Головні та другорядні члени речення.

Про матеріал
Головні та другорядні члени речення. Формувати поняття про члени речення. Вміти встановлювати звязок між словами у реченні.
Перегляд файлу

Тема: Головні та другорядні  члени речення. Авторська казка «Електромобіль Сашко» частина 2 (за Олесею Мамчич)

Мета: Формувати поняття «члени речення», «головні члени», «підмет і присудок», «основа речення», «другорядні члени»; закріплювати вміння встановлювати зв'язок між словами у реченні; розвивати мовлення та спостережливість; виховувати любов до природи.

Обладнання:  мультимедійний комплект, картки для роботи із сюжетом.

Хід уроку

І. Організація класу

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Повторення вивченого

  Які є члени речення? (головні другорядні)

  Які частини мови є членами речення? (іменник, прикметник, числівник, займенник, дієслово)

  Які частини мови не є членами речення? (прийменник, сполучник, вигук)

  Що називається підметом? (слово, яке пояснює про кого або про що говориться в реченні)

  На які питання відповідає? (хто? що?)

  Що таке присудок? (слово, яке позначає, що говориться про підмет)

  На які питання відповідає? (що робить? Що зробить? Що робили? Що зроблять?)

  Яку роль відіграють другорядні члени речення? (пояснюють головні та другорядні члени речення)

  Яке речення називають непоширеним? (яке складається тільки з граматичної основи – підмета та присудка)

  Яке речення називають поширеним? (у якому є головні і другорядні члени речення)

 

2. Каліграфічна хвилинка

Каліграфічно запишіть

Дж джм джо бджоли

Бджоли вулик залишають,

В луг квітучий поспішають.

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

1. Діалог двох хлопчиків

Зустрілися  2 хлопчика - Підмет і Присудок.

Присудок           Ти хто?

Підмет                Я – Підмет, на хто? і що? Відповідаю

                             І в реченні головну роль граю.

Присудок          Чого ж ти тут блукаєш? І кого шукаєш?

Підмет                Кажуть друг у мене був,

                             Що робити? – всіх питав.

Присудок           Та це ж я , друзяко,

                             Присудком мене звати!

Підмет                Що ж ти робиш, признавайся,

                             Зі мною у парі залишайся!

Присудок          Я з тобою згоджуюсь,

                             З тобою залишаюсь!

Разом                 Ось ми пара яка!

                             У реченні головна!

 

2. Оголошення теми,мети уроку.

Сьогодні на уроці ми будемо продовжувати досліджувати поняття “Члени речення”,”Головні члени”,”Другорядні члени”,”Основа речення”; Розвивати уміння знаходити основу речення,визначати головні та другорядні члени.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

1. Робота над вправами

Вправа 1

Закресли слова в реченні так, щоб залишилися тільки ті, без яких не може бути речення.

Щодня Анюта малює кольоровими олівцями. На кухні закіпив чайник. Оля гуляє в саду. У мами збігло молоко в каструлі. Тато читає свіжі новини.

 

Вправа 2

Дай письмові відповіді на запитання. Знайди у відповідях підмети і присудки.

Де живе жаба? ________________________________ у річці.

Де спить ведмідь? _____________________________ у барлозі.

Де лежить зошит? _____________________________ у наплічнику.

 

2. Досліджуємо речення. Поширюємо другорядними членами

Зараз ви будете поширювати цю вежу другорядними членами, будуючи другий поверх. Для цього ви долучаєте ще один паперовий стаканчик – продублюйте граматичну основу ще раз діти катаються (де?) – долучіть слово-варіант який озвучать учні. Продемонструйте як поширилось речення на другому поверсі. Будуємо третій поверх, для цього ви долучаєте ще один паперовий стаканчик (продублюйте граматичну основу ще раз) (які?) діти катаються з гірки. Продемонструйте як поширилось речення на третьому поверсі. За аналогією побудуйте четвертий поверх.

3. Досліджуємо авторську казку. Відновлюємо знання про персонажів

Групова активність (парна) «Ланцюжок асоціацій»

Погляньте на карту ключових слів, що пов’язані з персонажами авторської казки «Електромобіль Сашко». Назвіть будь-яке слово, що на карті, а я назву слово, пов’язане з ним і поясню зв’язок між ними. Наступний наводить асоціацію до асоціації попередника і також вказує що їх поєднує.

 

4. Досліджуємо наступну частину авторської казки

  Поділіться враженнями від прочитаного.

  Які нові персонажі з’явилися ?

  З ким зустрілися електромобіль і велосипединка, коли шукали електричний вітряк?

  Назви їхніх співрозмовників по черзі. Запиши (назви) їхні імена.

  Що дивного в їх назвах? (учні пояснюють чому саме такі імена вони носять у казці)

o Блискуча Крутячка

o Висока Зелена Істота з Волохатими Лапами

o Довгий Угору з Хапучою Лапою

 

5. Парна творча співпраця

- Придумайте в парі такі імена іншим пристроям, які є у школі чи вдома, що будуть подібні до імен персонажів казки і загадати іншій парі, щоб та відгадала.

 

6. Письмо для себе

Перегляньте відео про найпотужнішу вітрову електростанцію України. Запишіть 3-5 пунктів чому електростанції важливі.

 

7. Робота з сюжетом (будовою ) тексту

Працюємо з картою сюжету (за алгоритмом минулих уроків)

Працюємо з картою характеристикою персонажів – готуємося до переказу (парна співпраця)

Готуємося до переказу – заповнюємо карту сюжету, характеризуємо персонажів

 

V. Підсумок. Рефлексія.

Яку казку ми читали?

Хто її автор?

Які факти про вітрову електростанцію запам’ятали?

Складіть поширене та непоширене речення зі словом «вітряк»

Гра «Продовж речення»

• Сьогодні на уроці я дізнався...

• Сьогодні на уроці я навчився...

• Сьогодні на уроці я намагався...

• Найкраще мені вдалося…

 

 

docx
Додано
24 жовтня 2023
Переглядів
465
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку