Тема. Головні та другорядні члени речення. Зв'язок слів у реченні
Мета: формувати в учнів поняття «головні члени речення», «другорядні члени речення», «підмет і присудок», «основа речення»; формувати вміння визначати головні й другорядні члени речення; вдосконалювати вміння встановлювати зв'язок слів реченні; розвивати вміння аналізувати, мовлення; виховувати по- чуття гордості за українців.
ХІД УРОКУ
1. Перевірка домашнього завдання (Впр. 105)
Які звертання вживаються в цьому віршику?
Чому автор назвав пісні рідного краю золотим зерном?
2. Фронтальне опитування
Що називається реченням?
Які бувають речення?
Які речення вживаються на письмі, в усному мовленні?
III. Вивчення нового матеріалу
Оголошення теми й мети уроку
Сьогодні ми продовжуємо працювати над реченням; ознайо- мимось з назвами слів в реченні; будемо вчитися встановлювати зв'язок слів у реченні.
Словникова робота
Запишіть слово предмет. Поясніть його значення.
(1) Будь-яке конкретне матеріальне явище, що сприймається органами чуттів; річ; реалія.
Предмети ховалися в тінях. 2) Коло знань, що становить окрему дисципліну викладання;
наука.
Оксані географія здалась би цікавим предметом.)
Складіть речення зі словом предмет.
Робота з підручником. Пояснення нового матеріалу
Формування поняття члени речення (Впр. 106).
Доповніть речення словами за змістом і питаннями.
Прочитайте речення. (Речення складаються зі слів. Слова, до яких можна поставити питання, є членами речення..)
Знайдіть у цих реченнях слова, до яких не можна поставити пи- тання. (У, в — це прийменники. Вони допомагають пов'язувати слова між собою і вживаються з тими словами, які відповідають на питання.)
Ознайомлення з теоретичним матеріалом про члени речення
Формування понять головні члени речення, підмет, присудок,
другорядні члени.
Прочитайте перше речення. Про кого або про що йдеться в ньому? (Про дзвінок)
На яке питання відповідає це слово? (Що? — Дзвінок)
Про кого або про що говориться в другому реченні?
На яке питання відповідає слово ми? (Хто? — Ми)
Про що йдеться в третьому реченні?
На яке питання відповідає слово урок? (Що? — Урок)
Що можете сказати про названі члени речення? (Вони вка- зують, про кого або про що йдеться в реченні, і відповідають на пи- тання хто? або що?)
(Ознайомлення з теоретичним матеріалом про підмет — С. 5.)
Як же називаються такі члени речення?
А тепер дізнаємось, що говориться про підмет в цих реченнях.
На які питання відповідає цей член речення? (Завдання 3) Висновок. Підмет і присудок є головними в реченні, бо пере-
дають основний зміст речення. Тому підмет і присудок і називають головними членами речення. Вони становлять основу речення. Усі інші члени речення є другорядними.
(Ознайомлення з теоретичним матеріалом про присудок, головні та другорядні члени, основу — С. 51.)
Який член речення називається підметом? Присудком?
Що становить основу речення?
Як будемо підкреслювати члени речення? (Таблиця, С. 53)
Закріплення вивченого матеріалу
Визначення головних членів речення (Впр. 107)
Робота зі схемами (Впр. 108). Встановлення зв'язку між словами
Чому між підметом і присудком стоять стрілочки в одну і другу стороні? (Пояснення, С. 52)
(Такий двосторонній зв'язок встановлюється лише між голов- ними членами речення.)
Самостійна робота (Впр. 109)
Перевірка виконання
Що нового дізнались на уроці?
Які члени речення становлять основу?
Як називаються інші члени речення?
Складіть речення за схемою.
Вправа 110, С.53;правило, С. 51.