Тема уроку: Горіння вуглеводнів. Застосування вуглеводнів.
Навчально-освітня мета: сформувати предметну компетенцію зі складання рівнянь горіння насичених вуглеводнів і розстановки коефіцієнтів у них, акцентувати увагу на причинно-наслідковому зв’язку між властивостями вуглеводнів та їх застосуванням, формувати здоров’я збережувальну компетенцію під час з’ясування реакції горіння метану та правила поводження з газовими приладами вдома.
Тип уроку: набуття нових знань.
Навчальне обладнання: завдання на мультимедійній дошці.
Предметна компетентність: сформувати предметну компетенцію зі складання рівнянь горіння насичених та ненасичених вуглеводнів і розстановки коефіцієнтів у них, акцентувати увагу на причинно-наслідковому зв’язку між властивостями вуглеводнів та їх застосуванням, формувати здоров’язбережувальну компетенцію під час вивчення реакції горіння метану та правила поводження з газовими приладами вдома.
Ключові компетентності: спілкування державною мовою, математична компетентність, основні компетентності у природничих науках і технологіях, інформаційно-цифрова компетентність, уміння вчитися впродовж життя, ініціативність і підприємливість, соціальна та громадянська компетентності, екологічна грамотність і здорове життя.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап
ІІ.Актуалізація опорних знань
ХІМІЧНИЙ ДИКТАНТ
Закінчить речення.
ІІІ.ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ:
1.Розповідь вчителя:
Горіння алканів
СН4 +2О2→СО2↑ +2Н2 О
(показ досліду горіння метану на мультимедійній дошці)
Реакція горіння метану використовується у побуті. Природний газ, який містить 98% метану, на газопроводній станції збагачують спеціальними речовинами, які надають газу запаху. Це роблять для того, щоб у випадку витоку газу людина могла відчути його запах і запобігти вибуху. За нестачі кисню замість вуглекислого газу утворюється чадний газ, який не має кольору та запаху.
2СН4 +3О2→2СО↑ +4Н2 О (при недостатку кисню)
Його вплив на організм людини дуже негативний: він блокує дію гемоглобіну крові, що може привести до летального наслідку. Тому приміщення, в яких є газові прилади, повинні бути оснащені вентиляційними ходами та провітрюватися.
Самостійно напишіть рівняння взаємодії етану з киснем.
Горіння алкенів:
С2 Н4 +5О2→2СО2↑ +2Н2 О
Етилен горить світлим полум’ям з утворенням вуглекислого газу і води.
Самостійно напишіть рівняння взаємодії пропену з киснем.
Горіння алкінів:
2С2 Н2 +5О2→4СО2↑ +2Н2 О
Ацетилен горить найбільш кіптявим полум’ям. Реакція горіння ацетилену використовується для зварювання металів. Автогенні та зварювальні роботи супроводжують практично всі етапи будівництва. Саме в цих видах робіт застосовують ацетилен. У спеціальному пристрої під назвою пальник відбувається змішування газів і безпосередньо сама реакція горіння. Балони з цим газом маркують таким чином; фарбують у білий колір і великими червоними літерами наносять напис: АЦЕТИЛЕН.
Будівельні роботи проводять в основному на відкритому повітрі. Застосування ацетилену в цих умовах не має відбуватися під впливом прямих сонячних променів. У хімічній промисловості дуже затребуваний ацетилен. Ацетилен, будучи універсальним пальним,часто використовується в процесах, що супроводжуються газопламенною обробкою. Важливо, що застосування ацетилену в промисловості можливе тільки в разі дотримання заходів безпеки, так як він є вибухонебезпечним газом.
Самостійно напишіть рівняння взаємодії бутіну з киснем.
ІУ. Закріплення вивченого матеріалу
Розрахуйте суму коефіцієнтів у рівняннях горіння таких вуглеводнів:
а) горіння пентану;
б) горіння пентану;
в) горінням пентіну.
У. ПІДБИТТЯ підсумків уроку, висновки.
УІ. Домашнє завдання.