Тема. Господарювання та повсякденне життя в Давній Греції
Мета: охарактеризувати господарство, побут і повсякденне життя стародавніх греків; вдосконалювати навички роботи з навчальним матеріалом, розвивати психологію співпраці; сприяти засвоєнню нових понять «класичне рабство», «палестри»,«гімнасія», «оракул», «хітон», «гіматій», виховувати зацікавленість та повагу до предмету, комунікативні та соціокультурні компетентності.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Привітання, перевірка присутніх.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Учитель. Протягом декількох уроків ми вивчали історію Греції в V – ІV ст. до н. е. Знайомилися із її кліматом, географічним положенням, державним устроєм давніх греків. Сьогодні ми продовжуємо вивчення історії цієї чудової країни, але перед тим, як ми перейдемо до нової теми, давайте пригадаємо, що ми знаємо про Стародавню Грецію.
III. Мотивація навчальної діяльності
На сьогоднішньому уроці ми ознайомимося з господарством, повсякденним життям.
Учні записують у зошити тему уроку: Господарювання та повсякденне життя в Давній Греції.
.
Метод «Мозковий штурм»
– Що б ви хотіли дізнатися про повсякденне життя греків?
– Чому так важливо знати про господарювання та повсякденне життя?
Групова робота з текстом
І група – Господарство стародавніх греків за класичної доби
ІІ група – Звичаї та побут давніх греків
1. Господарське життя Греції за класичної доби
Через несприятливі для хліборобства природні умови в 5-4 ст. до н. е. зернові культури були витіснені виноградом, оливками, овочами та фруктами. Виноград та плоди оливкового дерева висушували та маринували, але продавали за межі Греції здебільшого вино та олію. На ринках продавали смокву (інжир), цибулю, часник, капусту та зелень. Щодня вживали також м’ясо та молоко. Сільське господарство було основним заняттям мешканців Спарти, Беотії, Фессалії. Проте в Давній Греції існували поліси, які надавали перевагу ремеслу та торгівлі, - це Коринф, Аттика, Мегари.
Надзвичайно вправними були грецькі ковалі та гончарі. Греки вдосконалили виробництво заліза, знали кілька видів сталі, виробляли бронзові та мідні вироби. Грецькі амфори та піфоси для збереження й перевезення вина, олії, зерна, святковий столовий посуд, теракотові статуетки й світильники славилися в усьому Середземномор’ї. Від 6 ст. до н. е. греки використовували монети.
У 5-4 ст. до н. е. виникла нова форма рабства, яку вчені називають класичним рабством. Історики припускають, що в Афінах раби становили третину всього населення. Завдяки рабській праці процвітали маєтки землевласників, ремісничі майстерні, працювали шахти й копальні, велося будівництво, розвивалася торгівля. Раби працювали і в домашніх господарствах: мололи зерно, готували їжу, прибирали житло. Раби доглядали за дітьми, працювали секретарями, писарями, кур’єрами, катами та поліцейськими. Греки вважали, що поділ людей на рабів і вільних закладено в самій природі людини, а тому рабство має існувати завжди. Основними джерелами поповнення рабів були війни, работоргівля та піратство. Діти рабів також були рабами.
Завдання для 1 групи
Опрацюйте матеріал та виконайте наступні завдання
Заповніть таблицю «Основні заняття греків у V-ІV ст. до н.е.»
Заняття греків |
Коротка характеристика |
Сільське господарство |
|
Ремесла |
|
Торгівля |
|
Група 2
2. Звичаї та побут давніх греків
Від самого початку грецька цивілізація формувалася як суспільство дозвілля. Погляди греків влучно висловив Аристотель: «Людина створена для щастя, а поліс - для того, щоб вона могла жити щасливо». Рабська праця дала змогу більшості громадян не перейматися клопотами про пошук засобів до існування. Навесні та влітку греки працювали не більше ніж шість годин на добу. Решту часу вони присвячували атлетичним заняттям, відвідуванню центральної площі - агори, де виступали політики, філософи, поети, письменники.
Місця, де греки проводили дозвілля, називалися палестри та гімнасії - спеціально обладнані спортивні майданчики. Тут були всі умови для занять спортом, відпочинку, а також лазні, де спортсмени могли помитися після вправ та змагань. Елліни влаштовували урочисті вечері, на які запрошували поетів, танцюристок. На таких вечерях люди спілкувалися, вели розмови на філософські, літературні та буденні теми.
Заходячи до будинку, гості знімали взуття, а раби омивали їм руки. Ця процедура повторювалася часто, оскільки їли без ножів, виделок і навіть ложок. Після того як гості почастувалися першими стравами, починалася розмова. Раби приносили десерт і вино, яке на дві третини розбавляли холодною водою.
Грецькі будинки поділялися на чоловічу та жіночу половини. Своє приватне життя греки не виставляли напоказ. Будинки виходили на вулицю глухим муром. Стіни будівель були потиньковані, а в багатих людей іноді оздоблені мозаїкою. Меблі греки мали надзвичайно прості: ложа для спання та їжі, низенькі столи, скрині, лави, крісла. Для освітлення використовували бронзові лампи, у які заливали оливкову олію. Посуд – чаші, горщики, амфори – здебільшого виготовляли з глини.
Чоловіки вдягали довгу, до колін, сорочку без рукавів – хітон – та плащ, який обгортали навколо тіла, – гіматій. У жінок хітони були довшими – сягали землі. Краєм плаща жінки вкривали голову. Чоловіки ходили з непокритою головою, і лише ремісники та мандрівники одягали шапки. Взуттям слугували сандалії.
Завдання для 2 групи
Опрацюйте текст та використовуючи малюнки в підручнику на с. виконайте наступні завдання
Домашнє завдання!
Подивитися фільм про життя в давній Греції за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=2zNMOEpz9-A