Головне й залежне слово у словосполученні

Про матеріал
Урок засвоєння нових знань умінь та навичок. В розробці представлені різноманітні вправи для засвоєння нового матеріалу.
Перегляд файлу

Тема: Головне й залежне слово у словосполученні

Мета: дати учням поняття про словосполучення, пояснити відмінність між словом, словосполученням та реченням; формувати вміння в дітей самостійно створювати словосполучення, а також уміти виділяти словосполучення із речень; розвивати вміння виділяти головні та залежні слова в словосполученнях, продовжувати вчити опрацьовувати матеріал за підручником; виховувати уважність, логічне мислення, творчість на уроці.

Обладнання: підручник, роздатковий матеріал, наочність.

Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь та навичок.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Гра «Чарівні листочки»

У кожного на парті лежить осінній листочок із завданням.

Завдання: до перелічених слів потрібно додати слово, щоб утворилося словосполучення: книжка, урок, праця, погода, пора, небо, трава.(Усно)

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.

IV. Сприйняття нового матеріалу.

  • Робота з підручником. Опрацювати теоретичний матеріал.
  • Робота біля дошки. Утворити з поданих слів словосполучення, визначити головне та залежне слово.

Книжка, цікавий; розкішний, волосся; поле, безмежний; цікавий, екскурсія; намисто, червоний; творчий, думки; перерва, веселий; сніг, лапатий; кудлатий, собака; мальовничий, край; сучасна, танок.

  • Гра «Пелюстки-загадки»

На дошці висить квітка з різнокольоровими пелюстками (7 пелюсток), учні виходять до дошки за бажанням, відривають листок і виконують завдання.

  1. Визначити головне та залежне слово у поданих словосполученнях: говорити впевнено, цікава вправа, слухати уважно, бабусина казка, сміх дитини.
  2. Записати на дошці у дві колонки поширені та непоширені словосполучення.

Щедра осінь; пісня сонного птаха; запашні яблука; повертатися вузькою стежкою; навчатися в пʼятому класі.

  1. Скласти три речення з поданими словосполученнями.

Співати пісню, купатися в річці, чарівна берізка.

  1. Дослідити та віднайти серед інших слів словосполучення.

Ліс і поле, незвичайна пригода, шалений день, сонце палає, камʼяний міст.

  1. Скласти словосполучення із слів, добираючи відповідний прийменник.

Йти, школа; гілля, клен; піклуватися, бабуся; наближатися, річка; бігти, сніг.

  1. Зробити синтаксичний розбір словосполучень.

Корисний для навчання, дружня родина, святкова промова.

  1. Записати на дошці словосполучення:
  1. Іменника з іменником (уривок пісні);
  2. Іменника з прикметником (дзвінка мелодія);
  3. Іменника та дієслова (розказати казку).

V. Закріплення виченого матеріалу.

Виконання вправ за підручником 404, 406, 407.

VІ. Підсумок уроку.

  1. Що вивчає синтаксис?
  2. Що таке словосполучення?
  3. Як між собою повʼязані словосполучення?
  4. Як визначають у словосполученні головне та залежне слово?
  5. Пояснити різницю між поширеним та непоширеним словосполученням.

VІІ. Домашнє завдання.

Сторінка 175-177 вивчити правила, виконати вправу 408.

 

docx
Додано
16 жовтня
Переглядів
69
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку