Хімія виживання
факультативний курс для учнів 9-10 класів
(35 годин, один раз на тиждень)
Мета курсу – поглибити та розширити знання учнів про практичне застосування органічних та неорганічних речовин для виживання у дикій природі та під час надзвичайних ситуацій; формування екологічного стилю мислення та поведінки; набуття навичок самоосвіти та надання першої допомоги.
Завдання курсу:
- розвиток особистості учня, його пізнавальних інтересів на основі знань про практичне застосування органічних та неорганічних речовин;
- формування життєвої, екологічної, соціальної компетентностей, навичок поводження з речовинами для збереження власного здоров’я та життя у різних ситуаціях;
- розвиток уявлень про застосування законів хімії, їх гуманістичну спрямованість і розуміння хімічних явищ, що забезпечують небезпеку та безпеку людини;
- створення умов для саморозвитку і самовизначення особистості, формування ставлення до хімії, як однієї з природничих наук, що широко використовується людиною.
Характеристика структури курсу. Програмою курсу передбачено проведення практичних робіт і демонстрацій. Зміст програми складають п’ять розділів, що включають матеріал про неорганічні та органічні речовини і способи їх використання.
Особливості організації навчання. Одним із основних завдань курсу є навчити учнів використовувати органічні та неорганічні речовини в різних життєвих ситуаціях. Вчитель опираючись на знання отримані на уроках хімії формує вміння і навички використання законів, хімічних явищ, властивостей речовин для забезпечення умов виживання в різних ситуаціях. Саморозвитку і самоосвіті учнів сприятиме вміння працювати з різними джерелами інформації, ведення дослідницько-пошукової роботи, виконання практичних завдань. Ефективність засвоєння програмного матеріалу можна збільшити завдяки використанню інформації, лайфаків від учасників походів, бойових дій тощо.
Рекомендації щодо роботи з програмою. Розподіл годин орієнтовний. Учитель може сам вносити зміни до розподілу годин, корегувати послідовність вивчення тем, та виконання того чи іншого експерименту. Деякі практичні заняття можна змінювати доступнішими в умовах конкретної школи.
Програма курсу
І. Вступ (8 год.)
1. Вступ. Знайомство з курсом. Мета і завдання курсу.
2. Правила поведінки учнів у хімічному кабінеті. Ознайомлення з обладнанням кабінету хімії та лабораторним посудом. Демонстрація. Ознайомлення зі зразками лабораторного посуду.
3. Домашня аптечка, які речовини там мають бути? Правила використання домашньої аптечки. Демонстрація. Домашня аптечка.
4. Побутові хімікати. Правила використання та зберігання побутової хімії. Демонстрація. Предмети побутової хімії.
5. Навчальний проєкт. Складання правил безпечного користування побутовими хімікатами.
6. Перша допомога при ураженні (отруєнні) речовинами побутової хімії.
7. Практична робота 1. Приготування розчинів для надання першої домедичної допомоги.
8. Практичне заняття. Конференція «Шлях до виживання»
ІІ. Хімія виживання в дикій природі. (7 год.)
1. Хімічні речовини – помічники в дикій природі. Цукор, калій перманганат, гідроген пероксид, йод, гліцерин способи їх використання.
2. Способи очищення води в умовах походу (фільтрування, 5% розчин йоду). Практична робота 2. Виготовлення різних типів фільтрів для очищення води.
3. Лабораторна робота. Аналіз води.
4. Добування вогню за допомогою хімічних речовин (марганцівка + цукор, гальванічний елемент «батарейка АА», феросплав). Демонстрація. Добування вогню підручними засобами.
5. Практична робота 3. Змонтуй генератор тепла з алюмінієвого дроту, мідного купоросу, кухонної солі, деревних ошурків та пластикової пляшки.
6. Ремонт в умовах походу. Латання дірок за допомогою пінопласту та ацетону, алюмінію та Ферум(ІІІ) оксиду. Демонстрація. Латання дірок за допомогою ацетону та пінопласту.
7. Практичне заняття «Школа виживання»
ІІІ. Хімія виживання в надзвичайних ситуаціях. (7 год.)
1. Що таке хімічна промисловість. Об’єкти хімічної промисловості на території України та нашої місцевості.
2. Корисні копалини – сировина для хімічної промисловості. Демонстрація. Колекція «Корисні копалини».
3. Дії у випадку загрози виникнення хімічної небезпеки. Дії у випадку раптового виникнення хімічної небезпеки.
4. Ознаки отруєння хлором. Дії в осередку зараження. Перша допомога при отруєнні хлором.
5. Ознаки отруєння аміаком. Перша допомога при отруєнні аміаком.
6. Надання першої допомоги при ураженні небезпечними хімічними речовинами (НХР).
7. Практичне заняття. Надання першої домедичної допомоги ураженим НХР.
ІV. Хімія виживання в разі використання хімічної зброї. (10 год.)
1. Що таке хімічна зброя? Чому окупанти можуть використати хімічну зброю? Категорії хімічної зброї.
2. Білий фосфор основа фосфорних боєприпасів. Фізичні та хімічні властивості фосфору. Надання першої допомоги під час ураження білим фосфором.
3. Зарин – органічна сполука нервово-паралітичної дії. Як захиститися від хімічної атаки?
4. Люїзит, іприт, зоман – отруйні рідини. Фізичні та хімічні властивості, дія на організм людини. Перша допомога та захист від ураження отруйними рідинами.
5. VX нервово-паралітична бойова отруйна речовина. Місця зараження, ознаки ураження, дія на організм людини. Перша допомога під час ураження VX.
6. Новачок – найбільш отруйна речовина, яка легше виробляється та складніше лікуються ураження нею.
7. Загальні правила поведінки під час хімічної атаки.
8. Практичне заняття. Відпрацювання евакуаційних дій на випадок використання хімічної зброї.
9. Як максимально знешкодити отруту?
10. Практична робота 4. Виготовлення марлевих пов’язок та розчинів для захисту органів дихання від ураження отруйними речовинами.
V. Виживання під час ядерного вибуху. (3 год.)
1. Мирний атом. Радіація. Використання радіонуклідів людиною. Небезпека, яку несуть радіоактивні речовини.
2. Ядерна зброя. Застосування радіоактивних речовин як зброї масового знищення
3. Що робити під час ядерної атаки?
Програма курсу
Зміст навчального матеріалу курсу
|
Навчальні досягнення учнів |
І. Вступ (8 год.) 1. Вступ. Знайомство з курсом. Мета і завдання курсу. 2. Правила поведінки учнів у хімічному кабінеті. Ознайомлення з обладнанням кабінету хімії та лабораторним посудом. Демонстрація. Ознайомлення зі зразками лабораторного посуду. 3. Домашня аптечка, які речовини там мають бути? Правила використання домашньої аптечки. Демонстрація. Домашня аптечка. 4. Побутові хімікати. Правила використання та зберігання побутової хімії. Демонстрація. Предмети побутової хімії. 5. Навчальний проєкт. Складання правил безпечного користування побутовими хімікатами. 6. Перша допомога при ураженні (отруєнні) речовинами побутової хімії. 7. Практична робота 1. Приготування розчинів для надання першої медичної допомоги. 8. Практичне заняття. Конференція «Шлях до виживання»
ІІ. Хімія виживання в дикій природі. (7 год.) 1. Хімічні речовини – помічники в дикій природі. Цукор, калій перманганат, гідроген пероксид, йод, гліцерин способи їх використання. 2. Способи очищення води в умовах походу (фільтрування, 5% розчин йоду). Практична робота 2. Виготовлення різних типів фільтрів для очищення води. 3. Лабораторна робота. Аналіз води. 4. Добування вогню за допомогою хімічних речовин (марганцівка + цукор, гальванічний елемент «батарейка АА», феросплав). Демонстрація. Добування вогню підручними засобами. 5. Практична робота 3. Змонтуй генератор тепла з алюмінієвого дроту, мідного купоросу, кухонної солі, деревних ошурків та пластикової пляшки. 6. Ремонт в умовах походу. Латання дірок за допомогою пінопласту та ацетону, алюмінію та Ферум(ІІІ) оксиду. Демонстрація. Латання дірок за допомогою ацетону та пінопласту. 7. Практичне заняття «Школа виживання» ІІІ. Хімія виживання в надзвичайних ситуаціях. (7 год.) 1. Що таке хімічна промисловість. Об’єкти хімічної промисловості на території України та нашої місцевості. 2. Корисні копалини – сировина для хімічної промисловості. Демонстрація. Колекція «Корисні копалини». 3. Дії у випадку загрози виникнення хімічної небезпеки. Дії у випадку раптового виникнення хімічної небезпеки. 4. Ознаки отруєння хлором. Дії в осередку зараження. Перша допомога при отруєнні хлором. 5. Ознаки отруєння аміаком. Перша допомога при отруєнні аміаком. 6. Надання першої допомоги при ураженні небезпечними хімічними речовинами (НХР). 7. Практичне заняття. Надання першої медичної допомоги ураженим НХР. ІV. Хімія виживання в разі використання хімічної зброї. (10 год.) 1. Що таке хімічна зброя? Чому окупанти можуть використати хімічну зброю? Категорії хімічної зброї. 2. Білий фосфор основа фосфорних боєприпасів. Фізичні та хімічні властивості фосфору. Надання першої допомоги під час ураження білим фосфором. 3. Зарин – органічна сполука нервово-паралітичної дії. Як захиститися від хімічної атаки? 4. Люїзит, іприт, зоман – отруйні рідини. Фізичні та хімічні властивості, дія на організм людини. Перша допомога та захист від ураження отруйними рідинами. 5. VX нервово-паралітична бойова отруйна речовина. Місця зараження, ознаки ураження, дія на організм людини. Перша допомога під час ураження VX. 6. Новачок – найбільш отруйна речовина, яка легше виробляється та складніше лікуються ураження нею. 7. Загальні правила поведінки під час хімічної атаки. 8. Практичне заняття. Відпрацювання евакуаційних дій на випадок використання хімічної зброї. 9. Як максимально знешкодити отруту? 10. Практична робота 4. Виготовлення марлевих пов’язок та розчинів для захисту органів дихання від ураження отруйними речовинами. V. Виживання під час ядерного вибуху. (3 год.) 1. Мирний атом. Радіація. Використання радіонуклідів людиною. Небезпека, яку несуть радіоактивні речовини. 2. Ядерна зброя. Застосування радіоактивних речовин як зброї масового знищення. 3. Що робити під час ядерної атаки?
|
Учень називає основне лабораторне обладнання та лабораторний посуд;
класифікує побутові хімічні речовини за способом їх використання;
пояснює правила зберігання, та використання лікарських препаратів з домашньої аптечки та засобів побутової хімії;
висловлює судження про вплив сполук на організм людини;
наводить приклади надання першої медичної допомоги при отруєнні побутовими хімічними речовинами;
виконує основні операції з лабораторним посудом та приладами; підготовку розчинів для нейтралізації опіків кислотами, лугами;
дотримується правил техніки безпеки при роботі в хімічному кабінеті, з хімічними реактивами, посудом, приладами. Учень називає органічні та неорганічні речовини, які можна використати в дикій природі;
наводить приклади використання простих і складних речовин для виживання та пояснює на яких властивостях воно базується;
вміє виготовляти фільтри, добувати вогонь, монтувати генератор, латати дірки за допомогою органічних та неорганічних речовин;
дотримається правил безпеки під час роботи з хімічними сполуками;
оцінює роль речовин у житті людини;
пояснює роль речовин у житті людини.
Учень називає об’єкти хімічної промисловості, речовини, які є сировиною для хімічної промисловості;
описує ознаки отруєння небезпечними хімічними речовинами;
пояснює причини виникнення хімічної небезпеки;
уміє діяти в осередку хімічного зараження;
знає як надати першу медичну допомогу при ураженні небезпечними хімічними речовинами;
встановлює залежність між властивостями речовин та діями людини для захисту від ураження.
Учень називає речовини, які можуть бути використані як хімічна зброя;
класифікує речовини за їх властивостями та дією на організм;
характеризує склад та властивості отруйних речовин; описує фізичні та хімічні властивості отруйних речовин, які використовуються як хімічна зброя;
обґрунтовує фізіологічну дію отруйних речовин;
знає правила евакуації населення у випадку застосування хімічної зброї;
вміє надавати першу допомогу потерпілим від ураження хімічною зброєю, виготовляти розчини та засоби захисту органів дихання людини;
дотримується правил безпечної поведінки з отруйними речовинами.
Учень пояснює поняття радіація, радіонукліди, ізотопи;
оцінює небезпеку, яку несуть радіонукліди;
знає як поводитися в разі ядерного вибуху. |
Календарно-тематичне планування
№ п/п |
Дата |
Тема |
Хімічний експеримент |
І. Вступ (8 год.) |
|||
1 |
|
Вступ. Знайомство з курсом. Мета і завдання курсу. |
|
2 |
|
Правила поведінки учнів у хімічному кабінеті. Ознайомлення з обладнанням кабінету хімії та лабораторним посудом. |
Демонстрація. Ознайомлення зі зразками лабораторного посуду. |
3 |
|
Домашня аптечка, які речовини там мають бути? Правила використання домашньої аптечки. |
Демонстрація. Домашня аптечка. |
4 |
|
Побутові хімікати. Правила використання та зберігання побутової хімії. |
Демонстрація. Предмети побутової хімії. |
5 |
|
Навчальний проєкт. Складання правил безпечного користування побутовими хімікатами. |
|
6 |
|
Перша допомога при ураженні (отруєнні) речовинами побутової хімії. |
|
7 |
|
Практична робота 1. Приготування розчинів для надання першої медичної допомоги. |
Практична робота 1. Приготування розчинів для надання першої медичної допомоги. |
8 |
|
Практичне заняття. Конференція «Шлях до виживання» |
|
ІІ. Хімія виживання в дикій природі. (7 год.) |
|||
9 |
|
Хімічні речовини – помічники в дикій природі. Цукор, калій перманганат, гідроген пероксид, йод, гліцерин способи їх використання. |
|
10 |
|
Способи очищення води в умовах походу (фільтрування, 5% розчин йоду). |
Практична робота 2. Виготовлення різних типів фільтрів для очищення води. |
11 |
|
Лабораторна робота. Аналіз води. |
Лабораторна робота. Аналіз води. |
12 |
|
Добування вогню за допомогою хімічних речовин (марганцівка + цукор, гальванічний елемент «батарейка АА», феросплав). |
Демонстрація. Добування вогню підручними засобами. |
13 |
|
Практична робота 3. Змонтуй генератор тепла з алюмінієвого дроту, мідного купоросу, кухонної солі, деревних ошурків та пластикової пляшки.
|
Практична робота 3. Змонтуй генератор тепла з алюмінієвого дроту, мідного купоросу, кухонної солі, деревних ошурків та пластикової пляшки. |
14 |
|
Ремонт в умовах походу. Латання дірок за допомогою пінопласту та ацетону, алюмінію та Ферум(ІІІ) оксиду. |
Демонстрація. Латання дірок за допомогою ацетону та пінопласту. |
15 |
|
Практичне заняття «Школа виживання» |
|
ІІІ. Хімія виживання в надзвичайних ситуаціях. (7 год.) |
|||
16 |
|
Що таке хімічна промисловість. Об’єкти хімічної промисловості на території України та нашої місцевості. |
|
17 |
|
Корисні копалини – сировина для хімічної промисловості. |
Демонстрація. Колекція «Корисні копалини». |
18 |
|
Дії у випадку загрози виникнення хімічної небезпеки. Дії у випадку раптового виникнення хімічної небезпеки. |
|
19 |
|
Ознаки отруєння хлором. Дії в осередку зараження. Перша допомога при отруєнні хлором. |
|
20 |
|
Ознаки отруєння аміаком. Перша допомога при отруєнні аміаком. |
|
21 |
|
Надання першої допомоги при ураженні небезпечними хімічними речовинами (НХР). |
|
22 |
|
Практичне заняття. Надання першої медичної допомоги ураженим НХР. |
|
ІV. Хімія виживання в разі використання хімічної зброї. (10 год.) |
|||
23 |
|
Що таке хімічна зброя? Чому окупанти можуть використати хімічну зброю? Категорії хімічної зброї. |
|
24 |
|
Білий фосфор основа фосфорних боєприпасів. Фізичні та хімічні властивості фосфору. Надання першої допомоги під час ураження білим фосфором. |
|
25 |
|
Зарин – органічна сполука нервово-паралітичної дії. Як захиститися від хімічної атаки? |
|
26 |
|
Люїзит, іприт, зоман – отруйні рідини. Фізичні та хімічні властивості, дія на організм людини. Перша допомога та захист від ураження отруйними рідинами. |
|
27 |
|
VX нервово-паралітична бойова отруйна речовина. Місця зараження, ознаки ураження, дія на організм людини. Перша допомога під час ураження VX. |
|
28 |
|
Новачок – найбільш отруйна речовина, яка легше виробляється та складніше лікуються ураження нею. |
|
29 |
|
Загальні правила поведінки під час хімічної атаки. |
|
30 |
|
Практичне заняття. Відпрацювання евакуаційних дій на випадок використання хімічної зброї. |
|
31 |
|
Як максимально знешкодити отруту? |
|
32 |
|
Практична робота 4. Виготовлення марлевих пов’язок та розчинів для захисту органів дихання від ураження отруйними речовинами. |
Практична робота 4. Виготовлення марлевих пов’язок та розчинів для захисту органів дихання від ураження отруйними речовинами. |
V. Виживання під час ядерного вибуху. (3 год.) |
|||
33 |
|
Мирний атом. Радіація. Використання радіонуклідів людиною. Небезпека, яку несуть радіоактивні речовини. |
|
34 |
|
Ядерна зброя. Застосування радіоактивних речовин як зброї масового знищення. |
|
35 |
|
Що робити під час ядерної атаки? |
|