Голодомор 1932-1933рр. - геноцид українського народу

Про матеріал
Інтегрований урок (історія України, українська література) на тему: "Голодомор 1932-1933 рр. - геноцид українського народу". Мета уроку: • сформувати в здобувачів освіти систему знань про суть голодомору 1932-1933 рр., його причини й механізм проведення колективізації; • пояснити значення термінів «Голодомор», «Геноцид»; • розвивати вміння аналізувати факти, робити висновки. • розвивати логічне та критичне мислення, інтерес до предмета; • створити умови для розвитку інформаційної, полікультурної, комунікативної компетентностей, міжпредметних знань, умінь та навичок; • формувати ціннісні позиції щодо ставлення до історичної спадщини своєї країни; • виховувати повагу та шанобливе ставлення до історичної боротьби та здобутків українського народу.
Перегляд файлу

Державний навчальний заклад

«Маріупольський центр професійно-технічної освіти»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розробка

інтегрованого уроку

( історія України, українська література) 

на тему: « Голодомор 1932-1933 рр. – геноцид українського народу»

 

 

Підготовили викладачки

Назаренко О.І.

Михавчук О.П.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: Голодомор 1932-1933 р.р. – геноцид українського народу

 

Мета уроку:

  •             сформувати в  здобувачів освіти систему знань про суть  голодомору 1932-1933 рр., його причини  й механізм  проведення  колективізації;
  •             пояснити значення термінів «Голодомор», «Геноцид»;
  •             розвивати вміння аналізувати факти, робити висновки.
  •             розвивати логічне  та критичне мислення, інтерес до предмета;
  •             створити умови для розвитку інформаційної, полікультурної, комунікативної компетентностей,  міжпредметних знань, умінь та навичок;
  •             формувати ціннісні позиції щодо ставлення до історичної  спадщини своєї країни;
  •             виховувати повагу та шанобливе ставлення до історичної боротьби та здобутків українського народу.

Ключові поняття: Голодомор, геноцид, «чорні дошки».

Основні дати: 1932—1933 рр. — Голодомор; 4 субота листопада — в Україні День пам’яті жертв Голодомору та політичних репресій.

Тип уроку: інтегрований урок з елементами технології критичного мислення, урок вивчення нового матеріалу.

Методи і прийоми: "Відкритий мікрофон", " Знайди пару", "Групове дослідження".

Міжпредметні зв’язки: історія, література, мистецтво.

 

Обладнання: презентація, роздатковий матеріал.

 

Технічне забезпечення: Інтернет, ноутбук, проєктор, екран.

 

Хід уроку

I. Організаційний етап

1.Привітання

2.Перевірка присутності учнів та їх готовність до уроку

3. Зачитування уривку з поезії «Уроки історії (диптих)»

 

В те село, де щебетало
Малюків колись чимало
І рясніли там піснями
Вечори. І весіллями
Осінь кликала до хати
Молодяток привітати
Та добра їм побажати
На літа усі. Багаті
Щоб вони були й щасливі,
Щоб врожай на власній ниві
Ніс достаток їм щороку.
Щоб жили вони нівроку!..

Це колись було, а нині
Голод бродить по країні...
Небо плаче, вітер свище...
Не село це – кладовище…
Мов до смерті на ігрище
Зграя воронів все нижче
Опускається поволі...
Йде у гості до недолі...

Там, де жито колосилось,
Люте горе оселилось,
А у стернях серед поля
Смерть блукає... Божа воля
Чи була на те, щоб душі
Залишались всюдисущі:
Без молитви і без ями?..
Щоб страшними вечорами
Йшли ярами, між хатами
Їхні тіні вслід за нами
Милість родичів шукати,
Власних поминок благати?..

 

4. Слово викладачки української літератури.

Шановні здобувачі освіти, сподіваюсь ви здогадалися, яку тему уроку  сьогодні з вами будемо вивчати. Яку?

 

У презентації  запис теми уроку та епіграф до нього.

Сиве благання  Вкраїни  -  Вітчизни: -
Синку, як виживеш, все розкажи               ...а онде під тином опухла дитина, голоднеє  мре...
                                  (Т.Г. Шевченко)

 

 

ІІ. Оголошення теми, мети уроку

 

Викладачка історії. Сьогодні ми поговоримо про одну з найжахливіших подій  історії – трагедію Великого Голоду 1932-1933 років. Запишіть, будь ласка, тему уроку: «Голодомор 1932-1933 р.р. – геноцид українського народу».

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Коли дослідники говорять про голодомор 1932-1933 рр., мають на увазі період з квітня 1932 до листопада 1933 рр. Саме за ці 17 місяців, тобто, приблизно за 500 днів, в Україні загинули мільйони людей. Пік голодомору відбувся навесні 1933 року. В Україні тоді від голоду вмирало 17 людей щохвилини, 1000 - щогодини, майже 25 тисяч - щодня.

На уроці ви почуєте нові поняття, будемо обговорювати різні питання. Перед вами  перелік питань, на які маємо дати відповідь на уроці. Відмітьте у таблиці, які  вам відомі, та які ви можете сформулювати. Наприкінці уроку ми повернемося з вами до цієї таблиці.

 

Поняття, питання

знаю

не знаю

дізнався

Голодомор

 

 

 

Геноцид

 

 

 

«Чорна дошка»

 

 

 

«Закон про п’ять колосків»

 

 

 

Чому почався голод в Україні?

 

 

 

Хто винен в голодоморі?

 

 

 

У які етапи він проходив?

 

 

 

Які жертви голоду?

 

 

 

Які наслідки голод мав для українців?

 

 

 

 

IV. Виклик. (Актуалізація опорних знань, демонстрація первинних знань)

Прийом «Відкритий мікрофон» (презентація роботи здобувачів освіти)

1) Коли почалася суцільна колективізація на Україні?

2) Чи можна було здійснити сталінську індустріалізацію без суцільної колективізації?

3) Пригадайте для чого радянська влада використала голод початку 20-их років?

4) Назвіть українських письменників, які виступали проти суцільної колективізації.

5) Яким чином діячі літератури проявляли своє незадоволення діями влади?

Викладачка історії. Україна була головним постачальником хліба. Звернемось до фактів, що підтверджують цю думку: український хліб становив

у 1922 – 1923 рр. – 30,5% ,

у 1924 – 1925 рр. – 40,8%,

у 1925 – 1926 рр. – 76%,

у 1926 – 1927 рр. – 45,9% заготовленого союзними відомствами хліба.

Питання до учнів:

Чому заготівля хліба знизилася в 1926 – 1927 рр. ?

(зниження заготівельних цін, небажання селян продавати хліб).

 

V. Усвідомлення та осмислення змісту

Перегляд відео: https://youtu.be/ks1ZZS3ZgD4

 

  1.               Голодомор
  1.        знищення окремих груп населення за расовими, національними, етнічними або релігійними мотивами, а також штучне створення життєвих умов, не сумісних із життям
  1.               Геноцид
  1.         Умисне створення умов життя, зокрема позбавлення доступу до продуктів харчування, ліків, розраховане на те, аби знищити частину населення
  1.               «Чорна дошка»
  1.        штучно створений голод із метою досягнення певної мети.
  1.               Винищування
  1.         Адміністративно – репресивний  засіб колективного покарання сільського населення, насамперед в Україні

Ключі: 1 –В  , 2 –А, 3 –Г, 4 – Б

 

Робота з історичними документами.

Здобувачі освіти опрацьовують роздатковий матеріал та заповнюють таблицю:

 

Причини голодомору

Наслідки та масштаби

Письменники про голодомор

 

 

 

 

Виконання інтерактивного завдання за посиланням:  https://learningapps.org/watch?v=p9rqbwuf521

VІ. Рефлексія та оцінювання

  • Заповнення таблиці

Повертаємось до таблиці, яку заповнювали на початку уроку. Учням потрібно заповнити останню колонку «Дізналися»  та визначитися, чи всі завдання уроку були виконані.

  • Оцінювання   діяльності учнів на уроці

Коментар оцінок

Висновки

Викладачка історії. У  1933 р.  в Україні  було  штучно  спровоковано  тотальний  голод, у результаті якого загинуло близько 7 млн. осіб (тобто кожний четвертий її житель). Україна  вимирала  від  голоду,  а більшовицьке  керівництво  продавало  зерно  за  кордон,  в основному  до  Німеччини.  Факт  голоду всіляко приховувався. Після Голодомору обезлюднені регіони України (особливо її південні  й південно-східні  області)  почали  масово  заселятися  представниками з Росії. Загалом в Україну було переселено 117 149 осіб.

Викладачка літератури. Прізвища письменників, котрі писали про голод і назви їх творів можна б озвучувати годинами.... Проте видані й перевидані їхні книги надто мізерними накладами, щоб говорити про загальну їх доступність широкому читачеві.
           Читаючи художні твори, бачимо, що у них відображена вся історія нашого народу, навіть ті сторінки, які не дуже хочеться згадувати. Українські письменники наголошують, що народ, який не пам'ятає своєї історії, приречений повторювати трагічні помилки знову і знову. Ми не можемо вирвати жодної сторінки із книги буття народу. Невідомо, що принесе нам завтрашній день, але пам'ятаймо, що минуле - це застереження на майбутнє.

 


             https://youtu.be/xnQ9ZlfBIxY

  • VІІ. Домашнє завдання:
  • З літератури: написати творчу роботу «Лист у ХХІ століття від «безневинного страдника, убієнного голодом».
  • З історії : Опрацювати параграф підручника №23.

Зробити схематичний малюнок «Причини та наслідки голодомору»

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
6 грудня 2021
Переглядів
337
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку