Година спілкування з елементами тренінгу "Вчимося бути толерантними"

Про матеріал
Мета: ознайомити здобувачів освіти із поняттям «толерантність»; розвивати адекватну самооцінку, вміння працювати в групах; виховувати здатність бачити і розуміти відмінність іншої людини від себе та встановлювати стосунки на доброзичливійта толерантній основі.
Перегляд файлу

Волинський науковий ліцей

Волинської обласної ради

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчимося бути

толерантними

(година спілкування з елементами тренінгу)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                          Підготувала

                                                                                          Т. П. Губська

 

 

 

 

 

 

Мета: ознайомити учнів із поняттям «толерантність»; розвивати адекватну самооцінку, вміння працювати в групах; виховувати здатність бачити і розуміти відмінність іншої людини від себе та встановлювати стосунки на доброзичливій, толерантній основі.

 

Обладнання: аркуші паперу  формату А-4, фломастери, стікери, зразки тестів, пам’ятка «Мистецтво бути толерантним», символічний малюнок дерева.

 

 

Хід заняття

 

 І     Вступна частина

    Вихователь.  Доброго дня всім! Сьогодні ми поговоримо про терпіння, поступливість, взаєморозуміння, взаємоповагу у відносинах між людьми.

Отож, тема сьогоднішнього нашого заняття  -  Вчимося бути толерантними. (Слайд 1)

  Що означає  поняття «толерантність»?   

  Чи завжди ми толерантні по відношенню до інших людей?

  Як виховати і розвинути в собі цю якість характеру?

  Спробуємо відповісти на ці запитання на сьогоднішньому занятті. 

 

ІІ    Основна частина

  1. Інформаційне повідомлення

Вихователь. Останнім часом поняття «толерантність» набуло значної популярності.

    А чи знаєте ви, що означає слово «толерантність» ? (Відповіді учнів)

 Термін «толерантність» походить з латинської  і означає «терпіння».

     Погодьтесь, що досить важливо терпимо, з розумінням, толерантно ставитися до поглядів, переконань, думок, традицій інших людей.

    Поняття толерантності багатозначне і різноманітне. У кожній культурі існує своє визначення. Ці визначення багато в чому схожі, проте мають деякі відмінності.

У вас було завдання поцікавитись і підготувати коротенькі повідомлення про те, як в інших народів тлумачиться це слово.  Отож, послухаємо.

 

  1. Презентація учнівських робіт.

Англійці розуміють толерантність як готовність бути терплячим;

Французи   ставлення, під час якого людина визнає, що інші можуть думати чи діяти інакше, ніж вона сама;                                                                    

Іспанці - здатність визнавати ідеї або думки, відмінні від власних;  

У китайців бути толерантним означає  дозволяти, приймати, бути по відношенню до інших милосердним;

В арабському світі толерантність означає   всепрощення, милосердя, терпіння, чуйне ставлення до інших.

 

А як слово «толерантність» тлумачиться в українській мові?

(В тлумачному словнику за загальною редакцією В.В. Дубічинського,                          слово «толерантність» тлумачиться як  терпимість до чиїхось поглядів, думок, поведінки тощо.)

 

Вихователь.  Отже, поняття «толерантність» -  багатогранне і є найважливішою умовою миру і злагоди в сім’ї, колективі, суспільстві та  світі в цілому. Сьогодні ми розглянемо лише один аспект толерантності – толерантність у людських стосунках.

(Слайд 2 )  

У 1995 на 28 Генеральній Конференції ЮНЕСКО її учасники оголосили 16 листопада Міжнародним днем толерантності й прийняли «Декларацію принципів толерантності. У ній йдеться про рівність усіх людей, незалежно від їх віросповідання, етнічної приналежності чи кольору шкіри.

(Слайд 3)

Всі люди різні – не кращі й не гірші, а просто різні.

А щоб у цьому переконатися, виконаємо вправу.

 

  1. Вправа «Усі ми різні, усі ми рівні»

В кожного на парті лежить чистий аркуш паперу, візьміть його. (Нагадати про те, що не слід розкидати обірвані папірці.)  Усі одночасно виконайте наступні дії:

а) складіть його навпіл,

б) відірвіть верхній правий кут,

в) знов складіть навпіл,

г) відірвіть верхній правий кут,

д) знов складіть,

е) знов відірвіть верхній правий кут,

є) складіть аркуш надвоє,

ж) якщо можна, відірвіть верхній правий кут,

з) розгорніть аркуш і покажіть іншим. Зверніть увагу на те, які різні результати роботи у вас вийшли.

 

Чи можна сказати, що хтось виконав роботу неправильно? (Ні)

Чому? (Завдання поставлене для всіх однакове)

Чому всі аркуші обірвано по-різному?

Чи можна вважати когось поганою людиною, виходячи лише з того, що він(вона) думає або діє не так як ви?

А чи було б цікавим наше життя, якби всі люди думали однаково, чинили однаково і мали однакові риси характеру? 

 

Висновок: отож, кожна людина є неповторною і має право бути такою.  Світ тому і цікавий, що всі ми різні, але потрібно бути терпимими одне до одного, тобто бути толерантними.

 

   А чи означає толерантність терпимість до всього? Хіба можна терпіти, якщо хтось затіяв бійку, сильніший ображає слабших, проявляє грубість чи неповагу тощо? Саме тут і існує межа. Ми маємо багато прав, але не маємо права порушувати права інших. Американський філософ Е.Емерсон сказав: «Моя свобода розмахувати руками закінчується там, де починається ніс мого сусіда».

(Слайд 4)

 

Вихователь.  А зараз перевіримо чи терпимі ви, чи потрібно вам працювати над вихованням в собі цієї якості. Для цього проведемо невеличкий тест. З поданих зразків, що лежать у кожного на парті, виберіть і позначте твердження, яке ви вважаєте правильним. Ці записи залишаться у вас, тому будьте якомога відвертіші аби об’єктивно оцінити себе.(3 хв.)

 

  1. Тест

 «Рівень толерантності»

 (Вибери ту відповідь, яку ти вважаєш правильною і познач її.)

  1. Ви прихильник ( прихильниця) здорового способу життя. Ваш молодший брат не робить зарядку, багато їсть, палить. Що ви зробите?

 

  а) зроблю вигляд, наче нічого не помічаю;

  б) розповім батькам: хай вони вирішують, що робити;

  в) пояснюватиму переваги здорового способу життя й залучатиму його до спільних занять спортом;

 

  1. Вадим постійно виявляє грубість та  неповагу до інших, брутальність до своїх товаришів. Що робити?

   а)  прагнути уникати спілкування з Вадимом;

 б)  відповідати брутальністю на брутальність;

       в ) «ковтати» образи й проводити з учнем роз’яснювальну роботу;

 

  1.   Ваша подруга вдягла на вечірку вбрання, яке їй не пасує і недоречне на такому заході. Що ви зробите, аби ваша подруга не була посміховиськом?

 

     а) запропоную ультиматум: або вона перевдягається, або йде одна;

    б) натякну, що вона виглядає кумедно;

    в)  коректно вкажу їй на недоречність такого вбрання;

 

  1. Оля часто пропускає уроки без поважних причин. Як ставитись до цього?

 

     а) засуджувати ці вчинки;

          б) вважати, що це особиста справа дівчини й не втручатися;

    в) із розумінням поставитися до проблем однокласниці, поступово заохочувати її до навчання;

 

  1. Ти не погоджуєшся з товаришем…

 

а) ти перебиваєш і не даєш йому висловитися;

б) ти все ж таки слухаєш його;

 в) ти висловиш свою думку прямо і відверто;

 

Оцінюємо отримані результати:  а) – 1 бал, б) – 2 бали, в) 3 – бали.

Підраховуємо загальну кількість балів…(див. додатки)

 (Слайд 5)

 

Висновок: отож, кожен з вас для себе побачив наскільки він толерантний.

А хто може навчити нас бути вихованою, ввічливою, толерантною людиною?

 Скажу відверто: ніхто не зможе, все залежить від самої людини.

 

  1. Притча про юнака з жахливим характером

 Жив собі юнак із жахливим характером. Якось батько дав йому повнісінький мішок цвяхів і попросив:

-         Забивай по одному цвяху в садові ворота щоразу, коли втратиш терпець або з кимось посваришся.

 У перший день хлопець забив 37 цвяхів. Згодом він навчився володіти собою, і кількість цвяхів щодня зменшувалася. Юнак зрозумів, що легше навчитися опановувати себе, аніж забивати цвяхи.

Нарешті настав той день, коли він не забив жодного цвяха. Син підійшов до батька і сказав йому про це.

Батько, вислухавши, порадив юнакові:

    - Виймай із воріт по одному цвяху щоразу, коли не втрачатимеш терпець.

Минали дні, і згодом син зміг сказати батькові, що витяг усі цвяхи. Батько підвів сина до садових воріт і мовив:

  - Сину, ти гарно поводився, але подивися, скільки дірок залишилося у воротях!!! Ніколи вони не стануть такими, як були раніше! Коли ти з кимось лаєшся й кажеш йому неприємні речі, ти залишаєш у серці співрозмовника такі ж рани, як ці дірки від цвяхів. І рани зостаються, попри те, скільки разів  ти попросиш пробачення. Словесні рани завдають такого ж болю, як і фізичні.

Не залишайте на своєму шляху цих дірок. Не забивайте цвяхи     ворожнечі, нерозуміння і жорстокості в душі друзів та близьких. Не дозволяйте, щоб дріб’язкові чвари і непорозуміння зруйнували дружбу і близькі стосунки. Будьте толерантними!

 

  1. Вправа «Асоціативний ряд»

Завдання: записати характеристики людини, що асоціюються зі змістом поняття «толерантність» і починаються з букви вертикального ряду.   (Спокійна музика)

  1. Вправа «Дерево толерантності»

Вихователь. Діти, у нас є символічне дерево толерантності.  На  стікерах напишіть ту  рису характеру, яку б ви найбільше хотіли  виробити і розвинути в собі, щоб  бути толерантною особистістю. (Листки наклеюються на символічний малюнок дерева без листків.)

     Скажіть, будь ласка, чи є ще  нам над чим працювати? (Відповіді) Думаю, що є.  А  для того, щоб удосконалюватись, виховувати  в собі толерантність як рису характеру намагайтеся дотримуватись рекомендацій, що містяться в пам’ятці “Мистецтво бути толерантним».

 

Пам’ятка «Мистецтво бути толерантним»

  1. В повсякденному житті дотримуйся правила: не поспішай обвинувачувати людину, спершу послухай її.
  2. Поводься з іншими так, як ти хотів би, щоб інші поводилися з тобою.
  3. При кожному своєму вчинку увійди в становище іншого.
  4. Не лихослов про відсутніх, не критикуй їх поза очі. Вислови свою думку прямо і відверто в їхній присутності.
  5. Не виявляй до співрозмовника зверхності.
  6. Навчися слухати інших.
  7. Дай людям відчути їх значущість і роби це щиро.
  8. Цікався людьми, що оточують тебе, їхніми турботами і радощами.
  9. Ніколи не говори людині категорично, що вона не права.
  10. Будь завжди стриманим і спокійним.
  11. Будь ввічливим і люб’язним навіть із неприємною тобі людиною.

 

ІІІ  Підведення підсумків.

 

Вихователь.  А завершити виховну годину хочу рядками вірша:  

 

Толерантне ставлення людини

Збереже планету від негод.

Розрубає мотлох павутини,

Переріже нитку перешкод.

Толерантне ставлення до всього

Збереже, врятує і спасе,

Допоможе вгледіть перемогу,

Допоможе витримати все.

Будь завжди нестримним вільнодумцем,

Свої мрії пензлем намалюй.

Освіти життя яскравим сонцем,

Толерантний Всесвіт побудуй!

 

Вихователь. Бажаю, щоб збулися усі ваші мрії на майбутнє, щоб кожному вас вдалося виробити і вдосконалити  толерантність як  рису характеру. Не чекайте доки хтось щось зробить за вас! Почніть з себе вже сьогодні! Вчіться бути толерантними!

 

               Пам’ятайте:  не можна розраховувати на повагу та розуміння від інших, якщо ви особисто не виявляєте поваги та розуміння до оточуючих.

Дякую усім за активну роботу!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатки

 

Ключ до тесту «Рівень толерантності»

 

Оцінюємо отримані результати:  а) – 1 бал, б) – 2 бали, в) 3 – бали.

Підраховуємо загальну кількість балів.

  • Якщо у вас 5 балів – ви досить категорична, негнучка, нетерпима до інших (їхньої зовнішності, поглядів, думок, вчинків) людина. Маючи таку позицію, ризикуєте залишитися самотнім. Розпочніть з обдумування такого вислову: «Всі люди різні не кращі й не гірші, а просто різні».
  • Якщо ви набрали від 6 до 10 балів, то характеризуєтесь як дещо відсторонена особистість із життєвим принципом: «Моя хата – скраю, я нічого не знаю» або маєте велику витримку щодо поведінки, думок, традицій інших людей. По-перше намагайтеся визначити «межу» вашої терпимості. По-друге, зважте, аби вас не називали надто байдужою людиною.
  • Сума балів становить 11-15? Прийміть вітання! Ви – толерантна особистість, цінуєте людей, поважаєте їхні почуття, переконання незалежно від того, чи збігаються вони з вашими. Поділіться з товаришами, як вам це вдається. (Слайд)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Притча про юнака з жахливим характером

 

Жив собі юнак із жахливим характером. Якось батько дав йому повнісінький мішок цвяхів і попросив:

-         Забивай по одному цвяху в садові ворота щоразу, коли втратиш терпець або з кимось посваришся.

 У перший день хлопець забив 37 цвяхів. Згодом він навчився володіти собою, і кількість цвяхів щодня зменшувалася. Юнак зрозумів, що легше навчитися опановувати себе, аніж забивати цвяхи.

Нарешті настав той день, коли він не забив жодного цвяха. Син підійшов до батька і сказав йому про це.

 Батько, вислухавши, порадив юнакові:

    - Виймай із воріт по одному цвяху щоразу, коли не втрачатимеш терпець.

Минали дні, і згодом син зміг сказати батькові, що витяг усі цвяхи. Батько підвів сина до садових воріт і мовив:

- Сину, ти гарно поводився, але подивися, скільки дірок залишилося у воротях!!! Ніколи вони не стануть такими, як були раніше! Коли ти з кимось лаєшся й кажеш йому неприємні речі, ти залишаєш у серці співрозмовника такі ж рани, як ці дірки від цвяхів. І рани зостаються, попри те, скільки разів  ти попросиш пробачення. Словесні рани завдають такого ж болю, як і фізичні.

  Не залишайте на своєму шляху цих дірок. Не забивайте цвяхи ворожнечі, нерозуміння і жорстокості в душі друзів та близьких. Не дозволяйте, щоб дріб’язкові чвари і непорозуміння зруйнували дружбу і близькі стосунки. Будьте толерантними!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

Тест

« Рівень толерантності»

 (Вибери ту відповідь, яку ти вважаєш правильною і познач її.)

  1. Ви прихильник ( прихильниця) здорового способу життя. Ваш молодший брат не робить зарядку, багато їсть, палить. Що ви зробите?

Варіанти:

  а) зроблю вигляд, наче нічого не помічаю;

  б) розповім батькам: хай вони вирішують, що робити;

  в) пояснюватиму переваги здорового способу життя й залучатиму його до спільних занять спортом;

 

  1. Вадим постійно виявляє грубість та  неповагу до інших, брутальність до своїх товаришів. Що робити?

Варіанти:

   а)  прагнути уникати спілкування з Вадимом;

 б)  відповідати брутальністю на брутальність;

       в ) «ковтати» образи й проводити з учнем роз’яснювальну роботу;

 

  1.   Ваша подруга вдягла на вечірку вбрання, яке їй не пасує і недоречне на такому заході. Що ви зробите, аби ваша подруга не була посміховиськом?

Варіанти:

     а) запропоную ультиматум: або вона перевдягається, або йде одна;

    б) натякну, що вона виглядає кумедно;

    в)  коректно вкажу їй на недоречність такого вбрання;

 

  1. Оля часто пропускає уроки без поважних причин. Як ставитись до цього?

    Варіанти:

     а) засуджувати ці вчинки;

б)  вважати, що це особиста справа дівчини й не втручатися;

     в) із розумінням поставитися до проблем однокласниці, поступово заохочувати її до навчання;

 

  1. Ти не погоджуєшся з товаришем…

а) ти перебиваєш і не даєш йому висловитись;

б) ти все ж таки слухаєш його;

 в) ти висловиш свою думку прямо і відверто;

 

 

Вправа  «Асоціативний ряд на слово толерантність»(5хв.)

Завдання: записати характеристики людини, що асоціюються зі змістом поняття «толерантність» і починаються з букви вертикального ряду.   (Спокійна музика)

Т –   терплячий, товариський, тактовний.

О обережний, об’єктивний, оригінальний, особливий.

Л – лояльний, лагідний, легкий у спілкуванні.

Е – енергійний, елегантний, ефективний.

Р – розсудливий, рівноправний, рівнозначний.

А – активний, акуратний, авторитетний.

Н – надійний, найдорожчий.

Т – терплячий, толерантний.

Н – необхідний людям, ніжний, незалежний.

І – інтелігентний, ідеальний, ідейний.

С – стриманий, співчуваючий, сприймаючий свободу думок іншого.

Т – тактовний, товариський.

 

Один учасник презентує роботу групи.

 

Висновок: Отже, ви вже знаєте, що таке толерантність і які риси характеру притаманні толерантній людині (добра, терпляча, така, що розуміє, допомагає …)

 

 

5

Вправа  «Асоціативний ряд на слово толерантність»(5хв.)

Завдання: записати характеристики людини, що асоціюються зі змістом поняття «толерантність» і починаються з букви вертикального ряду.   (Спокійна музика)

 

Т –

О –

Л –

Е –

Р –

А –

Н –

Т –

Н –

І 

С –

Т –

ь

 

Один учасник презентує роботу групи

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Притча «Світ такий, яким ти його бачиш»

 

До оази прийшов юнак, попив води і запитав у старого, котрий відпочивав біля джерела:

-         Які люди тут живуть? 

Старий і собі запитав у молодика:

-         А які люди живуть там, звідкіля ти прийшов?

-         Купа егоїстів з лихими помислами, - відповів юнак.

-         Таких само знайдеш і тут, - мовив старий.

Того-таки дня другий юнак підійшов до джерела втамувати спрагу після важкого шляху. Помітивши старого, він привітався і запитав:

-         Які люди мешкають у цьому місці?

Старий у відповідь поставив те ж саме питання:

-         А які люди живуть там, звідки ти прийшов?

-         Чудові! Чесні, гостинні, дружелюбні. Мені боляче було розлучатися з ними.

-         Таких само знайдеш і тут, - запевнив старий.

Чоловік, який сидів осторонь і чув обидві розмови, поцікавився:

-         Як ти міг дати дві такі однакові відповіді на різні коментарі?

На це дідусь відповів:

-         Кожен з нас може бачити тільки те, що несе у своєму серці. Той, хто не знайшов нічого хорошого скрізь, де побував, не зможе знайти нічого іншого ані тут, ані в будь-якому іншому місці.

 

Отож, усе, що оточує нас, - це відображення наших думок. Ми дивимось на реальність через фільтр, яким самі ж і є. Ми самі обираємо, у якому світлі бачити все, що відбувається довкола,- в позитивному чи негативному.

Незважаючи на те, що світ довкола величезний і такі ж само велетенські можливості в ньому, всі зміни, які відбуваються у нашому житті, залежать виключно від нас самих.

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                           

 

docx
Додано
18 жовтня 2023
Переглядів
637
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку