Година спілкування "Школа дружби"

Про матеріал
Використані поетичні рядки, відеоматеріали для кращого сприйняття дітьми матеріалу. Матеріал розрахований вчити дітей працювати парами, групами, вільно висловлювати власні думки, вміти відстоювати свою точку зору; виховувати позитивні якості дітей, уміння дружити й дбайливо ставитись один до одного; розвивати почуття доброти, довіри, любов, повагу та бережне ставлення до друзів, діалогічне мовлення; поповнювати словниковий запас; поглибити і розширити поняття у дітей про дружбу, навчити дітей сприймати ситуації, аналізувати їх та знаходити шляхи виходу; допомогти усвідомити значимість слова «друг».
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картинки по запросу дружба

 

                               

 

                            

 

 

 

 

Вихователь Бондар Н. І.

Мета: вчити дітей працювати парами, групами, вільно висловлювати власні думки, вміти відстоювати свою точку зору;  виховувати позитивні якості дітей, уміння дружити й дбайливо ставитись один до одного; розвивати почуття доброти, довіри, любов, повагу та бережне ставлення до друзів, діалогічне мовлення; поповнювати словниковий запас; поглибити і розширити поняття у дітей про дружбу,  навчити дітей сприймати ситуації, аналізувати їх та знаходити шляхи виходу; допомогти усвідомити значимість слова «друг».

Цілі: нагадати сутність поняття «дружба», сприяти зближенню та зміцненню колективу.

Обладнання : презентація «Поговоримо про дружбу», відеоролики, записи пісень,  тлумачні словники, роздатковий  матеріал  ( долоньки, сердечка, скринька, гілочки, плакат – панно).

Форма проведення: година спілкування.

                                                Хід виховної години

І. Організація класу

- Доброго дня! Сьогодні я хочу розпочати нашу годину спілкування однією історією.

  По довгій, кам’янистій, виснажливій дорозі йшла людина з собакою. Йшла вона собі йшла, втомилася, собака теж утомився. Раптом перед ними - оазис! Прекрасні ворота, за огорожею - музика, квіти, дзюркіт струмка, словом, відпочинок.
- Що це таке? - запитав мандрівник у вартового.
- Це рай, і тепер можеш ввійти і відпочити по-справжньому.
- А є там вода?
- Скільки завгодно: чисті фонтани, прохолодні басейни...
- А поїсти дадуть?
- Усе, що захочеш.
- Але зі мною собака.
- Шкодую, але з собаками не можна. Його доведеться залишити тут. Мандрівник засмутився, бо дуже був спраглий до води, та оскільки був не сам, вирішив йти далі. Через якийсь час дорога привела його на ферму. Біля воріт теж сидів вартовий.
- Я хочу пити - попросив мандрівник.
- Заходь, у дворі є колодязь.
- А мій собака?
- Біля колодязя побачиш поїлку.
- А поїсти?
- Можу почастувати тебе вечерею.
- А собаці?
- Знайдеться кісточка.
- А що це за місце?
- Це рай.
- Як так? Сторож біля палацу неподалік сказав мені, що рай - там.
- Бреше він. Там пекло.
- Як же ви, у раю, це терпите?
- Це нам дуже корисно. До раю доходять тільки ті, хто не кидає своїх друзів.

Дружба, яку проносять через життя, не тільки додає втіхи й чарівності світлим його сторонам, а й зменшує страждання.

  1.           Повідомлення теми та мети.

То ж певно ви всі зрозуміли, що темою нашої сьогоднішньої виховної години є дружба. Це дуже багатогранна і цікава тема. В усі часи дружба вважалася великою цінністю. У скіфів дружба перевірялась кров’ю і служила військовим справам. Дружба оформлювалася спеціальним договором і великою клятвою: надрізавши пальці , побратими зливали свою кров в чашу і, змочивши в ній кінці мечів, куштували цю кров. Після цього вже ніхто не міг їх розлучити.

       В епоху середньовіччя дружба вважалась утіленням благородства і вірності.  Лицарська мораль ставила чоловічу дружбу вище кохання і сімейних стосунків.

Говорять, що дружба – це любов без крил, і яким би не було рідкісним справжнє кохання, справжня дружба зустрічається ще рідше. Сьогодні ми дізнаємося,  що для вас означає це слово? Яке значення ви надаєте дружбі? Так, дружба – це дар, даний людині. Тому кожен з нас не лише повинен цінувати дійсних друзів, але і сам має бути хорошим другом.

  1.           Вправа «Настрій»

Але перш ніж розпочати наше заняття – я пропоную всім налаштуватися на позитив. Посміхнутися сусідові зліва, сусідові справа, потиснути  один одному руки, взятися за руки із своїм сусідом. Ще раз -  посміхніться сусідові зліва, сусідові справа,а тепер давайте поглянемо один одному в очі, посміхнемося і скажемо «Я бажаю тобі …» (Діти говорять побажання один одному).

ІІ. Основна частина.

  1.           Мотивація на роботу.

Ви бачите, що у кожного з вас на парті лежать гілочки. Можете роздивитись їх детальніше, але у мене буде до вас одне прохання – нічого з ними не робіть, доки не прослухаєте казку, яка називається «Батьківський заповіт»

У казці розповідається про батька, який перед смертю покликав своїх синів, дав їм по гілці у руки і попрохав їх переламати. Сини виконали батькову волю і переламали ці гілочки. Тоді батько зібрав ті гілочки докупи, перев’язав їх і знову попросив зробити те саме, але сини не змогли переломити цей оберемочок. Тоді батько сказав: «Ось так і в житті.  Кожного з вас окремо легко скривдити, образити, а якщо ви будете разом, то ніякі вороги вас не зламають і всі негаразди ви легко здолаєте».

Давайте зараз зберемо гілочки в оберемок. Хай він стане символом єдності нашого класу, символом дружби.

 Зав’язуємо міцний вузол.

Дякую вам за допомогу. Думаю, що тепер цей оберемок стане оберегом нашого класу.

Особливо зараз, в наш час, для наших з вами земляків, гостро постає питання єдності, згуртованості, взаємодопомоги. В час, коли на захист нашої рідної землі став дружно весь народ. Допомагаючи, підтримуючи один одного не лише в радості, а й в біді і горі - пізнається дружба.

(Ролик «Об”єднані горем»)

  1.           Мозковий штурм «Що таке дружба»

Кожний прагне до дружби. Але не кожний вміє дружити. Що ж це значить – уміти бути другом? Давайте з’ясуємо, як у тлумачному словнику пояснюється значення слова «дружба».

Сучасні тлумачні словники пояснюють значення слова «дружба» так:

Дружба — особисті відносини між людьми, що ґрунтуються на довірі, щирості, взаємних симпатіях, спільних зацікавленнях і захопленнях. Обов'язковими ознаками дружби є взаємна повага, довіра та терпіння. Людей, яких пов'язує дружба, називають друзями.

( Діти зачитують із словника визначення слова дружба)

А тепер продовжте  фразу «Друг – це …»

( Діти продовжують фразу,)

 Як бачите, відповіді різні й цікаві. І кожен по-своєму має рацію. Але, мабуть, одне цілком очевидне. Головне в дружбі – вірність, готовність прийти на допомогу другові в будь-яку хвилину.

 

  1.           Відео про дружбу «Ти + Я»

А зараз я пропоную вам переглянути веселий відеоролик, в якому  ви ,можливо , знайдете відповідь на питання «Що ж таке справжня дружба».

(Перегляд відеоролику)

Звичайно, зараз більшість з вас подумала про себе «Ми вже такі дорослі, а ви до цих пір нам якісь дитячі пісеньки крутите». Але всі базові знання  закладаються саме в незрілім віці, і в такій дитячій пісні можна почути слова істини про почуття дружби.

2.4 Пропоную вам послухати одну притчу, яку підготували для вас

Пісок і камінь. Притча 

Якось двоє друзів  багато днів йшли по пустелі.  Одного дня вони посперечалися, і один з них з опалу дав ляпас іншому. Його друг відчув біль, але нічого не сказав. Мовчки він написав на піску: “Сьогодні мій самий кращий друг дав мені ляпас”.  Друзі мовчки продовжували йти і через багато днів знайшли оазис, в якому вирішили викупатися. Той, який отримав ляпас, трохи не потонув – але друг врятував його. Коли він прийшов в себе, то висік на камені: “Сьогодні мій самий кращий друг врятував мені життя» . Той, хто дав ляпас і який врятував життя своєму другу, запитав його: “Коли я тебе образив, ти написав це на піску, а тепер ти пишеш на камені. Чому?” І друг відповів: “Коли хто-небудь нас ображає, ми повинні написати це на піску, щоб вітри могли стерти напис. Але коли хто-небудь робить що-небудь хороше, ми повинні висікти це на камені, щоб жоден вітер не зміг би стерти це.” Навчися писати образи на піску і висікати радощі на камені. Залиш трохи часу для життя! І хай тобі буде легко і ясно...

  •          Про що ця притча, чому вона нас вчить?
  •          Так, дійсно, діти! Треба вміти пробачати образи, пам’ятати все хороше, що зробив для вас друг. Народна мудрість свідчить: “ Справжній друг з тобою і в біді, і в радості”.

 Справді, знайти і мати друга — це щастя. Але як знати, що ця людина — саме той друг, якого ти хочеш мати, що ця людина — допоможе, зрозуміє, підтримає.

Дружбу кожен розуміє по-своєму. Більшість із вас погодяться з думкою, що щастя — це коли тебе розуміють, і тому кожен постійно прагне знайти друга, який би зрозумів, вислухав і підтримав, став вашим дзеркалом чи двійником, вашим другим «Я». Але друзі бувають різні.

Григорій Сковорода навчав бути обачним у виборі друзів. «Немає нічого небезпечнішого, ніж підступний ворог, але немає нічого отруйнішого від удаваного друга. Жоден диявол ніколи не приносить лиха більше, ніж такі удавані друзі».

 

  1.         Асоціативний кущ «Дружба»

Старовинні перекази розповідають нам, як про зворушливу, так і про сурову дружбу. Багато іі рис протягом віків зазнали змін. Та повага до неї і жадання її лишилися незмінні. У ХХІ столітті Жуковський писав слово «Дружба» з великої літери.

Учитель. Які моральні якості ви найбільше цінуєте у другові?

Учень. Доброзичливість

       Принциповість

       Чуйність

       Милосердя

       Порядність

       Взаємоповага

       Ввічливість

 

  1.    Індивідуальне завдання «Яким повинен бути друг?»

У вас на партах лежать долоньки, напишіть на них 2 риси характеру, які повинен мати справжній друг. Будь ласка, зачитайте свої відповідіРобота в парах «Давайте помалюємо»

 А зараз давайте трохи помалюємо. У вас на парті лежить листок. Ваше завдання –  намалювати на ньому авто, тримаючись разом із своїм однокласником - товаришем за один олівець.

(Діти малюють авто)

Скажіть, вам легко було виконувати це завдання? Вдалося відтворити задумане? Ось так і між справжніми друзями можуть виникнути непорозуміння, головне вміти достойно вийти із неприємних ситуацій. 

 

  1. «Книга порад»

             Дружба - тендітна річ, як скло. Вона випробується не тільки лихом, а й повсякденними дрібницями. Навіть між кращими друзями виникають сварки. Буває так, що дружиш із кимсь, а потім раптово щось ламається, розбивається - і від взаємної прихильності залишаються лише уламки. Звичайно, можна знову помиритися, попросити пробачення. А якщо образа занадто велика? Ти чекаєш, коли твій друг першим підійде до тебе, щоб вибачитися, а він не підходить. Його гордість не дозволяє йому цього. От так починає здаватися, що підходити друг до друга безглуздо, та й занадто пізно. Пізно? Ні, просити пробачення ніколи не пізно. Саме через те, що ми боїмося зробити перший крок, усе ускладнюється і дружбу вже не склеїти».

 

Як ви вважаєте, чому виникають труднощі між кращими друзями?
(відповіді дітей)

 

Ви праві, існує безліч причин сварок, між другими, іноді ми схильні формувати власне судження про будь-яку подію або людину, не вникаючи в суть речей. Виникає бажання засудити іншого, якщо його думка або захоплений не збігається з нашим, ми починаємо радити або нав'язувати друзям власну думку.

Що це значить?
- різні смаки в людей;
- що добре мені, не обов'язково добре для іншого;.
- розходяться думки на однакові питання.

Якщо хочеш зберегти дружбу, пам'ятай, що твоя думка назавжди залишиться твоєю, а твій друг завжди буде думати по-своєму. І цей факт треба приймати як даність. Будеш намагатися нав'язувати іншому свою правду і не помітиш, як зруйнуються ваші дружні взаємини.

ВИСНОВКИ

Давайте разом створимо «Книгу порад» для справжніх друзів.

 ( Діти називають свої поради, а я пропоную їм і свої поради, які варто запам’ятати )

  •          Завжди прислухатися одне до одного.
  •          Не брехати одне одному.
  •          Не кривдити та не обзивати один одного.
  •          Завжди підтримувати один одного.
  •          Не залишати один одного в біді.
  •          Завжди чинити по справедливості.
  •          Завжди поступатися один одному.
  •          Допомагати один одному
  •          Дружба – робить переможцем

(Відео про «Дружбу,олімпійські цінності»)

3.2. «Серце на пам'ять» 

Міцна дружба об’єднує зовсім різних за характером і віком людей: боязких із товариськими, молодих з літніми, не надто кмітливих з дуже розумними, зовнішньо непривабливих з дуже гарними. Вони доповнюють один одного і їх завжди поєднує одне — відкритість. В людині приваблює її щирість і неповторність. По-справжньому щасливі люди поводяться вільно, природно, розкуто, не намагаються підлаштувати друзів під себе або чимось вразити інших. Нехай ваші друзі почуваються з вами вільно, залишаючись самими собою. Щаслива людина приймає інших такими, які вони є, з усіма їх слабкостями й вадами.

Мені дуже приємно, що у нашому класі є справжні друзі, я підготувала для вас невелике завдання.

У вас на партах лежать серця, я хочу, щоб ви зараз написали побажання і подарували їх своєму другові, подрузі.

Я вам бажаю бути добрими, відвертими, веселими, щирими. Нехай біля вас завжди будуть люди, які можуть розділити  з вами радості і печалі, допомогти у складній ситуації, завжди вислухати. Бажаю щоб у кожного з вас був справжній друг!

Наш клас – це маленька сім'я, творчий гурток, спортивна команда – усе це колектив. Досліджуючи психологічну атмосферу і взаємовідносини людей у різних колективах, учені визначили кілька типів угруповань: «сипучий пісок», «м’яка глина», «мерехтливий маяк», «палаючий факел». 

                              Тестування „Мій клас: який він?”

„Сипучий пісок”. Такий тип колективу зустрічається доволі часто. Взаємовідносини людей у ньому дійсно нага­дують пісок, зібраний у пригорщу: начебто усі піщинки ра­зом і водночас окремі одна від одної. Повіє вітер - і пісок розлетиться, поки хто-небудь знову не збере його докупи. Так і люди у цьому колективі: усі разом і водночас кожний сам по собі. Немає зв’язку між людьми. Ніщо їх не згурто­вує по-справжньому: ані спільна мета, ані уподобання, ані симпатії одне до одного. У такому колективі немає лідера, до чиєї думки прислухалася б решта осіб.

 

 

„М'яка глина”. Відомо, що глина — матеріал, що легко піддається обробці, з нього можна виліпити будь-що. У ру­ках хорошого майстра шматок глини може перетворитися на витвір мистецтва. Але невмілі руки лише намарно вико­ристають цей матеріал. Отже, і колектив цього типу схожий на глину: яка людина вважатиметься лідером цього угрупо­вання, такі взаємовідносини і встановляться у ньому. Сто­сунки у такому колективі загалом доброзичливі, проте не скажеш, що тут панує взаємодопомога. Зазвичай він скла­дається з дрібних товариських груп, які мало спілкуються між собою. Лідера у колективі цього типу немає або він не вміє себе проявити, чи просто нікому його підтримати.

„Мерехтливий маяк”. У штормовому морі маяк сповіщає мореплавців, щоб вони обрали правильний курс. Потрібно лише бути уважними, не втрачати маяк з поля зору. Зазна­чте, маяк горить не постійним світлом, а мерехтить, наче каже: „Тримайся мене, і не потрапиш у біду!”. Отже, у ко­лективі такого типу переважає бажання усе робити спільно, підтримувати одне одного. Група помітно відрізняється се­ред інших своєю індивідуальністю. Проте в ній недостатньо проявляються ініціатива, воля і наполегливість щодо досяг­нення поставленої мети. Авторитетні „наглядачі маяку”, тобто ті, хто не дає згаснути полум’ю солідарності,- ор­ганізатори, актив. Лише завдяки їм колектив тримається разом і діє як єдине ціле.

„Палаючий факел” -  це живе полум’я, пальним для якого є міцна дружба, єдина воля, чудове взаєморозуміння, ділова співпраця і відповідальність не лише за себе, але й за весь колектив. Світити можна і для себе, продираючись крізь хащі труднощів, долаючи перешкоди і прокладаючи шлях до поставленої мети. Проте хіба можна відчувати себе щасливою людиною, коли поруч комусь важко, коли позаду тебе това­риші, які потребують допомоги? Звичайно ні! Так скаже кожна особа, яка належить до колективу цього типу. Про таке угруповання можна сказати, що воно - справжній моноліт. Тут кожний готовий прийти на допомогу іншим, вислухати і зрозуміти товариша, працювати на благо усієї групи.

Обговорення:

·        Який опис найбільш підходить для визначення типу ва­шого класу?

·        Що треба робити, щоб ваш клас став дружнішим, щоб ви жили єдиним бажанням творчо працювати і вирішувати усі справи класу дружно?

·        Чи важливо для дружби у класі, щоб усі однокласники добре навчалися і мали однакові інтереси? Чому?

Слово вихователя.

Гадаю, ви переконались у тому, що дружба, взаємодопо­мога потребують постійного горіння, а не одиноких, нехай навіть дуже частих спалахів.

Чи траплялись із вами коли-небудь такі ситуації, коли ви поводились недоброзичливо по відношенню до оточую­чих? Напевно, так. Це відбувається тоді, коли вас охоплює роздратування, злість, гнів. У такі миті людині так хочеть­ся виплеснути емоції, що іноді це може призвести до кон­флікту або суперечки, навіть із найкращим другом. Потім, звичайно, шкодуєш і вибачаєшся, що погарячкував. Проте краще не допускати виникнення таких ситуацій взагалі. Тож слід навчитися тримати себе в руках і вчасно зупини­ти себе. Як це зробити? Виявляється, дуже легко. Якщо вас охопив гнів і ви відчуваєте, що здатні на грубість, стримай­тесь і подумки скажіть собі: «Стоп!». Погасивши таким чи­ном спалах злості, ви заспокоїтесь і зможете подивитись на ситуацію, яка викликала у вас роздратування, більш помір­ковано. Пам’ятайте: негативні емоції - погані порадники, будь-яку проблему чи конфлікт слід вирішувати спокійно і тактично.

 

3.4. «Таємні листи»

Перед виховною годиною я просила кожного з вас написати листа тому учню класу, з яким ви ще не товаришуєте, але хотіли б з ним стати друзями. Ось  великий конверт, в якому знаходяться ваші листи. Наш  поштар їх вам зараз рознесе.

Є мудре давнє правило: хочеш мати друга – будь ним. Інакше кажучи, потрудися душею для людини, яка поруч з тобою! Сприйми її радощі і прикрощі як свої і поміркуй про те, як зробити її життя щасливішим.

(Вірш «Справжній друг» Любомир Винник)

 

А в дружбі не буває порівнянь.

Немає друзів кращих або гірших .

Лиш справжній друг за тебе без вагань

Може віддати все і навіть більше.

В очах у друга не буває фальші.

І заздрості у серці теж не буде.

І байдуже молодший він чи старший,

Та він тебе ніколи не осудить.

У дружбі не буває порівнянь.

Це кожен з нас повинен добре знати.

Бо друг – це той, за кого без вагань

Ти теж готовий все, що є віддати.

А дружбу не вимірюють словами.

Слова – ілюзія, що створена із пилу.

Лиш дружба не розвіється з роками,

Бо справжня дружба – це велика сила.

(Пісня Анна Петраш «Друзі»)

Література

  1. http://klasnaocinka.com.ua/ru/article/vikhovna-godina-na-temu-druzhba-.html
  2. http://metodportal.net/node/15989
  3. http://svitint.at.ua/index/vikhovna_godina_quot_umijte_cinuvati_druzhbu_quot/0-37
  4. http://petdnepr.at.ua/publ/vikhovna_godina_na_temu_quot_druzhba_quot/23-1-0-396

 

 

[Введите текст]

 

docx
Додано
4 грудня
Переглядів
207
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку