти (фізично та психологічно) від конфлікту, аніж зіткнутися з ним.

  1. Акула (примус). Акули намагаються перемагати опонентів тим, що силоміць примушують їх приймати потрібний їм варіант розв'язання конфлікту. Для них найваж­ливішою є власна мета, а стосунки з людиною мають невелике значення. Вони за всяку ціну добиваються свого. Потреби інших людей їх не турбують, їх мало хвилює те, чи вони комусь подобаються, чи проявляє хтось до них прихильність. Акули переконані, що конфлікти вирішуються тоді, коли один перемагає іншого. Вони хочуть бути переможцями. Перемога, на їхню думку, дає людям почуття гордості, це — успіх. Поразка викликає почуття безсилля, це — невдача. Вони намагаються здобути перемогу, приголомшуючи суперників, нападаючи раптово, а також залякуючи або загрожуючи їм з позиції сили.
  2. Плюшевий ведмедик (згладжування). Для ведмедиків стосунки найважливіші, а власна мета не має великого значення. Ведмедики хочуть подобатися, хочуть, щоб усі їх любили і цінували. Вони вважають, що краще уникнути конфлікту заради гармонії, і впевнені, що конфлікти не можна обговорювати без шкоди для стосунків. Вони бояться завдати болю, образити, зіпсувати стосунки під час конфлікту. Щоб зберегти стосунки, вони готові поступитися своїми домаганнями. Плюшеві ведмедики немовби кажуть: «Я пожертвую власною метою, роби все, що ти хочеш, аби тільки я тобі подобався». Плюшеві ведмедики намагаються згладити конфлікт.
  3. Лисиця (компроміс). Лисиці невибагливі як у досягненні своєї мети, так і в стосунках з іншими людьми. Вони шукають компромісу. Вони готові пожертвувати частиною своїх домагань під час конфлікту і переконують іншу особу поступитися теж якоюсь часткою своїх домагань. Вони шукають такого варіанта розв'язання конфлікту, коли б обидві сторони мали якусь користь від цього, тобто «золоту середину» між двома протилежними позиціями.

5. Сова (конфронтація). Сови дуже високо цінують власну мету та стосунки. Вони розглядають конфлікт як проблему, яку треба розв'язувати, а також як засіб поліпшення стосунків шляхом послаблення напруження між двома людьми. Вони намагаються розпочати дискусію і не заспокоюються доти, доки не буде знайдено рішення, яке б задовольнило обидві сторони в конфлікті, і доки напруга не спаде і негативні емоції не будуть повністю переборені.             

Колективна робота за завданням.

Вихователь пропонує чотири можливі варіанти розв'язання конфліктів і просить учнів навести приклади зі свого життєвого досвіду, які б ілюстрували кожну з наведених нижче схем. О Виграв-виграв: кожний щасливий і отримує те, чого прагнув. З Виграв-програв: одна особа не отримує бажаного і є нещасною. О Програв-виграв: суперник не отримує бажаного і є нещасним. О Програв-програв: кожний витрачає час на суперечки, і жоден не отримує того, чого прагнув.

Робота з висловами і прислів'ями.

Вихователь роздає роздруковані аркуші з висловами та прислів'ями, просить учнів по черзі зачитувати по одному вислову чи прислів'ю і, користуючись оцінною шкалою, визначати, наскільки вони відповідають їхнім діям під час конфліктів.

  1.   Від суперечки легше утриматися, аніж потім збутися її.
  2. Якщо ви не можете примусити людину думати так, як ви робите, то примусьте її робити так, як ви думаєте.
  3.   Теплі слова розтоплюють холодні серця.
  4.   Послуга за послугу.
  1.  Давай приходь, подумаємо разом.
  2.  Під час суперечки заслуговує похвали той, хто перший замовкне.
  3.  Чия сила, того й правда.
  4.  Солодкі слова роблять солодким рух уперед.
  5.  Краще синиця у жмені, аніж журавель у небі.
  1.          Істина знаходиться в знаннях.
  2.          Той, хто б'ється і тікає, доживає до нової битви.
  3.          Той перемагає блискуче, хто примушує своїх ворогів ті­кати врозтіч.
  4.          Убий ворога своєю надмірною добротою.
  5.          Чесний обмін думками не приведе до суперечки.
  6.          Ніхто не може претендувати на істину в останній інстанції, але кожний може зробити свій внесок у неї.
  7.          Тримайся подалі від тих, хто не згодний з тобою.
  8.          Тільки той, хто вірить у перемогу, перемагає на полі битви.
  9.          Добре слово мало коштує, та дорого цінується.
  10.          Зуб за зуб — це чесна гра.
  11.          Тільки той, хто готовий відмовитися від власного права на істину в останній інстанції, збагатиться від істин, які знають інші.
  12.          Уникайте сварливих людей — вони зроблять ваше життя нещасним.
  13.          Людина, яка не тікає сама, змушує тікати інших.
  14.          М'які слова забезпечують гармонію.
  15.          Хочеш мати хорошого друга — зроби йому щось приємне.
  16.          Відкрито говори про свої конфлікти і йди їм назустріч — тільки це приведе до їх найкращого розв'язання.
  17.          Найкращий спосіб улагодження конфліктів — уникати їх зовсім.
  18.          Займаю тверду, рішучу позицію (на тім стою і не можу інакше).
  19.          Лагідність перемагає гнів.
  1.      Краще щось, аніж нічого з того, що ти хочеш.
  2.      Щирість, чесність і довір'я гори звернуть.
  1.      Немає нічого важливішого, ніж те, за що тобі треба боротися.
  1.      У світі завжди були й будуть переможці й переможені.
  2.      Вони на тебе з каменем, а ти до них з прихильністю.
  1.      Якщо двоє йдуть на компроміс, то справедливе рішення гарантоване.
  2.      Правди можна добитися, воюючи та воюючи.

Оцінна шкала

5 — відповідає в усіх випадках;

4 — відповідає у більшості випадків;

З — деколи відповідає;

2 — відповідає, але дуже рідко;

1 — ніколи не відповідає.

Слово вихователя.

Деколи люди потрапляють у ситуації, коли вони конфліктують. Ці конфлікти можна розв'язати мирним шляхом.

Робота в групах.

Вихователь поділяє учнів на три групи (по рядах). Кожній групі пропонується ситуація, в якій іде мова про конфлікт між персонажами.

  1. На подвір'ї житлового мікрорайону було збудовано баскетбольний майданчик, який улітку служив також для гри в теніс і волейбол, а взимку — для гри в хокей. Коли з часом обладнання стало непридатним для використання, цей майданчик правив хлопцям за футбольне поле. Але згодом баскетбол знову став дуже популярним, і половина хлопців цього мікрорайону, зібравши гроші, відновила баскетбольні щити. Саме тоді виник конфлікт: хлопці мікрорайону поділилися на «футболістів» і «баскетболістів» — два ворожі табори.

Які варіанти розв'язання конфлікту ви ;могли б. запропонувати?

На який варіант, на ваш погляд, погодились би обидві сторони?

2. Брати Мишко і Петрик посварилися за книжку. Мишко хотів її читати тоді, коли й Петрик.

Як можна було братикам уникнути сварки?

3. Прийшов Кирило Кожум'яка до змія, а той йому й каже:

  •                      А що, Кирило? Прийшов битися чи миритися?
  •                      Де вже миритися? Битися з тобою, з іродом проклятим.

От і почали вони битися — аж земля гуде.

Чому Кирило погодився битися із змієм? (Вихователь під час роботи у групах може за необхідності втручатися й надавати допомогу учням.)

Колективна робота за завданням.

Вихователь просить учнів передати зміст останньої історії з точки зору негативного персонажа. (Наприклад, змій міг би сказати: «Я змій, це моя робота їсти людей; а жахливий Кирило хоче відрубати мені голову».)

Запитання до учнів.

Чи порушувалися в цій історії чиїсь права? Якщо так, то чиї? Ким?

Як переписати цю історію, щоб кожний отримав своє, а конфлікту можна було б уникнути?

Бесіда.

Вихователь формулює тему обговорення у вигляді запитання: «Бійка приносить користь чи шкоду людині? Чому?». З'ясувати це можна методом «мозкового штурму». Доцільно скласти поради, як уникнути бійки.

Вони можуть мати такий вигляд:

  • У разі виникнення конфлікту ніколи не вступай у бійку. Вона до добра не доводить. Може трапитися нещастя!
  • Не починай бійку першим.
  • Захищатися треба словами, а не кулаками. Бійка кулаками залишає свої «сліди»: подряпини, синці, ґулі, зіпсований настрій, образу. Подумай, чи варто отримати синці за те, через що виникла бійка.
  • Не забувай, що у бійці можна отримати серйозну фізичну травму.. Удар палицею, кинутий камінь можуть серйозно травмувати людину.
  •  Бійку розпочинає той, хто не може стримати свої емоції, не знаходить потрібних слів, щоб переконати співрозмовника. Треба спробувати переконати свого супротивника в тому, що затівати бійку не варто.

 Встрявати у бійку можливо лише в тих виняткових випадках, коли всі твої зусилля владнати справу мирно безрезультатні й, треба захищатися або оборонити слабшого.

Тестування «Чи дратівлива ти людина?».

На кожне запитання дай відповідь «так» чи «ні». Чи ти роздратуєшся, якщо:

  • якийсь «клишоногий ведмідь» наступить тобі на ногу?
  • у переповненому транспорті хтось ненароком тебе штовхне?
  •     гральний автомат «проковтне» твою монетку?
  • після ангіни мама тобі не дозволить з'їсти морозиво?

Якщо на всі запитання ти дав (дала) відповідь «ні», то ти — не дратівлива людина.

Слово вихователя.

Саме дратівливі люди найчастіше стають учасниками конфлікту. Аби уникнути конфлікту, постарайся діяти так:

 з'ясуй причину конфлікту;

  • висловлюй свою незгоду щодо думок іншого так, щоб він не образився;
  • стримуй свої емоції;
  • узгоджуй свої думки з думками однокласників та друзів;
  • не сердься, коли програв. Поразку сприймай спокійно; ;— справедливо оцінюй власні дії та дії інших дітей;
  • уникай тих, хто нав'язує суперечку чи бійку;
  • намагайся негативну ситуацію перетворити на жарт;

Запитання до учнів.

Під час конфлікту людина перебуває в стані емоційного збудження. Які ж емоції супроводжують конфлікт? (Негативні: гнів, злість, роздратування, розчарування.)

Слово вихователя.

Емоційний стан людини регулює насамперед нервова система. У свою чергу, емоції впливають на стан і функціонування внутрішніх органів. Будь-який емоційний струс, будь-яка конфліктна ситуація не минають для людини без­слідно. Образа, сварка, горе, гнів, заздрощі або прагнення помститися — усе це знижує захисні сили організму і скорочує життя.

Заключне слово вихователя.

Умійте володіти собою. Пам'ятайте: найкращий спосіб боротися з душевним неспокоєм — постійна зайнятість.

Щоб забути свої напасті, намагайтеся зробити приємне іншим. Роблячи добро іншим, ви робите добро собі.

Не старайтеся змінювати чи перевиховувати інших. Набагато корисливіше і безпечніше зайнятися самовихованням. Пам'ятайте: кожна людина — така ж яскрава й унікальна індивідуальність, як і ви, приймайте її такою, якою вона є. Умійте бачити в людині позитивні якості й у стосунках з нею спробуйте опиратися саме на ці якості.

І під кінець така порада: не ображайтесь і не обурюйтесь критикою на вашу адресу, шукайте в ній відправні точки для самовдосконалення.

 

 

doc
Додав(-ла)
Галстян Ольга
Додано
4 травня
Переглядів
127
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку