Голодомор 1932-1933років

Про матеріал
Поглибити знання учнів про трагічні події 1932-1933 років, розкрити причини та наслідки одного з найбільших злочинів сталінського режиму проти українського народу; розвивати вміння висловлювати власну точку зору; виховувати непримиренність до насильства, повагу, турботу, співчуття до людей, які переживали страхіття голодомору.
Перегляд файлу

Для 5 класу.

ТЕМА:    «Голодомор 1932-1933 років в Україні»

Мета уроку: Поглибити знання учнів про трагічні  події 1932-1933 років, розкрити причини та наслідки одного з найбільших злочинів сталінського режиму проти українського народу;

розвивати вміння висловлювати власну точку зору;

виховувати непримиренність до насильства, повагу, турботу, співчуття до  людей, які переживали страхіття голодомору.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: на столі рушник, хліб, колоски, запалені свічки, картки для роботи в групах, карта України.

 

Це не має повторитися – і не повториться,

якщо молодь знатиме свої громадянські

права і цінуватиме життя.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Привітання вчителя, оголошення теми, мети  та плану уроку.

 

ІІ. Актуалізація знань .

Історичний диктант.

  1.                Коли почалася Перша світова війна? (1914)
  2.                У складі армій яких держав довелося воювати українцям під час Першої світової війни? (Росії та Австро-Угорщини)
  3.                Коли почалася Українська революція? (1917)
  4.                Розшифруйте абревіатуру УЦР. (Українська Центральна Рада)
  5.                Хто очолив УЦР? ( Михайло Грушевський)
  6.                Коли було прийнято І Універсал?  (10 червня 1917р.)
  7.                Хто очолив перший український уряд (Генеральний секретаріат)? (В. Винниченко)
  8.                Яким Універсалом було проголошено Українську Народну Республіку? V Універсалом).

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Вірш. Читає учень.

Пам'ять серця
Зворушує мелодія скорботи.
В уяві 33-ій постає.
Незримий відчуваю дотик
Трагедії, що всі думки снує.

Щаслива, бо не бачила я лиха,
Не бачила, як просто на очах
Від голоду вмирає тихо-тихо
Дитя мале у мами на руках.

А смерть-сновида знов людей чатує,
Тенета розставляє смертні скрізь.
Нещадний голод селами лютує,
Вмивається в гіркому морі сліз.
Давно не чути голосу людського,
Ні кішки, ні собак нема ніде.
Горобчики цвірінькають довкола,
Та око зголодніле їх знайде…

- У чому винні Ви, старенька мати?
- Чому голодне стихло немовля?
Хто відповідь правдиву зможе дати?
Лиш пам'ять серця з болем промовля:

- Могли б вони ще жити і творити,
Вітчизну прославляти у віках.
Та голод неможливо припинити,
Якщо він «запланований в верхах».

Ніде нехай такого більш не буде!
Хай день новий життя несе нове.
Вклонімось низько сонцю й хлібу, люди!
В достатку Україна хай живе!

                          Н. Погребняк

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.
 

  1. Вчитель: Давайте розглянемо ситуацію в Україні та з'ясуємо причини голоду у державі.

Голодомор 1932-1933 р.р. - одна з найстрахітливіших сторінок у новітній історії українського народу.

Сталося це літа Божого,

Яке запам'ятається кожному

Навічно, важко, гірко.

Сталося це літа Божого 1933-го.

Пекельні цифри і слова

У серце б'ють неначе молот.

Немов прокляття ожива

Рік тридцять другий...

Голод... Голод...

У люті сталінській страшній

Тінь смерті шастала по стінах.

Сім мільйонів (Боже мій!)

Недолічилась Україна

Сколихнулась Україна від скорботи і жалю. Припустилися від чорного болю жолобних стрічок Державні прапори. Запізнілими дзвонами шукаємо мільйони українських душ, щоби вписати їх в історію Пам'яті.

Сталося це літа Божого 1932-го

Дивлячись на оформлення нашого уроку, стає зрозумілим і тема голодної смерті. Що ж це за страшні слова? Що таке голодомор? Роки державної незалежності України стали часом складного усвідомлення причин перебігу та наслідків національної катастрофи українців. 28 листопада 2006 року Верхвна Рада України визнала Голодомор 1932-1933 р.р. геноцидом українського народу.

https://www.youtube.com/watch?v=xg9aYRvceGo

  1. Свідчення очевидця ( Зачитати записи)
  2. Виступ вчителя.

 Голодомор мовою фактів

- У той час, як від голоду умирали мільйони українців, влада продовжувала вивозити зерно за кордон. Також в Україні у той час на повну потужність працювали спиртзаводи, які переробляли зерно на горілку, що йшла на експорт.

«У Бабаях був спиртзавод, біля якого знаходилися ями, куди зливалася барда. Голодні люди набирали барду в торбинки, тут же їли її, але від кольок багато хто помирав на місці. Трупи везли на кладовище і заривали, як худобу… Спиртзавод переганяв зерно на спирт – і це при такому голоді!»

Свідчення жінки, яка не назвала себе, 1924р.н.  Харківська обл..

 «Когда мне было 12 лет, осудили за колоски меня маленького на 5 лет к тяжёлым работам. Мама пухла вместе с сестрой и умерла на моих глазах. Одно спасенье: мыши наносили в норки запасы, землёй обворачивали их в круглых кучках, а мы уже её раздалбливали зимой и забирали эти запасы…»

Петро Оливка, 1921 р. н., смт. Петропалівка Дніпропетровська обл..

Великий голод 1932-1933 років в Україні забрав життя від 7 до 10 мільйонів невинних людей.

 

V. Закріплення нових знань.

1. Пропоную скласти асоціативний кущ з письмовою назвою й усним поясненням.

(Учитель на дошці записує центральне слово - ГОЛОДОМОР, а учні по черзі доповнюють словами з даної теми і пояснюють їх. Асоціативний кущ учні зображують і в зошитах.)

 

C:\Users\ADMIN\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\мал.jpg

2. Робота в групах з історичними документами.

Робота з документами:

Група І: опрацюйте документ № 1 і дайте відповідь на запитання:

- Якими засобами планувалося підвищити хлібозаготівлі?

Група ІІ: опрацюйте документ № 2 і дайте відповідь на запитання:

- Яку мету переслідував закон про п’ять колосків?

Документ №1

Постанова Ради Народних Комісарів України від 20 листопада 1932 року «Про заходи до підсилення хлібозаготівель»

«1. Цілковите виконання плану хлібозаготівель закінчити до 1 січня 1993р. та утворення насіннєвих фондів — до 15 січня 1933 р. <…>

5. Після оголошення цієї постанови припинити видачу будь-яких натуральних авансів по всіх колгоспах, що незадовільно виконують плани хлібозаготівель…

6. До колгоспів, що … зривають план хлібозаготівель, застосовувати натуральні штрафи порядком додаткового завдання з м'ясозаготівель розміром 15-місячної норми здавання даним колгоспом м'яса як усуспільненої худоби, так і худоби у так і худоби колгоспників... Накладання штрафів не звільняє колгосп від виконання встановленого плану хлібозаготівель».

- Якими засобами планувалось підвищувати хлібозаготівлі?

 

Документ №2

«Закон про п'ять колосків». 1932 р.

Постанова ЦВК і РНК «Про охорону майна державних підприємств, колгоспів і кооперації та зміцнення суспільної (соціалістичної) власності» 7 серпня 1932 р. (витяг)

«Суспільна власність є основою радянського ладу, вона священна і недоторканна, і люди, які зазіхають на суспільну власність, повинні бути розглянуті як вороги народу... Виходячи з цих міркувань і йдучи назустріч вимогам робітників і колгоспників, Центральний Виконком і Рада Народних Комісарів Союзу РСР постановляють:

1. Прирівняти за своїм значенням майно колгоспів і кооперативів майна державного...

2. Застосувати як міру судової репресії за розкрадання кол госпного і кооперативного майна вищу міру соціального захисту —  розстріл з конфіскацією всього майна та із заміною за пом'якшувальних обставин позбавленням волі на термін, не нижчий за 10 років з конфіскацією всього майна» .

- Яку мету переслідував цей «закон»?

 

3. Робота з картою «Голодомор».

 

. Підсумки уроку.

Кожен із нас повинен знати масштаби цієї трагедії – голодомору 1932-1933 рр., внаслідок якої померли мільйони людей і не тільки знати і пам’ятати, а й передавати це іншим. Шанувати пам'ять померлих, робити все можливе, аби подібні трагедії не могли повторитися.

Український народ заслуговує і шани, і поваги. А пам’ятником жертвам хай буде наша пам'ять про минуле, небайдуже ставлення до національної трагедії. 
Запитання класу:
1. Які наслідки голодомору?

2. Назваіть  області, де рівень смертності був найбільший, перевищував у 9 разів, у 6 разів, у 4 рази.

3. Який висновок ви можете зробити із сьогоднішнього уроку?

4. Чим він вас схвилював? 

 Оцінювання.


VІІ. Заключне слово вчителя:

Тепер, після того, як минуло вже багато років, ми можемо відповісти на запитання: чого хотіли досягти організатори голодомору? кому було вигідно «підрубати» нашу хліборобську націю під корінь?

В українців виймали хліборобську душу, ламали хребет нації, свідомо провокували канібалізм.

А тому наш обов’язок сьогодні – зберегти пам'ять про всіх невинно закатованих, пам'ять про тих, хто не дожив, пам'ять про тих, хто не долюбив, пам'ять про живих і ненароджених. Ніхто не має права про це забути. Тяжко повертає собі народ України духовне здоров’я.

Я закликаю вас сьогодні згадати у ваших молитвах усіх тих, хто страждав і помер під час великого Голодомору. 


VIIІ. Домашнє завдання.

Написати твір  «Білим по чорному, мої враження».

 

 

docx
До підручника
Історія України (Вступ до історії) 5 клас (Власов В.С.)
Додано
20 червня 2020
Переглядів
1467
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку