Харківський ліцей№141
Харківської міської ради
Харківської області
Година спілкування
Тема:
«Пророк Наум, наведи на ум»
Розробила: вчитель початкових класів
Харківського ліцею№141
Крікунова Є.В.
учитель I кваліфікаційної категорії
Тема: 14 грудня – Свято Наума
« Пророк Наум – наведе на ум»
Мета: Продовжити ознайомлення учнів з народними традиціями українського народу, формувати національну свідомість школярів, розвивати пізнавальний інтерес, виховувати повагу до історичного минулого країни, патріотичне почуття, громадську активність
Вчитель:
Школи в давній Україні
Були не схожі на ті, що нині,
І звалися народні, братства, академії
І материнські, з ненею.
Але освіта у пошані була в Україні,
Ми в цій справі випереджали європейські країни.
Сторіччя тому ще вона занепала,
Й донині на ноги освіта не стала.
А от погортайте книжки історичні,
До праці й науки козаки були звичні
Давайте ж і ми всі знання шанувати.
Та душу свою з темноти визволяти.
Спочатку навчання здійснював дяк, потім вчитель. А після заборони української мови навчання велося російською та староцерковною мовами, що затруднювало запам’ятовування матеріалу. Навчались за «Часословом», «Псалтирем», заучували букви- значки. Навчатилями дозволялось шмагати учнів різками, крутити їх за вуха, скубти за чуба дітей, які не засвоювали «ази». Звідти і прислів’я: «За одного битого – двох не битих дають».
Але як поважали вчителя! Напередодні свята Наума батьки відвідувала дячка і зголошувались про оплату. За науку сина чи дочки потрібно забезпечити вчителя дровами на зиму, обдарувати салом та ковбасами на Різдвяні свята, допомагати під час жнив.
А вчителі – дяки, які були злющі, де там бави, де там пустощі:
« Вчи, пиши, читай, виконуй вказівки наші, якщо ні, то заробиш березової каші!»
Вчитель: Зараз ми з вами, мої любі перевіримо, чи не дарма нас Наум наводив на ум три з половиною роки. Перевіримо ваші знання з усіх навчальних предметів, які ви здобули у Новій Українській Школі.
Гра називається: «Розумний вітряк».
Умови гри: Кабінет поділено на 5 зон, біля кожної стоять наші помічники- Наумчики (мої випускники, які успішно навчаються у восьмому класі) надпис- назва зони:
Клас поділяється на 5 команд ( способом жеребкування). Кожна команда обирає назву для себе, ватажка, який отримує маршрутний лист і веде команду маршрутом. Обирають вартового часу, який слідкує за часом. Час перебування на кожній станції 10 хвилин. За кожне правильне виконання завдань Наумчики ставлять один бал.
По закінченню гри, команда, яка перемогла, отримує призи, а інші втішні подарунки
Вчитель: Всі ви молодці, у подарунок отримайте інсценізацію уривка І. Франка «Грицева наука»
Ведучій: Вечір. Охайна світлиця. Рушники на вікнах, образ на покуті. Українська родина готується до Свята Наума. Мати замішує тісто, батько вистругує люльку. Хлопець спостерігає за роботою тата. Заходить хрещений.
Хрещений: Добрий вечір вашій хаті!
Прийшов я «кашоїда» привітати,
Тримай букварик, щоб багато знати.
Батько: А іди –но сину, хрещений буде научати.
Хрещений: Поставимо серед хати велику пічну діжку
І кожухом застелим.
І взявши ножиці у руки
Тебе я, хлопче, підстрижу,
Щоб добре в голову пішла наука.
Учись, хрещенику, сьогодні тобі я букви покажу.
Батюшка Наум, виведи синка на ум.
(сіли за стіл, вивчили кілька літер)
А – то перша буква, хлопче,
Б – за нею вже біжить.
А твоя ж де буква, Грицю,
Де в абеточці стоїть?
(показує букви)
Гриць: Ми з матусею пекли їх:
О, п, р, с, т, і, х,
І з пшона їх будували
Ка, ел, ем, ен, и.
Мати: А тепер до столу прошу – пшонянку куштувати.
Батько: Треба чимало каші з`їсти, щоб науку опанувати.
Мати: А тепер стрибай у ночви у зіллі купатись.
Гриць: А Ви, мамо, ені готові сорочку вишиту давати?
Ведучий: Вранці вдома в учня
Учень: Після відвідування церкви де над моєю головою читали Євангеліє, снідав знову кашу, ставав до молитви.
Мати:( дає сорочку, хрестить сина). Благословляю тебе на навчання.
Батько: (тричі стьобає вербою). Святою вербицею, якою Христа зустрічали виряджаємо тебе, щоб тобі синку добра наука давалась. Бери горщик з кашею, а я цей вузол. Ходімо
Батько: Доброго дня, пане дяче! Оце і мій учень. То прошу Вас, аби навчили його уму- розуму. (ставить свічку в церкві)
Святому на пошану, моєму синові на розум.
Вчитель: Ми пограємо ще в одну гру, Гра «Відкритий мікрофон». Кожен з вас моє продовжити речення «Знання сила, бо…»Вчитель: Діти, нашу годину спілкування хочу закінчити такою фразою «Не всякого Наум поставить на ум», лише того хто цього дуже захоче – допитливого, цікавих, знаттєлюбних, доскіпливих до наук. Хай вам щастить
Дітки, давайте усі разом попросимо Святого Наума.
Використана література:
1.raditions.in.ua/usna-narodna-tvorchist/pryslivia-ta-prykazky/119-pryslivia-ta-prykazky-pro-movu
2.https://www.google.com/search?q=%D0%BC%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%BC%D0%B0%D1%82%D0%B8%D1%87%D0%BD%D1%8B+%D1%80%D0%B5%D0%B1%D1%83%D1%81%D0%B8&tbm=isch&source=iu&ictx=1&vet=1&fir=t1nJFFS3QUZqvM%252CYq9bYvTd7wojGM%252C_%253BkK33D54i7aQVJM%252CYq9bYvTd7wojGM%252C_%253BReFo4ZNOm3ckOM%252CYq9bYv
3. http://riara.com.ua/zagadky-pro-pryrodu/
4. https://ru.osvita.ua/school/literature/f/76532/
5.https://www.google.com/search?q=%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D0%BC%D0%B0%D0%BB%D0%B8%D0%B7%D0%BC&tbm=isch&ved=2ahUKEwi39ri0g9r1AhXzwgIHHdcLCr0Q2-cCegQIABAA&oq=%D0%B0%D0%BD%D1%96%D0%BC%D0%B0%D0%BB%D1%96%D0%B7%D0%BC&gs_lcp=CgNpbWcQARgAMgQIABATOgcIABCxAxBDOgoIABCxAxCDARBDOgQIABBDOgUIABCABDoICAAQgAQQsQM6CwgAEIAEELEDEIMBOggIABCxAxCDAToECAA
6. https://www.t-shevchenko.name/uk/Painting/Autoportraits/1840.html
7. https://pon.org.ua/novyny/1895-den-proroka-nauma-pokrovitelya-navchannya-i-nauki.html.
8. https://www.youtube.com/watch?v=xCvBX31f-Ns
9.https://xminus.me/track/38648/%D1%89%D0%B5%D0%B4%D1%80%D0%B8%D0%BA-%D1%89%D0%B5%D0%B4%D1%80%D0%B8%D0%BA-%D1%89%D0%B5%D0%B4%D1%80%D1%96%D0%B2%D0%BE%D1%87%D0%BA%D0%B0
10. https://xminus.me/track/490418/vesnjanochka
11.https://xminus.me/track/7683/%D1%85%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D1%82%D1%8C-%D0%B3%D0%B0%D1%80%D0%B1%D1%83%D0%B7-%D0%BF%D0%BE-%D0%B3%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B4%D1%83
12. https://xn----otbbighbxhtd4d.vuxo.click/
13.https://www.google.com/search?q=%D0%B8%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D0%B0+%D1%81%D0%B2%D1%8F%D1%82%D0%BE%D0%B3%D0%BE+%D0%BF%D1%80%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%BA%D0%B0+%D0%BD%D0%B0%D1%83%D0%BC%D0%B0&tbm=isch&source=iu&ictx=1&vet=1&fir=ktZG_aLiHqNpaM%252CbWzxrYT0xBvdLM%252C_%253BwmdkW8nwHJly