Тема: Головне й залежне слово у словосполученні
Мета: дати учням поняття про словосполучення, пояснити відмінність між словом, словосполученням та реченням; формувати вміння в дітей самостійно створювати словосполучення, а також уміти виділяти словосполучення із речень; розвивати вміння виділяти головні та залежні слова в словосполученнях, продовжувати вчити опрацьовувати матеріал за підручником; виховувати уважність, логічне мислення, творчість на уроці.
Обладнання: підручник, роздатковий матеріал, наочність.
Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь та навичок.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Гра «Чарівні листочки»
У кожного на парті лежить осінній листочок із завданням.
Завдання: до перелічених слів потрібно додати слово, щоб утворилося словосполучення: книжка, урок, праця, погода, пора, небо, трава.(Усно)
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.
IV. Сприйняття нового матеріалу.
Книжка, цікавий; розкішний, волосся; поле, безмежний; цікавий, екскурсія; намисто, червоний; творчий, думки; перерва, веселий; сніг, лапатий; кудлатий, собака; мальовничий, край; сучасна, танок.
На дошці висить квітка з різнокольоровими пелюстками (7 пелюсток), учні виходять до дошки за бажанням, відривають листок і виконують завдання.
Щедра осінь; пісня сонного птаха; запашні яблука; повертатися вузькою стежкою; навчатися в пʼятому класі.
Співати пісню, купатися в річці, чарівна берізка.
Ліс і поле, незвичайна пригода, шалений день, сонце палає, камʼяний міст.
Йти, школа; гілля, клен; піклуватися, бабуся; наближатися, річка; бігти, сніг.
Корисний для навчання, дружня родина, святкова промова.
V. Закріплення виченого матеріалу.
Виконання вправ за підручником 404, 406, 407.
VІ. Підсумок уроку.
VІІ. Домашнє завдання.
Сторінка 175-177 вивчити правила, виконати вправу 408.